Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2015, 14:19   #61
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Die mogen gerust de bus nemen. Aan 2,5€/rit. Niets wereldschokkend.

Lees wat er staat; 2,5€/rit is geen 10€. Goed, wellicht kan je de afstand mee in rekening brengen, en kunnen er lange busritten komen waar dat wel 10€ wordt, maar waarom zou dat een breekpunt zijn? Wil je je ver verplaatsen, dan betaal je ook de prijs voor die verplaatsing. Easy.
Ik vind dat ook. Openbaar vervoer moet toegankelijk zijn voor zo een breed mogelijke groep van de bevolking, maar ook kostendekkend zijn. Met 2.5 euro per rit ben je dat. Anders heeft dat openbaar vervoer ook geen toekomst meer op de lange termijn. Hoe kan ze anders investeren ? Geld vragen aan de overheid ? Die hebben ook niks meer....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 14:29   #62
Tavek
Banneling

Standaard

Geef mij overigens eens een goede reden waarom ik x-euro moet betalen voor een product en een arme y-euro of niks ?

Is dat niet discriminatie ?
Oud 7 april 2015, 14:36   #63
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Uiteraard, maar het zou al een heel eind helpen moest jij je stinkende dieselwagen op stal laten.
Ja? Hoeveel is het aandeel van Diesel personenwagens in de totale luchtvervuiling?

Citaat:
Net als voor personenwagens is men overigens volop bezig het O.V. milieuvriendelijker te maken en alternatieve energiebronnen te installeren.
Je beseft dat je daarmee ook een argument pro personenwagens geeft?
De uitstoot van zo'n bus blijft immers, zelfs met een EURO 6 onnoemelijk veel hoger dan de uitstoot van een recente Diesel wagen.

Citaat:
Hou er ook rekening mee dat er op een dieselbus wel 50 personen meereizen, op een diesteltrein 500 en meer.
Ja, uiteraard; elke bus en elke trein rijdt de hele dag vol rond. Daarmee dat ze helemaal geen issue hebben om hun eigen kosten te dekken...

Citaat:
Dit terwijl u waarschijnlijk alleen in uw auto uw verplaatsingen maakt. In verhouding bent u dus meer mileubelastend voor uw omgeving dan een gebruiker van het O.V.
Zeker?
Anders eens de vergelijking maken tussen CO2 uitstoot van een bus per passagiers-km en van een auto per passagiers-km. Die auto rijdt immers alleen rond, wanneer er volk inzit; die bus daarentegen.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 15:00   #64
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die mogen gerust de bus nemen. Aan 2,5€/rit. Niets wereldschokkend.

Lees wat er staat; 2,5€/rit is geen 10€. Goed, wellicht kan je de afstand mee in rekening brengen, en kunnen er lange busritten komen waar dat wel 10€ wordt, maar waarom zou dat een breekpunt zijn? Wil je je ver verplaatsen, dan betaal je ook de prijs voor die verplaatsing. Easy.

Als mensen de werkelijke kost voor ene rit niet willen betalen, en het gevolg daarvan zijn lege bussen/trams, dan is dat enkel een indicatie dat de service die je daar biedt, niet nodig is, niet gevraagd is en bijgevolg economische nonsens en dus een verspilling van resources is.
Het is voor sommige mensen geen kwestie van 'niet willen', maar eentje van 'niet kunnen'. Wil jij het op je geweten hebben dat die mensen in een sociaal isolement geraken omwille van dat ze geen gebruik meer maken van het O.V. ? U lijkt dat maar niet te begrijpen of u wil dat niet verstaan.

Zelfs in de U.S.A., een van de meest autoverslaafde naties ter wereld, is men tegenwoordig in de steden volop gratis OV aan het invoeren om net de arme mensen uit de getto's en zwakke bevolkingsgroepen uit hun wijken te doen komen en dus te strijden tegen hun sociaal isolement. Hier gebeurt echter het omgekeerde !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 15:04   #65
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In dit geval zou er een transfer zijn van kosten van de lijn (een overheidsbedrijf) naar departement onderwijs. Ik vermoed dat indien men de werkelijke kost aanrekent van het OV u er niets van zou merken. Uw grote werkgever, de vlaamse overheid, betaalt het. Dit is een van uw extralegale voordelen.
Onderwijs heeft daar niets mee te maken.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 15:06   #66
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja? Hoeveel is het aandeel van Diesel personenwagens in de totale luchtvervuiling?

Je beseft dat je daarmee ook een argument pro personenwagens geeft?
De uitstoot van zo'n bus blijft immers, zelfs met een EURO 6 onnoemelijk veel hoger dan de uitstoot van een recente Diesel wagen.

Ja, uiteraard; elke bus en elke trein rijdt de hele dag vol rond. Daarmee dat ze helemaal geen issue hebben om hun eigen kosten te dekken...

