Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2014, 18:52   #61
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buitenlander Bekijk bericht
1 van de argumenten is vendor lock-in.
Vroeger gebruikte men Windows met word perfect en netscape browser.
Nu is alles van Microsoft, dat heeft als grote nadeel dat als zij iets veranderen aan hun policies dat ge bijna verplicht mee zult moeten gaan.
Hoeveel jaar gaat de traditionele office nog bestaan? Microsoft wil nu iedereen dwingen naar office 365. En daarbij hebben hun extra software nagenoeg geen extra waarden in vergelijking met goedkopere alternatieven.
Als morgen bedrijven kiezen voor een Open Document Format dan is gaat het marktaandeel van office dadelijk naar beneden.
Office 365 is beter dan libreoffice. Sorry maar het laatste kan echt niet concurreren met Office 365.
ODF heeft er echt niets mee te maken (Office 365 ondersteunt deze formaat)
Oud 18 februari 2014, 19:18   #62
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Idd het is allemaal gemakkelijk te zeggen dat Microsoft bucht is, niet innoveert, te duur is... maar een echte use case om dat aan te tonen, ho maar. Dan moet er ineens met iets substantieels gekomen worden en daar passen de zeveraars in deze topic voor.

Microsoft of Google zijn voor mij geen heilige huisjes. Ik vind hun prestaties heel knap dat wel maar er is altijd plaats voor verbetering. Ze zomaar ongegrond afbreken, dat is dan weer totaal absurd te noemen.
De keuze voor microsoft of free software hangt van vele zaken af. Maar ik veronderstel dat de overheid diezelfde problemen tegenkomt als ikzelf heb.

Omdat mijn bedrijfssoftware enkel te draaien is onder windows OS, en zij gebruik maken van MS office ben ik verplicht dit te kopen en gebruiken.

Maar windows geeft problemen. Ik kocht een aantal jaren geleden een all-in-one voor netwerkgebruik. Toen ik niet zo lang later een PC met vista kocht begon de miserie. Scannen was niet mogelijk. Na uren zoeken heeft een van de kinderen hem aan de praat gekregen door regels in het register aan te passen. Enkel weken werkte dat goed. Daarna was het weer zelfde probleem.
Laptop onder windows7 Idd: scannen (enkel blad voor blad) is slechts mogelijk indien de laptop via usb-kabel verbonden is. Niet via netwerk.
Volgende aankoop PC met windows8. Scanner werkt niet. Behalve met usb-kabel. Hetgeen nu eindelijk door microsoft zelf meegedeeld wordt. Bijkomend probleem: als ik iets uitprint krijg ik, altijd een marge links en boven aan van het blad, zonder dat ik daarom vraag. Geen oplossing te vinden, ook niet via internet.

Hoe hebben we dat opgelost? Binnen oracle virtual bax draaien we UBUNTU. Scannen via netwerk is geen probleem. Scannen van meerdere bladzijden gaat zonder probleem.

Besluit: de drivers van microsoft zijn niet goed. Microsoft of de printer-leverancier (HP) verhelpt daar niks aan. Alhoewel het een reeds vele jaren gekend probleem is.

Ik ben dus niet zo gelukkig met microsoft. Wat niet wegneemt dat linux ook niet het ideaal is. Voor de gemiddelde private PC -gebruiker (en een heel groot percentage mensen bij overheidsdiensten) zou linux en free software een waardig en veel goedkoper alternatief kunnen zijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 19:25   #63
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De keuze voor microsoft of free software hangt van vele zaken af. Maar ik veronderstel dat de overheid diezelfde problemen tegenkomt als ikzelf heb.

Omdat mijn bedrijfssoftware enkel te draaien is onder windows OS, en zij gebruik maken van MS office ben ik verplicht dit te kopen en gebruiken.

Maar windows geeft problemen. Ik kocht een aantal jaren geleden een all-in-one voor netwerkgebruik. Toen ik niet zo lang later een PC met vista kocht begon de miserie. Scannen was niet mogelijk. Na uren zoeken heeft een van de kinderen hem aan de praat gekregen door regels in het register aan te passen. Enkel weken werkte dat goed. Daarna was het weer zelfde probleem.
Laptop onder windows7 Idd: scannen (enkel blad voor blad) is slechts mogelijk indien de laptop via usb-kabel verbonden is. Niet via netwerk.
Volgende aankoop PC met windows8. Scanner werkt niet. Behalve met usb-kabel. Hetgeen nu eindelijk door microsoft zelf meegedeeld wordt. Bijkomend probleem: als ik iets uitprint krijg ik, altijd een marge links en boven aan van het blad, zonder dat ik daarom vraag. Geen oplossing te vinden, ook niet via internet.

