Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2015, 13:27   #61
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Is dat zo ?
Ik moet altijd een paar slikken wanneer ik die prietpraat doorneem...
Aan kandidaat-leefloners vragen naar een verslag van een arbeidsgeneesheer...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2015, 15:50   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
elders pleegt men zoiets ook wel eens individuele burgerlijke vrijheden te noemen.
De mens is een kuddedier, en onze maatschappij is een balans van individuele vrijheden en gemeenschapszin.
Balans een beetje naar links, ;.. balans een beetje naar rechts ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2015, 15:53   #63
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Inderdaad schoof, onze cultuur is opgebouwd op de christelijke waarden. En dat is goed.
onze cultuur is opgebouwd op de christelijke waarden, en daarenboven sedert de Verlichting en vooral sedert mei 68 (mijn jeugd ...) geëvolueerd naar een laïcistische model. En dat is goed.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 7 januari 2015, 15:55   #64
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is dat zo?
Ik dacht dat het CLB niet zuilgebonden was.
Tip: wiki Echt niet moeilijk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Centrum...genbegeleiding

.

Oud 7 januari 2015, 15:55   #65
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Om inentingsprogramma's te kunnen opvolgen en bepaalde aandoeningen bij kinderen snel genoeg te kunnen opsporen is zijn medisch onderzoek via de scholen net wel doelmatig. Doe je het niet, zullen bepaalde ziekten ten eerste meer voorkomen en ten tweede later vastgesteld, met hogere kosten in de gezondheidszorg als gevolg.
uw uitleg zou kunnen steek houden, mocht er geen uitzondering op die verplichting bestaan voor aanhangers van sommige religies.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2015, 16:07   #66
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Neemt wat over?
Een vraagje: bestaat in het onderwijs voor alle leerkrachten, of alleen voor bepaalde leerkrachten, een periodiek onderzoek door een arbeidsgeneesheer ?

.

Oud 7 januari 2015, 18:07   #67
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

De reactie van die moeder is natuurlijk te belachelijk voor woorden. Zou me niets verbazen, moest het een moslima zijn. Sommigen onder hen doen inderdaad zo belachelijke en paranoïde over die dingen. Zoals al meermaals werd aangegeven zijn die onderzoeken de jongste jaren grondig geëvolueerd en wordt steeds meer de privacy gerespecteerd. En dan nog, kinderen die even in hun ondergoed bij elkaar staan, so what ? Als kinderen naar een publiek zwembad gaan, hebben ze als zwemkledij in principe toch ook niet meer aan ? Begrijp dus de commotie totaal niet !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2015, 18:10   #68
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
In het staatsnet moesten we met onze handen een kommetje maken om in te urineren.
Lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk, ik ben als kind zowel onderzocht door het toezicht van het katholieke net als het 'staatsnet' en herken me totaal niet in die situatie. Ik spreek over jaren tachtig-negentig. Misschien veel vroeger, maar dat is dus al in de tijd dat de dieren nog spraken.
Oud 7 januari 2015, 18:16   #69
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
In de moderne huisartsenpraktijk kan men prefect een volledige medische keuring zoals die van het CLB of een arbeidsgeneesheer uitvoeren.
Bepaalde 'geledingen' in de maatschappij gaan niet met hun kinderen spontaan naar de dokter, voor hen is het kosteloos schoolonderzoek de enige 'zekerheid'. Bovendien kunnen dan inderdaad wantoestanden aan de kaak worden gesteld, anders is het altijd geloven op het woord van de ouders. Het is niet leuk als ouder te vernemen dat uw kind te dik is door een gebrek aan gezonde voedingsdiscipline thuis, maar het is het 'schoolvoorbeeld' waarom zulk schooltoezicht toch nog nodig blijkt. Om de ouders af en toe met hun neus op de feiten te drukken en hen op hun ouderlijke verantwoordelijkheden te wijzen !
Oud 7 januari 2015, 18:35   #70
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet altijd slikken als mensen iets anders lezen dan er staat.
Ik denk dat Jantje iets anders schreef.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2015, 19:00   #71
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een vraagje: bestaat in het onderwijs voor alle leerkrachten, of alleen voor bepaalde leerkrachten, een periodiek onderzoek door een arbeidsgeneesheer ?