Zeker?
Anders eens de vergelijking maken tussen CO2 uitstoot van een bus per passagiers-km en van een auto per passagiers-km. Die auto rijdt immers alleen rond, wanneer er volk inzit; die bus daarentegen.
Uiteraard moet je steeds kijken naar de uitstoot per passagier, niet per voertuig ! Bij dieselmotoren stelt zich overigens vooral het probleem van fijn stof, niet zozeer van CO2.

Ik daag u hier uit op het Antwerpse stadsnet veel bussen of trams te vinden die nog leeg rondrijden. Dat zijn echte uitzonderingen. Zelfs de diensten van 5.30 u 's morgens en 21.00 u 's avonds zitten op bepaalde trajecten nog behoorlijk vol. Op het 'platteland' en in de regio is dat een lichtelijk ander verhaal, daarom dat men opteerde voor belbussen of minibusjes en dergelijke ter vervanging van quasi lege grote bussen om in de vervoersbehoefte te blijven voorzien. Daar wil men nu ook echter grondig in gaan snoeien !

Trouwens, als een bus maar 5 passagiers telt die naar hun werk moeten geraken, dan is dat voor mij ook nuttig vervoer, ook al zit dat voertuig van belange na niet vol. Hoe moeten die mensen anders op hun werk geraken ? Allemaal de auto in ?

Sorry dat ik het zeg, maar uw standpunten komen me redelijke asociaal over. Nogmaals, ik maak er toch ook geen probleem van uw wegen te blijven onderhouden ?

Laatst gewijzigd door freespirit : 7 april 2015 om 15:07.
Oud 7 april 2015, 15:21   #67
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry dat ik het zeg, maar uw standpunten komen me redelijke asociaal over. Nogmaals, ik maak er toch ook geen probleem van uw wegen te blijven onderhouden ?
Dat doen de autogebruikers zelf wel. Integendeel, autogebruikers vullen niet alleen de gaten in de wegen.
Oud 7 april 2015, 16:38   #68
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is voor sommige mensen geen kwestie van 'niet willen', maar eentje van 'niet kunnen'. Wil jij het op je geweten hebben dat die mensen in een sociaal isolement geraken omwille van dat ze geen gebruik meer maken van het O.V. ? U lijkt dat maar niet te begrijpen of u wil dat niet verstaan.

Zelfs in de U.S.A., een van de meest autoverslaafde naties ter wereld, is men tegenwoordig in de steden volop gratis OV aan het invoeren om net de arme mensen uit de getto's en zwakke bevolkingsgroepen uit hun wijken te doen komen en dus te strijden tegen hun sociaal isolement. Hier gebeurt echter het omgekeerde !
Wat is het verband tussen sociaal isolement en openbaar vervoer ?
Want in gebieden zonder openbaar vervoer is meer sociaal isolement ?
Te voet of met de fiets naar de plaatselijke vereniging is slecht voor ......?
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 16:50   #69
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Uiteraard moet je steeds kijken naar de uitstoot per passagier, niet per voertuig ! Bij dieselmotoren stelt zich overigens vooral het probleem van fijn stof, niet zozeer van CO2.

Ik daag u hier uit op het Antwerpse stadsnet veel bussen of trams te vinden die nog leeg rondrijden. Dat zijn echte uitzonderingen. Zelfs de diensten van 5.30 u 's morgens en 21.00 u 's avonds zitten op bepaalde trajecten nog behoorlijk vol. Op het 'platteland' en in de regio is dat een lichtelijk ander verhaal, daarom dat men opteerde voor belbussen of minibusjes en dergelijke ter vervanging van quasi lege grote bussen om in de vervoersbehoefte te blijven voorzien. Daar wil men nu ook echter grondig in gaan snoeien !

Trouwens, als een bus maar 5 passagiers telt die naar hun werk moeten geraken, dan is dat voor mij ook nuttig vervoer, ook al zit dat voertuig van belange na niet vol. Hoe moeten die mensen anders op hun werk geraken ? Allemaal de auto in ?

Aangezien die bus meer kost dan 5 auto's én meer verbruikt is het antwoord JA . Alléz , fietsen ,stappen of een brommer is ook toegelaten natuurlijk .

Uw overvol Antwerps stadsnet is overvol wegens te lage prijzen . Bij duurdere tickets zouden de klanten er eens over nadenken om 4 of 5 km op een andere manier te overbruggen .