Hoe hebben we dat opgelost? Binnen oracle virtual bax draaien we UBUNTU. Scannen via netwerk is geen probleem. Scannen van meerdere bladzijden gaat zonder probleem.

Besluit: de drivers van microsoft zijn niet goed. Microsoft of de printer-leverancier (HP) verhelpt daar niks aan. Alhoewel het een reeds vele jaren gekend probleem is.

Ik ben dus niet zo gelukkig met microsoft. Wat niet wegneemt dat linux ook niet het ideaal is. Voor de gemiddelde private PC -gebruiker (en een heel groot percentage mensen bij overheidsdiensten) zou linux en free software een waardig en veel goedkoper alternatief kunnen zijn.
Drivers zijn niet het probleem van Microsoft maar van de fabrikanten. (Linuxdrivers van Nvidia en ATI blijven een ramp)

VueScan kan je probleem oplossen.
Oud 18 februari 2014, 19:39   #64
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd het is allemaal gemakkelijk te zeggen dat Microsoft bucht is, niet innoveert, te duur is... maar een echte use case om dat aan te tonen, ho maar. Dan moet er ineens met iets substantieels gekomen worden en daar passen de zeveraars in deze topic voor.
In de big iron wereld (servers) is Open Source koning.
In de embedded space is Open Source ook koning.

OSX bestaat uit een Open Source besturingsysteem met een commerciële grafische shell. Idem voor Android.

De IT wereld is groter dan enkel de desktop (waar Microsoft meer & meer irrelevant aan't worden is door in-browser apps)
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 08:33   #65
buitenlander
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Office 365 is beter dan libreoffice. Sorry maar het laatste kan echt niet concurreren met Office 365.
ODF heeft er echt niets mee te maken (Office 365 ondersteunt deze formaat)
Alleen spijtig dat uw formatting om zeep is, dankuwel mickeysoft.
buitenlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 09:00   #66
buitenlander
Schepen

Standaard

Citaat:
Je kan op windows draaien wat je wilt. Feit dat iedereen Office gebruikt, wil zeggen dat de mensen daar of tevreden van zijn, of er geen beter alternatief is. Mooi voorbeeld zijn webbrowsers. Daar ligt de markt wel open.

Voor zowat alles zijn alternatieven te vinden van cleanup tools, file explorers, security, tekstverwerking, tot programmeertalen heb je tal van alternatieven.

Van office 365 heb ik tot nu toe enkel positieve zaken gehoord.
Neen dat wil dat helemaal niet zeggen, microsoft doet er alles aan om ervoor te zorgen dat hardware verkopers een PC met een OEM licentie moeten verkopen.
Dat heeft er niets mee te maken dat dit het beste is, dat is bedrijfspolitiek niets meer of minder. IK draai thuis al 10 jaar enkel Linux, en mijn gezin heeft daar nog nooit hinder van ondervonden. NU dat men kinderen op school documenten moeten maken vind de school dat deze in office formaat moeten zijn en niet in odf. Dus word ik verplicht om office te kopen en windows te kopen, niet omdat het zo goed is maar omdat iemand anders daarover denkt te moeten beslissen. Scholen krijgen namelijk zo goed als gratis microsoft software, dan is microsoft zeker dat deze mensen enkel hun brol kennen als ze in de bedrijfswereld terecht komen.
En niet enkel microsoft doet dit, Cisco doet dit ook bvb.
Oud 19 februari 2014, 09:17   #67
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen dat wil dat helemaal niet zeggen, microsoft doet er alles aan om ervoor te zorgen dat hardware verkopers een PC met een OEM licentie moeten verkopen.
Dat heeft er niets mee te maken dat dit het beste is, dat is bedrijfspolitiek niets meer of minder. IK draai thuis al 10 jaar enkel Linux, en mijn gezin heeft daar nog nooit hinder van ondervonden. NU dat men kinderen op school documenten moeten maken vind de school dat deze in office formaat moeten zijn en niet in odf. Dus word ik verplicht om office te kopen en windows te kopen, niet omdat het zo goed is maar omdat iemand anders daarover denkt te moeten beslissen. Scholen krijgen namelijk zo goed als gratis microsoft software, dan is microsoft zeker dat deze mensen enkel hun brol kennen als ze in de bedrijfswereld terecht komen.
Dit is inderdaad een probleem.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 17:50   #68
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Office 365 kan gewoon ODF lezen,bewerken, opslaan.

Dat uw school dit vraagt is niet de fout van Microsoft maar van de betreffende school.

