Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2004, 18:38   #61
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno232
Allemaal loze bewoordingen, bewijzen, daar gaat het hem om.
Alleen al het feit dat Thüringen bij Oost-Duitsland heeft behoord, zou u toch iets moeten doen beseffen dat het daar economisch ietske anders uit ziet dan in Beieren? Bovendien is Thüringen protestants, en is Beieren overwegend katholiek.
Oud 30 september 2004, 18:43   #62
Tantist

Standaard

Citaat:
Hold your horses, Tantist. Ik bewijs hier enkel maar mee dat de Limburgse identiteit zeer sterk is. En daar moesten toch "natuurlijke" () grenzen uit voortvloeien?
Dan mag je mij toch eens uitleggen hoe natuurlijk die grenzen zijn als er geen enkele mens achter vraagt...

Friezen zijn ook Fries, maar die voelen zich opperbest in Nederland. Maar ze dan ook zelfbestuur geven als ze zelf niet willen, daar zie ik niet het natuurlijke van in.

Pas op he, als de Limburgers daar zelf achter vragen, dan zou ik ze dat gaarne toestaan, maar ze vragen er niet achter.
Oud 30 september 2004, 19:10   #63
Bruno232
Banneling

Bruno232's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Alleen al het feit dat Thüringen bij Oost-Duitsland heeft behoord, zou u toch iets moeten doen beseffen dat het daar economisch ietske anders uit ziet dan in Beieren? Bovendien is Thüringen protestants, en is Beieren overwegend katholiek.
Ok, den Belgique is ook katholiek. Laten wij daar gepaste conclusies uit trekken.
Bruno232 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 19:12   #64
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan mag je mij toch eens uitleggen hoe natuurlijk die grenzen zijn als er geen enkele mens achter vraagt...

Friezen zijn ook Fries, maar die voelen zich opperbest in Nederland. Maar ze dan ook zelfbestuur geven als ze zelf niet willen, daar zie ik niet het natuurlijke van in.

Pas op he, als de Limburgers daar zelf achter vragen, dan zou ik ze dat gaarne toestaan, maar ze vragen er niet achter.
Wanneer is er ooit gevraagd om staatshervormingen, waarvan niemand zelfs de uitkomst van zag in 70? Hebben de mensen gevraagd om gemeenschappen en gewesten?
Oud 30 september 2004, 19:13   #65
Tantist

Standaard

Citaat:
Ok, den Belgique is ook katholiek. Laten wij daar gepaste conclusies uit trekken.
't Was maar een voorbeeld van mogelijke verschillen hoor... En het is niet omdat je in iets overeen komt, dat je per se een land moet maken.

Zo zijn ze in Thüringen blank, in Beieren blank, in Vlaanderen blank en in Wallonië blank. Wat jij nu zegt is dat we de gepaste conclusie hieruit moeten trekken en zodoende dus alle landen samensmelten die blank zijn. Racistisch, nietwaar?
Oud 30 september 2004, 19:14   #66
Tantist

Standaard

Citaat:
En volgens uw redenering: Nederland is ook katholiek
Oud 30 september 2004, 19:16   #67
Tantist

Standaard

Citaat:
Wanneer is er ooit gevraagd om staatshervormingen, waarvan niemand zelfs de uitkomst van zag in 70? Hebben de mensen gevraagd om gemeenschappen en gewesten?
Blijkbaar wel, want de partijen die ze hadden veroorzaakt werden electoraal niet afgestraft. Maar je hebt gelijk dat er meer directe democratie moet komen hoor... Die zou België ook federaliseren, je moet je niet te veel illusies maken hoor
Oud 30 september 2004, 19:19   #68
Tantist

Standaard

Citaat:
En vergeet niet dat er in de jaren '70 en '80 partijen en andere verenigingen waren met dit als verkiezingspunten. Waar zijn die Limburgse partijen?

