Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2015, 07:26   #61
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat een staat een individu kan/mag vervolgen omwille van het publiek verbranden van een foto is absurd. In dit spaans voorbeeld symboliseert de foto van de koning het gezag van de staat. Het is onzinnig om dit als persoonlijk op te nemen. Wat zou het verschil zijn moest men symbolisch een kroon publiek verbranden ? Of de spaanse vlag ? Of een maquette van het spaans parlement ?
Ik heb nul komma nul sympathie voor de catalaanse zaak, maar dit ruikt nogal sterk naar muilkorven.
Wat me verwondert is dat spanje hierin niet alleen staat. In nederland bestaat er nog zoiets anachronistisch als 'majesteitsschennis'
In theorie kun je 5 jaar in de doos vliegen als je de koning een verwensing naar het hoofd slingert. Bij ons gelukkig niet.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2015, 07:41   #62
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Onzin. Het cordon kwam er omdat het 70 ptn plan van het blok strijdig was met bepalingen in het EVRM.
Het was een handige aanleiding om tegelijk de rest, de Vlaams-nationalistische gedachten mee aan banden te leggen. Het was een puur belgicistische reflex onder het mom van mensenrechten. Mensenrechten zo politiek misbruiken is een misdaad.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 6 augustus 2015 om 07:42.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2015, 08:16   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik heb nul komma nul sympathie voor de catalaanse zaak, ...
Oei, u bent de democratie niet genegen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2015, 08:34   #64
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Oei, u bent de democratie niet genegen?
Om te kunnen spreken van democratie heb je in deze zaak een rechtsgeldig referendum nodig. Dat heeft naar mijn weten nog nooit plaatsgevonden in Catalonië.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2015, 08:47   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Om te kunnen spreken van democratie heb je in deze zaak een rechtsgeldig referendum nodig. Dat heeft naar mijn weten nog nooit plaatsgevonden in Catalonië.
O ja, "rechtsgeldig"... Als de Ieren bijvoorbeeld hadden gewacht op een "rechtsgeldige" toelating van de Britse overheid, waren ze nog steeds een deel van het VK.

Was de afscheiding van de Baltische republieken volgens u ook "rechtsgeldig"? En dat van Slovenië, nochtans volledig ingaand tegen de wil van het federaal parlement in Belgrado.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2015, 20:12   #66
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Iedereen verdient respect.
Of het nu een individu is of een instituut doet niet terzake.
Respect voor mensen is één zaak. Respect voor heersers is daarentegen een privilege dat verdiend moet worden. Geen enkele monarch, president, minister of dictator in de wereld zou zich veilig mogen voelen. Het gevaar van volksopstand is het enige dat het regime tegen houdt van over de scheef te gaan.

Laatst gewijzigd door Bolleke Wol : 11 augustus 2015 om 20:13.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2015, 21:41   #67
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Respect voor mensen is één zaak. Respect voor heersers is daarentegen een privilege dat verdiend moet worden. Geen enkele monarch, president, minister of dictator in de wereld zou zich veilig mogen voelen. Het gevaar van volksopstand is het enige dat het regime tegen houdt van over de scheef te gaan.
Dat is nu eens iets waar ik diep over ga moeten nadenken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2015, 08:16   #68
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Een goede zaak. Het verbranden van portretten is immers een symbolische afgeleide van het verbranden van de daarop afgebeelde mensen. Het portret vervangt de geportretteerde aan wie men hetzelfde ritueel wenst te voltrekken. Dat staat m.i. gelijk aan het verheerlijken van en zelfs aanzetten tot geweld.

Uiteindelijk gaat het hier niet om een beperking van de vrije meningsuiting, maar om een beperking van een specifieke uitingswijze.

goede zaak.

het verbranden van de Spaanse Vlag en foto's van het Spaanse Koningshuis heeft immers niks te maken met oproep of aanzet tot geweld. Het is een mediatieke vorm, een illustratie van het streven naar onafhankelijkheid. Door deze communicatievorm, deze meningsuiting, dit politiek statement te verbieden ... zal het idee aan de basis, het autonomiestreven, alleen maar aan kracht winnen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2015, 08:22   #69
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Die kans is klein, maar niet onbestaande.

