![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik zou dus toch een complot noemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat is gnostiek volgens u (dus geen link van een boek sturen, want ik vraag het aan u) en welke passage in (eender welke brief) van Paulus is gnostisch? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het totale N.T. is geschreven in het Koinè Grieks voor een Griekssprekend publiek. Hetzelfde publiek wat de Torah leest via de Septuagint. Deze manuscripten zijn geschreven onder Romeinse bezetting. Dan schrijven over weerstandsorganisaties in een toch lovende zin kan maar als je bepaalde begrippen gaat vervormen door zijn vertaling, dat de Romeinen dit niet door hebben wat er staat, maar wél de gehelleniseerde joden, die trouwens ook nog geviseerd en onderdrukt werden door deze conflicten in het moederland. Een van de bekendste voorbeelden is het begrip ' almah ' wat ' jonge vrouw betekend, maar door Mattheüs in het Grieks vertaald heeft als ' maagd '. Wil je dit complot noemen ? Doe maar als je je daar gelukkig mee voelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En als je nu deze vragen nogmaals gaat herhalen zal ik je niet meer zo vriendelijk te woord staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Volgens mij is gnostiek de leer van de Zelfkennis. Deze leer is afkomstig van het oude Egypte. Boven de school van Alexandrië hing een opschrift: Wie zichzelf kent, kent het AL. Ook Jezus zegt in het Thomasevangelie: Wie zichzelf niet kent weet niets. Dus ik houd het op een soort bewustwording, een innerlijk weten, ontdekken dat je méér bent dan alleen je biologische, ontdekken dat je innerlijk God bent. Gnosis wil zeggen: Ken jezelf! Of Paulus gnostisch was, dat zou kunnen, maar het kan ook dat geschriften van hem vervalst zijn of teksten toegevoegd, zodat ze weer dogmatisch overkomen. Ik houd het op een persoonlijke visie van de gnostiek, omdat er meerdere stromingen van zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vraag is dus in hoeverre een historische figuur zoals Jezus nog belangrijk kan zijn. Net zoals Mohammed. Blijkbaar wel. Ik heb medelijden met haar (of zijn) leven laat leiden door een profeet. Ik had meer aan Led Zeppelin. De getuigen van Jehova zijn een bende idioten. Zo is dat. De vraag is hoe je omgaat met andere levensbeschouwingen. Laatst gewijzigd door Rudy : 6 februari 2015 om 18:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom: kom eens af van uw wolk! En zeker: lees eens wat andere boeken. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 februari 2015 om 20:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=Aton;7528879]Dat beweer ik niet, dat beweren de evangelisten.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 februari 2015 om 20:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou die er wel wonen? Indien we doorgaan op het N.T. (en dat doet u toch ook de hele tijd...) dan zou Jezus geboren en getogen zijn in Nazareth en zou hij zich later gevestigd hebben in Kafarnaum. Jacobus echter zou later wel in Jeruzalem hebben gewoond vermits hij priester was van de Tempel. Maar over de andere familieleden weten we niets. Tenzij... ja tenzij Eusebius het ons meent te moeten vertellen. En dan blijkt dat de familieleden van Jezus arme boeren waren, die geen enkel (politiek) gevaar betekenden. Keizer Domitianus (lees: zijn rechtbank), daagde hen voor de rechtbank, vond ze maar triestige sloebers, niet in de verste verte Joods troonpredendenten waardig, en liet ze gaan.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 februari 2015 om 21:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tot midden 19de eeuw werd alhier het universitair onderwijs in een dode taal verstrekt nl. het Latijn. Wat niet belette dat gehele thesissen en verhandelingen in deze taal opgesteld werden. Ik kan me goed voorstellen, dat dit ook voor bepaalde zaken aldaar en toen in het Hebreeuws gebeurde.
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN