Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2004, 00:37   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Een Fransman die een Duvel drinkt, weet dat hij een Belgisch bier drinkt. De Flaminganten proberen met hun nutteloze regionaliseringen het buitenland uit te leggen dat ze VLAAMS bier drinken. Maar dat blijkt ten eerste slecht voor de portefeuille van de producenten, en ten tweede averechts te werken. Kort gezegd: slecht voor de economie.
Aha. En waaruit moge blijken dat de verkoop is gedaald? Dat zegt de familie Moortgat immers nergens in het interview.

Waarom zou Duvel geen Vlaams bier zijn, beste vriend? Heeft u al ooit eens een fles "Trois Monts" gekocht? In het Frans staat daar op het etiket te lezen: "Bière flamande", daar gebrouwen in Frans-Vlaanderen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2004, 00:46   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee dat is zeker niet belangrijk. Dat zeg ik net! België is het bierland, niet Vlaanderen, niet Wallonië. In tegenstelling tot bv. wijn, is de smaak van bier niet afhankelijk van de streek, maar wel van de hopsoort en de bereiding in de brouwerij.
Hahahaha. Niet afhankelijk van de streek. Neen? Waar vindt u dan nog een biertype dat is zoals Rodenbach? In West-Vlaanderen, beste vriend. Dat bepaald biertype wordt "Oud Bruin" genoemd en werd van oudsher in een streek van West-Vlaanderen gebrouwen. Nu nog vinden we het "Oud Bruin" in Roeselare (Rodenbach zoals u wel weet), maar ook te Ichtegem, Vichte, Bellegem en nog andere plaatsen. Allemaal in West-Vlaanderen. "Oud Bruin" vindt u buiten die streek helemaal niet.

Geuzes worden van oudsher ook op een bepaalde plaats gebrouwen en is geen universeel biertype. Ook dit is aan een plaats gebonden.

Zelfs pils is een bier dat door de plaats bepaald kan worden. Een Warsteiner bijvoorbeeld heeft juist die bepaalde kwaliteiten (een heel zachte pils met een afgeroomde smaak), juist omdat de brouwerij Warsteiner enkel het water gebruikt uit een aantal bronnen die in dezelfde streek liggen. Warsteiner heeft altijd benadrukt dat ze geen water gebruikt uit andere bronnen, daar dit de typische smaak van haar product zou aantasten.

Vraagje: indien Vlaanderen geen bierland en Wallonië ook niet, waar haalt België dan plotseling die bieren vandaan? Worden die dan allemaal gebrouwen in de Duitstalige gemeenten?

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 19 september 2004 om 02:04.
Oud 19 september 2004, 00:50   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vertik het dan ook om die flamingantische zooi te kopen. Ik koop het enkel als er een Belgische vlag op staat, zoals ik het steeds gekend heb. Ook dat heeft niets met Belgicisme te maken, maar met marketing.
Hahahahaha. Dit is nu echt een billenkletser. Blubber Yann koopt witlof als er een Belgische driekleur opstaat. Maar datzelfde witlof met een logo van Export Vlaanderen vindt hij plotseling "flamingantische zooi"...

Ik daarentegen koop witlof wanneer ik weet dat het kwalitatief goed witlof is, ongeacht of daar nu een driekleur, een logo van Export van Vlaanderen of wat weet ik allemaal opstaat. Bij mij is de kwaliteit van een product belangrijk. Bij u blijkbaar welke kleurtjes er op de verpakking staan. Nog erger dan puberaal gedrag: kinderachtig zelfs.
Oud 19 september 2004, 00:58   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De flaminganten willen ondanks alles hun VLAAMS etiket op alle producten plakken die uit Vlaanderen afkomstig zijn. Maar dat heeft gewoon geen zin! Voor de buitenlandse consument verandert er echter niets. Of dat een bier nu uit Vlaanderen of Wallonië komt, dat heeft niets te maken met het verschil van ondergrond, het verschil van klimaat, maar louter om politieke redenen. En dat is schandalig.
Halloooooo...