En OEM-licenties bestaan niet meer, bovendien heeft dit Dell en consoorten nooit blijkbaar weerhouden om Linux aan te bieden.

Microsoft is niet gratis voor het onderwijs, wel goedkoper. Anderzijds, Linux is ook gratis maar daar heb je geen problemen mee.
Oud 20 februari 2014, 02:55   #69
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Niet MS zijn schuld dus. Developers hadden het multiplatform moeten maken. Maar als programmeur zijnde snap ik dat ze hun focus leggen op Windows compatible vermits vaak andere OS niet te testen zijn ofwel de moeite niet waard zijn (eerlijk gezegd test ik enkel windows 32/64, OSX en Android omdat de rest tijdsverlies is).

Citaat:
U mag u richten tot HP dan. Hardware huizen brengen quasi nooit nieuwe drivers uit voor 'verouderde' hardware. Mijn webcam mag ik weg smijten hoewel hij perfect werkt. Niet MS zijn fout maar logitech. Die laatste heeft uiteraard liever dat ik een andere koop (win 8 compatible) dan dat ze een nieuwe driver moeten maken voor win8 64.

Citaat:
Ubuntu welke versie? U had wsl ook gewoon kunnen overschakelen naar windows xp.

Citaat:
Microsoft maakt operating systems, niet drivers tenzij het standaard drivers zijn. Hardware fabricanten zoals HP, logitech, etc zijn gekend voor het niet up to date houden van drivers. Dat mijn oude wingman controller werkt, is te danken aan de compabiliteit tsn windows 7 en 8, niet aan logitech.

Citaat:
Dus u koopt een scanner die windows xp compatibel is. U gaat zelf naar windows vista, 7 en 8 en u geeft microsoft de schuld dat uw scanner niet meer werkt zoals het hoort? Dan snapt u werkelijk niets van IT. Als ge ne Mac koopt geeft ge dan ook Apple de schuld dat 99,9% van de randapparatuur er niet op werkt?
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 03:10   #70
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
In de big iron wereld (servers) is Open Source koning.
In de embedded space is Open Source ook koning.

OSX bestaat uit een Open Source besturingsysteem met een commerciële grafische shell. Idem voor Android.

De IT wereld is groter dan enkel de desktop (waar Microsoft meer & meer irrelevant aan't worden is door in-browser apps)
Mja, dat beeld klopt toch niet helemaal om niet te zeggen totaal niet. Als we naar servers gaan kijken, dan moeten we inderdaad toegeven dat open source een impact heeft maar microsoft heeft met producten als windows server, microsoft exchange, microsoft sql server, microsoft sharepoint, microsoft dynamics etc. een HEEL ERG grote rol in servers. En dan vergeten we voor de gemakkelijkheid nog even het asp vs php verhaal. Bij uitbreiding wint .NET (ASP, VB en C#) alsmaar meer terrain op onder meer Java.

IT is veel meer dan desktops en software fabricant microsoft heeft dat jaren geleden al goed begrepen. Zeggen dat MS enkel desktops is, is het zonlicht ontkennen (gedurende een paar decennia).
Oud 20 februari 2014, 03:14   #71
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Sorrie maar als je MS software brol noemt, dan ga ik geen discussie met je aan. Fanboy discussies kan je namelijk niet winnen.
Oud 20 februari 2014, 03:18   #72
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Dit is inderdaad een probleem.
Neen dat is het niet. ODF kan perfect gelezen worden door MS software. Het probleem is fanboys die zitten te wenen en bleiten omdat open source niet mainstream wordt/is.
Oud 20 februari 2014, 08:13   #73
buitenlander
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Office 365 kan gewoon ODF lezen,bewerken, opslaan.

Dat uw school dit vraagt is niet de fout van Microsoft maar van de betreffende school.

En OEM-licenties bestaan niet meer, bovendien heeft dit Dell en consoorten nooit blijkbaar weerhouden om Linux aan te bieden.

Microsoft is niet gratis voor het onderwijs, wel goedkoper. Anderzijds, Linux is ook gratis maar daar heb je geen problemen mee.
Ge zult u dan toch moeten informeren over hoe het verhaal met Dell en linux is.
Dat heeft Dell al menig problemen veroorzaakt, zelfs zo erg dat Dell geld heeft moeten vragen en verplicht werd om support te geven op Linux.
Het is niet omdat ze nu toelaten dat een eindgebruiker een OEM mag installeren dat OEM niet meer bestaat.
Nee, heb geen probleem mee dat Linux gratis is want het is voor iedereen even goedkoop of duur. Of je nu een NGO of particulier zijt.
Oud 20 februari 2014, 08:16   #74
buitenlander
Schepen

