![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In welke zin is dat een antwoord op mijn vraag? Je stelt dat er Nederlandstaligen zijn die moeite hebben met spelling. Ik zeg enkel dat bij Franstaligen en Engelstaligen hetzelfde geldt.
![]() |
![]() |
#62 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sta mij toe dat toch wel te relativeren. Brussel zit met een torenhoge werkloosheid en in het Brussel omringende Vlaams Brabant is er voortdurend vraag naar arbeidskrachten. Toch is er vanuit "Bruxelles" weinig beweging te krijgen. Er is evenzeer een hoge werkloosheid in de regio Doornik. Kortrijk en Waregem liggen vlakbij. Welnu ondernemingen uit die regio zien zich gedwongen te gaan rekruteren in Frankrijk want vanuit Wallonië is er evenmin veel respons.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/gfn34dng1 En twee jaren later was er al dit : http://www.nieuwsblad.be/cnt/2q3ol78l |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is toch niet niets. Voeg nog de Brusselaars toe en u hebt een groter aantal Franstalige pendelaars. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit eigen ervaring durf ik wel één toegeving erkennen: het is me opgevallen dat een minimale bediening in café's en restaurants in de Ardennen wel meer in het Nederlands gebeurt dan vroeger. De Ardeense jongens en meisjes die toerisme studeren, blijken het wel gesnapt te hebben. Maar de doorsnee Franstalige ? Zelfs al heeft hij of zij Engels als tweede taal gestudeerd in zijn middelbaar, dan blijft hij in de praktijk toch ééntalig-Frans. Ik spreek over mijn ervaring. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat "de Waal" het Nederlands doorgaans niet machtig is vertaalt zich snel in het "haten van".
Pour les Flamins ici: on voit la même chose, et cela pour beaucoup d'entre eux. Ne vous en déplaise, Schoofke want dat geldt zeker voor de X en Y worpen uit uw hedendaags groepke.
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
in de Ardennen praat ik Frans omdat ik het kan. En in Durbuy ook tegen die verbasterd Duits sprekende allochtonen in de horeca ginds. ( Want da's mijn slecht karakter ![]() In Brussel ook Frans maar voor een andere reden: ik ben namelijk te lui om alles nog eens vertalend te herhalen als ik bij de traiteur mijn hapjes ga kopen. Bij de beenhouwer ginds zal ik dikwijls wel mijn Vloms oppoetsen... ![]() Dat heet pragmatisme. Ne vous en déplaise.
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". Laatst gewijzigd door Jay-P. : 11 juli 2015 om 02:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je spreekt nu van 'haten van'. Enkele weken terug zou je nog hervallen in verwijzingen naar donkere pagina's uit de eerste helft van de vorige eeuw. En dan ? Wat is haten ? Haat jij politieke opponenten? Haat jij centrum-rechtse mensen ? Haat jij regionalisten zoals in Baskenland, Catalonië, Schotland of Vlaanderen ? Haat jij gekwetste mensen, zoals vb. een madammeke dat hare sacosj gepikt werd door een Marokkaan, en nu van geen enkele Marokkaan nog iets moet weten, en dus op één van de twee regionalistische partijen stemt ? Ben jij ook een hater ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geef mij 1, een, uno, yat, one bewijs van mijn "hervallen" (alleen het woord al???). Zwak kwakkend gebrabbel maar ik vergeef het U, pour une fois. Anderzijds: de haat voor de Franse taal taal is op deze site aanwezig in tal van topics. Indien U me dit wenst te doen bewijzen hebt U eerder een (nieuw?) brilletje nodig daar ik je nooit zal verwijten niet begrijpend te kunnen lezen. Uw (en mijn) generatie is zo ongeveer de laatste voor wie dat nog evident blijkt te zijn, trouwens. Voila, en nu is't tijd voor een gekoeld glas Villa Antinori uit Toscane. Proost, op uwe regionale faced-dag. Mij Gedacht. ![]()
![]() |
![]() |
#74 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niemand verplicht mij. Als een Waal niet beleefd is tegen mij, krijgt die evengoed een mossel op zijn bek als een Vlaming. Iedereen gelijk voor de wet. ![]() Maar als die te dom of onwetend is om mijn taal te spreken, moet ik hem daarvoor haten ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Haten niet nee. Op zijn minst minachten wel zou ik zeggen en gewoon weigeren om hem in het Frans aan te spreken. Je moet dat eens proberen en op de reacties letten zou ik zeggen. Ik doe dat dikwijls.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In de Walen of in Frankrijk spreek ik gewoon Frans met iedereen. En als in Antwerpen of gelijk waar in Vlaanderen iemand mij de weg vraagt, of gelijk wat, in het Frans, dan krijgt die in die taal antwoord. Moet ik nu echt iemand minachten omdat die geen Vlaams kent ? |
|
![]() |
![]() |