Als je bedreigingen en portretverbrandingen toelaat creëer je een grijze zone waarbinnen de maatschappelijk norm weer wat waziger wordt. En mijn vrees is dat er nog voldoende onderontwikkelden zijn die de grens tussen geoorloofd en ongeoorloofd door dat waas niet langer zullen kunnen onderscheiden. Daarom moet de "muur" die het toelaatbare van het ontoelaatbare scheidt iets verder van de feitelijke fatale grens worden opgetrokken.
dat zou dan voor rekening zijn van die individuele onderontwikkelde.

dat zijn dezelfde onderontwikkelden die bvb een opmerking van een sportjournalist "is deze Froome bovenmenselijk?" lezen als een aanzet om Froome een beker urine in zijn gezicht te gooien ... kritische journalistiek dan maar afschaffen ?? ik dacht het niet.
Oud 12 augustus 2015, 08:44   #70
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
goede zaak.

het verbranden van de Spaanse Vlag en foto's van het Spaanse Koningshuis heeft immers niks te maken met oproep of aanzet tot geweld. Het is een mediatieke vorm, een illustratie van het streven naar onafhankelijkheid. Door deze communicatievorm, deze meningsuiting, dit politiek statement te verbieden ... zal het idee aan de basis, het autonomiestreven, alleen maar aan kracht winnen.
Streven naar onafhankelijkheid: bij ons "begon" het al voor 1302...
In Spanje zal het waarschijnlijk uitdraaien op een soort confederalisme.
De Catalanen hebben dat al duidelijk getoond in Barcelona.
(Gisterenavond zat ik bij m'n tv-scherm te gniffelen toen Barcelona-alwéér-de supercup voetbal won)
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2015, 09:53   #71
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat zou dan voor rekening zijn van die individuele onderontwikkelde.

dat zijn dezelfde onderontwikkelden die bvb een opmerking van een sportjournalist "is deze Froome bovenmenselijk?" lezen als een aanzet om Froome een beker urine in zijn gezicht te gooien ... kritische journalistiek dan maar afschaffen ?? ik dacht het niet.
Bij mijn weten heeft geen enkele journalist een bepaald beschavingsniveau overtreden door een kritisch artikel te schrijven. Als de gemiddelde demonstrant zich op dezelfde beheerste manier uitspreekt over de monarchie of het beleid van de koning is daar absoluut geen probleem mee.

Bij het ontrollen van de fameuze tifo met het afgehaakte hoofd luidde het excuus eveneens dat het 'maar' een afbeelding was. Nochtans was de verontwaardiging algemeen en terecht: men kan zich kritisch uitlaten over een speler, maar het uitbeelden van een gewelddaad is een brug te ver.

Als u een portret van de koning (of van eender wie) afbrandt is dat eveneens meer dan zomaar een 'beeld' om een punt te maken: men beeldt immers een gewelddaad uit.

Dat is een klare grens. Aangezien er honderd en één andere manieren ter beschikking van mensen staan om zich kritisch uit te laten over wie of wat dan ook lijkt me die grens perfect verantwoord.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2015, 10:09   #72
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten heeft geen enkele journalist een bepaald beschavingsniveau overtreden door een kritisch artikel te schrijven. Als de gemiddelde demonstrant zich op dezelfde beheerste manier uitspreekt over de monarchie of het beleid van de koning is daar absoluut geen probleem mee.

Bij het ontrollen van de fameuze tifo met het afgehaakte hoofd luidde het excuus eveneens dat het 'maar' een afbeelding was. Nochtans was de verontwaardiging algemeen en terecht: men kan zich kritisch uitlaten over een speler, maar het uitbeelden van een gewelddaad is een brug te ver.

