Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2006, 13:03   #61
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ik hou niet van orde. Dat is voor mietjes. Cynikus is een mietje.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 13:28   #62
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik hou niet van orde. Dat is voor mietjes. Cynikus is een mietje.
Aaaah, poor little Bhairav; heeft mammie je weer eens in de hoek gezet?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 13:41   #63
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Vele 'ouders' voeden hun kinderen veel te laks op, en in de scholen leert men de leerlingen geen discipline meer aan. Bij de selectie van leerkrachten zou men meer moeten selecteren op hun ordehandhavingscapaciteiten. Daarnaast zouden passieve uitkeringen voor werkbekwamen zonder werk moeten worden afgeschaft en worden vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidssysteem waarbij de gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per effectief uur gepresteerde gemeenschapsdienst. Autoritair ingestelde (en liefst ook steviggebouwde) gemeenschapsdienstpresteerders zouden dan kunnen worden ingezet als tuchtprefect. In scholen waar de ordehandhaving structureel te wensen overlaat, zouden zelfs een aantal autoritaire soldaten kunnen worden ingezet om daar kordaat orde op zaken te gaan stellen. In ieder geval, in het onderwijs moet het gezonde principe "orde moet heersen" opnieuw in ere worden gesteld, bij wijze van positief-autoritaire maatregel.
Orde moet dienen, maar mag nooit heersen!
Kinderen moeten een zekere discipline leren, anders is iedere samenleving onmogelijk. Maar daarnaast moeten kinderen ook andere zaken leren zoals zelfstandigheid en flexibiliteit.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 13:48   #64
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Orde moet dienen, maar mag nooit heersen!
Kinderen moeten een zekere discipline leren, anders is iedere samenleving onmogelijk. Maar daarnaast moeten kinderen ook andere zaken leren zoals zelfstandigheid en flexibiliteit.
Net zoals er een zekere assertiviteit moet aangeleerd worden. Helaas blijkt in de praktijk dat enige vorm van assertiviteit ontbreekt. Als men solliciteren kan aanleren kan men evengoed ook aanleren hoe je je rechten bij een werkgever kan bekomen, of hoe je te werk gaat om als zelfstandige aan de slag te komen.... Helaas is het systeem enkel berekend op de loonslavernij...
Oud 26 februari 2006, 14:24   #65
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Aaaah, poor little Bhairav; heeft mammie je weer eens in de hoek gezet?
Oud 26 februari 2006, 14:30   #66
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Helaas blijkt in de praktijk dat enige vorm van assertiviteit ontbreekt.
What the FUCK? Neem het aan van iemand die nog niet zo lang geleden nog achter de schoolbanken heeft gezeten; dit is een leugen.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 14:33   #67
Bhairav

Standaard

Inderdaad.
Oud 26 februari 2006, 14:44   #68
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zou de studentjes van vandaag wel eens willen zien in de klassen van de jaren 50- 60 en zelfs 70.
Gewoon om eens te kijken hoe lang ze willen blijven.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 14:52   #69
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik zou de studentjes van vandaag wel eens willen zien in de klassen van de jaren 50- 60 en zelfs 70.
Gezien ik zelf een "studentje" was in de jaren 70 tot begin jaren 80 weet ik ongeveer wat je wil zeggen....

Maar,herinner U,voor onze leraars waren wij ook maar een "verwende" generatie bloemzakjes,.........het is dus niet geheel relevant,we moeten in ONZE tijd verder...

De vraag is(altijd al geweest) in hoeverre blijft het aangeboden onderwijs relevant voor de maatschappij waarin de "studentjes" straks losgelaten zullen worden...

Ik denk dat over het algemeen er goed werk geleverd wordt,we moeten alleen maar voorkomen dat er nog eens een miss regel(t)eef als Minister van Onderwijs benoemd raakt,constante opschuddingen kan het onderwijs missen als kiespijn!

Onderwijs moet geen rekening houden met kwartaalresultaten zoals de bedrijven,het gaat over een goeie "start-up" geven aan jonge mensen in een industriele wereld!

dat mag wat kosten!
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 14:56   #70
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En dat het wat kost zullen we geweten hebben.
Maar hoe dan ook een goede start-up en vervolmaking is inderdaad het enige doel van onderwijs.
Vraag is hoe je dat doet als ze alle jaren een andere richting inslaan?
Of iets leren dat hun geen bal kan schelen, gewoon om een diploma te hebben.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 14:57   #71
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik zou de leerkrachtjes van de jaren 50-60 en zelfs 70 wel eens willen zien in de klassen van nu...wat is je punt?

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 26 februari 2006 om 14:57.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 15:00   #72

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had liever les in grote klassen. In kleine klassen moest ik veel te vaak antwoorden, mede omdat ik vaak de enige was die het juiste antwoord wist.