.
Neen, ik heb nooit een arbeidsgeneesheer gezien.
Oud 7 januari 2015, 19:01   #72
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk, ik ben als kind zowel onderzocht door het toezicht van het katholieke net als het 'staatsnet' en herken me totaal niet in die situatie. Ik spreek over jaren tachtig-negentig. Misschien veel vroeger, maar dat is dus al in de tijd dat de dieren nog spraken.
Inderdaad, het was een grapje.
Oud 7 januari 2015, 19:47   #73
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
De reactie van die moeder is natuurlijk te belachelijk voor woorden. Zou me niets verbazen, moest het een moslima zijn. Sommigen onder hen doen inderdaad zo belachelijke en paranoïde over die dingen. Zoals al meermaals werd aangegeven zijn die onderzoeken de jongste jaren grondig geëvolueerd en wordt steeds meer de privacy gerespecteerd. En dan nog, kinderen die even in hun ondergoed bij elkaar staan, so what ? Als kinderen naar een publiek zwembad gaan, hebben ze als zwemkledij in principe toch ook niet meer aan ? Begrijp dus de commotie totaal niet !
Ik heb fundamenteel een probleem met "verplichte" CLB bezoeken.

Net zoals ik een probleem heb met kind en gezin.

Ik heb een prima pediater die dat allemaal voor mij kan doen. De relatie dokter-patient is belangrijk voor mij.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2015, 22:34   #74
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik heb een prima pediater die dat allemaal voor mij kan doen. De relatie dokter-patient is belangrijk voor mij.
De relatie dokter-patient is heilig . Zo zal uw dokter nooit uw ebola , tuberculose , aids probleem delen .
En dat is nu net de reden waarom er schooltoezicht bestaat .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2015, 22:51   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De relatie onderwijzende - leerling is voor mij (in mijn dromen) erg belangrijk. Ik ben dus voor privé-onderwijs, in plaats van die twee vreselijke massa-zuilen.

Gemeenschapszin.

Zijdelings historisch voorbeeld; in mijn jonge tijd waren er gasten van 18 jaar die opgeroepen werden voor het leger, maar nog nooit in een plaats overnacht hadden waar hun moeder niet in de kamer er naast aanwezig was.
Nu pleit ik zeker niet voor die oude zaken als dienstplicht, maar toch wel voor een aantal zaken die je voorbereiden op je deelname aan onze gemeenschap. Mijn eigen kinderen zijn zo voorbereid geweest op een zeer breed scala van mogelijke verdere deelnames aan diverse beroepen, vrijetijdsbestedingen, sociale relaties ....
eigenlijk net zoals ikzelf vroeger ook opgevoed ben geweest.
Geen kastplantje.

.

Oud 8 januari 2015, 09:20   #76
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij de aanvraag voor een leefloon, word onderzocht waarom je ontslagen bent en waarom je geen uitkering van de RVA krijgt.
Er word onderzocht of je partner een inkomen heeft en hoeveel je op je bankrekeningen hebt staan.
Er word onderzocht welke eigendommen je hebt en hoeveel die je aan inkomsten opleveren.

Het is dus geen prietpraat, OCMW's onderzoeken de reden van je ontslag en vragen dus inderdaad achter het verslag van de arbeidsgeneesheer. De OCMW's staan immers niet te springen om leeflonen uit te betalen en doen er dus alles aan om die kost door te schuiven naar een andere instelling.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 09:53   #77
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Bij de aanvraag voor een leefloon, word onderzocht waarom je ontslagen bent en waarom je geen uitkering van de RVA krijgt.
Er word onderzocht of je partner een inkomen heeft en hoeveel je op je bankrekeningen hebt staan.
Er word onderzocht welke eigendommen je hebt en hoeveel die je aan inkomsten opleveren.

Het is dus geen prietpraat, OCMW's onderzoeken de reden van je ontslag en vragen dus inderdaad achter het verslag van de arbeidsgeneesheer. De OCMW's staan immers niet te springen om leeflonen uit te betalen en doen er dus alles aan om die kost door te schuiven naar een andere instelling.
Wat voor zever is me dit ?

