Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2015, 11:18   #61
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Uhu, als het druk is, is controle verantwoord. Maar niet als het rustig is.
Ik denk niet dat ze de trajectcontrole gaan uitzetten bij een lage densiteit ?
En verantwoord de splitsing aan Ranst de controle van na de bocht tot aan het tankstation (5 km !) In Duitsland zetten ze hun bord met Freie Fahrt voor kortere stukken...

En als er met een splitsing gevaarlijke situaties zijn, kan men beter de gevaarlijk situatie structureel veranderen dan een snelheidsbord en een flitscamera te plaatsen. De eerste oplossing is duurzaam, de tweede oplossing brengt geld in het laatje.
Zelfs dan is het 100% doenbaar die boete te mijden. Of is er zo'n onweerstaanbare aandrang om sneller te rijden?

Ik heb ook wel eens zin in een paar cocktails wanneer ik nog moet rijden, maar doe het dan niet.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 11:32   #62
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom kunnen we dat niet vergelijken? Als die vrouw daardoor een jaar lang niet meer obees was door net onder BMI 30 te gaan, is haar kans op plots hartfalen, CVA, diabetes, enzovoort ook gedaald!
Als je nu 100 obese vrouwen hebt waarbij je die operatie wel uitvoert en 100 obese vrouwen waarbij je die operatie niet uitvoert, ga je na 1 jaar zien dat er meer sterfgevallen zijn in de groep van niet-geopereerden. x aantal levens gered !!
Toch gaat men deze operatie niet standaard uitvoeren, omdat de effecten maar tijdelijk zijn en de effecten veroorzaakt zijn door het gebeuren rond de operatie.

In plaats van een puntenrijbewijs in te voeren, kan men beter meer sensibiliseren en strenger controleren.

Je haalt de Spaanse studies aan, die ook de factchecker van de VRT onderzocht heeft. Ja, zij tonen een effect aan. Hier tegenover staan echter meer studies die aantonen dat er maar een beperkt tijdelijk effect is.

Je kan niet enkel naar de studies kijken die het resultaat tonen dat jij wilt.....
In uw eerste post blijk je al zeer weinig kennis en begrip te hebben wat een rijbewijspuntensysteem en alles wat erbij komt zien om - als recidivist - een nieuw rijbewijs te halen, je lijkt me op dat gebied dus helemaal wereldvreemd. En wat het systeem van Duitsland betreft zeker.

Je bewijst telkens weer dat je niet echt snapt wat zo´n systeem allemaal inhoudt. Het is namelijk een voortdurende jarenlange opvolging met feedback (via MPU# ) van rijbewijshouders die aantonen dat ze het al dan niet waard of geschikt zijn een voertuig te besturen. In Belgenland blijven zulke idioten simpel in het verkeer rijden, in menig buitenland zoals Duitsland al niet.

# http://de.wikipedia.org/wiki/Medizin...e_Untersuchung sinds 1954
http://en.wikipedia.org/wiki/Medical...ment_(Germany)

Rijschool Duitsland bestaan al bijna 110 jaar:

First German driving school in 1906, Aschaffenburg

... studeer nog maar een beetje.

Aja, enkel niet handenvrij bellen is in D al één strafpunt, bij 8 strafpunten kan men die dure MPU gaan volgen... men is verwittigd.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 april 2015 om 11:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 11:32   #63
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Zelfs dan is het 100% doenbaar die boete te mijden. Of is er zo'n onweerstaanbare aandrang om sneller te rijden?

Ik heb ook wel eens zin in een paar cocktails wanneer ik nog moet rijden, maar doe het dan niet.
Het punt is dat ze reguleren en controleren, enkel en alleen omdat het geld opbrengt. Als er geen andere verkeersdeelnemers zijn, is 120 rijden ipv 100 niet gevaarlijk of crimineel of whatever.

Vanuit mijn standpunt (waarschijnlijk niet het uwe, maar probeer het zo te bekijken), is deze complete controle (dus niet de gerichte) totaal nutteloos en een aanslag op de autonomie van de mens.

