![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Waarom zou Duvel geen Vlaams bier zijn, beste vriend? Heeft u al ooit eens een fles "Trois Monts" gekocht? In het Frans staat daar op het etiket te lezen: "Bière flamande", daar gebrouwen in Frans-Vlaanderen... |
|
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Geuzes worden van oudsher ook op een bepaalde plaats gebrouwen en is geen universeel biertype. Ook dit is aan een plaats gebonden. Zelfs pils is een bier dat door de plaats bepaald kan worden. Een Warsteiner bijvoorbeeld heeft juist die bepaalde kwaliteiten (een heel zachte pils met een afgeroomde smaak), juist omdat de brouwerij Warsteiner enkel het water gebruikt uit een aantal bronnen die in dezelfde streek liggen. Warsteiner heeft altijd benadrukt dat ze geen water gebruikt uit andere bronnen, daar dit de typische smaak van haar product zou aantasten. Vraagje: indien Vlaanderen geen bierland en Wallonië ook niet, waar haalt België dan plotseling die bieren vandaan? Worden die dan allemaal gebrouwen in de Duitstalige gemeenten? Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 19 september 2004 om 02:04. |
|
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik daarentegen koop witlof wanneer ik weet dat het kwalitatief goed witlof is, ongeacht of daar nu een driekleur, een logo van Export van Vlaanderen of wat weet ik allemaal opstaat. Bij mij is de kwaliteit van een product belangrijk. Bij u blijkbaar welke kleurtjes er op de verpakking staan. Nog erger dan puberaal gedrag: kinderachtig zelfs. |
|
|
|
|
|
|
#64 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ondergrond speelt wel een rol bij bepaalde biersoorten. Immers, de gebruikte watersoort determineert in een aantal gevallen de zuurte- en oxidatiegraad van een bier. Hierdoor komt het dat bepaalde watersoorten niet kunnen gebruikt worden voor bepaalde biertypes. Bepaalde biertypes zijn trouwens ook aan de streek gebonden. Voor Vlaanderen vermeldde ik al "Oud Bruin" en "Geuze". In Wallonië vindt men daarentegen de "Saisons", iets wat we in Vlaanderen helemaal niet kennen (traditioneel toch niet). Andere biertypes zijn dan wel enigszins overdraagbaar (denken we maar aan de pilsner), zij het dan wel dat water en de oorsprong van de ingrediënten wel smaakbepalend kunnen zijn. Politieke redenen? Is een Rodenbach plotseling geen bier meer dat in Vlaanderen wordt gebrouwen? Jawel, beste vriend. Meer zelfs het is zelfs een typisch bier voor de streek van Zuidwest-Vlaanderen. Het is zeker een Vlaams bier. |
|
|
|
|
|
|
#65 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Denkt u nu werkelijk dat ik soms eens een glas Guinness drinkt omdat het een IERS bier is? Neen, ik drink het omdat ik die bepaalde biersoort apprecieer. Of meent u dat er in mijn kelder Urquell staat omdat ik per se TSJECHISCH bier wil drinken? Neen, wel omdat de Urquell pilsner een goede pils is. Daarom. En waarom komt Corona nooit over mijn lippen, laat staan in mijn huis? Omdat het een Mexicaans product is en ik niets moet weten van de Mexicanen? Neen, omdat het gewoon een slecht bier is. Daarom. |
|
|
|
|
|
|
#66 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Evaluatie van hun producten: Duvel: smakelijk bier maar te zwaar. Na een stuk of tien ervan als digestief gaat een mens onderaf. Wel een fraai alternatief voor mensen met ouderdomsdiabetes: er wordt géén suiker toegevoegd. Bel-pils: zedig over zwijgen Vedette (export van Moortgat) subliem biertje. Vraag een export-glas ipv die dwaze vaaskes en slurp u een ongeluk. Nooit een kater, nooit overbelaste maag, geen voze raap, geen nare stemmingen........ Vrij onbekend, een mens vraagt zich af waarom.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 19 september 2004 om 01:17. |
|
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
't Is schotelwater, maar dat is Krüger, Golden Kenia, Bavik, Haacht, Lamot en tutti quanti eveneens. Eigenlijk is Maes, Jupiler, Stella, Safir, ook niet veel soeps. 't Is een fris product, 't loopt binnen, maar grandioos is iets anders. Cristal kan soms een (kleine) verademing zijn, maar 't is niet courant. Wil je goed bleek Belgisch bier, dan vraag je een Vedette: pit, finesse, spitante frisheid, hoppig zonder overladenheid, alcohol die niet stoort, consistent schuim, enfin......
|
|
|
|
|
#68 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar dat bier staat nog veel lager dan de pilsners die u opsomt: Corona is zelfs geen pilsner meer en daarenboven oxideert het bier heel snel door het doorschijnende flesje. Daarom stopt men in de flessenhals dan ook een stukje citroen. De opgesomde pilsners mogen dan wel niet van hoogstaande kwaliteit zijn, geoxideerd zijn ze evenwel niet. Het blijven dus wel drinkbare pilsners. Duizendmaal liever een Romy Pils (een pilsner gebrouwen door Roman) dan een Corona! |
|
|
|
|
|
|
#69 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"Vedette" is me onbekend. U bedoelt waarschijnlijk "Vedett". Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 19 september 2004 om 01:58. |
|
|
|
|
|
|
#70 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het zou bedoeld zijn om in Mexico, de flessenrand min of meer te ontsmetten, alvorens er de lippen aan te zetten. Hier geeft het op een of andere manier een beetje de illusie van een witbier met citroen (overigens een belachelijk gebruik-wie wil er een kipkroket met frambozensap?)
|
|
|
|
|
#71 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#72 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb er me nooit in verdiept. In Aalst is "nen bliejken" een een trippel-trappist of bleek abdijbier. Wit bier (Hoegaerden-Brugs tarwebier-Dentergemschen) is een 'blanchken' maar dat heeft daarbuiten nog een andere betekenis....... Tücher is Duits Weissenbier, maar toch is het helder. Ze knallen er ook wederrechtelijk citroen in. Citaat:
Stap een Bel-pils-kroeg binnen, en ze hebben het. Hou ze tegen als ze een 'vaaske' beginnen koelen. Eis het in een echt 'export-glas' (33cl)
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#75 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Duvel is een Vlaams bier, omdat het gebrouwen is in Puurs. Maar bovenal is het een Belgisch bier, zoals Moortgat het zelf wilt.
|
|
|
|
#76 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#77 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#78 | ||||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#79 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een echte bierkenner wil trouwens wel weten waar het bier vandaan komt. Dat verklaart ook het succes van de boeken van Michael Jackson trouwens. |
|
|
|
|
|
|
#80 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Indien u trouwens in een Irish pub altijd een Guinness bestelt, dan heeft u maar een mager ideetje over de Ierse brouwkunst. Dringend tijd dat u ook eens Stout leert drinken. En dat u kennis maakt met bepaalde Porters en Reds. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 19 september 2004 om 11:33. |
|
|
|
|