Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Interplanetaire reizen voor de mens:
mogelijk 11 57,89%
onmogelijk 6 31,58%
eerst zien , dan geloven 1 5,26%
zever in pakskes 2 10,53%
pure scene-fiction 1 5,26%
beam me up , scotty 0 0%
Asjemenou 0 0%
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen , meneer ?? 0 0%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2015, 23:48   #61
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Zo speciaal gaat dat ook niet zijn (als we buitenaards leven ontdekken).

Eventueel een paar Terzakes over het onderwerp, een interview met een buitenaards wezen in Reyers Laat en een week later weer over tot de orde van de dag.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 23:59   #62
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Als ik de metro neem en in station Bockstael aankom heb ik toch de indruk in een intergalactische hub beland te zijn.
Oud 26 maart 2015, 00:22   #63
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het feit dat er nog niemand op bezoek kwam,

is toch wel een zeer sterke aanwijzing voor t feit dat er niemand is.

het zou immers een even kleine kans zijn dat er geen levende wezens zouden zijn die al veel verder ontwikkeld zouden zijn dan wij primitieve aardlingskes ...

ergo ... er is daar niemand.
Ben ik nog zo zeker niet van.
Er zijn al waarnemingen van in den tijd dat er nog geen vliegers waren.
Oud 26 maart 2015, 00:26   #64
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

De kans op niet-intelligent leven is veel groter dan intelligent leven denk ik.

Kijk naar de geschiedenis van de aarde, het grootste deel van de tijd waren het hier gewoon vissen en dinosaurussen. De mens zal het waarschijnlijk niet zo lang uithouden.

En die kunnen natuurlijk niet op zoek naar leven op andere planeten.

Laatst gewijzigd door Snerror : 26 maart 2015 om 00:34.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2015, 01:08   #65
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Zo speciaal gaat dat ook niet zijn (als we buitenaards leven ontdekken).

Eventueel een paar Terzakes over het onderwerp, een interview met een buitenaards wezen in Reyers Laat en een week later weer over tot de orde van de dag.
Toch wel, want die moeten zo snel mogelijk dood.
Oud 26 maart 2015, 08:37   #66
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Theo Maassen:
Ofwel zijn ze dommer dan wij, ofwel zijn ze slimmer.
Als ze slimmer zijn, zouden ze hier al geweest zijn.
(Als ze dommer zijn, dan wil ik er niets mee te maken hebben.)

Als ze dommer zijn dan wij dan wil ik er niks mee te maken hebben, en als ze slimmer zijn dan wij is de kans dat zij ons vinden veel groter dan dat wij hen vinden.

Iemand heeft de video al gelinkt in deze draad.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ben ik nog zo zeker niet van.
Er zijn al waarnemingen van in den tijd dat er nog geen vliegers waren.
Om eerlijk te zijn zou ik iets meer verwachten dan "waarnemingen". In Star Trek ontdekken ze elke week een nieuwe beschaving, in het echt is alleen naar een ster verder vliegen waarschijnlijk al een kollossale onderneming. Zelfs voor een beschaving die alle energie van zijn eigen zon weet te gebruiken (een ster die wij dan dus niet of heel slecht waarnemen) zal het ontmoeten van een volk dat eventueel theoretisch terug zou kunnen praten waarschijnlijk geen alledaagse zaak zijn. En dan besluiten ze om honderden of duizenden jaren te gaan zitten wachten, spieken en neerstorten? Of erger nog, om stiekem de wereld te gaan besturen, maar zo subtiel dat het net lijkt alsof er gewoon menselijke idioten aan de knoppen zitten?

Ik bedoel, ja, als intelligent leven echt vrij zeldzaam is en sterrenreizen echt moeilijk dan zal de eerste die ons ontdekt niet veel hoeven te vrezen van concurrenten die ook iets met de wereld willen, in principe hebben ze de tijd. Maar waarom die tijd nemen als je meteen iets kan doen? Die primitieve wandelende pratende apen daar lijken mij een prima doelwit voor uplifting, intelligent maken zodat ze ons over hun wereld kunnen vertellen. Het enige scenario waarin het echt ergens op slaat om ons met rust te laten is als ruimtereizen stiekem keimakkelijk blijkt, energie uiteindelijk super goedkoop wordt en intelligent leven bovendien veel voorkomt. Dan is het niks bijzonders om contact te leggen, en dan kan je jezelf onzin als een prime directive waarin staat dat je je niet met pre-warp beschavingen mag bemoeien veroorloven.

