Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2010, 16:23   #61
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
In principe wel. Maar de reactie van Andev is best wel indrukwekkend (lees: lachwekkend).

Dat recht heeft de moslima en niemand zal/kan haar dat recht afnemen.
Ik denk dat andev niet akkoord gaat met de stelling ""Laat vrouwen zelf kiezen, zo simpel is het. En met zelf kiezen bedoelen we zonder de allerminste familiale, maatschappelijke en religieuze druk,"

Daarom vroeg ik hem expliciet :
"Wat vind jij? Mag een vrouw zelf kiezen?
Ja? Nee? Ja, behalve als het een Moslima is?"

Maar een duidelijk antwoord kwam er niet.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 16:31   #62
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Ginder telt dat tenslotte niet als verkrachting, het valt namelijk onder de legale rechten als ze de sharia toepassen.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 16:37   #63
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ginder telt dat tenslotte niet als verkrachting, het valt namelijk onder de legale rechten als ze de sharia toepassen.
Ginder? In Italië?
Oud 11 juli 2010, 16:57   #64
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik hoop dat je alle vrouwen een vrije keuze gunt :
"Laat vrouwen zelf kiezen, zo simpel is het. En met zelf kiezen bedoelen we zonder de allerminste familale, maatschappelijke en religieuze druk,"
Dat sluit automatisch islamitische klederdracht uit..op een uitzondering na die zich vrijwillig laat bekeren...

In de religies zijn het altijd de mannen die bepalen hoe een vrouw beschermt moet worden = paternalisme

Het bepalen van wat goed is voor iemand anders zonder die persoon zelf te consulteren..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 17:35   #65
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fantastisch, dan is uw mening bij deze ook niet relevant.
Heb je dat ook tegen jezelf gezegd toen de scholen in Vlaanderen de hoofddoeken verboden hadden ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 17:49   #66
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zou het kunnen dat veel moslima's hun geluk niet zouden opkunnen indien ze de kans kregen gewoon te leven zoals de doorsnee autochtone vrouwen alhier, met daarin inbegrepen het recht zich geen bal meer van de islam+ bijhorende eisen en beweringen aan te trekken? En al diegenen die hen dat verder zouden proberen op te leggen gerechterlijk vervolgd kunnen worden wegens vrijheidsbelemmering en whatever naam we erop kunnen plakken? Dat de islam nog evenveel invloed zou hebben op hun leven als de katholieke kerk op de onze? Uitzonderingen niet te na gesproken, maar die moeten dan ook niet klagen...
In het kort: we maken ze zelfstandig in hun doen en denken, zonder godsdienstterreur en lieden die dat gebruiken om het voor het zeggen te blijven hebben.
Er moeten zeker al dergelijke moslima's bestaan, misschien kunnen die eens aan het woord over hoe goed of hoe slecht ze het daardoor hebben?

Laatst gewijzigd door andev : 11 juli 2010 om 17:52.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 17:55   #67
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fantastisch, dan is uw mening bij deze ook niet relevant.
Je bent trouwens wel heel stil inzake mijn vorige opmerkingen en vragen. Je kunt uiteraard zoveel je hoofd en de bijhorende hoofddoek in het zand steken, maar ik ga toch nog eens wagen enkele vragen te stellen.

Om misverstanden te vermijden, de vragen zijn niet bedoeld als persoonlijke aanval, enkel om te weten wat jouw persoonlijk standpunt is.

Hoe denk jij over:

1. het verbod van hoofddoeken in openbare scholen, zowel voor leerling als voor leerkracht

2. een verbod van hoofddoeken op de werkplaats

4. het dragen van boerka en niqaab in bepaalde Islamlanden

4. het dragen van boerka en niqaab in België

5. het invoeren van de Sharia, al was het maar gedeeltelijk, in de Belgische wetgeving
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 18:01   #68
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat andev niet akkoord gaat met de stelling ""Laat vrouwen zelf kiezen, zo simpel is het. En met zelf kiezen bedoelen we zonder de allerminste familiale, maatschappelijke en religieuze druk,"

Daarom vroeg ik hem expliciet :
"Wat vind jij? Mag een vrouw zelf kiezen?
Ja? Nee? Ja, behalve als het een Moslima is?"

