Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2015, 12:50   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ik passeer dagelijks voorbij het gemeentehuis, maar de keren dat ik er op een jaar werkelijk binnen moet stappen (buiten de vuilzakken), is op één hand te tellen en dan mag ik nog wat vingers verliezen.

Voor mij persoonlijk staan de stadsdiensten zowat gelijk aan het verkopen van vuilzakken en het containerpark.
In Waregem kunnen we onze vuilniszakken op een hele reeks plaatsen bekomen.

Bij jullie niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 12:53   #62
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Bij jullie niet?
Nope.
Oud 20 augustus 2015, 12:55   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nope.
Heel merkwaardig.
Oud 20 augustus 2015, 12:55   #64
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het valt mij op dat de partij die de fusies er door wil krijgen dit argumenteert met "kostenbesparing door schaalvergroting".

Maar zijn dat niet diezelfden die schaalverkleining (Vlaamse onafhankelijkheid) promoten als bezuiniging?
Want een schaalverkleining op het ene niveau staat een besparing via schaalvergroting op het andere niveau in de weg?
Maw, die twee zijn niet te rijmen?
Oud 20 augustus 2015, 12:57   #65
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De reacties vandaag in De Standaard liegen er niet om : quasi alle burgemeesters zijn tegen, ook diegenen van Homans haar eigen partij.
Dit plan is al dood voor het geboren is. Burgemeesters en schepenen leggen niet graag hun eigen hoofd op de kapblok.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 12:58   #66
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bij jullie niet?
Ook met doktersbriefje?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 13:00   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De reacties vandaag in De Standaard liegen er niet om : quasi alle burgemeesters zijn tegen, ook diegenen van Homans haar eigen partij.
Dit plan is al dood voor het geboren is. Burgemeesters en schepenen leggen niet graag hun eigen hoofd op de kapblok.
Natuurlijk zijn "quasi alle burgemeesters" tegen die fusie. Hun plaatselijke macht zou wel eens aangetast kunnen worden. Opvallend is trouwens dat de grote polen er niet tegen zijn. In Het Laatste Nieuws stond een artikel over de nabije gemeente Tielt dat als stad nog enkele gemeenten erbij zou krijgen. Vanuit Tielt klonken positieve geluiden, maar uit de veronderstelde deelgemeenten dan weer niet.

Iedereen beseft echter wel dat het zo niet verder kan, daar bijna geen enkele gemeente vandaag de dag kan leven louter op basis van de eigen inkomsten. Er stromen jaarlijks miljoenen van het Gemeentefonds naar de gemeentelijke werking.
Oud 20 augustus 2015, 13:01   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Ook met doktersbriefje?
Ja, op vier plaatsen.
Oud 20 augustus 2015, 13:28   #69
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Nooit van digitale handtekeningen gehoord?
Trouwen doe je niet alleen in het gemeentehuis (eventueel kerk, feest...) Trouwens ik ken niet zo veel oude van dagen die nog trouwen of buitenlandse reizen ondernemen. Als ze dat wel kunnen is naar het gemeentehuis gaan op een paar km beslist geen probleem. Dat doen ze dan ook niet elke dag.
Ik weet niet in welk boerennatuur jij woont, maar vuilniszakken kan ik in de buurtwinkel kopen.
Jij moet dringend leren lezen wat er staat. Het handelt zich om de 2 rollen vuilzakken die een incontinent persoon per jaar gratis krijgt. En die krijg je niet zonder je paspoort op de gemeente te laten zien.
Tiens, weer niet goed gelezen. Ik heb het nergens over ouderen die huwen.
En buitenlandse reizen. Als ik reis zie ik bijna geen jongeren meer reizen. 60 % zijn ouderen.
En blij dat ik ben dat ik in een boerennatuur woon.
Voor de vorige fusie had je alles en ik bedoel echt alles, op loopafstand, met de burgemeester, de gemeentesecretaris en één administratief bediende, als je nu kijkt, lijkt het dat een vier verdiepen tellende kast vol volk, met 100 bureaus nodig is in dit "supersnelle" computer tijdperk.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 13:33   #70
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn "quasi alle burgemeesters" tegen die fusie. Hun plaatselijke macht zou wel eens aangetast kunnen worden. Opvallend is trouwens dat de grote polen er niet tegen zijn. In Het Laatste Nieuws stond een artikel over de nabije gemeente Tielt dat als stad nog enkele gemeenten erbij zou krijgen. Vanuit Tielt klonken positieve geluiden, maar uit de veronderstelde deelgemeenten dan weer niet.

Iedereen beseft echter wel dat het zo niet verder kan, daar bijna geen enkele gemeente vandaag de dag kan leven louter op basis van de eigen inkomsten. Er stromen jaarlijks miljoenen van het Gemeentefonds naar de gemeentelijke werking.
Dat is toch wel te begrijpen, hun reactie ?
Kijk bv naar Ronse, dat zou fuseren met kluisbergen en Maarkedal. Als die daarmee akkoord zouden gaan zijn ze zo goed als zeker dat de burgemeester permanent een Ronsenaar zal zijn aangezien wij veel meer kiezers hebben. Zal de burger in maarkedal dat waarderen ?
Nog frappanter : oudenaarde en horebeke. (30.000 versus 2.000 inwoners) De kans dat iemand van horebeke dan nog in het stadsbestuur raakt is nul komma nul.
Oud 20 augustus 2015, 13:33   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij moet dringend leren lezen wat er staat. Het handelt zich om de 2 rollen vuilzakken die een incontinent persoon per jaar gratis krijgt. En die krijg je niet zonder je paspoort op de gemeente te laten zien.
En buitenlandse reizen. Als ik reis zie ik bijna geen jongeren meer reizen. 60 % zijn ouderen.
Voor de vorige fusie had je alles en ik bedoel echt alles, op loopafstand, met de burgemeester, de gemeentesecretaris en één administratief bediende, als je nu kijkt, lijkt het dat een vier verdiepen tellende kast vol volk, met 100 bureaus nodig is in dit "supersnelle" computer tijdperk.
Niet alle gemeenten kiezen voor die oplossing. In Waregem bijvoorbeeld werden een aantal diensten gedecentraliseerd en dus verspreid over de deelgemeenten.