Ondergrond speelt wel een rol bij bepaalde biersoorten. Immers, de gebruikte watersoort determineert in een aantal gevallen de zuurte- en oxidatiegraad van een bier. Hierdoor komt het dat bepaalde watersoorten niet kunnen gebruikt worden voor bepaalde biertypes.

Bepaalde biertypes zijn trouwens ook aan de streek gebonden. Voor Vlaanderen vermeldde ik al "Oud Bruin" en "Geuze". In Wallonië vindt men daarentegen de "Saisons", iets wat we in Vlaanderen helemaal niet kennen (traditioneel toch niet).

Andere biertypes zijn dan wel enigszins overdraagbaar (denken we maar aan de pilsner), zij het dan wel dat water en de oorsprong van de ingrediënten wel smaakbepalend kunnen zijn.

Politieke redenen? Is een Rodenbach plotseling geen bier meer dat in Vlaanderen wordt gebrouwen? Jawel, beste vriend. Meer zelfs het is zelfs een typisch bier voor de streek van Zuidwest-Vlaanderen. Het is zeker een Vlaams bier.
Oud 19 september 2004, 01:03   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat de buitenlandse consument gewoon met rust, en laat ze genieten van het door HEN gevraagde BELGISCH bier.
Niemand drinkt bier omdat het ergens vandaan komt. Mensen drinken bier omdat ze dat lekker vinden. Dat is de reden.

Denkt u nu werkelijk dat ik soms eens een glas Guinness drinkt omdat het een IERS bier is? Neen, ik drink het omdat ik die bepaalde biersoort apprecieer.

Of meent u dat er in mijn kelder Urquell staat omdat ik per se TSJECHISCH bier wil drinken? Neen, wel omdat de Urquell pilsner een goede pils is. Daarom.

En waarom komt Corona nooit over mijn lippen, laat staan in mijn huis? Omdat het een Mexicaans product is en ik niets moet weten van de Mexicanen? Neen, omdat het gewoon een slecht bier is. Daarom.
Oud 19 september 2004, 01:14   #66
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Belgicistische koekjesdozenromantiek is aan een bedrijf als Moortgat niet besteed hoor, wees daar maar zeker van.
Een bedrijf dat in 't Pallieterke annonces zet(te?) zal zich aan België niet veel gelegen laten zeker?

Evaluatie van hun producten:
Duvel: smakelijk bier maar te zwaar. Na een stuk of tien ervan als digestief gaat een mens onderaf. Wel een fraai alternatief voor mensen met ouderdomsdiabetes: er wordt géén suiker toegevoegd.

Bel-pils: zedig over zwijgen

Vedette (export van Moortgat) subliem biertje. Vraag een export-glas ipv die dwaze vaaskes en slurp u een ongeluk. Nooit een kater, nooit overbelaste maag, geen voze raap, geen nare stemmingen........
Vrij onbekend, een mens vraagt zich af waarom.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 19 september 2004 om 01:17.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2004, 01:26   #67
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En waarom komt Corona nooit over mijn lippen, laat staan in mijn huis? Omdat het een Mexicaans product is en ik niets moet weten van de Mexicanen? Neen, omdat het gewoon een slecht bier is. Daarom.
De Corona die wij hier aangeboden krijgen, wordt in Griekenland gefabriceerd.
't Is schotelwater, maar dat is Krüger, Golden Kenia, Bavik, Haacht, Lamot en tutti quanti eveneens.

Eigenlijk is Maes, Jupiler, Stella, Safir, ook niet veel soeps. 't Is een fris product, 't loopt binnen, maar grandioos is iets anders.
Cristal kan soms een (kleine) verademing zijn, maar 't is niet courant.

