Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2014, 21:54   #61
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog wat betreft de consulaire diensten, staat een goede dienstverlening aan onze burgers voorop. Landgenoten in het buitenland worden op een Belgische diplomatieke beroepspost bediend in de eigen landstaal.
Face it !
Die zin staat in het regeerakkoord.

Noch MR, noch de tsjeven, noch de blauwsels, noch het palais den Taaien, hebben de nva'ers er van kunnen overtuigen dat dit nutteloos zou zijn in die tekst, want al decennia verworven .. ??????
Aai dontink so.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 22:57   #62
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is dan een erg prettige ervaring. Maar ik vrees dat het op vele andere plaatsen nog steeds zo niet is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Da's best mogelijk hoor, maar garanties worden niet gegeven, en zeker niet buiten de EU.

http://diplomatie.belgium.be/nl/Dien...elgen_in_nood/

En ik wil de eerste Brusselaar/Waal nog wel eens zien die niet in het Frans te woord gestaan wordt...

http://lvb.net/item/6486
Wel kijk, 't zit zo; Ik st�* er op om in 't Nederlands beantwoord te worden, ik vr�*�*g niet of ze Nl's spreken.

Misschien zouden Vlamingen/Nederlandstaligen eens wat meer op hun strepen kunnen staan i.p.v. steeds te vr�*gen.

Uiteraard heeft 'n Waal/Brusselaar 't recht om in zijn moedertaal te woord gestaan te worden indien hij/zij dat wenst, net als 'n Nederlandstalige dat recht heeft, ze moeten nl. op z'n minst 2 landstalen kennen.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 01:18   #63
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Over persoonlijke ervaringen gesproken. De laatste die ik had was vorig jaar of iets daarvoor toen de consul me vroeg of ik het formulier in het Frans wou invullen want een Nederlandstalig hadden ze niet. Dit 180 jaren na de creatie van dit land. Het zal wel 'toeval' zijn zeker. Zoals het toeval is volgens Reynders dat bijna alle topdiplomaten Franstaligen zijn, ondertussen dat hij eist dat het taalexamen voor Franstaligen nóg gemakkelijker wordt want ze zouden met te weinig zijn. Stel u voor die arrogantie!! Omwille van de goede vrede slikken Vlaamse Belgisch nationalisten dit alles. Is het dan 'Vlaams nationalistisch' niet te willen gediscrimineerd worden? Zeker gegeven de historische context van dit land.

En ja het diplomatiek examen behandelt het Nederlands en Frans niet op hetzelfde niveau. Ik ben de details een beetje kwijt, maar dit kan ik navragen indien gewenst.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 oktober 2014 om 01:39.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 01:48   #64
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
Ik ben vergeten hoe de Franstalige groepering heet die in de Engelstalige wereld de Commonwealth heet. Ze bestaat. En België zit daarin en zolang België daar in zit zal ze door landen in de invloedssfeer van die Franstalige Commonwealth aanzien worden als Franstalig. De taalkunde van onze diplomaten gaat daar weinig aan doen.
Anekdotische bijdrage : Ik heb nog maar een maal in mijn leven met de diplomtie te maken gehad en dat was toen noch in het Frans noch in het Nederlands te doen maar in het Engels.
Bij mij gaat het ook meestal in het Spaans.

Wat doet België eigenlijk nog in die Francofonie? Waarom wordt de Nederlandstalige meerderheid van dit land in internationale context als Franstaligen voorgesteld? Waarom is het niet andersom, dat de minderheid van dit land als Nederlandstaligen worden voorgesteld? Ha, nee. DAT kan natuurlijk niet. Maar waarom niet eigenlijk? Van hetzelfde laken een broek OF een eerlijk land NU, zou ik zeggen. Kies maar. Maar zo gaat het natuurlijk niet met heel wat lamme goedzak Vlaamse politici die na bijna twee eeuwen onderdrukking liever de ogen sluiten voor het onrecht. Het niet eens 'zien'.

België mag men van mijn part proberen als project. Maar dan wel met een schone lei beginnen, want het onrecht uit het verleden blijft anders doorwegen.

Uit die Francofonie stappen is een stap in de richting van een rechtvaardige Belgische staat, zoals de zaken nu ervoor staan.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 oktober 2014 om 01:56.
Oud 13 oktober 2014, 01:53   #65
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dubbel

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 oktober 2014 om 01:54.
Oud 13 oktober 2014, 06:07   #66
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
....

