Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2015, 00:35   #61
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Freespirit. je vindt papier belangrijk. Freespirit, misschien word jij de digibeet. je verpakt dit door te beweren dat duizenden niet eens kunnen lezen. Er zijn ondertussen duizenden die enkel digitaal lezen. Doe aub niet zo ouderwets paternalistisch.

Beste Freespirit. waar het uiteindelijk om gaat is dat gemeentes niet meer worden verplicht om in een papieren bibliotheek te voorzien, met alle infrastructuur, enzovoort.

Een goed uitgebouwde e-bibliotheek heeft zeker een meerwaarde. Toegegeven, mijn ervaring zegt dat er nog werk aan de winkel is.

Een E-book maakt het voor alle partijen iets goedkoper.
Er zijn er ook duizenden die nog niet digitaal lezen. En velen niet omdat ze niet kunnen, maar omdat ze niet willen. Ik behoor tot die tweede groep. Zoals ik al aangaf, ik zit van 7.00 u 's morgens tot 's avonds laat vaak achter een computerscherm, zelfs 's nachts zoals nu. In de schaarse vrije tijd die ik heb wil ik dan echt niet mijn romans of ontspanningslectuur op een scherm lezen.

Een e-bibliotheek kan een goede aanvulling zijn op de bestaande 'klassieke' bibliotheek, maar die laatste mag zeker niet verdwijnen ! Als er nieuwe platformen komen, dreigen die verouderde systemen overigens te verdwijnen, met hen ook alle informatie, want die nieuwe systemen lezen dat niet meer. Bijgevolg dreigt onschatbare info voor de volgende generaties verloren te gaan.

Nu kan je in het archief nog steeds papieren documenten van 500 jaar geleden raadplegen (uiteraard niet alles maar toch iets), lijkt me sterk dat mensen over nog eens 500 jaar de info op de e-bronnen van vandaag nog kunnen consulteren.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 10:09   #62
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik vind dat goed dat ieder dorp niet langer een bib heeft.
Al dat geld voor een hoop strontromans.
Er komt daar welgeteld 1 man of vrouw per week binnen.
Inderdaad roepen brullen en zuipen doen de meeste liever dan een boek lezen.....misschien nog een voetbalveld meer aanleggen ipv een bib.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 maart 2015 om 10:11.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 10:13   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik vind dat goed dat ieder dorp niet langer een bib heeft.
Al dat geld voor een hoop strontromans.
Er komt daar welgeteld 1 man of vrouw per week binnen.
Mechelen investeert in een nieuwe locatie voor de bibliotheek. Het gaat om een kerk die een nieuwe bestemming krijgt, bibliotheek dus. De ruimtes worden ook gebruikt voor seminaries, lezingen, ... etc.
De moderne bibliotheek is polyvalent.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 12:50   #64
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Inderdaad roepen brullen en zuipen doen de meeste liever dan een boek lezen.....misschien nog een voetbalveld meer aanleggen ipv een bib.
het heeft geen zin neerbuigend te doen. die voetbalvelden moeten er ook zijn, net als locaties waar literatuur centraal staat. de moderne bibliotheek beschikt misschien best ook over een taverne (kantine zou iets te misplaatst zijn).
Oud 17 maart 2015, 13:05   #65
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Er zijn er ook duizenden die nog niet digitaal lezen. En velen niet omdat ze niet kunnen, maar omdat ze niet willen. Ik behoor tot die tweede groep. Zoals ik al aangaf, ik zit van 7.00 u 's morgens tot 's avonds laat vaak achter een computerscherm, zelfs 's nachts zoals nu. In de schaarse vrije tijd die ik heb wil ik dan echt niet mijn romans of ontspanningslectuur op een scherm lezen.

Een e-bibliotheek kan een goede aanvulling zijn op de bestaande 'klassieke' bibliotheek, maar die laatste mag zeker niet verdwijnen ! Als er nieuwe platformen komen, dreigen die verouderde systemen overigens te verdwijnen, met hen ook alle informatie, want die nieuwe systemen lezen dat niet meer. Bijgevolg dreigt onschatbare info voor de volgende generaties verloren te gaan.