Als u een portret van de koning (of van eender wie) afbrandt is dat eveneens meer dan zomaar een 'beeld' om een punt te maken: men beeldt immers een gewelddaad uit.

Dat is een klare grens. Aangezien er honderd en één andere manieren ter beschikking van mensen staan om zich kritisch uit te laten over wie of wat dan ook lijkt me die grens perfect verantwoord.
die vergelijking loopt mank. die tifo was erover omdat gruwelijke onthoofdingen vandaag de dag een realiteit zijn

een koningshuis, een koning is een instituut, en daar is de statiefoto van de vorst slechts een symbool van. dat symbool wordt vernietigd, niet meer, niet minder.

ik ben principieel republikein, heel erg tegen het koningshuis en de koning ... maar de persoon, de mens Filip, die roept echt geen emotie bij me op, als die morgen naast me komt zitten op een bank in t park, zal ik daar wsl een gemoedelijk klapke mee doen ... op voorwaarde dat t niet over zijn functie gaat.

het verbranden van die foto, dat symbool als gewelddaad zien, is naar mijn bescheiden mening, de waarheid serieus opgerekt om een politiek doel te kunnen realiseren.

m.i. zeer kortzichtig politiek doel trouwens, met omgekeerd gevolg.
Oud 12 augustus 2015, 10:12   #73
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

ik bedoelde de (gezien het tourverleden terechte) kritische houding van journalisten in de Tour ... er hebben daar idioten fout en met aantasting van de fysieke integriteit vd renners op gereageerd. je kan die idioten dus niet als argument gebruiken, want dan mag je geen enkel kritisch artikel meer publiceren.
Oud 12 augustus 2015, 10:27   #74
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
die vergelijking loopt mank. die tifo was erover omdat gruwelijke onthoofdingen vandaag de dag een realiteit zijn
Hoeveel voetballers zijn er dan al onthoofd in België?

En als je het internationaal wil spelen: worden er nergens ter wereld aanslagen gepleegd op staatshoofden?
Oud 12 augustus 2015, 10:28   #75
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
het verbranden van die foto, dat symbool als gewelddaad zien, is naar mijn bescheiden mening, de waarheid serieus opgerekt om een politiek doel te kunnen realiseren.
Onzin, aangezien er alternatieven z�*t zijn om hetzelfde punt te maken.
Oud 12 augustus 2015, 11:03   #76
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
...
Dat is toch helemaal niet waar.

Er zijn wel vormen van iets in brand steken, die er over zijn (vb. klu klux klan dinges),
maar in een gewone betoging is die foto in brand steken simpelweg de uitdrukking van een politieke overtuiging, nl. regionalisme en independisme.

Michel heeft nog in het federaal parlement daarover iets gezegd. Nationalisme is een mening, geen misdrijf.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2015, 21:32   #77
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er zijn wel vormen van iets in brand steken, die er over zijn (vb. klu klux klan dinges),
maar in een gewone betoging is die foto in brand steken simpelweg de uitdrukking van een politieke overtuiging, nl. regionalisme en independisme.
Als men deze politieke overtuiging per se tot uitdrukking moet brengen door het uitbeelden van een gewelddaad is dat bepaald geen reclame voor die overtuiging...

Citaat:
Michel heeft nog in het federaal parlement daarover iets gezegd. Nationalisme is een mening, geen misdrijf.
Ik dacht niet dat ik iets anders heb beweerd.
Oud 13 augustus 2015, 16:38   #78
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Hoeveel van de bestaande staten zijn via een rechtsgeldig referendum tot stand gekomen?
Oud 13 augustus 2015, 16:39   #79
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Is dat zo? En zo ja, wat is daar mis mee?
Oud 13 augustus 2015, 16:47   #80
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Hoeveel van de bestaande staten zijn via een rechtsgeldig referendum tot stand gekomen?
Weinig. De meeste zijn dan ook tot stand gekomen in ver vervlogen tijden zonder democratie of in modernere tijden door oorlog (rechtstreeks of onrechtstreeks). Als dat is wat u wil, wens ik u veel succes.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be