![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dat ligt NIET aan de leerkrachten maar aan de desinteresse voor het Frans.
![]() |
#62 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat ligt dan misschien weer aan het onderwijs in het algemeen en de te grote aanwezigheid van mensen (leerlingen) die niet kunnen volgen.
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De nieuwe generatie leraren is inderdaad anders, maar het getuigt niet onmiddellijk van veel kennis over deze mensen te beweren dat ze niet gemotiveerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan ben jij (eventueel met goeie raad van de dienstverlener) degene die bepaalt wat jouw zoon of dochter dient te leren, wat belangrijk is en wat niet, en hoeveel tijd hij/zij erover dient te doen. Studieresultaten zijn dan gewoon een rapportering zoals een medisch onderzoek. Als klant beslis jij dan welk gevolg daaraan te geven: dat deel overdoen, anders leren, verwaarlozen, naar een andere dienstverlener gaan.... "een jaar overdoen" is eigenlijk in veruit de meeste gevallen een dwaasheid, tenzij je 1) akkoord bent met het vakkenpakket dat geleerd wordt en de manier waarop 2) de leerling algemeen de trein gemist heeft en zowat nergens mee is, maw, alsof het voorbije jaar totaal nutteloos geweest is. Hoe men een jaar lang totaal nutteloze dienstverlening heeft kunnen laten duren, en hoe men kan denken dat dat het jaar daarop plots vruchtbaar zal zijn, is mij een raadsel (tenzij het gewoon een kwestie van maturiteit van het kind is). Een jaar overdoen is het gevolg van de genormaliseerde, klassikale, collectieve en geuniformiseerde manier van lesgeven, die aangewezen was toen er zo goed als geen moderne communicatie middelen bestonden. Maw, het heeft meer dan zijn tijd gehad, en is een archaisme dat enkel door een verroest staatswezen in stand gehouden wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik bepaal toch helemaal niet ... ??? Je zegt het zelf in de eerste zin : "zou ... moeten" ... Is dat nu niet overduidelijk dat ik alleen maar mijn persoonlijke politieke visie op het taalonderwijs uit druk ? Ik vermoed dat wij Vlamingen, op het kruispunt (of moeten we tegenwoordig zeggen 'het rond punt') van Europa er voordeel uithalen, op meerdere vlakken, van meertalig te zijn. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Meester Meskens van destijds antwoordde letterlijk: "en waarom gaan we ze geen Russchisch aanleren dan op die leeftijd". Dat luidde toen mijn stopzetten in als gratis opvanghelper voor de school, die daar toch zo hevig om huilde. Het is er dus zeker niet op verbeterd maar misschien moeten ze nu eerder Arabisch leren? Daar is meer interesse voor? Klotensysteem in dat landje met spijtig genoeg een groot aantal mentaal recessieve Flaminganten in het Noorden van die regio.
![]() |
![]() |
#67 |
Minister-President
|
![]() En terecht.
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik sprak dan ook in het algemeen he Jan, want er is niemand in het universum die alle leerkrachten kent, dus dan zou niemand nog over 'de leerkracht' mogen spreken als ik u goed begrijp.
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan is iedereen tevreden.
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zulk een goed waarnemingsvermogen dat zie je spijtig genoeg te veel bij uw, ...euh, groep.
![]() |
#71 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u daarom uw hulp aan de school heeft opgezegd, dan vind ik dat een zeer rare reactie. Als elke Vlaming wat meer zijn best deed om in de rand rond Brussel ENKEL Nederlands te spreken, net zoals elke Waal ENKEL Frans spreekt in Wallonie, dan zouden onze landgenoten misschien eens wat meer moeite doen om onze taal aan te leren. Ik was recent in Gaasbeek, en jawel hoor: de eigenaar van de zaak waar ik iets ging drinken: ééntalig Frans achter de toog. Had ik het geweten dan was ik daar niet blijven zitten.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Groetjes nog voor als ik u niet meer moest zien.
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat die Belgicistische logica ook bij Vlaams nationalisten bestaat verwonderd me.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke Belgicistische logica zie jij ? Kunnen franstaligen ook vier talen spreken?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die van "Engels kent de Vlaming sowieso dus moet er meer aandacht zijn voor het Frans."
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 juni 2015 om 14:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is psychologische compensatie in de zin van, we zijn verplicht Frans te leren dus laat ons doen alsof we dat zelf willen.
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vele anderen vergissen zich daarin. Wat niet belet dat de jongere generatie, ook vb. top en sub-top politici van nva en van belang, zoals de rest van de Vlamingen dermate gericht is op de Angelsaksische cultuur, dat die kennis van het Frans er flink onder lijdt. Die gasten zijn ook niet "wereldvreemd in Vlaanderen". Diegenen die in de Kamer terecht komen, scholen wel wat bij. Diegenen die in het Vlaams Parlement terecht komen, scholen zich helemaal niet bij. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Staatssecretaris
|
![]() Engels is een wereldtaal en daar kom je het verst mee. Frans heb je niet meer nodig of je moet met belachelijke Brusselaars, luie walen en zatte Fransen willen werken. Ik woon in een Vlaamstalig gebied dus hier spreekt met Vlaams. Zijn er internationale contacten dan is het Engels. Kunnen ze geen Engels dan mogen ze terug naar hun hol kruipen. Voor mij is dat simpel. Geen Frans = retour
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() Zij die beweren dat de rol van het Frans minder belangrijk is, sluiten zich verder op. Al eens uitgerekend hoe lang de taalgrens is? Iedereen die daar langs woont, dus ook jongeren, hebben dus sowieso, als ze even gewoon leven, die taal nodig.
Vroeger woonde ik aan de grens met Nederland. We deden er meer boodschappen dan in eigen land, en lieten het wel na ons dialect te spreken. Nu woon ik aan de taalgrens met Wallonië. Vrijwel alle boodschappen doe ik over de grens, zelfs voor de autokeuring ga ik daar. En al werk ik op Vlaemsche grond: meer dan een derde van de personen met wie ik dan spreek of overleg, hebben een andere moedertaal, waaronder een zeer grote groep franstaligen. En laat mijn kennis van het Frans nu net een hulp zijn. Zolang men andere talen als vijand blijft zien, en ik heb de indruk dat dit in 'la Flandre profonde' meer en meer gebeurt, straft men vooral zichzelf. Mijn ouders - harde Vlaamsnationalisten - focusten op: leer maar uw talen. Ik heb ze geleerd, na de school, met scha en schande, en moet zeggen: gelukkig. Het heeft mijn ogen geopend. En ja, ik zou bv. ook graag Arabisch kennen, of Spaans, komt er misschien ooit van, om werelden te begrijpen, zoals ik nu veel beter bv. Duitsland en Frankrijk begrijp. |
![]() |
![]() |