Stel nu een drukke winkelstraat (dus geen auto's, fietsers, ... enkel voetgangers). Camera's met gezichtsherkenning aan het begin van de straat, camera's aan het einde van de straat, en een maximumsnelheid voor voetgangers van 3 kmh (slenteren). Stevig doorwandelen is niet toegestaan, want dat is gevaarlijk voor de moeders met buggy's, ouderen, mensen die voor een etalage staan te kijken .....
Ah ja, deze controle staat ook aan wanneer de winkels gesloten zijn, en het dus niet druk is.

Het is simpel om deze boete te vermijden, namelijk slenteren ipv wandelen. Toch ga je u hier niet bij neerleggen (ik toch niet) en blijf je zitten met een gevoel van onrechtvaardigheid.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 11:37   #64
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In uw eerste post blijkt je al zeer weinig kennis en begrip te hebben wat een rijbewijspuntensysteem en alles wat erbij komt zien om - als recidivist - een nieuw rijbewijs te halen, je lijkt me op dat gebied dus helemaal wereldvreemd. En wat het systeem van Duitsland betreft zeker.
Je bewijst telkens weer dat je niet echt snapt wat zo´n systeem allemaal inhoudt. Het is namelijk een voortdurende jarenlange opvolging met feedback (via MPU# ) van rijbewijshouders die aantonen dat ze het al dan niet waard of geschikt zijn een voertuig te besturen. In Belgenland blijven zulke idioten simpel in het verkeer rijden, in menig buitenland zoals Duitsland al niet.

# http://de.wikipedia.org/wiki/Medizin...e_Untersuchung
http://en.wikipedia.org/wiki/Medical...ment_(Germany)

studeer nog maar een beetje.

Mijn excuses dat ik mij niet verdiept het in het puntenrijbewijssysteem zoals het in Duitsland bestaat.
Waar jij je echter in moet verdiepen, is statistiek en wetenschappelijk onderzoek. Je maakt een claim (het is effectief) en ik heb de claim weerlegd (de review-studie waarin 26 aparte studies zijn opgenomen stelt dat het niet effectief is op de lange termijn).
Al de systemen die je opnoemt kunnen bestaan zonder het rijbewijs op punten systeem.
Oud 7 april 2015, 11:45   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn excuses dat ik mij niet verdiept het in het puntenrijbewijssysteem zoals het in Duitsland bestaat.
Waar jij je echter in moet verdiepen, is statistiek en wetenschappelijk onderzoek. Je maakt een claim (het is effectief) en ik heb de claim weerlegd (de review-studie waarin 26 aparte studies zijn opgenomen stelt dat het niet effectief is op de lange termijn).
Je hebt niets weerlegt, die review-studie toont dat niet aan en geeft bovendien namelijk aanbevelingen hoe men het puntensysteem nog beter kan maken. Ik begrijp Duits zoals mijn Nederlands hoor.

Citaat:
In einer vergleichenden Studie der nationalen Verkehrssicherheitsbehörden Österreichs (KfV), der Niederlande (SWOV) und Deutschlands (BASt) über Punktesysteme in Europa (The EU BestPoint project: Getting the best out of a demerit point system [3]) wird ausgeführt, dass die Wirksamkeit von Punktesystemen maßgeblich durch die Aussicht auf Entzug der Fahrerlaubnis bestimmt wird. Als Maßnahmen werden vier Schritte empfohlen (a) Verwarnung (b) Maßnahmen zur Verbesserung der Fahreignung (c) Fahrerlaubnisentzug und (d) Rehabilitationskurse. Weitere Empfehlungen betreffen die Art der Bußgelder, Zielgruppen und die behördliche Umsetzung. Die mögliche Steigerung der Verkehrssicherheit in Europa bei Umsetzung der Empfehlungen wird in einem Handbuch des BestPoint-Projekts[4] als politische Entscheidungsvorlage dargelegt und konkrete Schritte dahin ausgeführt (z.B. grenzüberschreitender Austausch von Punkten und Bußgeldern).

