Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Bekijk resultaten enquête: Welk scenario komt er uit de bus?
Di Rupo II zonder vlaamse meerderheid (Open vld, Cd&v, spa) 10 20,41%
Di Rupo II met vlaamse meerderheid (Open vld, Cd&v, spa en groen) 15 30,61%
Een regering met NVA, of een De Wever I met BDW als premier (Nva, open vld, cd&v en eventueel spa) 4 8,16%
Er komt voorlopig geen regering, wel grote politieke impasse... 20 40,82%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 26 mei 2014, 00:22   #61
fbpolitics
Gouverneur

fbpolitics's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Op het eerste zicht lijkt N-VA en CD&V een logische coalitie voor de Vlaamse Regering. Echter, federaal heeft N-VA Open Vld nodig om het gewenste centrumrechtse beleid te voeren. Gegeven de visie van Open Vld op de symmetrie van regeringen, maar nog meer gegeven het feit dat Open Vld echt niet nog vijf jaar Vlaamse oppositie zal willen voeren, zal Open Vld regeringsdeelname in Vlaanderen eisen in ruil voor deelname aan de Federale Regering.

Nu, vanaf dat moment is het voor zowel CD&V als Open Vld interessanter om sp.a als derde partner te hebben in beide regeringen i.p.v. N-VA: CD&V kan dan namelijk de leiding nemen (inclusief het minister-presidentschap), en beide partijen krijgen dan relatief meer zeggenschap (een grote partner minder, een kleinere partner erbij) én postjes.

Het wordt volgens mij vijf jaar lastige oppositie voor N-VA, tegen beide regeringen. Vijf jaar zonder nationale verkiezingen is een eeuwigheid. Zeker gegeven het feit dat veel voormalige VB-kiezers zullen denken: "Het VB geraakt niet in de regering, maar N-VA ook niet; dan kan ik net zo goed terug voor het VB kiezen."

Het perfecte voorbeeld om het begrip pyrrusoverwinning te illustreren.
Kan ik jammer genoeg geen haartje tussen steken, en is het dus zoals BDW zei in het live debat op de VRT na de verkiezing: "Ik heb verloren."

Men zegt veel "Only in America", maar dit heeft meestal een positieve/grappige connotatie.

Wij kunnen zonder probleem zeggen: "Only in Belgium", met een intrieste waarheid.
We stonden erbij terwijl het ten onder gaat, blijven ontkennen en weigeren te zien.

.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 26 mei 2014 om 00:27.
fbpolitics is offline  
Oud 26 mei 2014, 01:32   #62
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op het eerste zicht lijkt N-VA en CD&V een logische coalitie voor de Vlaamse Regering. Echter, federaal heeft N-VA Open Vld nodig om het gewenste centrumrechtse beleid te voeren. Gegeven de visie van Open Vld op de symmetrie van regeringen, maar nog meer gegeven het feit dat Open Vld echt niet nog vijf jaar Vlaamse oppositie zal willen voeren, zal Open Vld regeringsdeelname in Vlaanderen eisen in ruil voor deelname aan de Federale Regering.

Nu, vanaf dat moment is het voor zowel CD&V als Open Vld interessanter om sp.a als derde partner te hebben in beide regeringen i.p.v. N-VA: CD&V kan dan namelijk de leiding nemen (inclusief het minister-presidentschap), en beide partijen krijgen dan relatief meer zeggenschap (een grote partner minder, een kleinere partner erbij) én postjes.

Het wordt volgens mij vijf jaar lastige oppositie voor N-VA, tegen beide regeringen. Vijf jaar zonder nationale verkiezingen is een eeuwigheid. Zeker gegeven het feit dat veel voormalige VB-kiezers zullen denken: "Het VB geraakt niet in de regering, maar N-VA ook niet; dan kan ik net zo goed terug voor het VB kiezen."

Amen !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline  
Oud 26 mei 2014, 01:49   #63
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik hoop dat je gelijk krijgt voor wat de Vlaamse regering betreft. Dubbeltje op zijn kant, ik geloof het eigenlijk niet.
eno2 is offline  
Oud 26 mei 2014, 04:48   #64
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik hoop dat je gelijk krijgt voor wat de Vlaamse regering betreft. Dubbeltje op zijn kant, ik geloof het eigenlijk niet.
Ik geloof het ook niet en het is niet verstandig.
BDW kan veel beter in een korte periode als verkenner, twee potten op het vuur zetten.
1. Een combinatie met de Liberalen en de Christendemocraten ,zowel Vlaams als Federaal
2. Een combinatie met de Liberalen en de Groenen ,zowel Vlaams als Federaal

Na de verkenningsperiode ,kan hij als informateur ,gaan onderhandelen voor een programma van een Vlaamse regering en vervolgens/of paralel federale regering.
cato is offline  
Oud 26 mei 2014, 05:29   #65
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Kris Peeters is de strategische overwinnaar van deze verkiezingen. Hij bepaalt welke coalitie er gevormd wordt. Er ligt echt een grote verantwoordelijkheid op hem, ondanks dat hij niet de verkiezingen gewonnen heeft.

Weer zo typisch raar politiek systeem van hier.
Ik heb op geen enkele zender en op geen enkel moment uw grote Lijder Dewinter gezien.
Enig idee waar die was en wat die aan het doen was ?
Henri1 is offline  
Oud 26 mei 2014, 05:30   #66
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad en dat kan best door de Vlaamse onafhankelijkheid in het Vlaams Parlement uit te roepen.
Het heeft lang geduurd maar ze is er.
De uitspraak van de dag.
Henri1 is offline  
Oud 26 mei 2014, 05:31   #67
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix1 Bekijk bericht
Fout..48,4% is nog altijg geen meerderheid van de vlaamse kiezer.
Die fake meerderheid in zetels kan me gestolen worden.