Als je naar een OCMW trekt, ben je vaak al jaren werkloos en/of niet uitkeringsgerechtigd (omdat je gewoonweg niet genoeg dagen hebt gewerkt voor je ontslag). Het is wel zo dat het leefloon kan komen met voorwaarden.

En ontslag op staande voet voor weigeren medische controle....als je als werknemer voorstelt om dat zelf te doen bij je eigen artsen, lijkt het me ook niet zo evident van een arbeidsrechtbank om dat ontslag te bekrachtigen als je er tegen in gaat. De veiligheid op de werkvloer wordt namelijk in beide gevallen gegarandeerd (bvb heftruckchauffeur die niet goed ziet of hoort...).

Deze medische controle zit dan ook op een vaag gebied tussen persoonlijke integriteit en professionele verantwoordelijkheid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 11:17   #78
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, ik heb nooit een arbeidsgeneesheer gezien.
Ook bij veel bedienden is dit het geval, hoewel dit onderzoek verplicht is voor ALLE werknemers
Oud 8 januari 2015, 11:24   #79
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als je naar een OCMW trekt, ben je vaak al jaren werkloos en/of niet uitkeringsgerechtigd (omdat je gewoonweg niet genoeg dagen hebt gewerkt voor je ontslag). Het is wel zo dat het leefloon kan komen met voorwaarden.

En ontslag op staande voet voor weigeren medische controle....als je als werknemer voorstelt om dat zelf te doen bij je eigen artsen, lijkt het me ook niet zo evident van een arbeidsrechtbank om dat ontslag te bekrachtigen als je er tegen in gaat. De veiligheid op de werkvloer wordt namelijk in beide gevallen gegarandeerd (bvb heftruckchauffeur die niet goed ziet of hoort...).

Deze medische controle zit dan ook op een vaag gebied tussen persoonlijke integriteit en professionele verantwoordelijkheid.
Ik vind toch dat als je een medisch onderzoek van een arbeidsgeneesheer (die altijd onafhankelijk van de werkgever werkt, zelfs al wordt hij door die werkgever betaald ...) weigert, er een vijs los moet zitten in je bovenkamer.

Geef dan toch zelf van de eerste keer je ontslag.
Oeps, ... dan is er ergens iets minder te profiteren waarschijnlijk.

Nu, terug naar de kindjes die tesamen in een klasje zitten.
Van het eerste kleuterklasje tot het zesde studiejaar, zitten in onze cultuur de kindjes van professoren, captains of industry, zelfstanden, politiekers, kroonprinsen en koningen, arbeiders en leefloners, naast en door mekaar.
Wellicht in onze maatschappij de enige echte plaats zonder enige discriminatie of onderscheid van rang en stand.
(tenzij je denkt dat een ongeschoolde arbeider een business-seat in het voetbal kan betalen).

.

Oud 8 januari 2015, 11:35   #80
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Daarom dat er OCMW's zijn die zelfs in hun statuten hebben opgenomen dat ze meerderjarige studenten geen leefloon meer toekennen omdat ze niet naar de regels van hun ouders meer willen leven.

Je hebt de goedkeuring van een arbeidsgeneesheer nodig om een veiligheidsfunctie te mogen uitoefenen, die van een huisarts telt niet.
Je hebt de goedkeuring van een arbeidsgeneesheer nodig om in de voeding te mogen werken, die van een huisarts telt niet.
De werkgever is burgerlijk aansprakelijk voor ALLES wat werknemer doet tijdens de werkuren en het is de werkgever die bepaald welke arbeidsgeneesheer toezicht houd op de veiligheid en gezondheid van zijn werknemers.

En hoewel er vele zijn zoals jij, die denken dat ze zelf hun arbeidsgeneesheer kunnen kiezen, is dat niet het geval en is de arbeidsrechtbank zelfs verplicht een ontslag te bekrachtigen bij het weigeren van een onderzoek door een aangestelde arbeidsgeneesheer.
En hierin gaat de wet zelfs nog verder, de arbeidsrechters zijn zelfs verplicht om zo'n dossier door te verwijzen naar een onderzoeksrechter.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be