Wil je goed bleek Belgisch bier, dan vraag je een Vedette: pit, finesse, spitante frisheid, hoppig zonder overladenheid, alcohol die niet stoort, consistent schuim, enfin......
Oud 19 september 2004, 01:51   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
De Corona die wij hier aangeboden krijgen, wordt in Griekenland gefabriceerd.
't Is schotelwater, maar dat is Krüger, Golden Kenia, Bavik, Haacht, Lamot en tutti quanti eveneens.
Dat eerste kan goed zijn, maar Corona wordt wel uitgebracht door een Mexicaans bedrijf.

Maar dat bier staat nog veel lager dan de pilsners die u opsomt: Corona is zelfs geen pilsner meer en daarenboven oxideert het bier heel snel door het doorschijnende flesje. Daarom stopt men in de flessenhals dan ook een stukje citroen. De opgesomde pilsners mogen dan wel niet van hoogstaande kwaliteit zijn, geoxideerd zijn ze evenwel niet. Het blijven dus wel drinkbare pilsners. Duizendmaal liever een Romy Pils (een pilsner gebrouwen door Roman) dan een Corona!
Oud 19 september 2004, 01:56   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk is Maes, Jupiler, Stella, Safir, ook niet veel soeps. 't Is een fris product, 't loopt binnen, maar grandioos is iets anders.
Cristal kan soms een (kleine) verademing zijn, maar 't is niet courant.

Wil je goed bleek Belgisch bier, dan vraag je een Vedette: pit, finesse, spitante frisheid, hoppig zonder overladenheid, alcohol die niet stoort, consistent schuim, enfin......
U verwart bleke bieren met pilsners. Men spreekt eigenlijk niet over "bleke" maar wel over "witte bieren", maar daar horen de pilsners niet bij.

"Vedette" is me onbekend. U bedoelt waarschijnlijk "Vedett".

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 19 september 2004 om 01:58.
Oud 19 september 2004, 01:56   #70
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom stopt men in de flessenhals dan ook een stukje citroen.
De oorsprong van het citroentje (origineel een schijfje limoen) schijnt in de hygiëne te liggen.
Het zou bedoeld zijn om in Mexico, de flessenrand min of meer te ontsmetten, alvorens er de lippen aan te zetten.
Hier geeft het op een of andere manier een beetje de illusie van een witbier met citroen (overigens een belachelijk gebruik-wie wil er een kipkroket met frambozensap?)
Oud 19 september 2004, 02:00   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De oorsprong van het citroentje (origineel een schijfje limoen) schijnt in de hygiëne te liggen.
Het zou bedoeld zijn om in Mexico, de flessenrand min of meer te ontsmetten, alvorens er de lippen aan te zetten.
Hier geeft het op een of andere manier een beetje de illusie van een witbier met citroen (overigens een belachelijk gebruik-wie wil er een kipkroket met frambozensap?)
Neen, dat klopt niet. Onlangs werd aan de oxidatie van bieren een hele uitzending op Canvas gewijd. Hierin kwam Corona ter sprake alsook de reden van het citroentje. Met hygiëne had het niets te maken, wel met het feit dat de oxidatie in doorschijnende flesje al zo ver gevorderd was dat de slechte smaak (want bier dat oxideert smaakt afschuwelijk) door het citroentje moet worden getemperd.
Oud 19 september 2004, 02:03   #72
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U verwart bleke bieren met pilsners. Men spreekt eigenlijk niet over "bleke" maar wel over "witte bieren", maar daar horen de pilsners niet bij.
Best mogelijk.
Ik heb er me nooit in verdiept.

In Aalst is "nen bliejken" een een trippel-trappist of bleek abdijbier.
Wit bier (Hoegaerden-Brugs tarwebier-Dentergemschen) is een 'blanchken' maar dat heeft daarbuiten nog een andere betekenis.......
Tücher is Duits Weissenbier, maar toch is het helder.
Ze knallen er ook wederrechtelijk citroen in.