Maar een duidelijk antwoord kwam er niet.
Andev gaat ervan uit dat er zogoed als geen moslima's zijn die vrijwillig dat soort kledij horend bij hun godsdienst aantrekken. Na jaren of eeuwen brainwashing geloven ze dat misschien, laten ze zich dat aanpraten. Zonder die brainwashing en de druk errond van anderen, waarom zouden ze dat zichzelf opleggen???
Wat doe je met die moslima's die vroeger geen hoofddoek droegen en de laatste tijd wel omdat ze daardoor meer in de belangstelling staan? Wat doe met die moslima's die op het vliegtuig richting moslimvakantieland hun hoofddoek afzetten en pas weer opzetten wanneer ze hier weer uit het vliegtuig stappen? enz
De islamdwingelandij over de werelddelen die ze bestrijkt moet bestreden worden net zoals het nazisme destijds. Zoveel duizenden zullen zich verlost voelen van een zware druk indien ze daar van af zouden geraken! Dat moet zeker en eerst kunnen in nog-niet-islamlanden waar ze naartoe trekken!
Wij hebben het in onze geschiedenis met de kerk ook wel wat gekend zeker!
Laat de middeleeuwse inquisitie hier weer eens zijn gang gaan... om te ervaren wat de islamdwingelandij nu is!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 18:02   #69
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
vrijheidsbelemmering
En wat is vrijheid?
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 18:14   #70
Wisord
Banneling

Standaard

In de periode van de Profeet waren vrouwen mishandeling in de Arabische wereld en ook in Europa veel gebruikelijker . Hij was de eerste die dat onder de aandacht bracht en ook verandering in heeft aangebracht, het werd een hele verbetering voor die tijd.
Het dragen van een hoofdoek is en geloofsuiting en geen vorm van onderdrukking. Juist jonge Moslimvrouwen zien het als het opkomen voor hun eigen rechten als gelovige en als vrouw.
Het is ook een signaal naar anderen, blijf van mijn lijf, zoals ook de vrouwenbeweging in Europa die benadering hanteerde.

Ten aanzien van dicriminatie van Moslim- vrouwen in west europa i.v.m het dragen van een hoofdoek, is dat duidelijk dat het alleen tegen Moslims is gericht.
Want uitingen van andere gelovigen en ideologiën is wel toegestaan, zoals het dragen van kruisjes, Joodse keppeltjes enz..

Laatst gewijzigd door Wisord : 11 juli 2010 om 18:34.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 18:51   #71
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
In de periode van de Profeet waren vrouwen mishandeling in de Arabische wereld en ook in Europa veel gebruikelijker . Hij was de eerste die dat onder de aandacht bracht en ook verandering in heeft aangebracht, ..

..... Door een kind van negen jaar te misbruiken.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 18:58   #72
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
..... Door een kind van negen jaar te misbruiken.

Walgelijk idd ... maar dat doen blijkbaar veel dienaars van god ,
Het verschil zit in de benadering van de mensen in het westen op het verschijsel Islam. Er wordt naar anderen gekeken, zonder dat de historische, traditionele en religiueze beleving van de volkeren van het Midden Oosten en hun geschiedenis gerespecteerd worden.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 23:10   #73
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Je bent trouwens wel heel stil inzake mijn vorige opmerkingen en vragen. Je kunt uiteraard zoveel je hoofd en de bijhorende hoofddoek in het zand steken, maar ik ga toch nog eens wagen enkele vragen te stellen.

Om misverstanden te vermijden, de vragen zijn niet bedoeld als persoonlijke aanval, enkel om te weten wat jouw persoonlijk standpunt is.

Hoe denk jij over:
Citaat:
1. het verbod van hoofddoeken in openbare scholen, zowel voor leerling als voor leerkracht
Ik ben tegen een hoofddoekenverbod in openbare scholen voor leerlingen en leerkrachten. Ik werk zelf op verschillende scholen en draag de hoofddoek. Niemand maakt daar een probleem van trouwens, mijn directeurs zijn zelfs tegen een hoofddoekenverbod. Maar laat me even duidelijk zijn, de dag dat er een verbod komt op het dragen van een hoofddoek voor leerkrachten dan ga ik radicaliseren, uit protest weiger ik mn hoofddoek af te zetten en ga lekker profiteren van de vlaamse werkers. Daar gaan mijn vrouwenrechten. Daar gaan mijn mensenrechten! Een pure discriminatie! Mn religie zou niet alleen worden aangevallen maar ik zelf zou ook worden aangevallen. Ik zou belemmert worden in mn denken en doen. Mn middenvinger naar de 'integratie' en dat meen ik. Ik zet mijn religie niet aan de kant om een vlaming tevreden te stellen. U neemt me maar gelijk dat ik ben. Ik zou er geen probleem van maken om bediend te worden door iemand met een keppeltje of een kruisje. Ik heb daar zelfs enorm veel respect voor, wie ben ik om een mens op uiterlijkheden te beoordelen?

