Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2015, 19:41   #61
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik naga welke plaats het Frans inneemt in het leven van onze jeugd, dan moet ik concluderen dat Frans bijna op dezelfde plaats staat als een of ander Russisch dialect uit Siberië.
En dat ligt NIET aan de leerkrachten maar aan de desinteresse voor het Frans.
Oud 8 juni 2015, 19:58   #62
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Misschien wel beide, want de leerkrachten van vandaag zijn zeker de gemotiveerde mensen van 35 jaar geleden niet meer.
Maar dat ligt dan misschien weer aan het onderwijs in het algemeen en de te grote aanwezigheid van mensen (leerlingen) die niet kunnen volgen.
Oud 8 juni 2015, 20:12   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Misschien wel beide, want de leerkrachten van vandaag zijn zeker de gemotiveerde mensen van 35 jaar geleden niet meer.
De nieuwe generatie leraren is inderdaad anders, maar het getuigt niet onmiddellijk van veel kennis over deze mensen te beweren dat ze niet gemotiveerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 05:31   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Hoe dan ook. Ik vind niet dat mijn zoon of dochter een jaar zou moeten overdoen wegens gebuisd op Frans. Met alle respect voor de Franse taal.
Maar dat komt omdat "onderwijs", of beter "gedwongen staatscertificatie" geen vrije activiteit is die het zou moeten zijn. Ideaal zie ik dat jij het onderwijs koopt voor jouw zoon of dochter waarvan jij vindt dat het pertinent is, bij wie je denkt dat kwaliteit geleverd wordt.
Dan ben jij (eventueel met goeie raad van de dienstverlener) degene die bepaalt wat jouw zoon of dochter dient te leren, wat belangrijk is en wat niet, en hoeveel tijd hij/zij erover dient te doen.
Studieresultaten zijn dan gewoon een rapportering zoals een medisch onderzoek. Als klant beslis jij dan welk gevolg daaraan te geven: dat deel overdoen, anders leren, verwaarlozen, naar een andere dienstverlener gaan....

"een jaar overdoen" is eigenlijk in veruit de meeste gevallen een dwaasheid, tenzij je 1) akkoord bent met het vakkenpakket dat geleerd wordt en de manier waarop 2) de leerling algemeen de trein gemist heeft en zowat nergens mee is, maw, alsof het voorbije jaar totaal nutteloos geweest is. Hoe men een jaar lang totaal nutteloze dienstverlening heeft kunnen laten duren, en hoe men kan denken dat dat het jaar daarop plots vruchtbaar zal zijn, is mij een raadsel (tenzij het gewoon een kwestie van maturiteit van het kind is).

Een jaar overdoen is het gevolg van de genormaliseerde, klassikale, collectieve en geuniformiseerde manier van lesgeven, die aangewezen was toen er zo goed als geen moderne communicatie middelen bestonden. Maw, het heeft meer dan zijn tijd gehad, en is een archaisme dat enkel door een verroest staatswezen in stand gehouden wordt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 10:17   #65
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zou ... moeten zijn.
Waar haal je het recht vandaan te bepalen hoe de meertaligheid er van de doorsnee Vlaming er moet uitzien.
Met handen en voeten, zoals elke Vlaming zich wel overal verstaanbaar maakt ? Dit achterlijk tijdperk heb ik meegemaakt.
Kijk, beste schoofzak, mits wat zelfrespect doe je zoals de zweden en de noren. Ze verstaan geen zak Frans, en maken zich verstaanbaar door wat Engels. En als je geen Engels begrijpt of minstens wat Duits begrijpt, dan ben je analfabeet, of een achterlijke boer.
Maar Vlaams ? Voor buitenlanders is dit een Duits dialect van tijdens de oorlog.
Maar meneer Rudy,
ik bepaal toch helemaal niet ... ???
Je zegt het zelf in de eerste zin : "zou ... moeten" ...

