![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Op welke partij zou je stemmen? | |||
CD&V |
![]() ![]() ![]() |
54 | 18,75% |
SP.A |
![]() ![]() ![]() |
12 | 4,17% |
VLD |
![]() ![]() ![]() |
18 | 6,25% |
Agalev |
![]() ![]() ![]() |
27 | 9,38% |
Vlaams blok |
![]() ![]() ![]() |
130 | 45,14% |
N-VA |
![]() ![]() ![]() |
28 | 9,72% |
Spirit |
![]() ![]() ![]() |
6 | 2,08% |
andere |
![]() ![]() ![]() |
7 | 2,43% |
blanco of ongeldig |
![]() ![]() ![]() |
2 | 0,69% |
PVDA |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Vivant |
![]() ![]() ![]() |
4 | 1,39% |
Aantal stemmers: 288. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Vreemdeling
|
![]() Ik heb meestal een automatische sympathie voor de oppositie, maar deze regering krijgt veel onterechte kritiek.
De meeste aanvallen op ministers zijn gebaseerd op 'procedurefouten' die natuurlijk wel opgemerkt mogen worden, maar die uiteindelijk toch niet zo fundamenteel zijn. Verder zijn er natuurlijk altijd de communautaire invalshoeken om ruzie te stoken, de vlaamse oppositie verwijt bij elke beslissing v/d regering dat ze teveel toegeven en de waalse oppositie doet net hetzelfde ... Er zijn natuurlijk heel wat fouten aan te halen (al valt dat eigenlijk wel mee), maar er zijn ook heel wat goede resultaten voor te leggen. Enkele vbn. : - zilverfonds - zorgverzekering - maatregelen ivm verkeersveiligheid - dalende werkloosheid - beter gebruik van de budgetten in de gezondheidssector (pluim voor Frank en Mieke) - stapsgewijze lastenverlaging (ietwat traag, maar toch effectief, al was het maar het kijk- en luistergeld) - steeds gezonde begroting met overschot, ondanks internationale economische vertraging - afbouw kernenergie - effectievere aanpak asielzoekers : onderdak ipv cash, creatie van opvangcentra, enz enz ... in elk geval vermindering van de toestroming. Dit is uiteraard geen volledige lijst, en iedereen heeft z'n eigen interpretatie, als je je willens nillens negatief wil opstellen kan je elke goede stap wel afbreken en onderuit halen. Naar mijn mening zijn er heel wat positieve tendensen en is er toch wel (voorzichtig) sprake van een nieuwe en open politieke cultuur. Ik hoor ook steeds vaker praten over de politieke actualiteit, dikwijls op een verzuurde of verstarde manier, maar het ontbreken van enige dialoog zal de verzuring zéker niet doorbreken. groeten Perry
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad Perry.
Een rotzooi van decennialang ruim je niet in 1-2-3 op. Misschien is er meer armslag zonder groenen? Voedselcrisissen treffen hen evengoed, ze sjoemelen ook met laboratoriumonderzoeken, en al hun 'milieu'-oplossingen zijn taksen die nauwelijks zoden aan de dijk zetten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met alle respect Perry maar ik moet toch even lachen hoor. Vooral als ik lees wat de krantencommentatoren de laatste tijd schrijven over deze regering. Dat is heel wat anders dan toen ze aantrad. Mag ik ook even twijfelen over al die goede cijfers? Het gaat naar de volgende verkiezingen toe hé? Verkiezingen waarvoor de kieswet om één of andere reden nog zéér "snel en efficiënt" erdoor moet geduwd worden. Is dat soms ook een gevolg van de goede dialoog met het volk? Een vrome maar onvervulde wens van datzelfde volk? De vaste misschien wil om tot een beter bestuur te komen?
