Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 21 april 2014, 23:59   #61
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De splitsing van het departement onderwijs is inderdaad een ramp voor de kwaliteit ervan ...
U bent beter geplaatst dan ik om dat te kunnen weten, dus bij gebrek aan nuttige argumenten van andere forumdeelnemers neem ik aan dat u gelijk hebt.

In voorkomend geval wil ik er weliswaar geheel terzijde eventjes op wijzen dat het niet verboden is om onderwijs te gaan volgen daar waar het volgens u beter is : it’s a small world...
Gwylan is offline  
Oud 22 april 2014, 06:39   #62
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vlaanderen had in 1970 nog zo weinig ruggengraat dat ze het Gaston Eyskens (door zijn eigen CVP naar voor geschoven als een "overtuigde Vlaming") het mogelijk hebben gemaakt om die grendelgrondwet door de strot te rammen. Daardoor zijn we sedertdien politiek gehandicapt, het is vechten met een arm op de rug gebonden. Zo lang Vlamingen bij de overtuiging blijven dat ze, voor het bereiken van hun doelstellingen, zich moeten houden aan de bepalingen van die ondemocratische grondwet zullen ze blijven zichzelf verlammen en blijven vastkleven aan het bloedzuigend WalloBrux. Vroeg of laat zal een forcing zich opdringen.
Dat die grendelgrondwet u niet aanstaat kan ik best geloven maar tevens beweren dat een wet die door minimum 2/3 van de volksvertegenwoordigers is gestemd ondemocratisch zou zijn is er ver over.
speurneus is offline  
Oud 22 april 2014, 07:10   #63
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Dat die grendelgrondwet u niet aanstaat kan ik best geloven maar tevens beweren dat een wet die door minimum 2/3 van de volksvertegenwoordigers is gestemd ondemocratisch zou zijn is er ver over.
Indien de bevolking niet, of onvoldoende ingelicht wordt over wat er boven hun Eigen hoofden gebeurt, kan men niet meer van democratie spreken.
In communistische landen wordt het regime zo gezegd gedragen door 99% van de bevolking; er wordt daar ook gestemd; u noemt dat toch geen democratieën.
marie daenen is offline  
Oud 22 april 2014, 07:13   #64
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dat is niet interessant, vooral irrelevant, niemand wil een staatshervorming.
Wie zegt dat? De Vlaamse overlopers die hun Eigen vorige verkiezingsprogramma, waarop ze verkozen waren totaal hebben verkracht? De regimepers?
Indien u het irrelevant noemt dat de Vlaamse bevolking zo verder geketend wordt aan de besluiten die er door de zesde staatsmisvorming volkomen tegen hun wil gekomen zijn
Heel irrelevant!
marie daenen is offline  
Oud 22 april 2014, 07:16   #65
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Elke oplossing voor een probleem hangt af van partij tot partij en zelfs van parlementair tot parlementair. Of denken SP.A en het VB overal hetzelfde over?
doet nu niet alsof we aan de overkant niet staan tegenover een franstalig Blok
marie daenen is offline  
Oud 22 april 2014, 07:20   #66
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat moet niet en dat is nu net mijn punt. Het zijn net nationalisten die twee onverzoenbare blokken verzinnebeelden. En in dié context is volledige overeenstemming wél nodig.
Nog niet door dat het Vlaams nationalisme in la Belgique enkel dient om als afblokmechanisme tegen de democratie te worden opgediend aan de bevolking om het franstalige imperialisme buiten de schijnwerpers ongemoeid zijn gang te laten gaan?
marie daenen is offline  
Oud 22 april 2014, 07:23   #67
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Er is een akkoord bereikt:

Citaat:
Uiteindelijk haalden de Franstaligen hun slag thuis
Wie had iets anders verwacht?
gertc is offline  
Oud 22 april 2014, 07:25   #68
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
1) U gaat niet op mijn opmerking in, nl. dat als de nationalisten zeggen dat Vlaanderen en Wallonië voortdurend anders handelen, dit impliceert dat enerzijds �*lle Vlaamse en anderzijds �*lle Franstalige partijen hetzelfde moeten denken, wat niet zo is.

2) U schrijft: "EDR die door zijn programma alleen de Eisen van het franstalig blok heeft uitgevoerd"

De splitsing van de kinderbijslagen, van het doelgroepenbeleid, van delen van de curatieve geneeskunde (om er een paar te noemen) waren geen eisen van de Franstalige partijen, integendeel.

3) Per definitie zijn alle op taalbasis opgerichte partijen min of meer nationalistisch. Uit wat ik uit uw uitleg opmaak, stoort het u dat de verwezenlijkingen van Di Rupo anti-Vlaams zijn. Di Rupo is dus een Waalse nationalist. Mocht hij dat niet zijn, viel er mee samen te leven. U stelt daartegenover een Vlaams-nationalisme, waarmee u zich op de golflengte plaatst van Di Rupo. De evidentie echter, ontgaat u: niet Elio Di Rupo of de Franstaligen, maar wel het nationalisme zelf moet bestreden worden.
EDR een Waals nationalist; laat me niet lachen, EDR verkoopt zelfs zijn Eigen moeder indien hij daar winst uit kan halen.
EDR is een maffieus type die de imperialistische Eisen van de francofonie uitvoert, omdat hijzelf daar het verste mee komt en het in la Belgique de enige weg is naar de politieke supertop.
marie daenen is offline  
Oud 22 april 2014, 07:36   #69
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Mijn punt, in hoofdzaak, is dat het artikel 195 GW niet opgenomen wordt in de lijst van de te herziene grondwetsartikels en dat de Vlaamse partijen derhalve gewoontegetrouw hebben toegegeven aan de Franstalige partijen.

