Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2014, 15:02   #61
buitenlander
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pjotr 2691 Bekijk bericht
Het is duidelijk dat de Vlaamse (sic) sloefen zoals er hier een paar hun opwachting maken met twee maten en twee gewichten denken: een franstalige hoeft zich bij voorkeur - en zeker in Vlaanderen - niet aan te passen, maar een Nederlandstalige in francofonië wel. "On est quand-même tous des Belges,, n'est-ce pas?"
Tja, het is ook duidelijk dat bij sommige het denken al ver zoek is hé.
buitenlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 15:04   #62
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat is toch wat off topic hé.

goed, ik veronderstel dat jij vindt dat ze in Zaventem gelijk hebben om alles in de 2 talen te zetten, maar waarom doen ze dat niet in Waver? Zijn ze daar dan niet commercieel genoeg? of weten ze dat de Vlamingen zich sowieso aanpassen, zelfs mocht alles in het Chinees staan.
Ikea Nossegem (het is in Nossegem dat "Ikea Zaventem" ligt) ligt dichtbij Brussel en heeft een grote Franstalige klienteel. Ikea reageert dus op een commerciële manier.
Ik denk niet echt daarentegen dat de meeste winkeliers in Waver zoveel Vlaamse klanten hebben.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 15:08   #63
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In mijn winkel wil ik dat mijn klant tevreden buiten gaat nadat hij mij betaald heeft voor bewezen diensten. Zodat ik mijn boterham verdien.

Gij wilt dat ik in mijn winkel enkel Vlaams spreek omdat gij daar voordeel uit meent te halen. Gij verlangt van mij een financiële aderlating om u te plezieren. Zijt gij bereid de financiële gevolgen te dragen voor uw verlangens? Wedden van niet. Dat is hypocriet. De flamingant uithangen op de rug van anderen.
Logische reactie.
Oud 19 februari 2014, 15:09   #64
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

[quote=buitenlander;7024110]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pjotr 2691 Bekijk bericht

Dat is etalle, provincie luxemburg.
In Zelzate hing vroeger een Nederlandse vlag, omdat ze verbroederd waren met een nederlandse gemeente.
Dus tot zover uw gepalaver over een stukje stof.
U heeft een foto?

Houffalize is ALLEEN maar met een Franse stad verbroederd ? Dewelke dan?

Laatst gewijzigd door Pjotr 2691 : 19 februari 2014 om 15:32.
Pjotr 2691 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 15:12   #65
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buitenlander Bekijk bericht
Tja, het is ook duidelijk dat bij sommige het denken al ver zoek is hé.
Dus u staat als sloef met uw mond vol tanden?
Oud 19 februari 2014, 15:13   #66
korvo
Gouverneur

korvo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ikea Nossegem (het is in Nossegem dat "Ikea Zaventem" ligt) ligt dichtbij Brussel en heeft een grote Franstalige klienteel. Ikea reageert dus op een commerciële manier.
Ik denk niet echt daarentegen dat de meeste winkeliers in Waver zoveel Vlaamse klanten hebben.
Bazeke - of het nu Nossegem is of zaventem maakt geen lor uit. Het gaat hier in feite over de mentaliteit van de doorsnee Beulemans uit Brussel en al die andere goeie Belgen die als dusdanig veel gemeenschapszin vertonen dat ze menen in geheel Belziek Frans te mogen braken.
Bovendien, in Waver wordt er meer door Vlamingen gekocht dan u denkt.

(vraagt zich waarom hij repliceert op deze forum-construct)
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 15:14   #67
buitenlander
Schepen

Standaard

Foto van wat?
Dat heeft in de krant gestaan, dat van zelzate.

Maar goed, anders blijven de azijnpissers het zuur krijgen.

Laatst gewijzigd door buitenlander : 19 februari 2014 om 15:16.
buitenlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 15:16   #68
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Men komt overal op deze planeet onder mensen taalproblemen tegen : dit is absoluut geen exclusief "belgisch surrealistisch verschijnsel"..
Zo kwam ik iemand in Belgrado tegen & we probeerden elkaar te begrijpen in het Duits, Engels, Esperanto, Frans... om ten slotte de conversatie in het Nederlands te voeren (hij had een vriend in Apeldoorn).
Tijdens haar laatste reis naar China ondervond mijn oudste dochter wel eens problemen omdat de gesprekspartners niet vlot waren in het Mandarijn (officiële "algemene taal" in de volksrepubliek)

...

tijdens het "Esperanto Benelux Congres" van enkele jaren geleden was er een sopreker uit Luxemburg (GH) die de taalsituatie daar omschreef als : Frans is de enige officiële taal voor wat betreft wertteksten en administratie, maar zowel Letzemburgisch als Duits zijn zeer gebruikelijke talen .. (en Portugees zoals ik zelf in sommige dorpen ondervond).