Als ze NVA er gewillig weer afrijden de volgende periode dan kom ik echt wel de straat op.
Zoals u ziet zal het niet voor deze keer zijn.
Henri1 is offline  
Oud 26 mei 2014, 06:19   #68
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
In sommige landen krijgt de grootste partij alle afgevaardigden in een kieskring. Dan had NVA de absolute meerderheid in zetels.
Enkel voor presidentsverkiezingen, nooit voor kamer en senaat.
speurneus is offline  
Oud 26 mei 2014, 06:21   #69
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Als ze NVA er gewillig weer afrijden de volgende periode dan kom ik echt wel de straat op.
De frisse lucht zal je goed doen.
speurneus is offline  
Oud 26 mei 2014, 06:23   #70
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht

De frisse lucht zal je goed doen.
Je moet weten dat Ambiorix dag en nacht in de frisse lucht staat.

Maar de Leider van de Eburonen is wel gaan lopen toen het erop aankwam.
Eens zien wat de Kleine Leider gaat doen nu.
Henri1 is offline  
Oud 26 mei 2014, 06:28   #71
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Omdat de NVA de winnaar is... En dus geen Di Rupo II of enig ander volgnummer. Di Rupo vond het zelfs niet nodig om de Vlaming die het geld ophoest, te woord te staan voor de verkiezingen.
Indien twijfel, mag u een poging doen op het antwoorden van mijn post #53 bovenstaand.

.
Waar staat in de grondwet dat de grootste partij verplicht in de regering moet worden opgenomen?
Blijkbaar vergeet jij dat de grootste partij vandaag op federaal vlak enkel 20% heeft gehaald wat verre van een meerderheid is.
speurneus is offline  
Oud 26 mei 2014, 06:34   #72
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fout..48,4% is nog altijg geen meerderheid van de vlaamse kiezer.
Die fake meerderheid in zetels kan me gestolen worden.

Dat klinkt enorm stoer hoor... hou ons op de hoogte voor wanneer de massademonstraties starten hee.
Pandareus is offline  
Oud 26 mei 2014, 06:34   #73
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad en dat kan best door de Vlaamse onafhankelijkheid in het Vlaams Parlement uit te roepen.
Leg me eens uit hoe je daarvoor aan de gewenste meerderheid gaat geraken?

btw de partij die jouw parcours zou willen volgen is er met vlag en wimpel afgereden en heeft dus niks meer in de pap te brokken
speurneus is offline  
Oud 26 mei 2014, 06:44   #74
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zoals zo vaak wordt de échte overwinning in het centrum gehaald. De tripartite gaat vooruit, en haalt nu een meerderheid. Di Rupo gaat door.

Dit is een overwinningsnederlaag voor N-VA.
Ironisch maar waar.
De ontgoocheling omdat de kaarten zo gschud waren was duidelijk aan de lichaamstaal van Dewever af te lezen.

Laatst gewijzigd door speurneus : 26 mei 2014 om 06:47.
speurneus is offline  
Oud 26 mei 2014, 06:45   #75
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Als de N-VA een regering wil leiden op federaal niveau, dan is NVA + CD&V + bLD + MR een mogelijkheid met een meerderheid.

Dan is er weliswaar verre van een meerderheid aan Waalse kant, maar he, ze verkondigden zelf dat een federale meerderheid voldoende is, en dat een meerderheid langs beide kanten geen noodzaak is.
En wat doe je met CDH?
reservespeler is offline  
Oud 26 mei 2014, 06:46   #76
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dade Bekijk bericht
Federaal
NVA, CDV, OVLD, MR, CDH

Vlaams

NVA, CDV, misschien ook OVLD
Natuurlijk moet je op Vlaams niveau de OVLD erbij nemen.
reservespeler is offline  
Oud 26 mei 2014, 06:47   #77
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door OMGClayAiken Bekijk bericht
Impasse om naar paars-groen te gaan.
Never! Ecolo heet verlies geleden!!!!!
reservespeler is offline  
Oud 26 mei 2014, 06:47   #78
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Het zal u misschien ontgoochelen, maar zoals de kaarten er nu voorliggen heeft een klassieke tripartite langs vlaamse kant wél een meerderheid.
Inderdaad, een spijtige zaak.
reservespeler is offline  
Oud 26 mei 2014, 06:48   #79
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Perfecte analyse.
Oud 26 mei 2014, 06:53   #80
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Persoonlijk denk ik dat ze eerst Bart gaan laten doen, ze weten toch op voorhand dat dit op een mislukking gaat uitdraaien, om dan te zeggen dat bart geen akkoorden kan sluiten en dan zullen ze wel verder gaan met Di Rupo II

Op vlaams niveau zou het ook best kunnen een tripartietje a la cd&v, vld, en spa, Kris Peeters wilt toch mister President blijven, en met Nva als grote slokop in een coalitie zou dit moeilijk gaan.. Dus mijn gevreesde scenario is dat zowel op vlaams als federaal nva voor 5 jaar lang in de oppositie verdwijnt...
Op Vlaams niveau:

N-VA de parlementsvoorzitter
CD&V de Minister President
OVLD minstens 2 ministers
reservespeler is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be