Is dat nu niet overduidelijk dat ik alleen maar mijn persoonlijke politieke visie op het taalonderwijs uit druk ?

Ik vermoed dat wij Vlamingen, op het kruispunt (of moeten we tegenwoordig zeggen 'het rond punt') van Europa er voordeel uithalen, op meerdere vlakken, van meertalig te zijn.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 10:41   #66
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik naga welke plaats het Frans inneemt in het leven van onze jeugd, dan moet ik concluderen dat Frans bijna op dezelfde plaats staat als een of ander Russisch dialect uit Siberië.
Citaat:
Laat me toe om het daar mee oneens te zijn: toen mijn oudste in het lager middelbaar zat destijds vroeg ik de klastitularis eens of er wat extra aandacht aan het Frans kon worden geschonken, speciaal gezien onze geografische situatie in de rand naast Brussel.

Meester Meskens van destijds antwoordde letterlijk: "en waarom gaan we ze geen Russchisch aanleren dan op die leeftijd".
Dat luidde toen mijn stopzetten in als gratis opvanghelper voor de school, die daar toch zo hevig om huilde.

Het is er dus zeker niet op verbeterd maar misschien moeten ze nu eerder Arabisch leren?
Daar is meer interesse voor?
Klotensysteem in dat landje met spijtig genoeg een groot aantal mentaal recessieve Flaminganten in het Noorden van die regio.
Oud 9 juni 2015, 11:05   #67
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En terecht.
Oud 9 juni 2015, 11:19   #68
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De nieuwe generatie leraren is inderdaad anders, maar het getuigt niet onmiddellijk van veel kennis over deze mensen te beweren dat ze niet gemotiveerd.
Ik sprak dan ook in het algemeen he Jan, want er is niemand in het universum die alle leerkrachten kent, dus dan zou niemand nog over 'de leerkracht' mogen spreken als ik u goed begrijp.
Oud 9 juni 2015, 11:21   #69
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Laat me toe om het daar mee oneens te zijn: toen mijn oudste in het lager middelbaar zat destijds vroeg ik de klastitularis eens of er wat extra aandacht aan het Frans kon worden geschonken, speciaal gezien onze geografische situatie in de rand naast Brussel.

Meester Meskens van destijds antwoordde letterlijk: "en waarom gaan we ze geen Russchisch aanleren dan op die leeftijd".
Dat luidde toen mijn stopzetten in als gratis opvanghelper voor de school, die daar toch zo hevig om huilde.

Het is er dus zeker niet op verbeterd maar misschien moeten ze nu eerder Arabisch leren?
Klotensysteem in dat landje met spijtig genoeg een groot aantal mentaal recessieve Flaminganten in het Noorden van die regio.
Waarom verhuis je niet naar een ander land?

Dan is iedereen tevreden.
Oud 9 juni 2015, 12:36   #70
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zulk een goed waarnemingsvermogen dat zie je spijtig genoeg te veel bij uw, ...euh, groep.
Oud 9 juni 2015, 12:37   #71
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 12:45   #72
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

en waarom moeten onze kinderen extra aandacht aan de verplichte tweede taal Frans besteden en niet aan Engels of Duits? zou het niet eenvoudiger zijn als mensen uit het tweetalige Brussel wat extra aandacht aan de kennis van het Nederlands zouden besteden?

Als u daarom uw hulp aan de school heeft opgezegd, dan vind ik dat een zeer rare reactie.

Als elke Vlaming wat meer zijn best deed om in de rand rond Brussel ENKEL Nederlands te spreken, net zoals elke Waal ENKEL Frans spreekt in Wallonie, dan zouden onze landgenoten misschien eens wat meer moeite doen om onze taal aan te leren.

Ik was recent in Gaasbeek, en jawel hoor: de eigenaar van de zaak waar ik iets ging drinken: ééntalig Frans achter de toog. Had ik het geweten dan was ik daar niet blijven zitten.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 12:52   #73
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zulk een goed waarnemingsvermogen dat zie je spijtig genoeg te veel bij uw, ...euh, groep.
Ja, de oplossing tot ieders tevredenheid.