Citaat:
"Vedette" is me onbekend.
't Is den 'export' van Moortgat.
Stap een Bel-pils-kroeg binnen, en ze hebben het.
Hou ze tegen als ze een 'vaaske' beginnen koelen.
Eis het in een echt 'export-glas' (33cl)
Oud 19 september 2004, 02:04   #73
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wel met het feit dat de oxidatie in doorschijnende flesje al zo ver gevorderd was dat de slechte smaak (want bier dat oxideert smaakt afschuwelijk) door het citroentje moet worden getemperd.
't Is toch geen avance.
Oud 19 september 2004, 02:10   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Is toch geen avance.
't Blijft inderdaad barslecht. Ongelooflijk hoe mensen dergelijke rotzooi kunnen drinken!
Oud 19 september 2004, 10:33   #75
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aha. En waaruit moge blijken dat de verkoop is gedaald? Dat zegt de familie Moortgat immers nergens in het interview.

Waarom zou Duvel geen Vlaams bier zijn, beste vriend? Heeft u al ooit eens een fles "Trois Monts" gekocht? In het Frans staat daar op het etiket te lezen: "Bière flamande", daar gebrouwen in Frans-Vlaanderen...
Ik weet niet of de verkoop daardoor spectaculair gedaald is, maar vermits Moortgat de regionalisatie betreurt, zal het wel iets met de financiën te maken hebben.

Duvel is een Vlaams bier, omdat het gebrouwen is in Puurs. Maar bovenal is het een Belgisch bier, zoals Moortgat het zelf wilt.
Oud 19 september 2004, 10:38   #76
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hahahaha. Niet afhankelijk van de streek. Neen? Waar vindt u dan nog een biertype dat is zoals Rodenbach? In West-Vlaanderen, beste vriend. Dat bepaald biertype wordt "Oud Bruin" genoemd en werd van oudsher in een streek van West-Vlaanderen gebrouwen. Nu nog vinden we het "Oud Bruin" in Roeselare (Rodenbach zoals u wel weet), maar ook te Ichtegem, Vichte, Bellegem en nog andere plaatsen. Allemaal in West-Vlaanderen. "Oud Bruin" vindt u buiten die streek helemaal niet.
Nee, bier is niet zoals wijn, grondgebonden. Men kan van een "Oud Bruin" bier spreken, maar dat verwijst dan weer niet naar Vlaanderen. Vlaanderen is geen streek, het is een regio. Alle bieren die in België gebrouwen zijn, zijn Belgische bieren. Dat u het daar moeilijk mee heeft zal mij nogmaals een worst wezen.

Citaat:
Vraagje: indien Vlaanderen geen bierland en Wallonië ook niet, waar haalt België dan plotseling die bieren vandaan? Worden die dan allemaal gebrouwen in de Duitstalige gemeenten?
Wat is dit voor een domme vraag. Ik zeg enkel dat België in het buitenland gekend staat om haar bieren, niet Vlaanderen, niet Wallonië. Bovendien is Vlaanderen geen land, België is dat wel. Spreek gerust van een bierregio.
Oud 19 september 2004, 10:48   #77
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hahahahaha. Dit is nu echt een billenkletser. Blubber Yann koopt witlof als er een Belgische driekleur opstaat. Maar datzelfde witlof met een logo van Export Vlaanderen vindt hij plotseling "flamingantische zooi"...
Ja natuurlijk. Ik heb altijd geweten dat op de verpakkingen van in België gekweekt witloof een Belgische vlag wordt afgebeeld. Door de gewenning enerzijds, en de kwaliteit anderzijds, kies ik nog steeds voor diezelfde verpakking. Dat is puur marketing. En zoals ik al zei: daar zijn de flaminganten oerslecht in. (zoals het verhaal van Moortgat bewijst)