En neen, vroeger lag niet alles op loopafstand. U gaat immers ervan uit dat iedereen vroeger in de dorpskern woonde, wat natuurlijk niet het geval is. In het Waregem van voor de fusie lag het gehucht Nieuwenhove veel dichter bij de dorpskern van de Deerlijk dan bij die van Waregem. En toch moesten de Nieuwenhovers naar Waregemdorp.
Oud 20 augustus 2015, 13:35   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk bv naar Ronse, dat zou fuseren met kluisbergen en Maarkedal. Als die daarmee akkoord zouden gaan zijn ze zo goed als zeker dat de burgemeester permanent een Ronsenaar zal zijn aangezien wij veel meer kiezers hebben. Zal de burger in maarkedal dat waarderen ?
Dat is een argument dat evenzeer pleit tegen de vroegere fusie. Wilt u terugkeren naar de soms heel kleine gemeentes met weinig financiële armslag?
Oud 20 augustus 2015, 13:51   #73
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nope.
Straf. Je kan dus geen vuilzakken in de supermarkt kopen?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 13:52   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Straf. Je kan dus geen vuilzakken in de supermarkt kopen?
Ik stel me daar ook vragen bij. Ik zou wel eens willen weten welke gemeente hier een notoire uitzondering vormt.
Oud 20 augustus 2015, 14:21   #75
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een argument dat evenzeer pleit tegen de vroegere fusie. Wilt u terugkeren naar de soms heel kleine gemeentes met weinig financiële armslag?
Neen, ik zou de bestaande toestand behouden tenzij er gemeentes zijn die alletwee bereid zijn om te fuseren. Als het initiatief vanuit die gemeentes zelf komt dan heeft het voor wat mij betreft de democratische toetsing ondergaan. Anders is het net als in 1976 een verplicht gegeven.
Maar om je vraag te beantwoorden : neen, terugkeren naar de toestand van voor de vorige fusieronde zou ik zeker niet overwegen. De realiteit van vandaag is wat ze is.
Oud 20 augustus 2015, 14:29   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, ik zou de bestaande toestand behouden tenzij er gemeentes zijn die alletwee bereid zijn om te fuseren. Als het initiatief vanuit die gemeentes zelf komt dan heeft het voor wat mij betreft de democratische toetsing ondergaan. Anders is het net als in 1976 een verplicht gegeven.
Maar om je vraag te beantwoorden : neen, terugkeren naar de toestand van voor de vorige fusieronde zou ik zeker niet overwegen. De realiteit van vandaag is wat ze is.
Is er dan geen democratisch deficit bij de huidige fusiegemeenten waarbij een kleine deelgemeente geen politiek zwaargewicht meer kan leveren of toch in veel mindere mate?
Oud 20 augustus 2015, 14:34   #77
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
War een onzin. Die incontinente persoon gaat nu ook niet naar het gemeentehuis.
Spijkers op laag water zoeken noemen ze zoiets.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 14:36   #78
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog frappanter : oudenaarde en horebeke. (30.000 versus 2.000 inwoners) De kans dat iemand van horebeke dan nog in het stadsbestuur raakt is nul komma nul.
Het zou de invloed van de franskiljons in Ronse een pak verminderen. Doen zou ik zeggen.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 14:50   #79
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
1200 voor de gemeente, 400 provincie

Belachelijke belasting aangezien ik daarnaast al een algemene gemeentebelasting en gemeentebelasting op mijn belastingsbrief betaal.
Hier was het 1400 en 295. Maar eigenlijk betaal ik het nog 'graag'. De administratie is snel, de straten proper en fleurig, het zwembad warm, de sporthal modern en de bibliotheek uitgebreid.

Laatst gewijzigd door Zeus : 20 augustus 2015 om 14:52.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 15:47   #80
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaamse gemeenten kunnen zich tot eind 2016 opgeven voor een fusie. In ruil daarvoor belooft de Vlaamse overheid de overname van 500 euro schuld per inwoner.
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150819_01824454
Voorstel VIVES: Antwerpen gaat een fusie aan met Hemiksem, Aartselaar, Borsbeek, Wommelgem en Wijnegem.

Antwerpen groeit van 510.000 inwoners naar ong. 570.000 inwoners. Neemt de Vlaamse overheid dan een schuld van 500 x 570.000 inwoners over? = 285.000.000 euro?
Wie gaat dat betalen?

Ter info schuld per inwoner
Antwerpen: 2.089
Hemiksem: 270
Aartselaar: 377
Borsbeek: 385
Wommelgem: 94
Wijnegem: 2.117

Schaalvergroting om de kosten te drukken?

Zouden ze daar in Wommelgem happig zijn op een fusie? Opdraaien voor de schulden in Antwerpen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 20 augustus 2015 om 15:48.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be