Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2014, 15:38   #61
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Een Ford Mondeo in Genk geassembleerd kost 45 Euro/uur aan loonlast. In Valencia is dat 20 Euro/uur.
De kostprijs vd sluiting van Ford Genk wordt terugverdiend in Valencia op 13 maanden tijd. Dit alles maakte van ons de minst rendabele Ford plant ter wereld (lees de duurste).
Zowel ABVV, ACB en ACLVB hebben toegegeven dat de loonkost in België, samen met andere kosten (oa energie, water, ...) als taxen (oa 10 miljoen Euro/jaarlijkse gemeentetaxen) de reden zijn om Ford Genk te sluiten.
In Valencia is de afzetmarkt veel kleiner dan in Genk. Wij zitten vlak bij het Rührgebied, Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland, Nederland, ...
Rechts van Valencia heb je water, iets onder Valencia heb je water en dan woestijn en ten westen van Valencia heb je de grootste armoede van Europa.
Een land wiens bevolking sneller groeit dan zijn economie is gedoemd om in collectieve armoede af te glijden. Daar bestaan wiskundige modellen voor en over 10 jaar leeft 40% vd Belgische bevolking onder de Europese armoedegrens! De hele maakindustrie gaat hier in recordtempo tenonder!!
Inderdaad, en omdat Ford er voor gekozen heeft om de onderdelen aan te kopen in bedrijven in de nabijheid van de fabriek, zorgde ervoor dat ook deze onderdelen, door de loonkosten, zeer duur zijn.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2014, 15:39   #62
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Als ik je hier hoor fulmineren, kom ik tot de conclusie dat u hier dingen komt vertellen over zaken waar je klaarblijkelijk nog niet teveel kaas van hebt gegeten.

Dat kan allemaal wel zijn dat de loonkost hier een stuk hoger is dan de elders, maar over wat spreek je dan eigenlijk over als je weet dat de loonkost uiteindelijk 'maar' 5 tot 10% procent van de totale kostprijs van een auto bedraagt?

En wat zit je eigenlijk te memmen over afzetmarkten? Ikzelf werk ook bij een mastodont in de maakindustrie. Van alle machines die bij ons van de assemblagelijn lopen, blijft er minder dan 1% in België. Als dergelijke fabrikanten zouden redeneren als jij, was de fabriek waar ik werk al 50 jaar verplaatst naar een ander land.
De loonkosten zijn duidelijk veel hoger omdat in de onderdelen ook loonkosten zitten, of dacht je dat de arbeiders van de toeleveranciers gratis werken?
Oud 29 juni 2014, 15:41   #63
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die 10% kost aan lonen betreft enkel voor de Fordplant. U moet ook de lonen vd toeleveranciers meetellen. Het kostenplaatje aan lonen voor 1 auto ligt dan aanmerkelijk hoger.
Inderdaad, zo zit dat in elkaar.
Ook de belastingen van de gemeente en de provincie tellen flink door.

Genk verliest van 2014 tot 2020 70 miljoen euro aan inkomsten.
De provincie Limburg moet op korte termijn 25 personen de keien opjagen.
Oud 29 juni 2014, 15:45   #64
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en wat denk je is de grootste kost aan een auto? Niet de assemblagekost ze!

80% van de totale prijs wordt bepaald door het grondstoffen, materialen en onderdelen!

20% door assemblagekosten, waarvan 70% loonkosten zijn, en de resterende kosten bestaan uit energie om te kunnen assembleren en afschrijvingen van gebouwen en tooling en nog wat andere pruts.

Nogmaals: als je niet wéét waarover je praat, let dan toch met quotes uit gazetten te halen.
Nogmaals, de onderdelen bevatten ook loonkosten.
Bedrijven zoals Ford hebben, om te overleven, veel aan outsourcing gedaan. Tijdelijk heeft dat geholpen, maar het stond in de sterren geschreven dat dit geen definitieve oplossing kon zijn.

De producten die ingevoerd worden uit andere landen moeten hier ook nog verwerkt en getransporteerd worden.
Oud 29 juni 2014, 15:47   #65
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom? Je moet dat hélemaal niet meetellen!

Dergelijke fabrikanten kijken waar ze hun onderdelen het goedkoopst kunnen krijgen. Denk jij nu écht dat die autofabrikanten beetje aan liefdadigheid aan doen en voor de schone blauwe ogen van ene of gene in België stukken laten maken als ze die goedkoper uit Tsjechië of Indonesië kunnen krijgen? Als dergelijke bedrijven beslissen om te laten toeleveren door Belgische bedrijven, dan is dat omdat die Belgische bedrijven het goedkoopst kunnen leveren, ondanks een hogere uurloonkost.