Citaat:
Ik daarentegen koop witlof wanneer ik weet dat het kwalitatief goed witlof is, ongeacht of daar nu een driekleur, een logo van Export van Vlaanderen of wat weet ik allemaal opstaat. Bij mij is de kwaliteit van een product belangrijk. Bij u blijkbaar welke kleurtjes er op de verpakking staan. Nog erger dan puberaal gedrag: kinderachtig zelfs.
Consumentengedrag is niet puberaal. Het is exact determineerbaar. Mensen raken gewend aan een bepaalde verpakking, en daarom kopen ze steeds opnieuw hetzelfde product. Zo vind ik het schandalig dat grootwarenhuisketens als GB de verpakkingen van vertrouwde producten kopiëren, in de hoop dat de consument er zou intrappen. De GBproducten vindt men op ooghoogte, de kwalitatieve merken verdwijnen onderaan of bovenaan in de rekken. Zo worden bv de vormen en de kleuren van echte Winegums nagemaakt. Ook de kleur van de verpakking is dezelfde. Ik ben daar zelfs al eens ingetrapt. In de diepvriesafdeling vindt men nu oa ook al schotels van het wit product IGLO, in de vertrouwde gele verpakking. De échte Iglo vind je na lang zoeken ergens achterin de vriezer. Om maar te zeggen dat de marketeers wel weten waarmee ze bezig zijn als ze verpakkingen (binnen de mogelijkheden van het wettelijke) overnemen.
Oud 19 september 2004, 10:58   #78
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand drinkt bier omdat het ergens vandaan komt. Mensen drinken bier omdat ze dat lekker vinden. Dat is de reden.
Klinkklare onzin. In de betere horecagelegenheden in het buitenland, bv. Frankrijk, vind je de bieren op de kaart netjes opgedeeld volgens het land van herkomst. Op de Cours Saleya in Nice, Frankrijk, is er zelfs een café genaamd: L'f. (Lees: Leffe) Daar weet iedereen dat het een Belgisch bier is, maar of dat bier nu uit Vlaanderen of Wallonië komt, dat interesseert hen geen barst.

Citaat:
Denkt u nu werkelijk dat ik soms eens een glas Guinness drinkt omdat het een IERS bier is? Neen, ik drink het omdat ik die bepaalde biersoort apprecieer.
Ik wel. Als ik naar een Irish Pub ga, dan bestel ik een Guinness, en niets anders.

Citaat:
Of meent u dat er in mijn kelder Urquell staat omdat ik per se TSJECHISCH bier wil drinken? Neen, wel omdat de Urquell pilsner een goede pils is. Daarom.
Maar u weet wel dat het Tsjechisch is.

Citaat:
We zijn over bieren bezig, niet over vergif.
Oud 19 september 2004, 11:30   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de betere horecagelegenheden in het buitenland, bv. Frankrijk, vind je de bieren op de kaart netjes opgedeeld volgens het land van herkomst. Op de Cours Saleya in Nice, Frankrijk, is er zelfs een café genaamd: L'f. (Lees: Leffe) Daar weet iedereen dat het een Belgisch bier is, maar of dat bier nu uit Vlaanderen of Wallonië komt, dat interesseert hen geen barst.
Net zomin bepaalde mensen hier te lande het hen iets kan schelen waar een tafelwijn vandaan komt... 't Lijkt me bijgevolg ook geen referentie.

Een echte bierkenner wil trouwens wel weten waar het bier vandaan komt. Dat verklaart ook het succes van de boeken van Michael Jackson trouwens.
Oud 19 september 2004, 11:32   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wel. Als ik naar een Irish Pub ga, dan bestel ik een Guinness, en niets anders.
Wat had u wel verwacht in een Irish Pub? Dat ze de bierkaart vol met Grimbergens, Rodenbachs, Postels, Steendonks, Westmalles... stond?

Indien u trouwens in een Irish pub altijd een Guinness bestelt, dan heeft u maar een mager ideetje over de Ierse brouwkunst. Dringend tijd dat u ook eens Stout leert drinken. En dat u kennis maakt met bepaalde Porters en Reds.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 19 september 2004 om 11:33.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be