Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2014, 20:12   #61
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Dit gaat over "placebo acupunctuur" en niet over geneesmiddelen!
Dat de placebo acupunctuur een hoger percentage zwangerschappen tot gevolg heeft dan de echte acupunctuur, toont alleen aan dat de echte acupunctuur een negatief effect heeft, niet dat de placebo acupunctuur een positief effect heeft. Men neemt in dat artikel een loopje met de statistiek.

Bijgedachte: "placebo acupunctuur" is een amusant topic voor een aparte draad
Gegarandeerd lachen geblazen.
ik dacht dat uit ander onderzoek bleek dat echte acupunctuur een neutraal of positief effect had in vergelijking met geen acupunctuur. http://www.livescience.com/38049-acu...y-success.html
Ik lees nergens iets van een negatief effect.
Echte acupunctuur zou dus een zwak placebo zijn.
Oud 24 november 2014, 20:37   #62
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Praha. Niet iedere patiënt consumeert placebo's.
neen, klopt... zei ik ook niet

Ik reageer op
Citaat:
Een patient die baat heeft bij een placebo zou beter eens een psychiater raadplegen, zodat de kern van het probleem aangepakt kan worden.
Daar iedereen (statistisch) _bij mijn weten _ onderhevig is aan het placebo-effect zou iedereen daar baat uit halen... doch zijn dat blijkbaar allemaal gevallen rijp voor de psychiater volgens poster.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 20:46   #63
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit gaat over "placebo acupunctuur" en niet over geneesmiddelen!
Dat de placebo acupunctuur een hoger percentage zwangerschappen tot gevolg heeft dan de echte acupunctuur, toont alleen aan dat de echte acupunctuur een negatief effect heeft, niet dat de placebo acupunctuur een positief effect heeft. Men neemt in dat artikel een loopje met de statistiek.

Bijgedachte: "placebo acupunctuur" is een amusant topic voor een aparte draad
Gegarandeerd lachen geblazen.
Ik maak daaruit : negatiever en niet negatief
Bijgedachte : zou dan zijn dat 'real' acupunctuur (over de werkzaamheid van bestaat veel controverse.) misschien niet zo hoog van de toren moet blazen met hun visie over levensenergie, meridianen, etc...
Oud 24 november 2014, 21:16   #64
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ik maak daaruit : negatiever en niet negatief
Bijgedachte : zou dan zijn dat 'real' acupunctuur (over de werkzaamheid van bestaat veel controverse.) misschien niet zo hoog van de toren moet blazen met hun visie over levensenergie, meridianen, etc...
Inderdaad, nagel op de kop!
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 21:29   #65
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
neen, klopt... zei ik ook niet

Ik reageer op
Daar iedereen (statistisch) _bij mijn weten _ onderhevig is aan het placebo-effect zou iedereen daar baat uit halen... doch zijn dat blijkbaar allemaal gevallen rijp voor de psychiater volgens poster.
Stel, iemand heeft last van hoofdpijn, de dokter schrijft een placebokuur van 2 weken voor, en de hoofdpijn is als bij toverslag verdwenen.
Na afloop van de kuur komt de hoofdpijn plots terug.

Het staat als een paal boven water dat het placebo geen enkel fysisch/chemisch effect kan hebben, wat blijft er dan nog over, een psychisch effect toch? Nu kan je inderdaad stellen: bwa, laat die patient zijn pilleke maar voortnemen, hij/zij heeft er baat bij.

Maar het is toch duidelijk dat die patient door factoren in zijn leefomgeving die hoofdpijn krijgt, waarom dat eens niet onderzoeken en de echte oorzaak achterhalen?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 23:55   #66
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel, iemand heeft last van hoofdpijn, de dokter schrijft een placebokuur van 2 weken voor, en de hoofdpijn is als bij toverslag verdwenen.
Na afloop van de kuur komt de hoofdpijn plots terug.
goed ... maar dit scenario hoeft natuurlijk niet... die hoofdpijn kan ook uitblijven na de 'behandeling', toevallig of getriggerd.
Niettemin loop ik even mee

Citaat:
Het staat als een paal boven water dat het placebo geen enkel fysisch/chemisch effect kan hebben, wat blijft er dan nog over, een psychisch effect toch? Nu kan je inderdaad stellen: bwa, laat die patient zijn pilleke maar voortnemen, hij/zij heeft er baat bij.
niet volledig akkoord !
Het heeft inderdaad een psychisch effect ( dat is : het speelt in op de psyche ) maar dat wilt niet zeggen dat er geen fysisch of chemisch effect ergens in het lichaam kan optreden ergens in het lichaam.
Over de juiste werking is maar bitter weinig geweten
( ps. psyche -> hersenen -> fysisch/chemisch )

Maar goed ... dat even naast de kwestie

Citaat:
Maar het is toch duidelijk dat die patient door factoren in zijn leefomgeving die hoofdpijn krijgt,
leefomgeving en/of ergens een lichamelijk probleem... kan bv een hersentumor zijn.

Citaat:
waarom dat eens niet onderzoeken en de echte oorzaak achterhalen?
ooh natuurlijk... maar daar ben ik het met je eens dat ze dat beter eens onderzoeken ipv van die pillekes te blijven voorschrijven.

Maar jij zei zoveel dat het gevallen (zij die er dus baat bij hebben) waren rijp voor de psychiatrie.
Dat had toch iets van een toon alsof enkel mensen waar iets mis aan is in hun bovenkamer onderhevig zouden zijn aan zo'n placebo-effect
Daar reageerde ik dus op.
Maar misschien had ik je verkeerd begrepen.

Laatst gewijzigd door praha : 25 november 2014 om 23:59.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be