Als je in België met zijn hoge loonkost bvb een bestuurderszetel kunt laten maken voor pakweg 800 (materiaal, loonkost, andere vaste kosten + marge voor de fabrikant) euro en de transportkosten 15 euro bedragen, dan zullen ze die in China misschien kunnen voor 250 euro, maar ga je misschien 700 euro transportkosten betalen om die zetel van China hier in België te krijgen om in een auto te monteren. Vanwaar gaan ze die zetel laten komen denk je? Dan is die Belgische bestuurderszetelfabrikant de goedkoopste, ondanks dat de loonkost misschien 10 of zelfs 15 keer zo hoog is als de Chinese.
Natuurlijk moet je dat wel meetelllen, zeker als je weet dat de toeleveringsbedrijven voor 80% aan de deuren van Ford Genk liggen. Ook deze bedrijven moeten de staatslasten doorrekenen aan de eindproducent.
Oud 29 juni 2014, 15:48   #66
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het was ook de beste en productiefste plant.
Inderdaad, maar dat was gewoon onhoudbaar, we zaten kwa productiviteit aan de limiet. Ergens zijn er grenzen voor automatisering en efficiëntie. Daarbij automatisering kan je overal invoeren.
Oud 29 juni 2014, 15:49   #67
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Duurste plant in wat? In loonkost?! Ik heb hier net aangetoond dat die factor maar een heel beperkte factor is in de kostprijs van een auto én dus in de keuze om te beslissen waar een bepaald model geassembleerd zal worden

Sorry, het overduidelijk dat jij niet op de hoogte bent van hoe het werkt in dergelijke assemblagefabrieken en wat de strategische keuzes zijn die dergelijke fabrikanten maken. Dat is géén schande! Maar als iemand die er dagdagelijks wél mee geconfronteerd wordt in zijn dagelijks werk, is het misschien verstandiger om te beseffen dat iemand anders misschien er wat meer over weet en een keer te luisteren in plaats van maar die plaat voor je kopt te blijven houden. Je weet nooit dat je nog een keer iets bijleert
U heeft geen kloten aangetoond. U weet gewoon niet waarover u spreekt.
Ik zie hier dat u duidelijk niet weet hoe het werkt bij Ford Genk.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 29 juni 2014 om 15:49.
Oud 29 juni 2014, 15:50   #68
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Hahahaha,

Schitterend, Demonen in zijn hemd gezet door iemand die wel de cijfers kent, dan nog in een domein waar hij jaren actief was en uiteindelijk blijkt dat hij er nog geen verstand van heeft.
En dan verschieten ze dat ze professioneel boven de 50 jaar zelf geen enkele marktwaarde meer hebben en op kosten van de werkende vlaming op SWT moeten tot ze de wettelijke pensioenleeftijd bereikt hebben.

Maar ondertussen maar afgeven en zagen op de brandweermannen, politieagenten en verzorgend personeel!
Demonen is helemaal niet in zijn hemd gezet. De betweter die het allemaal beter meent te weten slaat hier een gigantische flater.
Oud 29 juni 2014, 15:55   #69
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Natuurlijk moet je dat wel meetelllen, zeker als je weet dat de toeleveringsbedrijven voor 80% aan de deuren van Ford Genk liggen. Ook deze bedrijven moeten de staatslasten doorrekenen aan de eindproducent.
Ford Genk is niet enkel assemblage zoals die betweter vertelt maar wij hebben ook een perserij en maken velgen.
Nu, mij kan het niet meer schelen, leve het brugpensioen!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2014, 15:58   #70
demonen
Banneling

Standaard

Zo zond Odell in juni 2011 een persmededeling uit met de toekomstplannen voor Ford Europa. Hij wijst daarin op de mooie modellen die de fabrieken in Keulen, Saarlouis, Valencia en het Roemeense Craiova de komende jaren gaan bouwen. Heel opvallend is dat hij zedig zwijgt over Genk en Southampton, de assemblagefabrieken die de voorbije dagen gesloten zijn. Odell zegt ook nergens waar hij de Mondeo, S-Max en Galaxy zal laten produceren.

Genk, het makkelijke slachtoffer

In Vlaanderen deed dit blijkbaar geen belletje rinkelen, maar de analisten van UBS zagen hier op 18 september van dit jaar een belangrijk bewijs in dat Ford van plan was om Genk te sluiten. UBS schreef die 18de september dat dit een zeer logische beslissing zou zijn: de loonkosten in Genk bedragen bijna het dubbele van in Valencia, waardoor de sluiting een jaarlijkse besparing van een half miljard dollar zou opleveren tegenover een eenmalige sluitingskost van 1,1 miljard dollar.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...21026_00349689
Oud 29 juni 2014, 16:00   #71
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Kun jij nu eigenlijk niet lezen, of wat is dat eigenlijk?! Zo moeilijk is het nochtans niet Maar als je de intellectuele kwaliteiten niet hebt om te snappen wat ik daarnet gezegd heb, dan heeft het géén zin dat ik hier nog moeite doe om uit te leggen hoe het werkt...
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2014, 16:01   #72
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ford Genk is niet enkel assemblage zoals die betweter vertelt maar wij hebben ook een perserij en maken velgen.
Inderdaad, het wielenfabriek en de perserij waren ooit voor Ford Genk de hallen waar de winst gemaakt werd.
Oud 29 juni 2014, 16:03   #73
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kun jij nu eigenlijk niet lezen, of wat is dat eigenlijk?! Zo moeilijk is het nochtans niet Maar als je de intellectuele kwaliteiten niet hebt om te snappen wat ik daarnet gezegd heb, dan heeft het géén zin dat ik hier nog moeite doe om uit te leggen hoe het werkt...
U moet vooral geen moeite doen om mij de uitleg te geven.
Ik weet perfect hoe het systeem in elkaar zit en waar de hoge kosten voor Ford vandaan komen.

Wat u schrijft geeft toch perfect weer wat ik beweer.
Zet uwe leesbril eens op, dat beseft u misschien wat ik schrijf.

Een toeleveringsbedrijf in de nabijheid van de plant geeft een enorme besparing aan transportkosten. Als je de toelevering en de assemblage dan kan doen in een land waar de loonkost maar de helft is ......

Je moet wel even, heel even iets verder denken dan uwe lul lang is.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 29 juni 2014 om 16:06.
Oud 29 juni 2014, 16:05   #74
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
En denk je dat het bedrijf waar ik werk een puur assemblagebedrijf is? Denk je écht dat ik hier wat uit mijn duim zit te zuigen?! Of denk jij nu écht dat Ford anders werkt dan andere grote assemblagebedrijven?
Oud 29 juni 2014, 16:06   #75
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
U heeft geen kloten aangetoond. U weet gewoon niet waarover u spreekt.
Ik zie hier dat u duidelijk niet weet hoe het werkt bij Ford Genk.
Ewel, leg het mij dan uit! Dat kan verdorie verdomd interessant worden voor mijn job!
Oud 29 juni 2014, 16:08   #76
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat kan allemaal wel zijn dat de loonkost hier een stuk hoger is dan de elders, maar over wat spreek je dan eigenlijk over als je weet dat de loonkost uiteindelijk 'maar' 5 tot 10% procent van de totale kostprijs van een auto bedraagt?
U redeneert zoals Mieke Vogels die hetzelfde zei na de sluiting (het lag niet aan de loonkost want maar 5% vd kost bla bla bla).
Ik neem uw voorbeeld van 5 tot 10% vd tot kostprijs : nemen we het rekenkundig gemiddelde nl 7,5%.
Een Mondeo kost ongeveer 30.000 Euro dus 2.250 Euro loonkost.
Ik ben dubbel zo duur en ga naar Valencia en dat brengt mij 1.125 Euro op.
Ik fabriceer 3.000 wagens per dag en maak 3.375.000 Euro winst PER DAG.
U vindt dit peanuts?
Mensen zoals jij hebben met hun "rekenwonder" dit land in het ravijn gereden!

Laatst gewijzigd door demonen : 29 juni 2014 om 16:10.
Oud 29 juni 2014, 16:11   #77
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, en omdat Ford er voor gekozen heeft om de onderdelen aan te kopen in bedrijven in de nabijheid van de fabriek, zorgde ervoor dat ook deze onderdelen, door de loonkosten, zeer duur zijn.
Dat ze ze dan in China of Polen aankopen hé! Moet ik nu écht geloven dat Ford het énige bedrijf is ter wereld dat bewust gaat kiezen om onderdelen te duur te gaan betalen? Alstublieft zeg!

Als ze kiezen voor Belgische toeleveranciers, is dat omdat die toeleverancier de goedkoopste is. En dat betekent ook dat buitenlandse toeleveranciers duurder zijn, ondanks een goedkopere loonkost dan de Belgische.
Oud 29 juni 2014, 16:12   #78
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Demonen is helemaal niet in zijn hemd gezet. De betweter die het allemaal beter meent te weten slaat hier een gigantische flater.
Dus, corrigeer de 'betweter' dan, veel verder van 'naar het schijnt zitten er ook loonkosten bij de toeleveranciers' zijn we nog niet gekomen, concrete cijfers graag....

Moesten de doemdenkers met hun cijfers gelijk hebben, dan was alle productie al 20 jaar verhuisd uit België.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2014, 16:15   #79
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogmaals, de onderdelen bevatten ook loonkosten.
Bedrijven zoals Ford hebben, om te overleven, veel aan outsourcing gedaan. Tijdelijk heeft dat geholpen, maar het stond in de sterren geschreven dat dit geen definitieve oplossing kon zijn.

De producten die ingevoerd worden uit andere landen moeten hier ook nog verwerkt en getransporteerd worden.
Onzin!

Bedrijven sourcen out om dat ze:

- ofwel zelf de kennis of machines niet hebben om bepaalde onderdelen te maken
- ofwel er toeleveranciers zijn die goedkoper die onderdelen kunnen maken dan zijzelf
- ofwel omdat de tempo's zo hoog liggen dat ze zelf in hun interne onderdelenfabricatie geen extra capaciteit kunnen genereren om extra aantallen te maken.
Oud 29 juni 2014, 16:16   #80
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niko457 Bekijk bericht
Klopt, in bepaalde sektoren werken er ALLEEN nog vreemdelingen, vb. bij de Stib in Brussel, terwijl er maar 50% allochtonen in Brussel wonen.

Taxi-chauffeurs ook vb.
En, dat noem ik geen vuil werk.
En dan beweren ze nog dat ze gediscrimineerd worden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be