![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Veertig jaar migratie naar België, en nog steeds levert de magrebijnse gemeenschap dergelijk untervolk af. Zijn ze niet beschaamd, na al de mogelijkheden die ze hier al in hun schoot geworpen kregen! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Fieseler. Ge hebt dus niks begrepen van wat ik zei. Maar dan ook niks. Doe zo voort, met uw beperkte denkwereld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar het individualisme kent in onze tijd nog een andere oorsprongsgrond: Welvaart. Plato voorspelde al waar een democratie uiteindelijk naar toe gaat: een hoop verwende dictatoriale individuën, die als er iets niet gaat, slachtoffer gaan spelen ( het is de leerkrachten hun fout dat ze slaag krijgen ). Of zoals Milton het stelt in "The Devil's Advocate": "Built ego's the size of cathedrals". Echt waar, zeer herkenbaar in deze tijd. Het idee dat ieder mens in wezen goed is en dus maar kansen en knuffels moet krijgen, is de ondergang van onze maatschappij. leergierigheid, orde, netheid, samenhorigheid, werklust, ijver ontspringen immers niet zomaar bij de meeste mensen. Ze moeten via gezag en dwang worden ontwikkeld.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
U koppelt de stijging van het individualisme aan een stijging van het gemiddelde IQ van de Vlamingen. Dat is nog maar de vraag. Het is inderdaad correct dat wie meer weet zich individualistischer ( lees : wat afzonderd van ) opstelt tegenover de rest van de maatschappij. Denk maar aan de grote wetenschappers en denkers uit de middeleeuwen en humanisme en de moderne tijd. In onze tijd stellen we echter vast dat men wel meer weet, wel zogezegd zijn eigen ding wil doen, maar toch steeds meer en meer mensen eigenlijk behoren tot de grijze massa van egocentrische wezens die allerlei modeverschijnselen achterna holen, weze het kledingstijl of de laatste nieuwe culturele sensatie die je zeker moet gezien hebben om "intelligent" te zijn. En het feit dat zovelen in onze tijd zo zijn heeft mijns inziens meer met de toegenomen welvaart te maken. Nu naar onze scholen: u schrijft "vroeger blokken en kon je dat dan was je slim". Ik wil dan nu graag van u weten wat onze jeugd dan nu zo meer kunnen, want echt goed blokken kunnen de meesten ook niet. In alle geledingen van het studieproces ( lagere school tot univ's ) stellen de lesgevers vast dat het niveau daalt. De jeugd kan niet meer, ze kunnen niks echt anders, ze kunnen zelfs minder. "Bording school" op Vitaya is daarvan een prachtige illustratie. Natuurlijke kunnen ze met een PC overweg en allerlei nieuwe media. Maar dat zouden onze ouders in hun tijd ook gekund hebben. U stelt dat nu onze hersens constant gestimuleerd worden. Inderdaad, in geen enkele tijd ligt de toevloed aan info zo hoog. Des te meer zou men de jeugd dus moeten disciplineren om met deze toevloed om te gaan. Eerst waren er de kranten, later radio, nog later TV. Muziek is er altijd geweest. We we horen meer en meer over wat er in de wereld gebeurt. Weten we ook meer ??? Ook hier bevindt de ommekeer zich weer rond de tijd van de Golden Sixties, stijging van de welvaart, toenemend individualisme op grote schaal. En het blokken ? Zelfstandig werken ?? zelf nadenken ??? Studiehouding ?? Nee, meneer, seg, ik heb ook nog een leven buiten de school. En wat gaan we studeren ?? Ha, ASO natuurlijk, Latijn. Maar na een jaar blijkt dat niet te gaan, ASO Moderne dan maar , even blijven zitten, niet erg. Dan maar B-Attest ASO, dus TSO om uiteindelijk vol tegenzin in BSO te belanden tot grote schande van de familie. Onze onderwijscultuur ( en ouderlijke verwachtingen ) wordt geregeerd door de foute gedachte dat elk kind kan slagen in ASO en wanneer resultaten tegenvallen het dus de schuld is van de leerkracht en de school. Dat sommige kinderen het gewoon niet kunnen, of te weinig studeren komt blijkbaar niet op. Het resultaat is dat leerkrachten jaar na jaar hun verwachtingen moeten terugschroeven. En de jeugd: ze kan op intellectueel vlak steeds minder, op vlak van gedrag en burgerzin kan ze ook steeds minder , op het vlak van kritisch nadenken ? ( moet ik daar nog op antwoorden ?? ).