Citaat:
2. een verbod van hoofddoeken op de werkplaats
Zie hierboven.

Citaat:
4. het dragen van boerka en niqaab in bepaalde Islamlanden
In een islamland zou het niet verboden mogen worden een niqaab of boerka te dragen. Absoluut een voorstander van het dragen van de hidjaab, niqaab en boerka in een islamland. Wat is een islamland als het deze islamitische kledingstukken zou verbieden?

Citaat:
4. het dragen van boerka en niqaab in België
Ik draag geen niqaab of boerka en zou dat ook nooit doen (alé men zegt wel eens: zeg nooit, nooit). Een vrouw die uit eigen overwegingen deze kledingstukken draagt mag daar niet in belemmerd worden. Als ze daar zelf voor kiest dan is dat haar goed recht.

Ik persoonlijk zie de niqaab en boerka niet als een islamitische verplichting en heb liever dat iemands gezicht onbedekt is en dan val ik even terug op de overlevering waarin de Profeet duidelijk maakt dat het gezicht en de handen zichtbaar mogen blijven.

Citaat:
5. het invoeren van de Sharia, al was het maar gedeeltelijk, in de Belgische wetgeving
Wees gerust die zal niet worden ingevoerd, daarvoor hebben we in België geen hechte islamitische gemeenschap.

En ookal wordt die ingevoerd (stel), heb jij daar dan een probleem mee? Jij kunt toch niet voor een islamitische rechtbank verschijnen.
Oud 12 juli 2010, 00:39   #74
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar gaan mijn vrouwenrechten. Daar gaan mijn mensenrechten! Een pure discriminatie!
.

Er is slechts sprake van discriminatie als de ene een voorrecht geniet dat de ander niet krijgt.
Er hier is daar totaal geen sprake van daar alle hoofddeksels zijn verboden.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 00:51   #75
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Twee zaken zeer typerend voor de Islam.
Waarmee je natuurlijk weer een slag onder de gordel wilt mee geven dat de islam die twee in de weg zouden staan.
Zelfs gesteld dat het allemaal waar is zou je in principe voorvechter moeten zijn om hen dat onder die twee belangrijke peilers ( al zijn die misschien 'misbruikt' ) toe te staan.
Het is toch al té gek dat onder een vermoeden van dat voorwendsel wij een bepaald deel van de bevolking die rechten zouden willen ontnemen/ontraden terwijl we ons er zelf achter schuil houden.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 00:58   #76
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben tegen een hoofddoekenverbod in openbare scholen voor leerlingen en leerkrachten. Ik werk zelf op verschillende scholen en draag de hoofddoek. Niemand maakt daar een probleem van trouwens, mijn directeurs zijn zelfs tegen een hoofddoekenverbod. Maar laat me even duidelijk zijn, de dag dat er een verbod komt op het dragen van een hoofddoek voor leerkrachten dan ga ik radicaliseren, uit protest weiger ik mn hoofddoek af te zetten en ga lekker profiteren van de vlaamse werkers. Daar gaan mijn vrouwenrechten. Daar gaan mijn mensenrechten! Een pure discriminatie! Mn religie zou niet alleen worden aangevallen maar ik zelf zou ook worden aangevallen. Ik zou belemmert worden in mn denken en doen. Mn middenvinger naar de 'integratie' en dat meen ik. Ik zet mijn religie niet aan de kant om een vlaming tevreden te stellen. U neemt me maar gelijk dat ik ben. Ik zou er geen probleem van maken om bediend te worden door iemand met een keppeltje of een kruisje. Ik heb daar zelfs enorm veel respect voor, wie ben ik om een mens op uiterlijkheden te beoordelen?

Zie hierboven.

In een islamland zou het niet verboden mogen worden een niqaab of boerka te dragen. Absoluut een voorstander van het dragen van de hidjaab, niqaab en boerka in een islamland. Wat is een islamland als het deze islamitische kledingstukken zou verbieden?

