Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2015, 18:11   #61
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik zou dat zeker geen complot noemen, eerder het schrijven van een gnostische variante van de toen gangbare mysteriecultussen, met Jezus als inspiratiebron. Zo werken auteurs van fictie meestal hoor.

.
Nee hoor, uw stelling was dat de Aramese fouten in de Griekse evangelies opzettelijk gemaakt werden. Dat betekent een kwaadwillig opzet om ons te misleiden.
Ik zou dus toch een complot noemen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2015, 18:15   #62
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ze zijn wel stevig, is het niet ? Je hebt nu wel wat moeite je ongelijk toe te geven. Altijd pijnlijk zo onderuit gaan.

Duidelijk, dat heeft pijn gedaan. Misschien kun je hier iets mee ?:
http://www.bol.com/nl/p/de-hermetisc...72/?country=BE
Of wil je dat ik eruit voorlees ?
.
Ik zal de vragen nogmaals herhalen.

Wat is gnostiek volgens u (dus geen link van een boek sturen, want ik vraag het aan u) en welke passage in (eender welke brief) van Paulus is gnostisch?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2015, 18:32   #63
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Nee hoor, uw stelling was dat de Aramese fouten in de Griekse evangelies opzettelijk gemaakt werden. Dat betekent een kwaadwillig opzet om ons te misleiden.
Ik zou dus toch een complot noemen.
Jij kijkt teveel TV. Ik zal het nog eens herhalen en laat het rustig doordringen:
Het totale N.T. is geschreven in het Koinè Grieks voor een Griekssprekend publiek. Hetzelfde publiek wat de Torah leest via de Septuagint. Deze manuscripten zijn geschreven onder Romeinse bezetting. Dan schrijven over weerstandsorganisaties in een toch lovende zin kan maar als je bepaalde begrippen gaat vervormen door zijn vertaling, dat de Romeinen dit niet door hebben wat er staat, maar wél de gehelleniseerde joden, die trouwens ook nog geviseerd en onderdrukt werden door deze conflicten in het moederland. Een van de bekendste voorbeelden is het begrip ' almah ' wat ' jonge vrouw betekend, maar door Mattheüs in het Grieks vertaald heeft als ' maagd '. Wil je dit complot noemen ? Doe maar als je je daar gelukkig mee voelt.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2015, 18:37   #64
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Wat is gnostiek volgens u (dus geen link van een boek sturen, want ik vraag het aan u) en welke passage in (eender welke brief) van Paulus is gnostisch?
Deze vraag kan ik niet beter omschrijven als bv. E.Pagels dit kan en heeft daar ook een volledig boek van 200 blz. voor nodig. Dit gaat dus niet zomaar via enkele lijntjes.
En als je nu deze vragen nogmaals gaat herhalen zal ik je niet meer zo vriendelijk te woord staan.
Oud 5 februari 2015, 20:26   #65
Hypatia
Burger

Standaard

Citaat:

Sinds jaren houd ik me bezig met het lezen van gnostische geschriften en boeken omdat er iets is dat me raakt en me dingen openbaart waar ik me niet bewust van was. Een openbaring voor mezelf dus.
Volgens mij is gnostiek de leer van de Zelfkennis. Deze leer is afkomstig van het oude Egypte. Boven de school van Alexandrië hing een opschrift: Wie zichzelf kent, kent het AL. Ook Jezus zegt in het Thomasevangelie: Wie zichzelf niet kent weet niets.
Dus ik houd het op een soort bewustwording, een innerlijk weten, ontdekken dat je méér bent dan alleen je biologische, ontdekken dat je innerlijk God bent. Gnosis wil zeggen: Ken jezelf!
Of Paulus gnostisch was, dat zou kunnen, maar het kan ook dat geschriften van hem vervalst zijn of teksten toegevoegd, zodat ze weer dogmatisch overkomen.
Ik houd het op een persoonlijke visie van de gnostiek, omdat er meerdere stromingen van zijn.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 08:39   #66
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik snap perfect wat het koninkrijk gods betekent, en wat de Messias betekent.
En wat is nu weer de betekenis van ' messias ' ?
Oud 6 februari 2015, 18:45   #67
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Deze dominee komt er publiek voor uit dat hij het bestaan van de historische figuur jezus als een mythe ziet uit het oude egypte.
Die heeft lef, om dat zo open te zeggen.
Voor een humanist is het onbelangrijk te weten of een profeet Jezus of Mohammed heeft bestaan.

De vraag is dus in hoeverre een historische figuur zoals Jezus nog belangrijk kan zijn. Net zoals Mohammed.

Blijkbaar wel.

Ik heb medelijden met haar (of zijn) leven laat leiden door een profeet.

Ik had meer aan Led Zeppelin.

De getuigen van Jehova zijn een bende idioten. Zo is dat. De vraag is hoe je omgaat met andere levensbeschouwingen.

Laatst gewijzigd door Rudy : 6 februari 2015 om 18:49.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 20:41   #68
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De auteur heeft er dan niet bij stil gestaan dat het N.T. is geschreven door Hellenen met een joodse achtergrond. Deze zo gezegde ' vertaalfouten ' waren soms opzettelijk aangebracht en daardoor enkel begrijpelijk voor Helleense joden. Vergeet ook niet dat deze manuscripten geschreven zijn onder Romeinse heerschappij.
Dat het N.T. origineel in het Koinè geschreven is bestaat zelfs geen discussie meer over.
Dat is gewoon je reinste veronderstelling. Ik zou het zelfs 'larie' kunnen noemen. Het is zelfs zo goed als de evidentie zelf dat de eerste logia en eerste verhalen over Jezus in het Hebreeuws of Aramees geschreven werden. En het is meer dan goed mogelijk dat Mattheus (die voor de joden schreef in Jeruzalem en Palestina) zijn evangelie schreef in het Aramees of in het Hebreeuws.

Kortom: kom eens af van uw wolk! En zeker: lees eens wat andere boeken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 februari 2015 om 20:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 20:50   #69
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is gewoon je reinste veronderstelling. Ik zou het zelfs 'larie' kunnen noemen. Het is zelfs zo goed als de evidentie zelf dat de eerste logia en verhalen over Jezus in het Hebreeuws of Aramees geschreven werden. En zeker voor de christen-gemeenten in Jeruzalem en Palestina.
Volgens mijn info was het Hebreeuws toen reeds een dode taal en werd slechts gebruikt in Joods godsdienstverband. Het gewone volk en dus ook Jezus schijnen Aramees gesproken te hebben. De invloedrijke 'betere' standen waren sterk vergriekst, cultureel gesproken.
Oud 6 februari 2015, 20:50   #70
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Aton;7528879]Dat beweer ik niet, dat beweren de evangelisten.
Citaat:
En je moet daarbij vooral even vergeten dat men slechts enkele via de moeder als Jood geboren kan zijn.
Totaal irrelevant.

Ik wil enkel maar zeggen dat zelfs nu nog tekton in onze woordenschat zit. Tekton wou ook ' ondernemer' zeggen wat ook op zakenman kan slaan. Timmerman als betekenis heeft men er later pas aan gegeven om zijn vader af te schilderen als iemand van lagere afkomst, net zoals men hem steeds als een oude man pleegt af te beelden.

Precies daarom moeten we deze geschiedenis ontdoen van de fictie.
In de tijd van Jezus werd het 'joods-zijn' bepaald langs de vaderlijke lijn. Niet langs de moederlijke afstamming.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 februari 2015 om 20:50.
Oud 6 februari 2015, 21:05   #71
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Volgens mijn info was het Hebreeuws toen reeds een dode taal en werd slechts gebruikt in Joods godsdienstverband. Het gewone volk en dus ook Jezus schijnen Aramees gesproken te hebben. De invloedrijke 'betere' standen waren sterk vergriekst, cultureel gesproken.
Zo dood was die taal nu ook niet. En zeker niet de schriftelijke taal. Want we weten dat Bar Kochba ettelijke brieven schreef in het Hebreeuws (dus niet in het Aramees). En dat gebeurde in de jaren 132 na Chr.
Oud 6 februari 2015, 21:22   #72
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanwaar het idee dat deze familie niet in of rond Jeruzalem woonden ?
Waarom zou die er wel wonen? Indien we doorgaan op het N.T. (en dat doet u toch ook de hele tijd...) dan zou Jezus geboren en getogen zijn in Nazareth en zou hij zich later gevestigd hebben in Kafarnaum. Jacobus echter zou later wel in Jeruzalem hebben gewoond vermits hij priester was van de Tempel. Maar over de andere familieleden weten we niets. Tenzij... ja tenzij Eusebius het ons meent te moeten vertellen. En dan blijkt dat de familieleden van Jezus arme boeren waren, die geen enkel (politiek) gevaar betekenden. Keizer Domitianus (lees: zijn rechtbank), daagde hen voor de rechtbank, vond ze maar triestige sloebers, niet in de verste verte Joods troonpredendenten waardig, en liet ze gaan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 februari 2015 om 21:26.
Oud 6 februari 2015, 21:35   #73
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zo dood was die taal nu ook niet. En zeker niet de schriftelijke taal. Want we weten dat Bar Kochba ettelijke brieven schreef in het Hebreeuws (dus niet in het Aramees). En dat gebeurde in de jaren 132 na Chr.
Tot midden 19de eeuw werd alhier het universitair onderwijs in een dode taal verstrekt nl. het Latijn. Wat niet belette dat gehele thesissen en verhandelingen in deze taal opgesteld werden. Ik kan me goed voorstellen, dat dit ook voor bepaalde zaken aldaar en toen in het Hebreeuws gebeurde.
Oud 6 februari 2015, 21:37   #74
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is gewoon je reinste veronderstelling. Ik zou het zelfs 'larie' kunnen noemen. Het is zelfs zo goed als de evidentie zelf dat de eerste logia en eerste verhalen over Jezus in het Hebreeuws of Aramees geschreven werden. En het is meer dan goed mogelijk dat Mattheus (die voor de joden schreef in Jeruzalem en Palestina) zijn evangelie schreef in het Aramees of in het Hebreeuws.

Kom maar eens met wat bewijs. En heb je een suggestie betreft boeken ?
Oud 6 februari 2015, 21:37   #75
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wie hebben dit beweerd ? Bron graag ( als het even kan )

Wel, dat is eerder voor de hand liggend. Als er vermeldingen gemaakt zijn van Jezus en zijn beweging en daaruit zou blijken dat hij niet de persoon was zoals de eerste kerkvaders hem wilde zien, lag het voor de hand dat zoveel mogelijk alle compromitterende passages en documenten werden verwijderd. Zelfs in Josephus' boek heeft men zitten prutsen ( het originele bestaat niet meer ). Als zou blijken uit externe documenten dat Jezus een opstand tegen het Romeinse rijk heeft gepleegd en helemaal geen vredesprofeet was met een nieuwe leer, had het Christendom maar een kort leven zijn beschoren. De eerste christenen waren Nazareners, ijveraars ( zelotès ) die niet zo geliefd waren en waar wel degelijk nog zaken bekend zijn om reden dat de latere gnostische versie zich als martelaren konden uitgeven.

Dit gaat hier niet om MIJN complottheorie, laat dit even duidelijk zijn. En als je gronden hebt om aan te nemen dat de originelen in het Aramees zijn geschreven, laat dit vooral aan Wikipedia weten. Met een goede thesis zit er misschien wel een doctoraat in.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Testament
Succes ermee.
Natuurlijk gaat het over uw complottheorie en deze van uw gelijkgezinden. Wat u stelt, is allemaal hypothese. Mij goed, en ik sta daar open voor. Maar u zult wel wat beter uit de hoek moeten komen: met argumenten, met feiten en met teksten die uw hypotheses bewijzen . En daar slaagt u maar niet in. U debiteert steeds maar dezelfde mantra. Meer nog, u faalt hier volkomen. U komt u er telkens weer belabberd uit. U lijkt me meer op een fantast.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 februari 2015 om 21:39.
Oud 6 februari 2015, 21:38   #76
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Eens!
Oud 6 februari 2015, 21:42   #77
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=Het Oosten;7531848]
Citaat:
Dat beweer ik niet, dat beweren de evangelisten.

In de tijd van Jezus werd het 'joods-zijn' bepaald langs de vaderlijke lijn. Niet langs de moederlijke afstamming.
Citaat:
Matt. 1:16 En Jakob gewon Jozef, den man van Maria, uit welke geboren is JEZUS, gezegd Christus.
Ja, je kunt gelijk hebben.
Oud 6 februari 2015, 21:43   #78
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eens!
Zoals de poster het stelde: 'schijnen'. In welke taal denkt u nu dat het titulum boven het kruis werd gesteld? _ Dat is toch duidelijk zeker: in het Hebreeuws!
Oud 6 februari 2015, 21:45   #79
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mijn advocaat schrijft ook nog steeds in het Latijn, enkel in zijn praktijk hoor. Hij schrijft en spreekt ook nog andere talen.
Oud 6 februari 2015, 21:47   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Heel interessant boek over dat onderwerp is "Le Christ hébreu" van Tresmontant.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be