Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2004, 11:53   #61
Luddo
Minister

Standaard

Als de Brusselaars nu bij de pinken zijn dan stellen ze hoge financiële eisen voor de goedkeuring van die spreiding over Brussel. Van den Stief krijgen ze dan maar de helft (proficiat Stief!) en dan hebben ze nog het dubbele van dat waar ze recht op hebben. Zo werkt dat! De Stief heeft alleen een voorzet gegeven om de Brusselaars hun goedkeuring rijkelijk te laten verzilveren. Hou dat maar eens in de gaten en zeg dat de Luddo het voorspeld heeft

Laatst gewijzigd door Luddo : 26 september 2004 om 11:54.
Luddo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2004, 12:11   #62
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rroloff
Dit is de bijl aan de wortel van Belgie. Stevaert bedient zich van hét dreigmiddel bij uitstek: de geldkraan. Vlaanderen krijgt alles wat het hebben wil als ze daar mee dreigt - mits het een geloofwaardig dreigement is.
Diegene die dit middel gebruiken dienen zich bewust te zijn dat dit zéér ontvlambare materie is: men opent een doos van Pandorra.....
Hm. is die doos van Pandora echter al niet lang geleden geopend door de vaste beleidslijn van ALLE gote Franstalige partijen: een beleid met massieve deloyauteit, met misprijzen voor economische en financiele logica? Een belid dat zo konservatief isd dat het er totaal niet in slaagt om ernstig te moderniseren, noch om de uitgaven te verlagen?

vergeten we niet dat in belgie, ondanks reeds zéér hoge globale overheidsuitgaven, deze in 2003 nog stefen! En dat als enige labnd in héél de OESO! Kortom: ons beleid lijkt gebetonneerd op een ondermaats beleid evenveel ambtenaren voor 10,4 miljoen Belgen als voor 16,2 miljoen Nederlanders), .....

is die doos van Pandora voorts ook niet al lang geopend door de aahoudende hardnekkige discriminaties door frasnatlige mandatarissen van de Vlamingen in Brussel?

Is die doos ook al niet geopend door het door PS+MR+CDH hardnekkig verdedigde ethnische specifieke privilege dat franstaligen die zich in Vlaanderen vestig(d)en zich daar NIEt willen moeten houden aan de lokale wetten en officiele taal? Zo'n privilege estaat nergens anders in héél de EU!
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2004, 16:49   #63
Bruno232
Banneling

Bruno232's schermafbeelding

Standaard

Als ik gisteren Tobback hoor zeggen: De Vlamingen in Brussel zijn enkel maar Brusselse Vlamingen als ze geld nodig hebben en voorts Vlaamse Brusselaars klinkt daar volgens mij een misprijzen in die woorden voor deze mensen. Ik ken het dossier niet goed genoeg om te weten hoeveel extra vluchten Brussel kan hebben of niet, maar ik weet toch dat ook binnen de Brusselse VLD en zeker CD&V-vleugel er toch een consensus was om zich aan het akkoord te houden. Maar die zitten natuurlijk ook in het Vlaams parlement waardoor ze een andere richting kunnen uitslaan dan bijv. de CDH.
Bruno232 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2004, 17:18   #64
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Blijkbaar weet u niet goed waarover u praat, mijnheer Bruno (alias? alias? alias?). Indien er een splitsing komt van de SZ, wordt dat een gemeenschapsmaterie. Er zijn maar drie gemeenschappen in België. Een Brusselse gemeenschap bestaat niet.
Wordt Brussel niet officieel de hoofdstad van "Vlaanderen" genoemd?

Raar toch: "Vlaanderen" straft zijn eigen hoofdstad. Dat is zoals Karel V, geboren in Gent en die zich daarna tegen zijn stad keerde wanneer die tegen zijn bewind in opstand kwam. Maar we leven nu in de 21ste eeuw en iedereen ziet dat de DHL-crisis het faillissement betekent van het confederalisme.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2004, 17:23   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Wordt Brussel niet officieel de hoofdstad van "Vlaanderen" genoemd?
En?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2004, 17:25   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Raar toch: "Vlaanderen" straft zijn eigen hoofdstad. Dat is zoals Karel V, geboren in Gent en die zich daarna tegen zijn stad keerde wanneer die tegen zijn bewind in opstand kwam.
Raar toch dat een advocaat niet eens weet hoe de structuur in elkaar steekt in Brussel. Blijkbaar weet die hooggeleerde man niet eens dat er een geweststructuur bestaat die in Brussel verschillend is van de gemeenschapsstructuur.