In ondergeschikte orde was het desbetreffend artikel in La Libre Belgique, of althans een lezerscommentaar dienaangaand, voor mij andermaal aanleiding om vast te stellen dat de op dit forum regelmatig aangehaalde en verguisde “verplichte tweede taal Frans” in uw Nederlandstalig onderwijs er kennelijk niet voor zorgt dat degenen die uw onderwijs doorlopen en zich uiteindelijk zelfs “hoger opgeleid” mogen noemen, voldoende de Franse taal beheersen om enkele zinnen te schrijven zonder flagrante fouten.
Eerste punt ben ik duidelijk akkoord met u en had ik wel begrepen.

Tweede punt, hoeveel mensen kunnen nog zonder fouten hun Eigen taal schrijven, een enorm probleem geloof ik zowel aan franstalige als aan Vlaamse kant.
Uw kennis van het Nederlands, als tweede taal is heel merkwaardig en verdient werkelijk een pluim;
ikzelf woon al meer dan twintig jaar in Wallonie en spreek dagelijks hoofdzakelijk frans, maar mijn kennis van de franse taal blijft ondermaats. Niet dat ik mij daar enorm zorgen over maak, ik weet dat ik taalkundig niet erg onderlegd ben en ik doe mijn best; punt.
Maar nog eens, proficiat met uw Eigen takenkennis. Ik bewonder u en alle mensen die die talenknobbel hebben.
marie daenen is offline  
Oud 22 april 2014, 07:54   #70
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Mijn punt, in hoofdzaak, is dat het artikel 195 GW niet opgenomen wordt in de lijst van de te herziene grondwetsartikels en dat de Vlaamse partijen derhalve gewoontegetrouw hebben toegegeven aan de Franstalige partijen.

In ondergeschikte orde was het desbetreffend artikel in La Libre Belgique, of althans een lezerscommentaar dienaangaand, voor mij andermaal aanleiding om vast te stellen dat de op dit forum regelmatig aangehaalde en verguisde “verplichte tweede taal Frans” in uw Nederlandstalig onderwijs er kennelijk niet voor zorgt dat degenen die uw onderwijs doorlopen en zich uiteindelijk zelfs “hoger opgeleid” mogen noemen, voldoende de Franse taal beheersen om enkele zinnen te schrijven zonder flagrante fouten.
Kom, kom. Er staan 2 (Allé, 3) flagrante taalfouten in. De tekst is eerder opgesteld in gesproken taal dan wel in geschreven taal, maar al bij al is dat voor Nederlandstalige zeker niet slecht. ik ken veel Franstaligen die veel slechter schrijven, ook hoogopgeleide mensen.

Nu ja, wij spreken over Bruno, hè...

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 22 april 2014 om 07:55.
Bad Attila is offline  
Oud 22 april 2014, 09:58   #71
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN

Eduard Khil's schermafbeelding

Standaard

Puur tactisch is dit voor vele partijen zo slecht nog niet dat art 195 niet voor herziening vatbaar werd verklaard:
1) N-VA kan nu eerst zeggen dat de andere partijen (geen meerderheid aan vlaamse kant NB) hen niet eens de kans geven om dingen te veranderen + dat de vlaamse regeringspartijen weer geplooid zijn voor de Walen
2) N-VA heeft nu de handen vrij om zich vooral op het sociaal-economische te richten en kan nu de vragen als "hoe gaan jullie een 2/3de halen, hoe gaan jullie én herstelbeleid én een staatshervorming doorvoeren, ...?" gewoon naast zich neerleggen en zeggen "we krijgen toch de kans niet"
3) MR en CDH, die uitdrukkelijk niet wilden dat art 195 voor herziening vatbaar was, kunnen nu zonder problemen mee het sociaal-economische programma van n-va uitvoeren, zonder het verwijt te krijgen dat ze een nieuwe staatshervorming gaan moeten uitvoeren "aja nee, want dat hebben we verhinderd"
4) De Vlaamse regeringspartijen (vooral CD&V en VLD) kunnen zich nog enigszins optrekken (welisaar weinig) dat ze het toch geprobeerd hebben maar dat de franstaligen niet meewilden en dat het dus hun schuld niet is. Ook zij hebben nu de handen vrij voor het socio-economische van het n-va programma.

Mijns inziens is door deze actie de kans op een regering zonder PS weer wat groter geworden (Antwerpse coalitie op vlaams, en dan plus cdh/MR op federaal) gezien ze het communautaire niet meer als een struikelblok kunnen aanhalen (officieel toch niet)

Los daarvan blijft er nog altijd ruimte om toch bevoegdheden te verschuiven indien met de bijzondere wetten ipv de grondwet.