Aan de vlaamse kust kan je inderdaad meemakenn dat eer studenten als winkelbediende of als garçon in Brasseries en restaurants het Nederlands niet machtig zijn & dus enkel franstalig, als je meertalige bediening ontmoet zijn het meestal vlamingen (misschien de hoofdreden waarom er nog steeds relatief meer werkloze franstaligen zijn dan nederlandstaligen). Ik heb wel de indruk dat dit feit (ééntaligheid als handicap om werk te vinden) steeds meer bekend is onder de aanstormende generatie van franstaligen & andere europeanen in de EU.

In Slovenië is het geen uitzondering als winkel en hotelpersoneel mensen aan te treffen die behalve het Sloveens eveneens de minderheidstalen van dat land : Hongaars en Italiaans machtig zijn en bovendien nog Duits, Engels en Russisch.

De moed niet opgeven : propageer om "onder belgen" elkaars taal passief te benutten:
je mag tegen de anderstalige je eigen taal spreken - hij zal ze begrijopen en je in zijn eigen taal beantwoorden, die je dan ook kan begrijpen.

Deze praktijk ooit (min of meer) gebruikt tijdens een tafelgesprek waar er Russisch, Arabisch, Duits, Frans, Nederlands, Pools en Kazaks gesproken werd.

Op tram 7 in antwerpen ooit een gesprekje in het frans gevoerd met een (nog) oudere dame die heel haar leven als franstalige in antwerpen woont (het beetje Nederlands dat ze machtig is (antwerps dus) was een gebrabbel "pour les domestiques") Je kan die mensen beschouwen als "fossielen" of "uitgestorven ras"
maar het is ook een cultuur van franstalige vlaming dieeigenlijk verloren gaat door politiek zich te laten mengen met zaken die buiten het strict politieke domein vallen.
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 15:20   #69
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
behalve uiteraard als je een Franstalige Belg bent, dan spreek je natuurlijk niet de taal van je klant, toch niet als die Nederlands spreekt.
Stop te zeveren, alstublieft! Jaren geleden hebben wij - een 40-tal Franstaligen - in het restaurant "De Leeuw van Vlaanderen" van Diksmuide gegeten. We wisten zeer goed waar we waren en we hebben er Nederlands gesproken.
Oud 19 februari 2014, 15:22   #70
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stop te zeveren, alstublieft! Jaren geleden hebben wij - een 40-tal Franstaligen - in het restaurant "De Leeuw van Vlaanderen" van Diksmuide gegeten. We wisten zeer goed waar we waren en we hebben er Nederlands gesproken.
wow, in het hol van de leeuw

met of zonder pampers?
Oud 19 februari 2014, 15:23   #71
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik ook hé, de waalse tv is van hetzelfde niveau als in den tijd Jan Thijs op de BRT.
Ge zou van miserie naar iets anders kijken.
Het is ook waar maar in Vlaanderen is het niet beter.
Oud 19 februari 2014, 15:23   #72
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de Auchan te Roncq, net over de grens met West-Vlaanderen, komen zeer veel Vlamingen winkelen. Daar spreekt niemand 1 woord Nederlands.
Oud 19 februari 2014, 15:24   #73
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Mensen hebben schrik voor een splitsing, zelfs de grootste voorstanders voor anafhankelijkheid volgens mij.

Wat ik me afvraag is wanneer dit onland gesplitst zou zijn, er nog veel moeite zou worden gedaan om het terug samen te krijgen.
Nooit zullen ze een oplossing voor Brussel vinden en dat is de voornaamste reden waarom België zal blijven bestaan.
Oud 19 februari 2014, 15:26   #74
Vette Pois(s)on

Standaard

Citaat:
Nooit zullen ze een oplossing voor Brussel vinden en dat is de voornaamste reden waarom België zal blijven bestaan.
jaja...
Oud 19 februari 2014, 15:29   #75
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Citaat:

Foto van wat?
Dat heeft in de krant gestaan, dat van zelzate.

Maar goed, anders blijven de azijnpissers het zuur krijgen.

Hangt ze er nog? Zoals in Houffalize?
Ik zie ze daar niet op een prominente plaats hangen en ook nog eens tussen vlaggen van andere landen waar Zelzate een zusterstad heeft.
Dus komt mijn vraag weer: waarom hangt de Franse vlag op een prominente plaats ( centraal naast de Belgische en niet zoals de vlaggen in Zelzate ergens in een parkje naast het gemeentehuis) aan de voorgevel van het gemeentehuis van Houffalize en als dat dan nog is als verbondenheid met een Franse zusterstad dan is de volgende vraag erg belangrijk:namelijk, welke is die zusterstad en heeft Houffalize maar EEN zusterstad? Zoniet, waarom hangen de vlaggen van de landen van die andere zustersteden dan niet aan de gevel. Kan een sloef hier op antwoorden of krijgt hij dat niet aan azijnpissers uitgelegd?