Ondertussen heeft u al laten blijken dat de uitstoot niet zo belangrijk is .
Dat het sociale leven in de plaatselijke gemeenschap ook niet zo belangrijk is .
Nu blijft er maar 1 standpunt meer over , u wil mensen met veel tijd en weinig geld , zo goedkoop mogelijk van links naar rechts verplaatsen .
En dit op kosten van mensen met weinig tijd en ietsje meer geld .
Oud 7 april 2015, 19:26   #70
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Het is voor sommige mensen geen kwestie van 'niet willen', maar eentje van 'niet kunnen'.
Gezin je eerste reacties, gaat het voor velen vooral een kwestie van niet willen zijn. Omdat men nu éénmaal gewoon is aan lagere prijzen (mensen en verandering, altijd lachen) of botweg omdat men nu éénmaal de prijs niet wil geven aan ondermaatse diensten, dat kan ook.

Citaat:
Wil jij het op je geweten hebben dat die mensen in een sociaal isolement geraken omwille van dat ze geen gebruik meer maken van het O.V. ? U lijkt dat maar niet te begrijpen of u wil dat niet verstaan.
Er zullen er heus wel een aantal zijn voor wie het niet zal kunnen. Waar jij het echter laat uitschijnen dat half Vlaanderen zowat ontwikkelingsland is, durf ik ten zeerste te betwijfelen dat er echt veel gaan zijn voor wie 2,5€ per rit echt te veel gaat zijn. Voor zij die in die situatie zitten, is andere hulp nodig dan lagere prijzen voor een busticket. Maar het klinkt uiteraard lekker dramatisch om die kaart te trekken.

Gaan mensen met een beperkt inkomen dan vlotjes meerdere ritten per dag kunnn doen? Nee. Is dat de bedoeling? Ook niet dacht ik.

Gaan mensen die veraf van stadscentra wonen en die potentiëel jouw fameuze 10€/rit gaan moeten betalen dat voelen? Allicht. Maar daar komt jouw andere stokpaardje op de proppen: iedereen naar de stad.

Citaat:
Geef eens één grote stad uit de US die daar fundamenteel aan mee doet? (groot naar US normen, niet naar de klein-boerderij-normen van Vlaanderen).
Oud 7 april 2015, 19:36   #71
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Mooi dat je herhaalt wat ik zelf in die post schrijf en fijn dat je even de wijsneus over diesel-problematieken wil spelen, maar je geeft geen antwoord op de vraag.

Citaat:
Ik daag u hier uit op het Antwerpse stadsnet veel bussen of trams te vinden die nog leeg rondrijden. Dat zijn echte uitzonderingen. Zelfs de diensten van 5.30 u 's morgens en 21.00 u 's avonds zitten op bepaalde trajecten nog behoorlijk vol.
Is dat je antwoord op een vraag? Een tegen-uitdaging?

Maar om op je vraag te antwoorden: ik zie de 2 en de 6 vaak rondrijden, de 22 ook; op weekdagen, op verschillende tijdstippen. Uitgezonderd rond de spitsuren of op drukke dagen in 't Stad, zitten die verre van vol.

Ga jij ook antwoord geven op mijn vraag?

Citaat:
Op het 'platteland' en in de regio is dat een lichtelijk ander verhaal, daarom dat men opteerde voor belbussen of minibusjes en dergelijke ter vervanging van quasi lege grote bussen om in de vervoersbehoefte te blijven voorzien. Daar wil men nu ook echter grondig in gaan snoeien !
Terecht; onnodige diensten hoeven niet onderhouden te worden; dat is versmossing van geld. Jij, als groot voorstander van "iedereen terug de steden in", zou dat zeker moeten ondersteunen.

Citaat:
Als ze de werkelijke kost van die rit niet willen betalen? Uiteraard.

Citaat:
Sorry dat ik het zeg, maar uw standpunten komen me redelijke asociaal over.
Aaaah, het grote argument: jij ben asociaal want jij wil niet dat ik anderen wil laten betalen voor mijn grote, warme, lieflijke en gezellige sociale gevoel.
Had je nog zoiets sterk?

Citaat:
Nogmaals, ik maak er toch ook geen probleem van uw wegen te blijven onderhouden ?
Was je er al achter op welke dedicated banen jouw bussen rijden?
Oud 7 april 2015, 19:49   #72
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Onder impuls van N-VA is alles legitiem ?
Uw anti NVA obsessie is erger dan mijn anti sossen obsessie. En ge weet dat ik het ook niet zo erg op NVA begrepen heb, maar gij overdrijt wel een beetje. Ge hebt in elk geval een De Wever fixatie.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 19:50   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mensen die moeten rondkomen met een gezinsweekbudget van 50 euro is zelfs 1 euro per dag opslag van hun O.V. veel geld ! Het kan het verschil maken tussen drie maaltijden per dag op tafel kunnen zetten of niet.

Bittercynisch is het gegeven dat net die armste mensen geen werk hebben en dus de gestegen kosten niet kunnen verhalen op hun werkgever.