Voor wie dus van op wat afstand naar dit geschuif kijkt, ziet dat "there's more then meets the eye"
Eduard Khil is offline  
Oud 22 april 2014, 16:59   #72
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Puur tactisch is dit voor vele partijen zo slecht nog niet dat art 195 niet voor herziening vatbaar werd verklaard:
1) N-VA kan nu eerst zeggen dat de andere partijen (geen meerderheid aan vlaamse kant NB) hen niet eens de kans geven om dingen te veranderen + dat de vlaamse regeringspartijen weer geplooid zijn voor de Walen
2) N-VA heeft nu de handen vrij om zich vooral op het sociaal-economische te richten en kan nu de vragen als "hoe gaan jullie een 2/3de halen, hoe gaan jullie én herstelbeleid én een staatshervorming doorvoeren, ...?" gewoon naast zich neerleggen en zeggen "we krijgen toch de kans niet"
3) MR en CDH, die uitdrukkelijk niet wilden dat art 195 voor herziening vatbaar was, kunnen nu zonder problemen mee het sociaal-economische programma van n-va uitvoeren, zonder het verwijt te krijgen dat ze een nieuwe staatshervorming gaan moeten uitvoeren "aja nee, want dat hebben we verhinderd"
4) De Vlaamse regeringspartijen (vooral CD&V en VLD) kunnen zich nog enigszins optrekken (welisaar weinig) dat ze het toch geprobeerd hebben maar dat de franstaligen niet meewilden en dat het dus hun schuld niet is. Ook zij hebben nu de handen vrij voor het socio-economische van het n-va programma.

Mijns inziens is door deze actie de kans op een regering zonder PS weer wat groter geworden (Antwerpse coalitie op vlaams, en dan plus cdh/MR op federaal) gezien ze het communautaire niet meer als een struikelblok kunnen aanhalen (officieel toch niet)

Los daarvan blijft er nog altijd ruimte om toch bevoegdheden te verschuiven indien met de bijzondere wetten ipv de grondwet.

Voor wie dus van op wat afstand naar dit geschuif kijkt, ziet dat "there's more then meets the eye"
Goede analyse, volgens mij.
Oud 22 april 2014, 17:33   #73
Another Jack
Banneling

Standaard

Nu goed, de N-VA kan nu alles op haar sociaal economisch programma zetten...
Another Jack is offline  
Oud 22 april 2014, 17:40   #74
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Dewever verloor me even toen hij in zekere zin Thatcher bewonderde ja.

Maar the Iron Maiden Bitch is dood, en zit nu in de hel voor het laten sterven van Sands en co.
De Wever is de mannelijke Vlaamse Thatcher.

Diegene die dat nu nog niet door heeft, is een oen!
Het Oosten is offline  
Oud 22 april 2014, 17:45   #75
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

And that, my dear chap, is a very, very good state of affairs. Wether you like it or not, who cares?
quercus is offline  
Oud 22 april 2014, 17:46   #76
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gebrek aan informatie in België is werkelijk een schande. Is er nu al iets dat we weten over de grondwetsherziening?
.. wat een huilebalken die vlaems-nazionalisten .. hebben zij echt een grondwetswijziging nodig om de vlaemsche onafhankelijkheid uit te roepen ? een éclatante overwinning in vlaenderen volstaat om een door deze basis-democraten zo bejubeld referendum te organiseren ..

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 22 april 2014 om 17:53.
4x10E6 is offline  
Oud 22 april 2014, 17:49   #77
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

3 ambtstermijnen met Bart de Wever als premier zien we best wel zitten.
Als hij dan ook nog de zuilenmaffias kan breken zal hij op handen gedragen worden door de gewone man.
fonne is offline  
Oud 22 april 2014, 17:50   #78
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Nu goed, de N-VA kan nu alles op haar sociaal economisch programma zetten...
Je moet dat programma eens goed analyseren en kijken wie er beter en wie er slechter wordt van dat programma. Dan zal je pas beseffen dat confederalisme wel heel dichtbij komt als N-VA effectief ruim over de 30% gaat.
fonne is offline  
Oud 22 april 2014, 17:57   #79
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Je moet dat programma eens goed analyseren en kijken wie er beter en wie er slechter wordt van dat programma. Dan zal je pas beseffen dat confederalisme wel heel dichtbij komt als N-VA effectief ruim over de 30% gaat.
Zelfs dan zal de NVA compromissen moeten sluiten, hoor, zoals alle partijen dat moeten doen in een coalitieregering. Een aantal maatregelen die zij voorstelt zullen het niet halen, en dat weet zij heel goed.

Er is geen reden om nu al aan te nemen dat een rechts socio-economische regering het confederalisme dichterbij zou brengen. Eerst de resultaten afwachten, en het regeerakkoord bekijken.
Oud 22 april 2014, 19:17   #80
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
.. puntjes op de ie .. 30 percent van de vlaamse stemmen ..

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be