Refertes
2 ↑ Schade, F.-D. (2006). Effectiveness of the Points System in Germany. In W. R. Nickel, & P. Sardi (Eds.). Proceedings of the Fit-to-Drive 1st International Traffic Expert Congress. Kirschbaum Verlag, Bonn, Germany
Hochspringen
3 ↑ http://acrs.org.au/files/arsrpe/Pape...nforcement.pdf Klipp et.al. (PDF) The EU BestPoint project: Getting the best out of a demerit point system Klippa, S., Machatab, K. & van Schagenc, I. - aBASt, Federal Highway Research Institute, Germany,bKfV, Austrian Road Safty Board, Austria,cSWOV, Institute for Road Safety Research, the Netherlands
Hochspringen
4 ↑ [June%2026th%202013] (PDF; 108 kB) Van Schagen, I. & Machata, K. (2012). The BestPoint Handbook: Getting the best out of a Demerit Point System. BestPoint Deliverable 3. KfV, Vienna, Austria
Citaat:
Al de systemen die je opnoemt kunnen bestaan zonder het rijbewijs op punten systeem.
Je wilt het niet snappen, laat maar. Begrijp je niet dat het ene (puntensysteem, rechtvaardige beoordeling, degelijk verkeersreglement, rechtvaardige handhaving enz..) niet bestaat zonder het andere = MPU ?

21 van de 27 EU landen hebben ondertussen een puntensysteem, en nog andere zullen volgen.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 april 2015 om 11:49.
Oud 7 april 2015, 11:55   #66
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:

In Belgenland blijven zulke idioten simpel in het verkeer rijden, in menig buitenland zoals Duitsland al niet.

-Het snelheidsbeleid in Duitsland is veel vrijer, logischer en correcter. ("Freie Fahrt für freie Burger.")
-Er staat bij mijn weten welgeteld één trajectcontrole in Duitsland. (http://www.focus.de/auto/experten/wi...d_4496709.html)
-In Duitsland zie je veel meer politie op de baan. Je kan niet naar München rijden zonder minstens 3 politiewagens gezien te hebben. Niet met een flitsbak vanvoor aan de auto, maar verstopt achter een schutting, klaar om te vertrekken om de overtreder/gevaarlijke chauffeur achterna te gaan, van de baan te halen en te berispen/beboeten. Daarnaast zijn er nog veel meer anonieme patrouilles. In sommige Bundesländer een flitspaal hier en daar, en af en toe een mobiele flitspatrouille in de werken.
Op die manier haal je de gevaarlijke chauffeurs uit het verkeer.

We zijn trouwens volledig van de eerste discussie aan het afwijken. (over trajectcontrole)
Oud 7 april 2015, 11:56   #67
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
-Het snelheidsbeleid in Duitsland is veel vrijer, logischer en correcter. ("Freie Fahrt für freie Burger.")
-Er staat bij mijn weten welgeteld één trajectcontrole in Duitsland. (http://www.focus.de/auto/experten/wi...d_4496709.html)
-In Duitsland zie je veel meer politie op de baan. Je kan niet naar München rijden zonder minstens 3 politiewagens gezien te hebben. Niet met een flitsbak vanvoor aan de auto, maar verstopt achter een schutting, klaar om te vertrekken om de overtreder/gevaarlijke chauffeur achterna te gaan, van de baan te halen en te berispen/beboeten. Daarnaast zijn er nog veel meer anonieme patrouilles. In sommige Bundesländer een flitspaal hier en daar, en af en toe een mobiele flitspatrouille in de werken.

We zijn trouwens volledig van de eerste discussie aan het afwijken. (over trajectcontrole)
Berispen .
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 12:24   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tenminste dat weet je, zijn er hier forummers die dat niet wisten ?

Wist je ook dat net wegens het puntensysteem is dat de meeste geldboetes in de regel véél lager zijn als in BE ? Ook dat is "veel vrijer, logischer en correcter" voor de weggebruikers die eens betrapt worden bij een lichte overtreding.