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... Laatst gewijzigd door Alvader : 2 oktober 2004 om 18:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Iemand zei hier trouwens dat van school sturen geen oplossing is. Ben ik het mee eens. Ja ze moeten van die school af maar tegelijkertijd kan het daar niet stoppen. Volg ze op, laat ze eens meebeulen in de staalindustrie voor een jaarke of vijf, of langer, in plaats van aan een atheneum te zitten waar ze toch niet van plan zijn iets bij te leren, ik zeg zo maar iets. Dat ze 's avonds te moe zijn om nog iemand op zijn smoel te gaan toeken en te blut om zich er niks van aan te kunnen trekken. Kunnen ze misschien eens wat respect bijleren en als ze iets of wat verstand in hun bol hebben zitten mogen ze 's avonds in hun eigen tijd wat bijstuderen om hun verspeelde kans terug te winnen. Nu goed, weer wat stemmen voor het Blok erbij zeker? God weet dat ik een tolerant persoon ben, en ik betreur dit soort zaken juist omwille daarvan. Maar als ze het zelf zoeken moeten ze achteraf ook niet komen zagen dat het in hun smoel teruggesmeten wordt. Hier kan ik ook niet tegen. Godverdomme stomme kloten, zo een paar onnozelaars kunnen jaren werk en inspanning tussen de verschillende gemeenschappen naar de verdommenis helpen! Ja het zal wel gebeuren met autochtone probleemjongeren ook, maar feit is wel dat het bij allochtonen gevoeliger ligt. Dat ligt zowel aan henzelf als aan ons, met ons stemgedrag. Maar juist daarom moeten dat soort incidenten uiterst ernstig aangepakt worden. Duidelijk maken dat het niet slechts gaat om geweld ten opzichte van een enkele persoon, maar om het in gevaar brengen van een hele gemeenschap. Zou eigenlijk niet mogen, maar zo zit het nu eenmaal in elkaar en we hebben er allemaal rekening mee te houden. Iedereen heeft daar zijn verantwoordelijkheid in te dragen. Het zou misschien niet slecht zijn hier een duidelijke reactie op te zien van de allochtone gemeenschap. Het is vooral in hun eigen belang dat ze dat soort jongeren niet de oorzaak laten worden van nog meer haat waar er zowiezo al veel te veel van is, en als gemeenschap hun goede bedoelingen en inzet tentoon spreiden. Het is, nogmaals, te betreuren dat de integratie van de verschillende culturen zo moeilijk blijkt maar de grootste fout zou zijn dat te ontkennen of naast zich neer te leggen... *zucht*
![]() |
![]() |
#68 |
Europees Commissaris
|
![]() En over die IQ kwestie die voor de zoveelste keer op dit forum bezig is: IQ zegt juist geen bal over je intellect. Wel over je potentieel intellect. Wat je daarmee doet ligt aan je opvoeding, je omgeving, je karakter... Iemand met een IQ van 160 kan een geweldig domme lul zijn. Schijnt dat Peace ook 140 scoort meen ik me uit een van de vroegere discussies te herinneren. Need I say more? Nog zoiets wat ze beter niet hadden uitgevonden. 99 procent van de mensen interpreteert het toch verkeerd. Sorry voor de off topic
![]()
![]() |
#69 |
Europees Commissaris
|
![]() Trouwens nog even een aanvulling op wat ik net zei: ik herinner me ook dat de directeur gewoonweg zei dat die ene van school is gestuurd, en dat er voor 2 andere de "wegstuurprocedure" of zoiets in gang gezet was... voor hem leek me daarbij dan ook de kous af. Die mogen ze anders ook wel eens op het matje roepen, lijkt mij vooral dat die mens totaal niet beseft wat voor een verantwoordelijkheid een school heeft af te leggen ten opzichte van een maatschappij. Alvader noemde hier net dat programma op Vitaya. Nu, van mij hoeft het bijlange niet terug te gaan naar die tijd, maar als ik - hier alleen al - eens bekijk hoe slecht sommigen - zelfs gasten uit het Atheneum - kunnen schrijven... ook dat is discipline. Ik hecht daar persoonlijk nogal wat waarde aan. Dat is een basisdiscipline die dringend aan herwaardering toe is. Er zijn er uiteraard nog. Maar inderdaad worden in verschillende scholen de leerlingen te veel beschermd, te veel betutteld. Als er al een plaats is waar een mens wordt gevormd dan is dat het onderwijs. En een mens is moeilijk te vormen, dat zit in de aard van het beestje, daar zijn we ondertussen wel achter...