In feite toch hemeltergend !! Dat dit nu pas aangekondigd kan worden als "te verwezenlijken tijdens de volgende regeerperiode".

.
troost u de Vlaamse eisen zijn nog langer uitgesteld door de Vlaamse(???????) NBA
Oud 13 oktober 2014, 07:15   #67
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
troost u de Vlaamse eisen zijn nog langer uitgesteld door de Vlaamse(???????) NBA
Gelukkig bestaat het VB al 30 jaar om daarover te waken. Dankzij hen is het probleem compleet van de baan.
Oud 13 oktober 2014, 07:27   #68
rookie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Gelukkig bestaat het VB al 30 jaar om daarover te waken. Dankzij hen is het probleem compleet van de baan.
de reden waarom men een cordon opwierp was de compromisloze houding van het VB ivm de Vlaamse onafhankelijkheid.
Thema dat door de NBA (vakkundig) werd misbruikt om de postjes binnen te rijven. Noem anders eens één Vlaams thema in een van beide regeringsovereenkomsten?
Oud 13 oktober 2014, 08:09   #69
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je jent mij een beetje; ik zal je terug jennen.

Het Vlaams Blok veroorzaakte door haar vuilbekkerij en gebral, dat vele kiezers erg afschrikte, een vertraging van de Vlaamse ontvoogding van minstens 20 jaren.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 13 oktober 2014, 08:12   #70
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de reden waarom men een cordon opwierp was de compromisloze houding van het VB ivm de Vlaamse onafhankelijkheid.
Thema dat door de NBA (vakkundig) werd misbruikt om de postjes binnen te rijven. Noem anders eens één Vlaams thema in een van beide regeringsovereenkomsten?
Neen, omwille van hun racistisch politiek gedachtengoed.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 08:12   #71
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk. Hun deportatieprogramma had er helemaal niets mee te maken.

Citaat:
Wat is voor jou een Vlaams thema?
Oud 13 oktober 2014, 08:13   #72
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Is uw "moedertaal" soms het Frans? Ik ken de Franse taal behoorlijk goed. Maar in het buitenland botsen op een Belgische diplomatieke dienst die mij niet te woord kan staan in het Nederlands vind ik een affront.
Juist: de taal van mijn moeder is het Frans en van mijn vader het Nederlands. Ik beoefen dagelijks beide talen en heb trouwens in beide talen gestudeerd.
Wat je schrijft over het onthaal in je moedertaal op een ambassade is natuurlijk correct. Een mens in nood moet in zijn moedertaal kunnen opgevangen worden. (bv in de Brusselse ziekenhuizen)
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 08:18   #73
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Mijnheer, de "prietpraat" gaat hier onder meer over de door Franstaligen moedwillig fout verspreide informatie omtrent de taalsituatie in België.
"Moedwillig"?Bewijs nu eens die onbewijsbare stelling.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 08:28   #74
rookie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je jent mij een beetje; ik zal je terug jennen.

Het Vlaams Blok veroorzaakte door haar vuilbekkerij en gebral, dat vele kiezers erg afschrikte, een vertraging van de Vlaamse ontvoogding van minstens 20 jaren.

.
bij mijn weten is het VB maar verzwakt toen NBA de thema's pikte om ze zo snel mogelijk op 25 mei te vergeten
Oud 13 oktober 2014, 08:29   #75
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik zie hier niets concreets in. De klok werd nog verder achteruit gedraaid onder Di Rupo aangezien de Franstaligen vonden dat er te weinig van hun 'landgenoten' slagen voor het diplomatiek examen. Dus mocht de kennis van Nederlands opeens niet op hetzelfde niveau als het Frans geplaatst worden. Ik zou graag van deze regering zien dat ze deze discriminaties uit het diplomatiek examen weghaalt in plaats van versterkt. Ik zie graag iets meer dan zo'n vage intentieverklarigen terzake. Gaat men voor een discriminerend examen zoals nu, krijgen we een examen dat gebaseerd is op bekwaamheid of krijgen we een soort van quotas voor Franstaligen om hun blijkbaar gebrekkige kennis van de belangrijkste landstaal op te vangen? Het wordt hoog tijd dat België zich als een tweetalig (en dat lijkt me niet teveel gevraagd) land presenteert in het buitenland. Dat het dikwijls overkomt als een eentalig Franstalig land in het buitenland was nooit een probleem voor het zuiden. Dan moet men er ook geen probleem mee hebben dat er minder Franstaligen slagen voor een examen dat gelijk is voor alle Belgen. Of is het dat 'onevenwichten' geen probleem zijn zolang ze maar ten voordele van de Franstaligen zijn?

Ben benieuwd of deze regering daar werk van maakt. Of dat de NVA haar stempel vooral drukt op economisch vlak, net zoals het Vlaams Belang uiteindelijk het migratiethema op haar 'Vlaams nationalisme' heeft laten primeren. Ben benieuwd of eens aan de macht, die kiezer die een rechtvaardig evenwicht wil tussen de landstalen, nog voorop zal staan bij de NVA. Ik zou er de NVA in ieder geval op afstraffen moest ze niet leveren op dit gebied. Als ze ook al niet levert op gebied van staatshervormingen. Wat blijft er dan nog over? Een liberale machtspartij? Niet echt waar men zou op zitten te wachten. Dus verkracht de stem van uw kiezer niet heren politici.
²
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 08:30   #76
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
In een andere draad sprak men even over 'de tijd die achter ons ligt, dat men zei : et pour les flamands, la même chose ..."

Dat deed me herinneren aan wat Theo Francken zei tijdens zijn uiteenzetting op het congres.

Ik citeer uit het regeerakkoord:

In feite toch hemeltergend !! Dat dit nu pas aangekondigd kan worden als "te verwezenlijken tijdens de volgende regeerperiode".

.
de spin versie van : de Franstaligen hebben alweer buitenlandse zaken opgeeist, en we hebben ook daar geen punt van gemaakt.
Oud 13 oktober 2014, 08:32   #77
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou het nog scherper willen stellen, beste Johan. De meerderheid van de "Belgen" heeft Nederlands als officiële taal. Bijgevolg wordt het tijd dat België in het buitenland overkomt als een Nederlandstalig land met een Francofone en een Duitse minoriteit. Net zoals ook Zwitserland in het buitenland overkomt als een Duitstalig land met anderstalige minoriteiten.
touché.
Oud 13 oktober 2014, 08:35   #78
rookie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Tuurlijk. Hun deportatieprogramma had er helemaal niets mee te maken.
Is het daarom dat NBA het volledig gekopieerd heeft met uitzondering van de namen van de indieners ?
Citaat:
Wat is voor jou een Vlaams thema?
Nogal wiedes dat je die vraag moet stellen
Zal u op weg helpen : partijpunt 1 van de NBA
stopzetten van de transfers naar Wallonië/Brussel
stopzetten van de faciliteiten
toepassing van de taalwetten in Brussel
blokkeren negatieve gevolgen van de zesde staatshervorming voor Vlaanderen ( dat punt waar Jan Janbom en Ben Weyts iedere keer over begonnen als ze op TV kwamen, samen met de belastingsregering Dirupo (nu heten die "bijdragen") TOT 25 MEI 2014 15:00:01, en die ze nu slaafs gaan uitvoeren LEES HET VLAAMS REGEERAKKOORD)

Laatst gewijzigd door rookie : 13 oktober 2014 om 08:38.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 08:39   #79
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de spin versie van : de Franstaligen hebben alweer buitenlandse zaken opgeeist, en we hebben ook daar geen punt van gemaakt.
Yep !
En Jambon, als vieze voor de nva in de kern, gaat in slaap vallen en dit item vergeten af te vinken bij elk voorgangsrapport ....

.

Oud 13 oktober 2014, 08:44   #80
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Yep !
En Jambon, als vieze voor de nva in de kern, gaat in slaap vallen en dit item vergeten af te vinken bij elk voorgangsrapport ....

.
als ik in deze mijn geld of op Jambon of op Reynders moet zetten ...

Jambon wordt met een kluitje in t riet gestuurd : elke ambassade krijgt één of andere lagere bediende die t NL machtig is ...

en voorts wordt door de lepe Reynders op t niveau waar het telt de diplomatie versterkt met Franstaligen in diplomatieke functies ... (mogelijk idd met makkelijkere NL-examens voor Franstaligen)

alsof je de Belgische manier van werken nog niet van ver kan zien aankomen

nu mag N-VA veel proberen, maar maak mij niks wijs hé ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 13 oktober 2014 om 08:45.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be