In BE is het vooral goedkope snelle kassa-kassa. Een rechtvaardiger puntensysteem met zijn 100% registratie (netwerk-databank) handhaving en vooral nieuwe wegcode op poten te zetten kost die prutsers allemaal teveel moeite en vooral geld. In D kunnen bvb voetgangers en fietsers nu ook al in dat strafregister komen, tegen de tijd dat ze een rijbewijs halen...

Citaat:
-Er staat bij mijn weten welgeteld één trajectcontrole in Duitsland.
Ik ga het niet nakijken, maar ik kan je wel zeggen dat ik 22 jaar in D gewoond heb, ik had zelfs een Duits rijbewijs.

Citaat:
Moet je me niet vertellen. Ik heb veel meer kms gedaan in D als in BE.
Mensen uit het verkeer halen doe je enkel door een rijverbod en recidivisten uit het verkeer halen vooral door een uitgekiend puntensysteem.

Citaat:
Jij begon over een puntenrijbewijs.
Wat ik zo denk van trajectcontroles/ en record-flitsgedoe zodat de veel belangrijkere oorzaken uit het oog verloren worden moet je ondertussen al gelezen hebben.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 april 2015 om 12:31.
Oud 7 april 2015, 12:30   #69
lohabra
Schepen

Standaard

Eerder deze week in de krant: nog een paar trajectcontroles bij. Vandaag in de krant:

http://www.gva.be/cnt/dmf20150407_01...t-amper-beboet

Alsof het niet gevaarlijk zou zijn om als voetganger een rood licht te negeren.

Maar ja, controle én handhaving van roodlichtnegerende voetgangers (of andere gevaarlijke verkeersinbreuken) die méér werk vereisen dan louter het beoordelen van (intussen digitaal genomen) fotootjes, doet oom agent natuurlijk niet zo graag. De reden die men in de krant aanhaalt is wel de schaamte voorbij: het effectief beteugelen zou (te vaak) kunnen leiden tot een felle discussie met de overtreder.

Wie nu nog meent dat het écht om verkeersveiligheid zou gaan, moet echt wel blind zijn.

Achterlijk land !
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 12:36   #70
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Eerder deze week in de krant: nog een paar trajectcontroles bij. Vandaag in de krant:

Maar ja, controle én handhaving van roodlichtnegerende voetgangers (of andere gevaarlijke verkeersinbreuken) die méér werk vereisen dan louter het beoordelen van (intussen digitaal genomen) fotootjes, doet oom agent natuurlijk niet zo graag. De reden die men in de krant aanhaalt is wel de schaamte voorbij: het effectief beteugelen zou (te vaak) kunnen leiden tot een felle discussie met de overtreder.

Wie nu nog meent dat het écht om verkeersveiligheid zou gaan, moet echt wel blind zijn.

Achterlijk land !
Idd betreft verkeersveiligheid een van de top-achterlijkste landen in Europa.

In D kunnen jeugdige voetgangers en fietsers ook strafpunten halen - een rijbewijs is daarvoor niet nodig - , ze kunnen het immers later nog halen...
Punten verjaren naargelang de zwaarte van het delict, recidivisme begint meestal (zeer) jong.

Citaat:
http://www.bild.de/politik/inland/bu...5670.bild.html

Handy am Steuer, mal eben rechts überholt oder schnell über eine rote Ampel gerauscht – all das kostet Punkte. Was viele nicht wissen: Auch Fußgänger können Punkte bekommen und sogar Jugendliche, die noch gar keinen Führerschein haben.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 april 2015 om 12:39.
Oud 7 april 2015, 12:41   #71
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht

Achterlijk land !
Inderdaad, heb het ook al op mijn FB gedeeld...

"Een auto die door het rode licht rijdt, brengt sneller mensen in gevaar, ...., ondermeer gelet op de hogere snelheid van de auto." Dixit de politie

Waar is de logica?
Oud 7 april 2015, 12:45   #72
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een fietser die in D door het rode licht rijdt heeft een strafpunten aan zijn broek, als hij/zij er genoeg haalt (8 is voldoende) kan hij zijn rijbewijs dat hij later wil halen al enkele jaren langer op zijn buik schrijven, en bovendien zal het navenant nog duurder worden...

Enkele strafpunten-vbn (beperkte tabel) ook voor fietsers(Radfahrer) en voetgangers (Fussgänger) onderaan (uit bild.de); voor vluchtmisdrijf (ja ook bij hun) zijn er nog zwaardere strafpunten (ook niet opgenoemd)

Een fietser die dus door het (donker)rode licht rijdt heeft 100 € en 1 strafpunt aan zijn broek, hij/zij hoeft geen rijbewijsbezitter te zijn !
Ook 2 strafpunten zijn voorzien bij een gesloten overweg bvb.

Ook een voetganger die vluchtmisdrijf pleegt (bvb door het veroorzaken van een ongeval) kan dus 2 strafpunten goedschrijven.
( § 142 Unerlaubtes Entfernen vom Unfallort: http://dejure.org/gesetze/StGB/142.html )

Laatst gewijzigd door Micele : 7 april 2015 om 12:57.
Oud 8 april 2015, 18:47   #73
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
...
Micele, je zei dat je in Duitsland gewoond hebt voor meer dan 20 jaar.

Kan je mij uitleggen wat precies de rationale is achter tijdsafhankelijke snelheidsbeperkingen op stukken Autobahn met freie Fahrt? Ik ben deze vooral tegengekomen in Zuid-Duitsland
Ik ben beide mogelijkheden al tegengekomen:
-Geen limiet overdag, 's nachts 130 of 110 (ik weet het precies uur niet meer? 18u-6u of 20u-8u
-Overdag wel een limiet, 's nachts geen

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met
-verminderde zichtbaarheid 's nachts, OF, geluidsoverlast
-drukte overdag
Oud 8 april 2015, 19:47   #74
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Micele, je zei dat je in Duitsland gewoond hebt voor meer dan 20 jaar.

Kan je mij uitleggen wat precies de rationale is achter tijdsafhankelijke snelheidsbeperkingen op stukken Autobahn met freie Fahrt? Ik ben deze vooral tegengekomen in Zuid-Duitsland
Ik ben beide mogelijkheden al tegengekomen:
-Geen limiet overdag, 's nachts 130 of 110 (ik weet het precies uur niet meer? 18u-6u of 20u-8u
-Overdag wel een limiet, 's nachts geen

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met
-verminderde zichtbaarheid 's nachts, OF, geluidsoverlast
-drukte overdag
- enkel ´s nachts limiet is in de regel (op eerder korte snelwegstukken) geluidsvermindering.
- overdag wel limiet, ´s nachts geen zullen wel dynamische snelheidsborden zijn, dit is wegen verkeersdrukte ook als je ze nog niet ziet, het heeft namelijk weinig zin enkele minuten eerder het fileverkeer te bereiken.

- snelheidsborden met onderbord bei Nässe geldt enkel als er een waterfilm op het wegdek ligt, want de snelweg is daar niet in beste staat (meestal spoorvorming door camions).

- snelheidsborden voor korte stukken (overdag en ´s nachts) kan ook zijn als men een onoverzichtelijke lange bocht nadert waar achter de bocht plots stremmend fileverkeer kan opduiken, zo verhindert men kop-staart- ongevallen, vooral als er een redelijk drukke snelwegoprit achter die bocht ligt.
- snelheidsborden op lange stukken (overdag en ´s nachts) wel enkel door ballingsgebieden is wegens milieu (geluid en uitlaatgassen).

Laatst gewijzigd door Micele : 8 april 2015 om 19:48.
Oud 23 mei 2015, 22:50   #75
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Waarom houdt u zich niet gewoon aan de snelheid in plaats van al die moeite te doen om projecten uit de grond te stampen die toch niets uithalen. Dat lijkt me iets eenvoudiger te zijn. Wat een gedoe om enkele kilometers per uur sneller te kunnen rijden. Ik vraag me soms echt af waar de mensen tegenwoordig mee bezig zijn. Hebben ze nu echt niets anders te doen dan te mierenneuken?
Als we zo doorgaan zal het niet lang meer duren voor je een bord tegenkomt met de limiet op 0 km/hr. Die enkele km/hr sneller maken dan een wereld van verschil.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be