[size=1] ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door nou nou : 2 oktober 2004 om 19:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Op iedereen zijn muil slagen als het hun niet aanstaat,om daarna nog gepamperd te worden door onze overheid. Ze hebben ze jaren de pap opgegeven, van alles mag en voor jullie zijn er geen grenzen terwijl de gewone burger meer dan ooit knarstandend in zijn ongelijk werd gesteld,of niet gehoord werd(bewust of niet bewust?). Zij vinden het gewoon dat zij het voor het zeggen hebben en ons het mes op de keel mogen zetten,en waarom ? om later in een wereld terecht te komen waar ze door hun eigen domheid en leeghoofdigheid en geweldadig karakter niets kunnen gaan uitrichten,en om dan te vervallen in de criminaliteit. Is dat het beeld dat onze overheid voor ogen heeft? Ik heb jaren gestreden voor samenhorigheid en tegen discriminatie maar door het bewustzijn alleen op de schouders van de bewuste mensen te leggen hebben ze een maatschappij gecreeerd die door de onbewusten(criminelen en ander uitschot) in dank wordt aangenomen. Ik ben geen Blokker maar tegen dit soort praktijken moet men hard optreden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Staatssecretaris
|
![]() Mooie reacties van Doornroosje en nou nou. Vooral de uitspraak "weeral meer stemmen voor het blok". Ja wat wil je. De politieke ideologieën die de de maatschappelijke problemen verkeerd aanpakken of zelfs in de hand hebben gewerkt, bieden immers geen oplossing of durven wat iedereen met gezond verstand voelt, niet vertolken.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Terwijl ik toch den indruk heb, dat dit net zich nog redelijk uit de slag trekt. Misschien is de vraag wel, voor hoelang nog ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De profeet Mohamed was 54 toen hij huwde met de 9-jarige Aisha.In mijn ogen maakt dat een pedofiel van hem.Maar ja ik ben dan ook geen moslim. Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De profeet Mohamed was 54 toen hij huwde met de 9-jarige Aisha.In mijn ogen maakt dat een pedofiel van hem.Maar ja ik ben dan ook geen moslim. Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteindelijk zal opvoeding een grote rol blijven spelen. En denk dat men de jeugd daarvoor nog niet moet isoleren... Men moet ze enkel waarden aanleren, wat iets totaal verschillend is met ze dom te houden. Want uiteindelijk, zijn de probleemjongeren zoveel gelukkiger ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Jullie zitten te preken dat er discipline nodig is... Hoe gaan jullie dat herinvoeren na deze enorme normvervaging? Hoe denkde da het individu daar op zal reageren? Positief dus al niet...
Jullie moeten eens beseffen hoe beperkend zo'n conformisme voor het individu is. Onze hersens worden teveel geconditioneerd op school: ze proberen ons denkpatroonjes aan te leren die in de maatschappij passen...zodat die maatschappij blijft draaien. Wij leren alles behalve onze hersens te gebruiken op een progressieve manier, alleen om zoveel mogelijk cursussen te onthouden. Onze hersens zijn tot VEEL meer in staat dan stomweg studeren en werken, maar dat word best niet teveel aangemoedigd natuurlijk, want "dat individualisme leidt tot niets". Ik vind dus wel dat er een progressie is: dat verval is een langzaam maar zekere breuk met het verleden, en misschien ook het meest efficiente. Er circuleert genoeg "info" in de maatschappij om mensen te inspireren om zich te ontwikkelen tot sterke individuën die niet te flauw zijn om hun recht op te eisen met enig gesnauw. Ik verwacht niet echt dat jullie het zal doordringen, jullie hersens zijn zodanig geconditioneerd door de maatschappij waarin jullie leven, dat een iets TE progressief/excentriek idee jullie al het gevoel geeft dat jullie wereldJE in elkaar zal storten. Jullie verliezen de controle op de jeugd als "opvoedende" generatie. Niks aan te doen. Jullie kunnen het wel uitschreeuwen, maar het is gemakkelijk gezegd: jullie zijn niet meer in staat om er iets aan te doen. Alleen in theorie. |
![]() |
![]() |