Antwoordt u daar eens eindelijk op: waar is die Limburgse Beweging?
Oud 30 september 2004, 19:20   #69
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar wel, want de partijen die ze hadden veroorzaakt werden electoraal niet afgestraft.
ja duh, er is nooit een alternatief geweest.

Citaat:
Maar je hebt gelijk dat er meer directe democratie moet komen hoor... Die zou België ook federaliseren, je moet je niet te veel illusies maken hoor
Dat kan, maar dan was het eens niet in achterkamers besloten.
Oud 30 september 2004, 19:21   #70
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
En vergeet niet dat er in de jaren '70 en '80 partijen en andere verenigingen waren met dit als verkiezingspunten. Waar zijn die Limburgse partijen?

Antwoordt u daar eens eindelijk op: waar is die Limburgse Beweging?
Er is geen Limburgse beweging. Er is volgens mij ook voor de meeste mensen geen reden om hun Limburgs aanvoelen in politieke actie te kanalyseren tegen een semiconfederalisme dat niemand begrijpt. Maar de identiteit is er.
Oud 30 september 2004, 19:33   #71
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
En volgens uw redenering: Nederland is ook katholiek
Daarom dat die smerige separatisten zich afscheurden in 1648 hee
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 19:35   #72
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat vinden jullie van het volgende:
Een federaal België met vijf deelstaten: Vlaanderen (minus Brabant), Wallonië, Brabant, Brussel en Duitstalig België. (gemeenschappen worden afgeschaft, hun bevoegdheden gaan naar de federatie of de deelstaten)

Met invoering normenhiërarchie (bondsrecht breekt landsrecht), herfederalisering van belangrijke domeinen als buitenlandse handel en milieu. Ruime fiscale autonomie voor de deelstaten, scherpe afbakening der bevoegdheden, afschaffing faciliteiten, strenge controle op taalwetten, officiële en ondubbelzinnige publicatie van transfers (inter en intraregionaal), onmiddellijke aanpak van misbruiken in geldstromen, splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde in noord- en zuidbrabantse kieskring (en Brussel), nationale kieskring voor Senaat. Onmiddellijke invoering bindende referenda op alle niveaus.

Dit is niet mijn mening, maar ik wil eens zien waar bepaalde klempunten liggen. Ik zou een poll toevoegen, maar ik weet niet hoe dat werkt
Brol. België moet Unitair zijn. Wij moeten geen concessies doen.
Oud 30 september 2004, 19:43   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Binnen het pakket persoonsgebonden bevoegdheden zijn er een aantal materies die met taal te maken hebben, maar er zijn er ook andere. Toch zie ik nog steeds geen probleem. In de strikt taalgebonden materies (een minderheid) krijgt de respectievelijke taalgroep beslissingsrecht.
Wat dus betekent dat er toch een zekere mate van gemeenschapsstructuren zullen bestaan. De Nederlandstaligen in de deelstaten zullen immers gaan samenwerken, wat een heel normale reactie zal zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 19:44   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, toch niet. Mijn herenigingsmodel voor Brabant is louter om bestuurlijke redenen. De rest van de voorbeelden die u hebt gegeven dienen niet teruggeschroefd te worden, maar ze mogen dat wel. Uiteindelijk zie ik geen enkele logische reden dat regio's taalhomogeen moeten zijn. De taalgrens blijft uiteraard wel behouden. Als Voeren nu met een Nederlandstalig statuut in Luik zou liggen, wat was dan het probleem?
En wat mogen dan die "bestuurlijke" redenen wel wezen?