Nog dit, dat afgeschafte kijk- en luistergeld heb ik al anderhalve keer terugbetaald aan extra belasting op onroerend goed alleen... Dat geld dat Vandelanotte veil heeft voor het zilverfonds was al twee keer eerder uitgegeven en toch duikt datzelfde geld keer op keer terug op. Een wonderbaarlijke vermenigvuldiging misschien zoals in de bijbel? Eerst zien en dan geloven zei Thomas....Na de verkiezingen dus... Er begint een visgeurtje te komen aan die goednieuwsshow van Verhofstadt en co als je het mij vraagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Minister-President
|
![]() VLD grootste partij? Ik weet het niet, maar eerst schreef Guy die boze brief naar prins Laurent, maar hij is zelf maar liefst twee keer betrapt op overdreven snelheid! Op VTM zei Patrick Dewael dat hij geen snelheidsbegrenzer nodig heeft, want hij reed nooit te snel. Kort daarna werd ook hij betrapt. En dan al die overlopers bij de VLD. Die komen van bij de VU, maar nu is de VLD allesbehalve Vlaamsgezind. Ze zouden beter BLD heten. Ik vind hun naam misleidend. Ik denk dat het niet realistisch is om te verwachten dat Agalev elk voedselschandaal kan voorkomen. Toch vind ik dat ze te veel met links-liberale thema's bezig zijn en te weinig met milieu. Als je hoort over de pcb's die nog altijd in ons voedsel terecht komen, over genetisch gemanipuleerd voedsel... Steve Stevaert doet wel zijn best om de files te verminderen, maar da's nen SPAer. En dan die beschuldiging dat Patrick Dewael een stalker zou zijn. Wat voor manier om aan politiek te doen is dat? Nu ja, ik heb dat bewuste interview niet gelezen, maar volgens het nieuws op T.V. heeft ze dat wel gezegd. En tenslotte, aan die overlopers: jullie kiezers hebben op VU/ID21 gestemd, NIET op de VLD. Toch krijgt de VLD er een Vlaams minister bij. Met andere woorden: stem op een persoon en wacht af voor welke partij die gaat zetelen, want dat weet je niet meer op voorhand. En dan die rechtstreeks verkozen burgemeester. Wat als die burgemeester zijn partij het slecht doet? Wat is dan het meest democratische? Ofwel heb je dan een burgemeester met heel veel macht en heeft de rest van de gemeenteraadsleden bijna niets te zeggen, ofwel hebben de mensen gestemd op een burgemeester die zijn beloftes niet kan waarmaken. Zo een burgemeester die zijn gang kan gaan omdat hij 51 % van de stemmen had, is dat democratisch? Stel, die burgemeester had 51 % van de stemmen, maar de rest van zijn partij werd afgestraft en deed het heel slecht. En kijk maar naar Frankrijk. En trouwens, een groene kiezer die dan op Jospin zou stemmen vind ik onzin. Nu stemden die dus blijkbaar op Chirac. Veel mensen gaan bij het huidige systeem al met een lang gezicht naar het stemlokaal als er verkiezingen zijn. Ze gaan tegen hun zin. Nu gaan ze twee keer moeten lopen. Ze gaan twee keer stemmen moeten tellen en waarom?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Komaan zeg, Stefanie, vind jij het schaamlapje van het Zilverfonds zo uitstekend??? En de dalende werkloosheid, denk je nu echt dat onze regering daar maar iets mee te maken heeft, alles hangt af van de economie (niet de Belgische, maar de Europese).
Sociale zekerheid??? Pensioenen tegen 2050 zul je mogen vergeten als we op die manier verder blijven uitgeven. Er moet een nieuw systeem in de sociale zekerheid komen! Van mij krijgt de regering slecht een 5/10 voor het werk die ze tot nu toe gekregen heeft. Dat is weinig, maar net genoeg om nog 1 legislatuur verder te gaan!
![]() |
#66 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik ga ervan profiteren om u eens gelijk te geven op wat je hierboven stelt. Ik krijg niet vaak de gelegenheid........... Citaat:
![]() Citaat:
Net niet gebuisd, is genoeg om door te gaan. Misschien eens zonder de groene proberen?
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Burger
|
![]() Positieve GEREALISSERDE zaken door paars-groen. Alle Zaken die u opnoemt zijn niet veel verder geraakt dan de fase van de aankondiging (Verkeersveiligheidsmaatregelen) of zijn slecht of half uitgevoerd (zorgverzekering: gigantisch tekort, zilverfonds: niet structureel gespijsd, enkel wat overschotjes, stijgende werkloosheid, vooral bij jongeren (!!!),...
