![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bij voortduring.
![]() |
![]() |
#63 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Iedereen "gelooft" animisten, hindoes, bhoeddisten, joden, christenen, moslims, "ietsisten"
atheïsten, deïsten, agnostici, hedonisten.... In Antwerpen loopt oa. in het MAS een interessante manifestatie over "de 3 monotheïstische" godsdiensten (tentoonstellingen van voorwerpen, geschriften, wandelingen (pelgrimages) voordrachten...Het is alvast zeeer interessant te zien hoeveel punten van gelijkenis er zijn tussen deze godsdiensten onderling (men zou het kunnen opentrekken naar de gelijkenissen met ook andere geloofsbelijdenissen zoals het atheïsme, Bhoeddisme, animisme...). Wat ik mis is de geschiendenis van de verschillen en de strijdpunten, methodes, oorlogen... die in feite over zeer kleine verschillen of een mogelijk machtsverlies van "kerken" gingen. Het geschil ivm de "evolutietheorie" is hier een goede voorbeeld van : zowel moslim- joodse- en christelijke biologen zijn het erover eens dat de aanvaarding, het werken met de evolutietheorie vanuit een religieus standpunt volkomen aanvaardbaar is. Misschien kort door de bocht kan er gesteld worden dat nerens beschreven staat "hoe" de godheid alles geschapen heeft : de evolutie kan hierbij inderdaad een "gereedschap" geweest zijn - misschien is het één van de vele mirakels van de schepping... De bewering dat nieuwe soorten "plotseling" verschijnen zonder overgangsvormen is te belachelijk om te weerleggen in een tijd dat men zelfs aanneemt dat de "missing link" gevonden is.
![]() |
#64 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dat wordt ook door niemand beweerd. Elk specimen is per definitie een overgangsvorm. Het is misvattingen door wetenschappelijk ongeletterden die tot kromme beweringen en redeneringen als hierboven leidt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk hier even wat mensen die wel weten waar ze het over hebben er van zeggen: https://sites.google.com/site/bergzion/fossielen . . . Laatst gewijzigd door Eliyahu : 13 oktober 2014 om 15:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Uiteindelijk heeft hij wel gelijk als het er op aankomt hoeveel aandacht zijn volk krijgt. Vergelijk het een beetje met een schoolklasje : Velen halen goede punten , anderen matige en dan is er één iemand die (= Jood) die eigenlijk geen goede punten haalt, waaraan men dan ook geen aandacht schenkt. Die Jood is de 'verstotene' in de klasgroep, en dus, als hij geen aandacht krijgt, zal hij het uiterste uit zichzelf halen om die aandacht te maar te kunnen hebben. Uiteindelijk zijn al de anderen het beu met hem : ze kloppen hem in mekaar op het speelplein (vergassen hem) enz... Resultaat : hij is een enkeling, hij heeft niets gepresteerd, maar hij valt wel op! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Je begint met een scherpe vraag over wie God 'in gang heeft gezet'. Uiteindelijk komt het er dan op neer dat u zich afvraagt : 'wat was er voor God?' En die vraag wijst op een tijdsaanduiding : 'wat was eerder?'. Maar tijd is een deel van de schepping van God, en dus is God niet onderhevig aan de tijd. Het stuk dat dan volgt in uw bericht is dan eigenlijk ook overbodig, maar ik zal hier toch op reageren alsof ik het als eerste heb gezien... 1. Je stelt dat ik de God heb 'ingekleurd' volgens mijn opvoeding. Toch heb ik duidelijk gezegd dat ik weinig Christelijke waarden meekreeg. 2. Het heeft weinig te maken met cultuur. Mij ziet die God er aannemelijk uit zoals de oerknal, en daarom geloof ik het. Maar u stelt dat ik eerst met 'het idee "God" ' zit, en dit dan ga inkleuren volgens factoren uit mijn omgeving. Dat is niet het geval. In uw 'slotalinea' heb ik toch iets meer uitleg nodig. Zo klopt het inderdaad dat de Aarde geen schijf is, maar een bol. Maar het is niet 'het Christendom' die de theorie bedachte, maar de Katholieke Kerk. En God zal niet minder bestaan omdat de Aarde een bol is, de oerknal er is, er ooit dinosauriërs waren, de mens in een millennia-lang durende evolutie zit... Alles blijft passen in het Christelijk kader. Zo ga ik mee met de oerknal of de evolutietheorie : eveneens omdat dit mij net zoals het Christendom aannemelijk lijkt. Enkel dat alleen bewijst nog eerder het tegendeel... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zo ben ik een echt Vlaams-Blokker, maar blijf ik moeite hebben met sommige standpunten of 'manieren van handelen' binnen de partij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
ik ben niet dat soort mens. Het is niet omdat ik moeite heb met het geloven van bepaalde dingen, dat ik daarom een 'shopper' ben. Ik hoop dat dit duidelijk mag zijn! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
- De oerknal blijft een hypothese, net als de evolutietheorie. Je kunt de hypotheses 'staven' met voorbeelden, maar nooit met bewijzen. Een overduidelijke hypothese blijft nog altijd een hypothese. Zelfs als zo goed als iedereen ze aanneemt. -God is niet onderhevig aan zijn schepping en dus ook niet aan tijd. God is eeuwig - geloof heeft niet als doel om levens te redden of te verwoesten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik geloof niet omdat dit mij iets zou opbrengen. Want dan zou ik niet meer geloven. Een beetje zoals de Westerse die een Turk leert kennen en dus moslima wordt. Gelooft zij in Allah? Nee! Ze is verliefd op Allah! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
3 antwoorden. De wetenschap is altijd een hypothese. Hoe weet je dat god niet onderhevig is aan zijn schepping of aan de tijd? Baruch Spinoza concipieerde een god die in de schepping aanwezig is en meegroeit met die schepping. Alfred Whitehead ook ten andere. Andere aannames zijn dus mogelijk. Er zijn zelfs goden die zelf geschapen zijn. Geloof heeft inderdaad niet het doel levens te redden of verwoesten maar de waarheid gebiedt te zeggen dat geloof in goden al veel levens verwoest heeft. Heel veel.
![]() |
![]() |
#76 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat zijn de criteria die jou doen geloven in het ene en niet het andere? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Weer : Het is niet omdat je voor één bepaalde politieke partij bent, dat je met alle standpunten akkoord gaat!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik kan hier net zo goed poneren dat tijd de ongrijpbare grens is tussen toekomst en verleden, en "dus" dat god ook onderhevig moet zijn aan tijd, want iets zonder verleden of toekomst bestaat gewoonweg niet. "Bestaan" kan je niet definieeren zonder de dimensie tijd. Of gaan we god in een soort "tijdsinvariant" parallel universum plaatsen van waaruit hij het onze geschapen heeft? Dan zijn we wel heel ver van huis... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uitgaan van het bestaan van een stoffelijke met daarnaast een geestelijke wereld is veel gemakkelijker aan te nemen, dan juist het aannemen van een gebeurtenis waarbij de geestelijke werkelijkheid de overhand neemt over de materiële en die omvormt en transcendeert tot iets veel hogers. Dat houdt juist de verrijzenis. En met dat laatste hebt u dan weer geen probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als God Zijn eniggeboren Zoon in Zijn lichamelijke integriteit verheerlijkt en daarmee de grenzen tussen aardse en bovenaardse volledig doorbreekt, waarom zou u dan niet aannemen dat er ook bovenaardse wezens bestaan? Ik zie nu echt geen verband tussen die ene zekerheid van u en de twijfel over het andere. |
|
![]() |
![]() |