Ik draag geen niqaab of boerka en zou dat ook nooit doen (alé men zegt wel eens: zeg nooit, nooit). Een vrouw die uit eigen overwegingen deze kledingstukken draagt mag daar niet in belemmerd worden. Als ze daar zelf voor kiest dan is dat haar goed recht.

Ik persoonlijk zie de niqaab en boerka niet als een islamitische verplichting en heb liever dat iemands gezicht onbedekt is en dan val ik even terug op de overlevering waarin de Profeet duidelijk maakt dat het gezicht en de handen zichtbaar mogen blijven.

Wees gerust die zal niet worden ingevoerd, daarvoor hebben we in België geen hechte islamitische gemeenschap.

En ookal wordt die ingevoerd (stel), heb jij daar dan een probleem mee? Jij kunt toch niet voor een islamitische rechtbank verschijnen.
Mogen leerlingen dan ook een t-shirt met daarop een hakenkruis dragen in de klas? Mogen leerkrachten dit ook?

En wat met de wet die burgers verplicht herkenbaar over straat te lopen? Moeten moslims hier voorrechten krijgen?
Oud 12 juli 2010, 01:02   #77
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Zou het kunnen dat veel moslima's hun geluk niet zouden opkunnen indien ze de kans kregen gewoon te leven zoals de doorsnee autochtone vrouwen alhier, met daarin inbegrepen het recht zich geen bal meer van de islam+ bijhorende eisen en beweringen aan te trekken?
wie weet
Iets wat je nooit gekend heb mis je niet... zeggen ze
Anderzijds zie ik geen heil in het opleggen ervan.... werkt steeds contraproductief

Citaat:
En al diegenen die hen dat verder zouden proberen op te leggen gerechterlijk vervolgd kunnen worden wegens vrijheidsbelemmering en whatever naam we erop kunnen plakken?
Zo hoort dat ook !
Maar dan moet je wel eerst met een individu te maken hebben dat bovenstaande ten volle wenst.
Je sprak daarnet nog over maatschappelijke druk waar ieder van ons toch ergens mee te maken heeft.
Wel... bovenstaande beschrijving is eveneens iets wat wij als 'normaal' zien net omwille van maatschappelijke druk net in dezelfde zin als datgene wat jij wenst te 'bestrijden'

Citaat:
Dat de islam nog evenveel invloed zou hebben op hun leven als de katholieke kerk op de onze? Uitzonderingen niet te na gesproken, maar die moeten dan ook niet klagen...
Daar ziet het naar uit

Citaat:
In het kort: we maken ze zelfstandig in hun doen en denken, zonder godsdienstterreur en lieden die dat gebruiken om het voor het zeggen te blijven hebben.
Er moeten zeker al dergelijke moslima's bestaan, misschien kunnen die eens aan het woord over hoe goed of hoe slecht ze het daardoor hebben?
Dat onderlijnde stukje houdt dan net wel in dat je ze ten alle tijden die vrijheid zou moeten geven ipv een andere terreur op te leggen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 05:52   #78
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Dat sluit automatisch islamitische klederdracht uit..op een uitzondering na die zich vrijwillig laat bekeren...

In de religies zijn het altijd de mannen die bepalen hoe een vrouw beschermt moet worden = paternalisme

Het bepalen van wat goed is voor iemand anders zonder die persoon zelf te consulteren..
In theorie wel; evenals het mantelpakje, nylons en hakschoenen.

Maar als je bepaalde kledij gaat uitsluiten/verbieden; is er alweer geen vrije keuze voor de vrouw.
Oud 12 juli 2010, 05:54   #79
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In theorie wel; evenals het mantelpakje, nylons en hakschoenen.

Maar als je bepaalde kledij gaat uitsluiten/verbieden; is er alweer geen vrije keuze voor de vrouw.
De gemeenschap komt voor op het individu. Dus iets verbieden hoeft niet de vrijheid van de gehele gemeenschap te bedreigen.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 09:26   #80
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:

Zie hierboven.

Dat verwonderd me niet, u hebt al meermaals kenbaar gemaakt van uw religie als prioritair gezag te zien en het maatschappelijk gezag als tweederangs...

Radicale moslims zoals u radicaliseren de vlamingen met hun opdringerigheid..

Er zijn landen genoeg die de moslims alle vrijheid van religie geven..prettige reis...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be