We hadden er ook zo eentje in de klas. Ziek mee gelachen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 15:02   #73
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
En ik zou de leerkrachtjes van de jaren 50-60 en zelfs 70 wel eens willen zien in de klassen van nu...wat is je punt?
Er zijn toch nog leerkrachten van de jaren '60 en '70 die nu nog voor de klas staan.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 15:04   #74
Bhairav

Standaard

Ja ma die zijn meestal uitgeblust.
Oud 26 februari 2006, 15:06   #75
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Die zullen wel in pensioen zijn zeker?
Nee het gaat er hem over dat leerlingen nu vandaag goed zitten in een veilige cocoon en zich daar best prettig voelen.
Vergelijk dat eens met de jaren 50-60-70 waar ze nog een bamboe stok op hun kop kregen telkens ze bv eens door het raam keken. In die tijd wilde je zo snel mogelijk weg meestal en nu willen ze zo lang mogelijk blijven.
Uiteraard hebben ze op die leeftijd nog niet door dat ze daar alleen maar prettig gemaakt worden omdat ze voor subsidie daar de gaten zitten te vullen.
Feitelijk kan de leerkracht het zich geen seconde wat schelen of je nu wel of niet wat leert, als je er maar bent.
Oud 26 februari 2006, 15:45   #76
Roots
Vreemdeling

Roots's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die zullen wel in pensioen zijn zeker?
Nee het gaat er hem over dat leerlingen nu vandaag goed zitten in een veilige cocoon en zich daar best prettig voelen.
Vergelijk dat eens met de jaren 50-60-70 waar ze nog een bamboe stok op hun kop kregen telkens ze bv eens door het raam keken. In die tijd wilde je zo snel mogelijk weg meestal [SIZE=3]en nu willen ze zo lang mogelijk blijven.
[/SIZE]
zij de gij ziek of wa? Ik ben nog maar enkele jaren van de schoolbanken maar 'k heb geen seconde willen blijven op die kutschool.
[SIZE=3]
Citaat:
[/SIZE]
Uiteraard hebben ze op die leeftijd nog niet door dat ze daar alleen maar prettig gemaakt worden omdat ze voor subsidie daar de gaten zitten te vullen.
[SIZE=3]Feitelijk kan de leerkracht het zich geen seconde wat schelen of je nu wel of niet wat leert, als je er maar bent[/SIZE].
Roots is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2006, 13:35   #77
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Nu het nieuwe schooljaar is aangebroken, wou ik dit topic nog eens in herinnering brengen.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2006, 13:47   #78
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

zoals je ziet cynicus komt er van jouw voorstel niets in huis e
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2006, 13:57   #79
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze openbare financiën staan er slecht voor. Overal waar er kan bespaard worden, moet er dan ook bespaard worden. Waarom bv. niet denken aan een sterke beperking van de instroom van nieuwe leerkrachten in het onderwijs, door de leerkrachten die op pensioen gaan voor, laat ons zeggen, slechts één vierde te vervangen door nieuwe leerkrachten ? Dit zou dan tot gevolg hebben dat het aantal leerlingen per klas wat zou stijgen, maar wat maakt het uit of vakken die ex cathedra onderwezen worden, gegeven worden aan groepen van 15 leerlingen of aan groepen van 30 leerlingen (of liefst nog meer) ? Het betekent in elk geval wel een flinke besparing op de loonuitgaven in het onderwijs, wat de toestand van onze openbare financiën alleen maar ten goede kan komen. De scholen zouden dan wel de kans moeten krijgen om zich makkelijker te ontdoen van storende elementen onder de leerlingen (moeilijk handelbare leerlingen, drugsverslaafde leerlingen, leerlingen die andere leerlingen afpersen, enz.), om het zo voor de leerkrachten makkelijker te maken de orde te handhaven in die grotere klassen. Dat zou dan de kwaliteit van het onderwijs van de deftige scholen alleen maar ten goede komen. Storende leerlingen zouden dan naar speciale scholen moeten worden gestuurd, en als ze het ook daar te bont maken, moeten ze maar ineens naar een of ander verbeteringsgesticht worden gestuurd.

Ook kan er aan gedacht worden om in het algemeen secundair onderwijs alleen nog testen te organiseren over grotere gedeelten van de leerstof, zeker tijdens de laatste jaren. Op die manier zouden zwakkere leerlingen die niet goed met grote stukken leerstof kunnen omgaan, als gevolg van de spontane natuurlijke selectie die een dergelijk onderwijssysteem met zich meebrengt, het einde van het algemeen secundair onderwijs niet halen, waardoor ze bijgevolg ook niet zouden terechtkomen in het hoger en universitair onderwijs, wat dan op zijn beurt ook een besparing zou betekenen op de uitgaven inzake hoger en universitair onderwijs.
De Klassenstrijd! De marxisten hadden dus toch gelijk!
Oud 3 september 2006, 14:07   #80
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Die speciale scholen kosten wellicht meer dan inclusief onderwijs, met voldoende personeel om dat op te vangen...
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be