U heeft nog steeds niet geantwoord waarom taalgrenzen niet zouden mogen samenvallen met administratieve grenzen. Ik zie immers geen enkele reden opdat het niet zo zou mogen zijn, tenzij u bepaalde vooropgestelde ideologische redenen heeft (die natuurlijk angstvallig verzwijgt).
Oud 30 september 2004, 19:46   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens wil het Vlaams Blok ook de machten van een bestaande regio opheffen, maar dat zegt u er niet bij.
Dit kwam dan ook niet ter sprake, om de eenvoudige reden dat het hier niet gaat om inperking zoals bij u (verdelen om te heersen).
Oud 30 september 2004, 19:46   #76
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Brol. België moet Unitair zijn. Wij moeten geen concessies doen.
Gij kunt met uw nul komma nogiets procent ook helemaal geen concessies doen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 19:48   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan u mij eens een voorbeeld geven van de opgang van Wallonië, Brussel of de Oostkantons door de federalisering?
O, kent u dan zo weinig af van de verdere federalisering en regionalisering? De gewesten hebben ondertussen al heel wat meer bevoegdheden dan pakweg tien jaar geleden. Nog onlangs kreeg de Duitse Gemeenschapsraad trouwens het recht om monumentenbeheer zelf te behartigen, een bevoegdheid die het Waals Gewest heeft afgestaan (eerder uit financiële overwegingen dan uit iets anders). Enzovoort.
Oud 30 september 2004, 19:51   #78
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Verder geven alle belangrijke politici (Mijnheer De Croo, Mijnheer Verhofstadt, Mijnheer Van Miert, Mijnheer Eyskens,... zelfs Schiltz!) ons wel gelijk in ons discours voor meer herfederaliseringen. De meesten zijn gewonnen voor een grondige verandering in het federale systeem, of willen het vervangen door unitarisme. Naast talloze bedrijfsleiders (die BUB nu in grote getale vervoegen), professoren, politologen, intellectuelen, cultuurmensen enz zijn dit politici van de bovenste plank... heel wat anders als cafépolitiekers als Bart de Wever of andere Blokkers.
Oud 30 september 2004, 19:54   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat er feitelijk zo geen verenigingen bestaan? En nogmaals, wat doet het ertoe? (herlees mijn vorige comment)
Wat doet het er toe?

Alles.

Indien uw stelling juist zou zijn, dan waren er wel tekenen te onderkennen die dat zouden kunnen bevestigen.

Er zijn mensen die een Vlaamse staat nastreven. Hoe weten we dat? Wel, er bestaan allerlei groeperingen, verenigingen, drukkingsgroepen, organisaties en zelfs partijen die dit betrachten.

Er zijn mensen voor wie een vereniging tussen Nederland en Vlaanderen als belangrijk wordt ervaren. Hoe weten we dat? Wel, er bestaan een tweetal verenigingen met een niet onaardig aantal leden en een tijdschrift.

Er zijn mensen die voorstander zijn voor een soort Algemeen Vlaams in plaats van ons AN. Hoe weten we dat? Wel, iemand uit West-Vlaanderen heeft een vereniging opgericht en wist een, zij het wel beperkt aantal mensen hiervoor warm te maken. De man geeft ook een tijdschrift uit.

Volgens u zijn er ook mensen die een onafhankelijk Limburg of op zijn minst een Limburgse deelstaat nastreven. Alleen... Probleempje... Waar zijn die verenigingen dan? Die organisaties? Die drukkingsgroepen? Die tijdschriften? Die vlugschriften?

NERGENS.
Oud 30 september 2004, 19:56   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Verder geven alle belangrijke politici (Mijnheer De Croo, Mijnheer Verhofstadt, Mijnheer Van Miert, Mijnheer Eyskens,... zelfs Schiltz!) ons wel gelijk in ons discours voor meer herfederaliseringen.
Hahahaha. Plotseling zijn de oude krokodillen (De Croo, Van Miert, Eyskens en Schiltz) "belangrijke politici". Van Schiltz kunnen we sedert zijn "Leve België!" alles verwachten trouwens. De Croo, Eyskens en Van Miert zijn en waren al altijd belgicisten. Niet zo verwonderlijk dat hun commentaar in die richting gaat.

En Verhofstadt? Eens kijken wat hij er weer van bakt...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be