![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Financieel instaan voor het regionaal beleid dat men voert daarentegen....
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en werknemers in de privé kunnen hun studiejaren niet regulariseren |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wie op zijn 18e begint te werken vraagt tot aan zijn pensieon veel minder input van de maatschappij dan iemand die nog jaren gaat studeren. Dat die eerste dan achteraf iets meer terugkrijgt lijkt me dus maar logisch. Bovendien zullen de beroepen die door de persoon die op zijn 18e de arbeidsmarkt opgaat vaker fysiek belastend zijn. Ook geen detail. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een systeem met carrierejaren laat gewoon toe om efficient te controleren dat en hoe veel iedereen bijdraagt en daartegenover een eerlijke verdeling van middelen te zetten. Daarenboven bbiedt het aan elk individu een unieke kans om zelf zijn/haar carriere te organiseren. Iemand die de arbeidsmarkt opgaat weet hoe veel jaren hij/zij moet werken om een 100% pensioen te bekomen. Hoe, wanneer e.d. ze dat opbouwen beslissen ze volledig zelf. Studeren, loopbaanonderbrekingen, werkloosheid, ziekte, ouderdom, kunnen allemaal veel flexibeler opgevangen worden zonder (en dit is wel het belangrijkste verschil t.o.v. nu) dat het systeem onbetaalbaar wordt. Want de input is afgesteld op de output.
Laatst gewijzigd door doremi : 10 maart 2015 om 11:01. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
iedereen moet wel op voorhand weten wat de consequenties zijn van de keuzes die men maakt natuurlijk. waar zit de sociale logica en eerlijkheid in t feit dat iemand een sabatical kan nemen om een jaar door Afrika te trekken, en daar toch pensioenrechten mee opbouwt ?? ps de voorbeelden die jij opsomde (om tot koud en harteloos te kunnen besluiten) zijn nog steeds uitzonderingen (mantelzorg en ziekte) ![]() Laatst gewijzigd door Anna List : 10 maart 2015 om 11:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als er namelijk één ding dodelijk blijkt voor (het imago van) de sociale zekerheid is het wel dat mensen die meer bijdragen daarvan zelf amper return zien of in sommige gevallen zelfs minder return dan mensen die niet bijdragen. De 'goesting' om bij te dragen neemt door die waarneming exponentieel af. Ik begrijp in het huidige systeem zeer goed dat in bepaalde gevallen mensen niet willen gaan werken, waarom zou je ook? Citaat:
1) Mensen die foute keuzes maken moeten geholpen worden. Daarvoor zijn er ontelbare systemen in ons land. Wie bij het begin van zijn carriere foute keuzes maakt moet men helpen om de carriere terug op de rails te zetten. Wie naar het einde van zijn carriere foute keuzes maakt zal sowieso al een aanzienlijk deel rechten hebben opgebouwd. Wie constant foute keuzes maakt heeft natuurlijk ook een persoonlijke verantwoordelijkheid. In de staat als babysit geloof ik niet. 2 Mensen die geconfronteerd worden met onverwachte gebeurtenissen. Zoals al gezegd, arbeidsongeschiktheid om valabele redenen: (ernstige) ziekten, tijdelijke verzorging van naasten, geboorte en sterfte enz. kunnen perfect gelijkgesteld worden. I.t.t. werkloosheid zonder deze redenen zie ik niet in waarom we daar tegen zouden zijn. Citaat:
Citaat:
Dit alles natuurlijk rekening houdend met het feit dat het systeem dat ik voorstel niet mag begrepen worden als het zuiver aanleggen van een eigen spaarpotje maar wel als een verhouding tussen eigen bijdragen (duur en grootte) en de grootte van het pensioen.
Laatst gewijzigd door doremi : 10 maart 2015 om 13:20. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als werknemer moet dat gebeuren binnen de tien jaar na beëindigen van de studie. Ik denk niet dat er velen zijn die op dat moment met hun pensioen bezig zijn. Zelfstandigen kunnen dat hun ganse loopbaan doen. Maar die regularisatie zorgt er alleen voor dat je mogelijk recht hebt op een hogere pensioenuitkering (paar euro). Als je een beetje deftig spaart kan je dat beter zelf beleggen. Zeer belangrijk: die geregulariseerde jaren tellen in tegenstelling tot ambtenaren, niet mee voor de berekening van het aantal gewerkte jaren, indien je wenst om met vervroegd pensioen te gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Met deze argumenten kan ik inderdaad akkoord gaan. Is wel een heel ander beeld dan wat ik uit je beknopte versie haalde. Hier staan al veel meer toegevingen en sociale maatregels in. Meer bijdragen en langer bijdragen moet terug als waardevol beschouwd worden via een transparant systeem ipv een verplicht nummertje totdat de regering zegt dat het genoeg is. Anderzijds worden mensen die constant in de fout gaan of niet willen bijdragen ook niet verder geholpen wat hangmatten tegen gaat. Je kan ook meer met pensioenen op maat gaan werken. Mensen zelf laten bepalen een groter deel bij te dragen voor een hoger pensioen (zoals de derde pijler nu al doet) of om sneller op pensioen te gaan (soort afkopen van tijd). Zover ik weet kunnen kapitaalkrachtige jongeren hun studietijd afkopen mbt hun pensioen en # jaren bijgedragen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() .. laameraaie .. u bent een volk ?
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016 Officieel biograaf van Melikan Kucam #InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016 Officieel biograaf van Melikan Kucam #InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Minister-President
|
![]() Akkoord met Doremi. Laat het aantal gewerkte jaren tellen ipv de leeftijd.
Ook veel eerlijker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Studeren omdat het leuker is dan werken en jaren wat aanmodderen hoeven anderen nu niet direct te betalen vind ik. Zelf werkte ik na 8 jaar school op m'n 14de en ik heb er geen minuut spijt van. Als ik zo rond mij kijk nu weet ik niet niet of die vele jaren meer school wel de ervoor betaalde meerwaarde brengen. Bij heel velen niet. Uiteraard zijn de tijden veranderd en heeft men hooggeschoolden hard nodig maar die moeten wel inzien dat studeren evenzeer een noodzaak is wil het betaalbaar blijven.
![]() |
![]() |
#77 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() La réalité restera toujours la réalité, même si elle ne plait pas toujours tout le monde.
![]() |
#78 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() .. �* heel de wereld .. voor de rest : niet slecht ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Thx en zonder universitair diploma
![]()