Groetjes nog voor als ik u niet meer moest zien.
Oud 9 juni 2015, 14:20   #74
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Elke Vlaming zou behoorlijk drie- tot viertalig moeten zijn. In zijn eigen belang.
Gezien Engels er gemakkelijk in vloeit, moet meer geforceerd worden voor het Frans.

.
Dat die Belgicistische logica ook bij Vlaams nationalisten bestaat verwonderd me.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 14:24   #75
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat die Belgicistische logica ook bij Vlaams nationalisten bestaat verwonderd me.
Welke Belgicistische logica zie jij ? Kunnen franstaligen ook vier talen spreken?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 14:33   #76
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Welke Belgicistische logica zie jij ? Kunnen franstaligen ook vier talen spreken?
Die van "Engels kent de Vlaming sowieso dus moet er meer aandacht zijn voor het Frans."

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 juni 2015 om 14:33.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 15:08   #77
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Die van "Engels kent de Vlaming sowieso dus moet er meer aandacht zijn voor het Frans."
Dat is psychologische compensatie in de zin van, we zijn verplicht Frans te leren dus laat ons doen alsof we dat zelf willen.
Oud 9 juni 2015, 15:33   #78
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het overgrote merendeel van de flaminganten is redelijk veeleisend voor het onderwijs van de Franse taal.
Vele anderen vergissen zich daarin.

Wat niet belet dat de jongere generatie, ook vb. top en sub-top politici van nva en van belang, zoals de rest van de Vlamingen dermate gericht is op de Angelsaksische cultuur, dat die kennis van het Frans er flink onder lijdt.
Die gasten zijn ook niet "wereldvreemd in Vlaanderen".
Diegenen die in de Kamer terecht komen, scholen wel wat bij. Diegenen die in het Vlaams Parlement terecht komen, scholen zich helemaal niet bij.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 17:43   #79
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Engels is een wereldtaal en daar kom je het verst mee. Frans heb je niet meer nodig of je moet met belachelijke Brusselaars, luie walen en zatte Fransen willen werken. Ik woon in een Vlaamstalig gebied dus hier spreekt met Vlaams. Zijn er internationale contacten dan is het Engels. Kunnen ze geen Engels dan mogen ze terug naar hun hol kruipen. Voor mij is dat simpel. Geen Frans = retour
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 18:46   #80
hagel
Banneling

Standaard

Zij die beweren dat de rol van het Frans minder belangrijk is, sluiten zich verder op. Al eens uitgerekend hoe lang de taalgrens is? Iedereen die daar langs woont, dus ook jongeren, hebben dus sowieso, als ze even gewoon leven, die taal nodig.
Vroeger woonde ik aan de grens met Nederland. We deden er meer boodschappen dan in eigen land, en lieten het wel na ons dialect te spreken. Nu woon ik aan de taalgrens met Wallonië. Vrijwel alle boodschappen doe ik over de grens, zelfs voor de autokeuring ga ik daar. En al werk ik op Vlaemsche grond: meer dan een derde van de personen met wie ik dan spreek of overleg, hebben een andere moedertaal, waaronder een zeer grote groep franstaligen. En laat mijn kennis van het Frans nu net een hulp zijn. Zolang men andere talen als vijand blijft zien, en ik heb de indruk dat dit in 'la Flandre profonde' meer en meer gebeurt, straft men vooral zichzelf.
Mijn ouders - harde Vlaamsnationalisten - focusten op: leer maar uw talen. Ik heb ze geleerd, na de school, met scha en schande, en moet zeggen: gelukkig. Het heeft mijn ogen geopend. En ja, ik zou bv. ook graag Arabisch kennen, of Spaans, komt er misschien ooit van, om werelden te begrijpen, zoals ik nu veel beter bv. Duitsland en Frankrijk begrijp.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be