Nee de kritiek op deze regering is wel fundamenteel en terecht! En inderdaad ook de stijl van ' we kondigen het één en ander aan en de mensen zullen wel geloven dat we het goed doen' is uitermate laakbaar. Zie maaar naar de reactie van Perry hierboven.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Minister-President
|
![]() Hoezo? Over het zilverfonds heb ik toch niets gezegd? Ik betwijfelde enkel of de VLD de grootste partij zou worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Minister-President
|
![]() Oh, ik was gisteren de benoeming van een nieuwe spoorbaas vergeten te vermelden. Ik weet niet hoeveel die selectieprocedure voor de benoeming van Heinzman gekost heeft, maar gratis zal 't niet geweest zijn en na 'n week konden ze weer helemaal opnieuw beginnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Benoemingsprocedures? Zijn dat die nieuwe politieke uitvindsels die dienen om te worden "aangepast" al naargelang het nodig is TOCH de "juiste" (politieke) keuze op de uitverkoren plaats te krijgen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Vreemdeling
|
![]() Opbouwende kritiek is altijd terecht en geen enkele regering kan louter goed doen voor iedereen.
Maar dat het bij niets meer dan aankondigingen blijft is onwaar, ik voel de effecten van een aantal nieuwe regelingen (zorgverzekering, herstructureringen in de gezondheidszorg) dagelijks en zeer reëel, nml. in m'n portefeuille. Bovendien, dat weet u nu toch zelf wel, gaat er altijd een hele tijd over alvorens een aankondiging een echte toegepaste wetgeving is geworden. Ondertussen zeggen dat het (nog) geen effect heeft is onzinnig, oneerlijk en in elk geval ongeduldig. We moeten uiteraard altijd kritisch blijven en incalculeren dat (alle) politici anders praten voor als na de de verkiezingen, maar aan de andere kant moet men een beleid wel kansen en tijd geven om iets waar te maken. grtjs Perry
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op één legislatuur kan men geen puinhoop ruimen van tientallen jaren rooms wanbeheer. De zogezegde verdienste van Dehaenes' regering om het begrotingstekort terug te dringen, was in hoofdzaak een kwestie van gunstige conjunctuur, gecombineerd met een enorme lastenverhoging en allerhande crisisbelastingen (die eigenlijk al moesten afgeschaft zijn!!!!!!) Maar kom, ik wil paars nog een kansje gunnen, liefst zonder 'takskampioen groen'. Dat zijn nodeloos geldverslindende kwieten. Eens de zooi geruimd misschien ook al eens een economisch model �* la Vivant de kans geven? Maar dan wel goed uitgewerkt en in groter Europees verband. Het is de enige partij met een mooiklinkend alternatief. Hoewel ik weigerachtig blijf een bolletje te kleuren................... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
zoude da in mijn oren willen fluisteren thomas |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aan jou wil ik het verklappen. Ik reken wel op je discretie. Jij (en jij alleen) mag weten dat ik op de Partij Van De Arbeid stem. Mijn motivatie: Ik ben een immense luiaard. PVDA belooft ons allen hard aan het werk te zetten Maar, geen enkele politicus komt ooit zijn beloftes na. Op dat vlak zitten we met die kerels dus safe. PS: voor alle zekerheid schrijf ik steeds naast de partij van mijn keuze:"Uit sympathie" ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
het blijft tussen ons hoor ![]() thomas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Minister-President
|
![]() ik zou willen vragen aan de maker van deze discussie om de PVDA en VIVANT bij de lijst te zetten en VU te veranderen in n-VA voor eerlijkheid en enkele correcties
thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Minister-President
|
![]() ik zou willen vragen aan de maker van deze discussie om de PVDA en VIVANT bij de lijst te zetten en VU te veranderen in n-VA voor eerlijkheid en enkele correcties
thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Vreemdeling
|
![]() Tja, de maker zal de kranten van een jaar geleden nog lezen zeker.... De VU is al wel een tijdje dood he
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ...maar al bij al hebben we het dus toch niet zo slecht, of wel?
En dat zal zo tot in de eeuwen der eeuwen blijven natuurlijk... |
![]() |
![]() |