Eventueel ben ik er wel mee akkoord de prijs van een abonnement voor een deel inkomensafhankelijk te maken, nog meer dus dan nu met dat Omnio-statuut. Voor iemand die 1500 euro netto in de maand heeft weegt een persoonlijke opleg van pakweg 50 euro per maand meer door dan iemand die er 5.000 in de maand vangt.
Moet je eens nagaan hoeveel belastingen iemand die 1500 netto per maand heeft, moet afdokken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 21:08   #74
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Moet je eens nagaan hoeveel belastingen iemand die 1500 netto per maand heeft, moet afdokken.

.
Die zit dan op de bus met mensen die 1400 hebben . Zonder één bal te doen .
Zonder de taal te spreken .
Waarom zou die mens kwaad worden ?
Oud 7 april 2015, 21:12   #75
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het gegeven dat net die armste mensen geen werk hebben
Kunnen ze dan niet wat minder kieskeuriger zijn en het werk aanpakken dat er is?
Oud 7 april 2015, 21:23   #76
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Geef eens één grote stad uit de US die daar fundamenteel aan mee doet? (groot naar US normen, niet naar de klein-boerderij-normen van Vlaanderen).
Euh: Philadelphia, Miami, Baltimore, Salt Lake City, Portland, St. Louis, Atlanta, San Francisco, Austin, Alexandria, ...

Genoeg meneer, of moet ik er nog een reeks opsommen !
Oud 7 april 2015, 21:26   #77
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar om op je vraag te antwoorden: ik zie de 2 en de 6 vaak rondrijden, de 22 ook; op weekdagen, op verschillende tijdstippen. Uitgezonderd rond de spitsuren of op drukke dagen in 't Stad, zitten die verre van vol.
Dan woon jij toch in een ander 'Antwerpen' dan ik ! De lijnen die u opnoemt zijn de ganse dag door behoorlijk vol, minstens de helft van de zitjes is volzet. Of moeten voor jouw enkel de lijnen blijven bestaan waar de mensen als sardientjes in een blik zitten ?

En eigenlijk gaat het daar ook niet echt om, zelfs als er maar vijf mensen gebruik maken van een lijn om een bepaald uur, is het een nuttige dienst. Wat is voor die mensen anders het alternatief ?

Wees eens solidair !
Oud 7 april 2015, 21:27   #78
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Aangezien die bus meer kost dan 5 auto's én meer verbruikt is het antwoord JA . Alléz , fietsen ,stappen of een brommer is ook toegelaten natuurlijk .

Uw overvol Antwerps stadsnet is overvol wegens te lage prijzen . Bij duurdere tickets zouden de klanten er eens over nadenken om 4 of 5 km op een andere manier te overbruggen .

Ondertussen heeft u al laten blijken dat de uitstoot niet zo belangrijk is .
Dat het sociale leven in de plaatselijke gemeenschap ook niet zo belangrijk is .
Nu blijft er maar 1 standpunt meer over , u wil mensen met veel tijd en weinig geld , zo goedkoop mogelijk van links naar rechts verplaatsen .
En dit op kosten van mensen met weinig tijd en ietsje meer geld .
U wil dus een dametje van 80 dat slecht te been is vier of vijf kilometer te poot laten gaan ? Goe bezig !
Oud 7 april 2015, 22:21   #79
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
U wil dus een dametje van 80 dat slecht te been is vier of vijf kilometer te poot laten gaan ? Goe bezig !
Dat dametje krijgt een pensioen waarmee ze hare 2.5 euro kan betalen voor een rit.
Oud 7 april 2015, 22:54   #80
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan woon jij toch in een ander 'Antwerpen' dan ik ! De lijnen die u opnoemt zijn de ganse dag door behoorlijk vol, minstens de helft van de zitjes is volzet.
En dan vergeet ge de 5. Sedert dat die doorgetrokken is van Saerensplein/Deurne naar Shopping center/Wijnegem zit die tot 20h 's avonds dikwijls stampvol. Een echte schande dat ze die slechts alle 15 minuten laten rijden vanaf 18h. Want laten we wel wel wezen bij de Lijn begint men de frequentie die overdag mooi alle 10m. is (voor trams althans), al af te bouwen naar alle 15min. vanaf 18h. en dat voor alle trams. Op dat uur zitten er nog massa's mensen boodschappen te doen in grootwarenhuizen e.d.

Nee onze free heeft gelijk.

Trouwens ik betaal niet voor zo'n slechte service als degene die De Lijn geeft. Alhoewel ik minstens 5x per dag een voertuig van De Lijn neem is het
misschien 1 of 2 x gebeurd dat er controle was op 5 jaar tijd. De schijtluizen, en controle op voertuigen in een allochtonen buurt is er nooit. Ik ken persoonlijk een pakkeman en die krijgen duidelijke instrukties om nooit controle te doen in allochtonenzone's, omdat het toch altijd ambras is.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be