![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#62 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Die levensfuncties zijn allemaal dingen die na te bouwen zijn, en voor het grootste deel nogal simpel. Het vermogen van een organisme om het interne milieu constant te houden? Dat kan mijn air conditioning ook. Reageren op stimuli? Moeten we echt over die Roomba blijven praten? Stofwisseling? Een Gameboy vreet batterijen. Groei? Oké, daar heb je self assembly voor nodig, maar het is nou niet alsof dat een onoplosbaar mysterie is. En wat voortplanting betreft: het zou mij niks verbazen als er nu al ergens een fabriek staat waar lopende band assembly robots lopende band assembly robots in elkaar schroeven. Jij wilt dus zeggen dat als ik een apparaat bouw dat de menselijke hersenen perfect nabootst dat dit apparaat geen bewustzijn heeft, maar dat een simpel robotje uitgerust met de hardware en software om aan zo'n lijstje eisen te voldoen wel bewustzijn zou hebben? Sorry dat ik het zeg, maar dat slaat letterlijk helemaal nergens op.
Dus nogmaals, waarom zou alleen leven een bewustzijn kunnen hebben, en wat definieert "leven" dan in deze context? Waar ligt de grens?
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 23 maart 2015 om 11:22. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Europees Commissaris
|
Ik denk dat Koppijn er zich niet kan bij neerleggen dat al hetgeen we zijn enkel en alleen bestaat uit de ordening van de cellen en bij uitbreiding de atomen waarmee gebouwd zijn.
Er moet iets extra zijn, een soort ziel, die het lichamelijke overstijgt. Hij is niet de eerste die dit denkt en zal waarschijnlijk ook niet de laatste zijn. Vanuit dit standpunt redenerend zou het inderdaad moeilijk kunnen zijn een denkende machine te maken. De vraag is indien de premisse welk klopt. |
|
|
|
|
|
#64 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
kunsthart kunstnier kunstlong cloaca kunst spijsvertering Nog zijn organische component nog de kunstorgaan bevat leven en dat combineren met een computer die dat allemaal reguleert gaat daar weinig aan veranderen. U schijnt de regel het geheel is meer als de som der delen niet goed te begrijpen. Citaat:
|
|
|
|
#65 |
|
Minister-President
|
Een ziel die het lichamelijke overstijgt??? Heb ik daar ooit over gesproken of gesuggereerd? Je moet wat minder religieuze literatuur lezen, daar krijgt men alleen maar gekke ideeën van. Ik vind het vermogen om te ervaren iets heel bijzonder en probeer daar de oorsprong van te begrijpen. Als men dat niet doet zal men nooit bewustzijn kunnen doorgronden. Je moet de natuur doorgronden en niet uw SF fantasieën nahollen.
|
|
|
#66 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
Ik heb overigens geen zin om twintig minuten film te kijken waarbij al in de eerste 30 seconden de grove leugen verteld wordt dat alle bacteriën slechts een stuk DNA hebben terwijl bijvoorbeeld plasmiden toch echt bestaan. Als je mij zou kunnen vertellen wat er in die TED talk aan de orde komt dat bacteriën duidelijk levend zou maken terwijl we het nooit zullen kunnen nabouwen zou ik dat zeer waarderen.
|
|
|
|
|
#67 | |||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar iets zintuiglijk ervaren kan men zonder zich iets te herinneren. Mijn knie jeukt, maar ik herinner mij geen jeuk aan mijn knie. Zo is het met zintuiglijke gewaarwordingen. Misschien kan je het woord ervaren vervangen door gewaar worden. En gewaar worden is zich van iets bewust worden. Het is dus gelijk aan elkaar en het een is géén fundament voor het ander. |
|||
|
|
|
|
|
#68 |
|
Minister-President
|
Wat ik bedoelde is dat bewustzijn meer is dan enkel gewaarworden. Denken, fantaseren, herinneren zijn ook bewustzijnsvormen die niet direct met gewaarworden is gerelateerd.
|
|
|
#69 |
|
|
@koppijn
daar denken wij dan anders over en dat is de oorzaak van het onbegrip. Er is geen verschil. |
|
|
|
|
|
#70 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Hoewel ik ongelovig ben (en godsdiensten zelfs haat) schuw ik het woord "bezieling" niet en vind dat zelfs een preciezer typering dan "bewustzijn" om de essentie van het "hier en nu ervaren" te verwoorden. Bewustzijn wordt teveel geassocieerd met mensen of met intelligente dieren. Volgens mij is zelfs een worm bezield. Omdat bezieling van een andere orde is dan het lichamelijke of het materiële, kan je gerust beweren dat het dat overstijgt. Is een computer bezield? Neen. Verandert dat door hem te koppelen aan allerlei sensoren? Neen. Misschien door uitrusting met mechanische handen en benen? Of door hem te programmeren met knappe algoritmen die hem toelaten woorden te leren en te herkennen wat daarmee bedoeld wordt? Complexe zinnen te analyseren? Te antwoorden? Intelligent te denken? Volgens mij veranderen al die functies in essentie niets en zal het een onbezielde computer blijven - zelfs al beweert hij het tegendeel. |
|
|
|
|
|
|
#71 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Als je dat kunt realiseren met niet levende structuren heb je de sleutel tot bewustzijn en identiteit in handen. En een Nobelprijs!
|
|
|
|
#72 |
|
Minister-President
|
Men kan denken, fantaseren, herinneren als een vorm van gewaarworden beschouwen, maar het is in elk geval geen sensoriële gewaarwording.
|
|
|
#73 |
|
Europees Commissaris
|
Mss niet, maar het is wel allemaal gebaseerd op sensoriële gewaarwordingen. Hoe kan men zich iets inbeelden indien men nooit gezien heeft bvb.
|
|
|
|
|
|
#74 |
|
|
@JimmyB
Dat is juist. Bij hersenscans is ook gezien dat bij het denken of herinneren de relevante sensorische-, motorische- en / of emotiegebieden actief zijn. Het herbeleven is wederom gewaarworden en zich van iets bewust zijn. |
|
|
|
|
|
#75 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#76 |
|
Minister-President
|
Dat geld misschien voor de mens en hogere diersoorten met ontwikkelde hersenen en zintuigen . Maar ik stel me toch de vraag in welke maten men mag spreken van bewuste gewaarwording bij primitieve organisme zonder hersenen. Er blijkt spraken te zijn van omgevingsgewaarwording maar of men dat bewust mag noemen vind ik toch bedenkelijk.
|
|
|
#77 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#78 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#79 | |
|
|
Citaat:
Nu is het met het denken zo gesteld dat men dat doet of niet doet. Wanneer zijn hersenen zover ontwikkeld dat ze (bewust) kunnen denken. Laatst gewijzigd door Piero : 24 maart 2015 om 11:43. |
|
|
|
|
|
|
#80 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Intelligent gedrag zien we reeds in de meest eenvoudige vorm van leven. Een zuivere mechanistische voorstelling lijkt mij toch echt passé.
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal Laatst gewijzigd door koppijn : 24 maart 2015 om 12:20. |
|
|
|
|