Standaard

Citaat:
Neen dat is het niet. ODF kan perfect gelezen worden door MS software. Het probleem is fanboys die zitten te wenen en bleiten omdat open source niet mainstream wordt/is.
Open source is al jaren mainstream, misschien niet op desktop maar de rest van de wereld draait grotendeels op open source derivaten.
Oud 20 februari 2014, 08:20   #75
buitenlander
Schepen

Standaard

Citaat:
Mja, dat beeld klopt toch niet helemaal om niet te zeggen totaal niet. Als we naar servers gaan kijken, dan moeten we inderdaad toegeven dat open source een impact heeft maar microsoft heeft met producten als windows server, microsoft exchange, microsoft sql server, microsoft sharepoint, microsoft dynamics etc. een HEEL ERG grote rol in servers. En dan vergeten we voor de gemakkelijkheid nog even het asp vs php verhaal. Bij uitbreiding wint .NET (ASP, VB en C#) alsmaar meer terrain op onder meer Java.

IT is veel meer dan desktops en software fabricant microsoft heeft dat jaren geleden al goed begrepen. Zeggen dat MS enkel desktops is, is het zonlicht ontkennen (gedurende een paar decennia).
Microsoft heeft een rol in die zaken, verre van de grootste. Denk dat SAP nog net iets meer in gebruik is dan Dynamics. En wat betreft Database zal het eerder Oracle. Ge zijt appelen met peren aan't vergelijken en zelfs raken uw argumenten noch kant noch wal.
Oud 20 februari 2014, 09:19   #76
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

@Athelas: Ik stel vast dat
-mijn scanner het niet naar behoren doet met windows Vista, win7 en win8.
-uitstekend werkt onder ubuntu. Huidige versie die ik gebruik = 13.10.

Ik neem aan dat de fout bij HP zit. Maar dan stel ik vast dat ik met Windows, waarvan ik elke versie heb moeten betalen, minder kan dan het gratis OS UBUNTU.

Als die van ubuntu gratis een oplossing kunnen geven voor het probleem, zou het voor die van windows toch zeker geen probleem mogen zijn om hun betalende klanten te helpen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 09:23   #77
buitenlander
Schepen

Standaard

@Pajoske
Als ik mij niet vergis zijn de drivers van HP in Linux geleverd door HP en niet door Ubuntu.
Waarom dat die beter werken is te wijten aan het feit dat als men in Linux backward compatible drivers ondersteund men dikwijls de oude drivers wegneemt en dit integreerd in de nieuwe driver. Waardoor men de oude code opkuist. In windows laat men alle oude delen zijn en hangt men er enkel het nieuwe stukje bij. Waardoor een bug soms jaren blijft zitten. Dat is een design keuze en een economische keuze.
Oud 20 februari 2014, 09:27   #78
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Microsoft heeft een rol in die zaken, verre van de grootste. Denk dat SAP nog net iets meer in gebruik is dan Dynamics. En wat betreft Database zal het eerder Oracle. Ge zijt appelen met peren aan't vergelijken en zelfs raken uw argumenten noch kant noch wal.
Dynamics heeft 10% market share terwijl SAP er 22% heeft. Wat betreft Oracle vs SQL server ben je fout. SQL server aandeel is 2.5x zo groot en wordt in zowat de helft van de gevallen gebruikt.

Ik ben geen appelen met peren aan het vergelijken. Welke servers heb je? domain, mail, database, web, file... Ook CRM/ERP draaien voor een groot deel op servers. Microsoft heeft niet zomaar een 'rol' in die zaken. Ze zijn daar prominent vertegenwoordigd op servers van zowat alle types.
Oud 20 februari 2014, 09:51   #79
buitenlander
Schepen

Standaard

Ja gij telt al die express instanties mee met 2 gig data erin.
Afgezien van de Web server zijn al uw voorbeelden office minded, zoals hier reeds al is gezegd. Daar is microsoft nog het grootst, voor een hele hoop andere toepassingen staan ze achteraan.
Voor ERP is sap en dan Oracle veruit de grootste en niet microsoft.

Laatst gewijzigd door buitenlander : 20 februari 2014 om 09:53.
Oud 20 februari 2014, 10:14   #80
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Ja gij telt al die express instanties mee met 2 gig data erin.
Afgezien van de Web server zijn al uw voorbeelden office minded, zoals hier reeds al is gezegd. Daar is microsoft nog het grootst, voor een hele hoop andere toepassingen staan ze achteraan.
Voor ERP is sap en dan Oracle veruit de grootste en niet microsoft.
Ok dan mag je mij toch eens zeggen welke types servers je specifiek bedoelt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be