Laatst gewijzigd door Pjotr 2691 : 19 februari 2014 om 15:30.
Oud 19 februari 2014, 15:29   #76
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
ja ok, dat is waar, in een ideale wereld.

Maar we leven in België en dus is de situatie zo:

In Vlaanderen:
spreek je je dialect tegen een streekgenoot: geen probleem.
spreek je Algemeen Nederlands of een tussentaal tegen een Nederlandstalige die van buiten de streek is: geen probleem.
spreek je Algemeen Nederlands tegen een buitenlander die hier komt wonen, maar dus geen Franstalige Belg is: meestal ook geen probleem, meesten proberen dan wat Nederlands te spreken waardoor de meeste winkeliers in het Frans/Engels/Duits beginnen.
Spreek je Nederlands tegen een Franstalige Belg, en dan vooral als het een Brusselaar is: GROOT probleem, je bent een separatist, een vuile flamingant, een racist.

In Wallonië en Brussel:
spreek je Frans tegen gelijk wie: geen probleem.
Jij hebt meer dan 3 miljoen mensen aangesproken en allemaal hebben ze op dezelfde manier gereageerd?
Of neem je je eigen constructies voor waarheid?

Probeer mensen eens als een individu te benaderen en niet als mentale, uit karikaturen en stereotypes samengestelde constructs.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 15:30   #77
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
In de Auchan te Roncq, net over de grens met West-Vlaanderen, komen zeer veel Vlamingen winkelen. Daar spreekt niemand 1 woord Nederlands.
Ja. En dan?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 15:32   #78
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen hebben schrik voor een splitsing, zelfs de grootste voorstanders voor anafhankelijkheid volgens mij.

Wat ik me afvraag is wanneer dit onland gesplitst zou zijn, er nog veel moeite zou worden gedaan om het terug samen te krijgen.
Er is ook zoiets als geografie. Ik verklaar me : het heeft enekele jaren geduurd vooraleer de "Sava-Express" de trein die diverse deelstaten van ex-Joegoslavië met elkaar verbond terug reed. Dit kon omdat de diverse republieken ook geografisch grenzen hadden en qua bevolkingsdichtheid
niet zeer veel in elkaars buurt woonden. Intussen leeft men er met de gevolgen van de grenzen : zo zijn Serviërs die familie hebben in Kroatië en Slovenië tariefmatig verplicht om per land zich een aoparte GSM aan te schaffen ten einde Roamingkosten te drukken.

De splitsing van België heeft nu reeds gevolgen : vroeger betaalden
65plussrs om met het openbaar vervoer in gans België te rijden absoluut niets. Nu moet er voor het Brussels en het Waals gewest apart eenn jaarlijkse bijdrage betaald worden en moeten ook +Brusselaars en Walen eenaparte bijdrage betalen om in Vlaanderen te mogen trammen en bussen. (Voor mij hoeft "gratis" niet : maar waarom 3 aparte heffingen ?)

De splitsing van Tsjechië en Slovakije zal geleidelijk "verzacht" worden door de integratie van beide landen in de EU, idem dito nu reeds voor Kroatië en Slovenië (dat de overige exJoegoslavische republieken snel zullen volgen is
absoluut onduidelijk)

"Open Europe" de organisatie die zeer eurosceptisch is juicht inmiddels de stelling toe dat het splitsen van het VK, Spanje, België zo goed als onmogelijk is binnen de bestaande EU verdragen. Inderdaad : om grenzen te gaan verleggen of helemaal af te schaffen is er waarschijnlijk een nieuw EU verdrag nodig dat de modaliteiten zou vastleggen om deelstaten te creeëren met eigen grenzen die absoluut los staan van de huidige lidstaatgrenzen.

Een kwestie van bevoegdheden en subsidiariteitsbeginselen dus.
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 15:33   #79
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wow, in het hol van de leeuw

met of zonder pampers?
Zonder! We hebben er trouwens zeer goed gegeten en de uitbater heeft van zichzelf met ons in het Frans gesproken...........................maar ja, hij heeft ook niet elke dag een groep van een 40-tal Franstaligen in zijn restaurant. En u weet wat men zegt : "Klant is koning".
Oud 19 februari 2014, 15:33   #80
Vette Pois(s)on

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Jij hebt meer dan 3 miljoen mensen aangesproken en allemaal hebben ze op dezelfde manier gereageerd?
Of neem je je eigen constructies voor waarheid?

Probeer mensen eens als een individu te benaderen en niet als mentale, uit karikaturen en stereotypes samengestelde constructs.
Dat schrijf ik volgende keer op mijne belastingsbrief.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be