Op zich zou het dus goed nieuws zijn, als UFO waarnemingen echt rondvliegende buitenaardsen zijn. Maar de kans daarop schat ik zelf niet heel groot.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Toch wel, want die moeten zo snel mogelijk dood.
Of bekeerd tot de Islam. Interstellaire Jihad!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 26 maart 2015 om 08:51.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2015, 08:54   #67
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Als ze dommer zijn dan wij dan wil ik er niks mee te maken hebben.
Ze kunnen de facto al nooit dommer zijn dan wij. En wat je UFO meningen betreft denk ik ook al eens (maar voor sommigen spijtig genoeg niet altijd) dat het gewoon militaire technologie is van hier.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2015, 10:51   #68
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij is het perfect mogelijk dat er buitenaards leven bestaat.

Mochten die 'wezens' over de technologie beschikken om door de ruimte te reizen en hier eens boven de Aardkloots dezes blijven hangen om eens te kijken hoe het er hier aan toe gaat denk ik dat, zoals ik al eerder wist te schrijven' er vrij snel het commando zou gegeven worden in de cockpit: Snel doorvliegen jongens, hier moeten we echt niet zijn bij die gekken!!!!

En je zou ze nog geen ongelijk kunnen geven ook niet.

Laatst gewijzigd door Universalia : 26 maart 2015 om 10:53.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2015, 11:15   #69
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(Geheel terzijde, de zon en aarde bestaan zo'n 4,6 miljard jaar, dus elke tweehonderd miljoen jaar is ongeveer een uur. Dit maakt een seconde grofweg een half miljoen jaar. Één seconde geleden zit je rond de splitsing tussen de voorouders van onszelf en de Neanderthalers. Met "de mens bestaat pas enkele seconden" overdrijft Derk hier dus niet, tenzij je wel een hele ruime definitie van mens neemt en een getal als twaalf "duidelijk meer dan enkele" vindt.)
In de jaren 60 ooit een boek gelezen: 'we leven pas vijf seconden' Daar werd op de schaal van 24h het leven op aarde afgemeten. Het zou echt heel groot toeval zijn dat binnen deze tijdschaal, in deze 5 seconden een gelijkaardige beschaving zou bestaan, en hier een beetje in de buurt.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2015, 16:47   #70
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
De redenering dat het onwaarschijnlijk is dat er leven is op andere planeten is dus nogal belachelijk vind ik.

Het is eerder quasi onmogelijk dat er geen leven is op andere planeten.
Ik zeg niet dat er geen leven is buiten de Aarde. Alleen dat complex leven wellicht heel, heel zeldzaam is.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2015, 21:03   #71
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ik zeg niet dat er geen leven is buiten de Aarde. Alleen dat complex leven wellicht heel, heel zeldzaam is.
Wat ik in mijn post #34 zeg heb ik niet zelf uit mijn duim gezogen maar komt van een zekere Dr.Harrison H.Brown (California Institute of Technology). Ik beschouw me niet slimmer dan een geleerde.

Hier herhaal ik het nog eens vrij vertaald uit het Engels

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Even rekenen, en goed rekenen ...

Praktisch elke ster in ons melkwegstelsel heeft een planetair systeem, waarvan er naar schatting twee tot vier een milieu kan hebben dat leven kan genereren. Alleen al in ons melkwegstelsel zijn er dan 100.000.000.000.000 (100 biljoen) sterren met planeten. Er zijn 450.000.000.000.000 (450 biljoen) melkwegstelsels. Dat geeft dus 100.000.000.000.000 x 450.000.000.000.000 sterren met 1 ot 4 planeten. Zoek het op.

De redenering dat het onwaarschijnlijk is dat er leven is op andere planeten is dus nogal belachelijk vind ik.

Het is eerder quasi onmogelijk dat er geen leven is op andere planeten.
Oud 26 maart 2015, 22:41   #72
DeProf_eet
Banneling

Standaard

En bekijk dan nog even dit als toemaatje, en lach u misschien een bult.

https://www.youtube.com/embed/TxIq92Qjtko?rel=0

Laatst gewijzigd door DeProf_eet : 26 maart 2015 om 22:42.
Oud 26 maart 2015, 23:09   #73
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
In de jaren 60 ooit een boek gelezen: 'we leven pas vijf seconden' Daar werd op de schaal van 24h het leven op aarde afgemeten. Het zou echt heel groot toeval zijn dat binnen deze tijdschaal, in deze 5 seconden een gelijkaardige beschaving zou bestaan, en hier een beetje in de buurt.
Dat is inderdaad het argument dat ik ook al hier tentoonspreidde, gebaseerd op de enige meetpunten die wij hebben zijn er ongeveer 0 beschavingen die tussen de sterren kunnen reizen in onze melkweg (maar tussen de miljarden bewoonbare werelden uit de titel van dit topic zouden er wel rond de honderd zitten die op dit moment rakettechnologie hebben, en duizenden die kunnen lezen en schrijven, puur gebaseerd op ons eigen track record). Maar ons aantal meetpunten is dan ook wel vrij klein. Misschien bestaan wij mensen nog wel een miljard jaar. Misschien sterven wij morgen uit maar bouwt Skynet een intergalactisch rijk op dat tot het einde der tijden blijft bestaan. Misschien is het op planeten met andere omstandigheden veel normaler dat er beschavingen bestaan, omdat bijvoorbeeld minder vaak de reset knop uit de lucht komt vallen. Van de andere kant, misschien zijn beschavingen nog wel veel zeldzamer dan uit onze data blijkt. Wie weet? Er is feitelijk maar één manier om erachter te komen...