Nu kan je in het archief nog steeds papieren documenten van 500 jaar geleden raadplegen (uiteraard niet alles maar toch iets), lijkt me sterk dat mensen over nog eens 500 jaar de info op de e-bronnen van vandaag nog kunnen consulteren.
Freespirit. Het is zoals het modern bankieren. Er zijn mensen die het vertikken om met web banking te werken. Ze willen hun uittreksels op papier, en voor iedere overschrijving lopen ze naar het loket.

Wat de bibliotheek betreft. De klassieke bibliotheek met papieren boeken heeft voorlopig zeker een meerwaarde. De klassieke bibliotheken beschikken nog steeds over een schat aan informatie. Die informatie wordt wel gedigitaliseerd, op dat vlak is er nog jaren werk voor firma's die papieren digitaliseren. Ik heb vorig jaar zo'n firma aan het werk gezien. Gewoonweg indrukwekkend.

Maar, zoals je zegt, er is nog altijd een publiek dat liever een papieren boek leest, of een papieren krant. De krantenwereld heeft al begrepen dat er behoefte is aan lezen waar en wanneer ook.

Laatst gewijzigd door Rudy : 17 maart 2015 om 13:06.
Oud 17 maart 2015, 19:19   #66
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Freespirit. Het is zoals het modern bankieren. Er zijn mensen die het vertikken om met web banking te werken. Ze willen hun uittreksels op papier, en voor iedere overschrijving lopen ze naar het loket.

Wat de bibliotheek betreft. De klassieke bibliotheek met papieren boeken heeft voorlopig zeker een meerwaarde. De klassieke bibliotheken beschikken nog steeds over een schat aan informatie. Die informatie wordt wel gedigitaliseerd, op dat vlak is er nog jaren werk voor firma's die papieren digitaliseren. Ik heb vorig jaar zo'n firma aan het werk gezien. Gewoonweg indrukwekkend.

Maar, zoals je zegt, er is nog altijd een publiek dat liever een papieren boek leest, of een papieren krant. De krantenwereld heeft al begrepen dat er behoefte is aan lezen waar en wanneer ook.
Het gevaar van digitaliseren is dat de informatie niet zomaar op andere 'platforms' kan gelezen worden. Houdt men geen rekening met de compabiliteitsproblemen, dan dreigt vaak waardevolle info voor het nageslacht verloren te gaan, want onleesbaar geworden.

Destijds heeft men bij een afdeling van de FOD Financiën tien jaar lang de moeite gedaan om papieren gegevens op diskettes te zetten. Toen dat werk klaar was, kwam men tot de vaststelling dat de nieuw aangekochte computers veelal geen diskettedrive meer hadden en de gegevens konden dus niet meer geconsulteerd worden. De papieren versie was ondertussen vernietigd !

Van (waardevolle) boeken die men inscant zou men de verplichting moeten hebben minstens één exemplaar ergens fysiek op papier en bij voorkeur in een geklimatiseerde ruimte te bewaren. Gelukkig passen sommige bibs en archieven dit nu ook al toe.

Bibliotheken vergelijken met bankservices vind ik nogal ongelukkig. Banken hebben in tegenstelling tot culturele instellingen geen cultureel erfgoed (althans niet voortkomende uit hun werkzaamheden) dat ze voor het nageslacht dienen te bewaren. By the way, ik doe al meer dan 15 jaar aan online banking en was destijds bij de eersten.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 15:53   #67
Krates
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
eeeuuuuuh.. al eens rondgelezen hier? de snotvodden (gazetten) al eens opengeslagen...? We zijn al voorbij dat punt.
De degeneratie van de cultuur in België is natuurlijk al heel lang aan de gang, dit is nogmaals de zoveelste kaakslag. Dit is niet zozeer te danken aan het cultureel flamingantisme, integendeel eerder de neoliberale logica die momenteel overheerst in Europa. De economie zou in dienst moeten staan van de mens, maar de mens staat in dienst van de economie. Het kapitalisme is de hamer die de cultuur genadeloos verpletterd.
Krates is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be