Ik zie geen enkele gelijkenis met Karel V trouwens.
Oud 26 september 2004, 17:27   #67
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno232
Als ik gisteren Tobback hoor zeggen: De Vlamingen in Brussel zijn enkel maar Brusselse Vlamingen als ze geld nodig hebben en voorts Vlaamse Brusselaars klinkt daar volgens mij een misprijzen in die woorden voor deze mensen.
Volgens u... Volgens u is België een confederatie!

Slechte poging
Oud 26 september 2004, 17:45   #68
rroloff
Burger

Standaard

Citaat:
Maar we leven nu in de 21ste eeuw en iedereen ziet dat de DHL-crisis het faillissement betekent van het confederalisme.
Het is vechten tegen de bierkaai, waarde Hans1.

Ik ben relatieve buitenstaander en alles maar dan ook alles wat ik zo lees en hoor en merk duidt op één ding: Vlaanderen zal stapje voor stapje onafhankelijk worden. Omdat veel Vlamingen dat erg graag willen. En de rest het in het algemeen niet zoveel uitmaakt.

Dat de Walen het niet willen is niet relevant - als het puntje bij paaltje komt bepalen Vlamingen zelf aan wie ze belasting betalen. En Wallonie zal dat geld niet kunnen komen halen.
rroloff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2004, 19:38   #69
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Volgens u... Volgens u is België een confederatie!

Slechte poging
Ik heb geschreven dat België ook federale kenmerken vertoont (compétence des compétences, federaal parlement).
Oud 26 september 2004, 19:50   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geschreven dat België ook federale kenmerken vertoont (compétence des compétences, federaal parlement).
U bedoelt?
Oud 26 september 2004, 19:52   #71
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Het Belgisch systeem is overwegend confederaal van aard. Het enige federale kenmerk (buiten de regering en de federale bevoegdheden) is de mogelijkheid van het parlement om bevoegdheden naar de deelgebieden door te geven. Maar ook dit gebeurt op een confederale wijze (stemming per taalgroep).

In ons confederalisme is er geen normenhiërarchie, alle regeringen zijn equipollent. Samenwerkingsakkoorden zijn niet democratisch. Democratie veronderstelt dat er een duidelijk lichaam is dat verkozen is door de bevolking en waar wetten worden besproken en geamendeerd. Dit geldt niet voor samenwerkingsakkoorden, waarbij niet de burgers maar wel de regio's eerste rechtssubjecten zijn. Een overlegcomité kan men niet ter verantwoording roepen. Samenwerkingsakkoorden staan boven wetten en boven decreten. Geen parlement kan een wet uitvaardigen die ze opschort of zelfs amendeert.

In ons systeem volstaat het dat één partij in één regering (bij gewestoverschrijdende zaken) geen tweederde meerderheid levert om alle andere niveaus lam te leggen.
De federale regering is een bemiddelaar tussen deelgebieden die zich als onafhankelijke (stads)staten gedragen.
Oud 26 september 2004, 19:53   #72
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Raar toch dat een advocaat niet eens weet hoe de structuur in elkaar steekt in Brussel. Blijkbaar weet die hooggeleerde man niet eens dat er een geweststructuur bestaat die in Brussel verschillend is van de gemeenschapsstructuur.

Ik zie geen enkele gelijkenis met Karel V trouwens.
Alleszins wonen er ook (onder andere) Vlaamse sp.a-kiezers in Brussel.
Oud 26 september 2004, 19:55   #73
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Wat lezen we daar:

de vermindering van de geluidsoverlast zonder toename van de nachtvluchten over Brussel

Ja? Hoe interpreteer jij dat dan?
Er staat wel in dat de nachtvluchten niet mogen toenemen.
Oud 26 september 2004, 19:57   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er staat wel in dat de nachtvluchten niet mogen toenemen.
Het zinnetje is heel raadselachtig. U ziet dat erin, maar men kan evengoed er iets anders in lezen.
Oud 26 september 2004, 19:58   #75
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zinnetje is heel raadselachtig. U ziet dat erin, maar men kan evengoed er iets anders in lezen.
Hoe?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be