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 26 maart 2015 om 23:10.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2015, 23:31   #74
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad het argument dat ik ook al hier tentoonspreidde, gebaseerd op de enige meetpunten die wij hebben zijn er ongeveer 0 beschavingen die tussen de sterren kunnen reizen in onze melkweg (maar tussen de miljarden bewoonbare werelden uit de titel van dit topic zouden er wel rond de honderd zitten die op dit moment rakettechnologie hebben, en duizenden die kunnen lezen en schrijven, puur gebaseerd op ons eigen track record). Maar ons aantal meetpunten is dan ook wel vrij klein. Misschien bestaan wij mensen nog wel een miljard jaar. Misschien sterven wij morgen uit maar bouwt Skynet een intergalactisch rijk op dat tot het einde der tijden blijft bestaan. Misschien is het op planeten met andere omstandigheden veel normaler dat er beschavingen bestaan, omdat bijvoorbeeld minder vaak de reset knop uit de lucht komt vallen. Van de andere kant, misschien zijn beschavingen nog wel veel zeldzamer dan uit onze data blijkt. Wie weet? Er is feitelijk maar één manier om erachter te komen...
Dat is dan ook het enige wat duidelijk is : 1 meetpunt is te weinig om te extrapoleren. als de kans op intelligent leven 10^-80 is, is het bestaan van 450 triljoen mogelijke planeten in de goldilocks zone nog altijd insignificant.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2015, 23:47   #75
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Dat is dan ook het enige wat duidelijk is : 1 meetpunt is te weinig om te extrapoleren. als de kans op intelligent leven 10^-80 is, is het bestaan van 450 triljoen mogelijke planeten in de goldilocks zone nog altijd insignificant.
Maar gezien we weten dat er op zijn minst één beschaving bestaat is de kans op in ieder geval ons huidige niveau waarschijnlijk een stuk groter dan dat, want wij bestaan.
Oud 27 maart 2015, 00:23   #76
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar gezien we weten dat er op zijn minst één beschaving bestaat is de kans op in ieder geval ons huidige niveau waarschijnlijk een stuk groter dan dat, want wij bestaan.
ja, wij bestaan, maar hoe precies schat je de kans in dat dit mogelijk was?
dat is geen natte vingerwerk, dat is natte galaxie-werk : de foutmarge is astronomisch.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2015, 10:49   #77
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
ja, wij bestaan, maar hoe precies schat je de kans in dat dit mogelijk was?
dat is geen natte vingerwerk, dat is natte galaxie-werk : de foutmarge is astronomisch.
Precies. Maar zoals ik eerder zei: zolang je in dit soort grote verzamelingen een kans kiest waarbij het nog soort van waarschijnlijk is dat er één planeet met een beschaving is, zal het bij diezelfde kans ook nog soort van waarschijnlijk zijn dat er twee of meer zijn. Dus zelfs als je de kans zo uitkiest dat ze het "we zijn alleen" verhaal ondersteund blijf je nog zitten met een behoordlijke kans dat we niet alleen zijn. In werkelijkheid kunnen we niet zeggen "de kans in zo klein" (of zo groot) we kunnen enkel zeggen dat ze minstens groot genoeg is om een redelijke kans te geven op één planeet met een beschaving, want wij bestaan, maar ze kan ook nog veel groter zijn. Dus in het ene uiterste kunnen we alleen zijn maar is er ook een redelijke kans op een handvol andere beschavingen in de melkweg, in het andere uiterste kan het barsten van de beschavingen.

En oké, we kunnen de dimensie tijd erbij pakken, we kunnen zeggen dat ons bestaan aantoont dat er een redelijke kans is op minstens een planeet met een beschaving en dus op een handjevol, maar dat dit handjevol verspreid kan zijn over de tijd, in welk geval we dus alsnog waarschijnlijk alleen zijn, maar dit blijft nog steeds één van de uitersten, en we kunnen weinig doen om het andere einde uit te sluiten.

Buitenaards leven zal er hoe dan ook zijn, in grote hoeveelheden, daar valt moeilijk aan te twijfelen. Beschavingen, liefst met de technologie om contact met ons te kunnen leggen als wij zelf eenmaal zo ver zijn? Dat moeten we maar afwachten. Maar de kans erop is sowieso aanwezig.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be