![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
en misschien dat ik het daar ook kan vragen? Maar dan in het Engels: If you could measure the lightspeed inside a telescope, and you'd place that telescope on different planets, than that lightspeed is (logically) different? Or not? And if you could do the MichelsonMorley-experiment on another planet, than possibly also there will be found a constant, but another on than on Earth? Because of the than why wouldn't it be different on Mars |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
en misschien dat ik het daar ook kan vragen? Maar dan in het Engels: If you could measure the lightspeed inside a telescope, and you'd place that telescope on different planets, than that lightspeed is (logically) different? Or not? And if you could do the MichelsonMorley-experiment on another planet, than possibly also there will be found a constant, but another one than on Earth? En wat vinden jullie evt van deze video? Richard Feynman on Quantum Mechanics Part 1 - Photons Corpuscles of Light Laatst gewijzigd door ron kreike : 27 september 2015 om 09:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING! Atheïsme is geen geloofssysteem. Het vertelt niet hoe en wat je moet denken. Het is het resultaat van denken! Laatst gewijzigd door microwezen : 27 september 2015 om 10:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Gouverneur
|
![]() Theoretisch is het mogelijk dat je Michelson Morley experiment verstoord wordt door een passerende zwaartekrachtgolf.
Als een paar tientallen picometer op een miljoen kilometer een meetbaar verschil oplevert ? Laatst gewijzigd door Touch me Baby : 5 oktober 2015 om 14:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() http://www.demorgen.be/wetenschap/un...ring-a2478908/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() Kan een valse testgolf zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
en ik vraag me af: Als er nou goede foto's bestaan van die Supermoon met sterren op de achtergrond, kan er dan een afbuiging van sterlicht worden geconstateerd? NASA | Supermoon Lunar Eclipse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Schepen
|
![]() Weet soms iemand tegen wanneer de 'Wrap distortion propulser' op de markt zal worden gebracht?
Mijn 'pinkvinger' fluistert mij in 't oor, dat de wetenschappers wellicht al veel verder gevorderd zijn, dan ze wel vrij willen geven!? Daar 'Universum' reizen slechts realiseerbaar worden, wanneer de snelheid van het licht zal zijn overschreden, lijkt mij deze vraag wel pertinent en bijbehorend. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Vraagje tussendoor?
Lichtsnelheid op zeeniveau is lager dan buiten Aardse atmosfeer? Kunnen ze dat meten via satellieten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
en dan betwijfel ik dat lichtsnelheid een constante zou moeten zijn: Sterren kunnen toch nogal variëren in volume en massa en ... En er zijn sterren met meer zwaartekracht dan andere sterren, toch? Is het persé logisch dat licht vanaf sterren met veel zwaartekracht dezelfde snelheid heeft als licht vanaf sterren met minder zwaartekracht? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
om te beweren dat lichtsnelheid een constante is..? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Het MM-experiment...
Wat vinden jullie evt van volgende video? Een experiment leidde tot de grootste innovatie aller tijden: Relativity |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zit jij hier u nu uzelf wijs te maken dat je er iets van snapt of kent?
Jongens toch.
![]() |
#76 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
verklaring kan bestaan voor dat experiment dan wat Einstein beweerde. Einstein beweerde dat de lichtsnelheid dus een constante is, terwijl ik beweer dat er een betere verklaring kan zijn. Of niet? Maar: In dat citaat noem ik dus magnetisch veld ter verklaring van de uitkomst van dat experiment, terwijl het om meer gaat dan magnetisme... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() Was er niet iets sneller dan het licht? Pulsars ofzo?
Dat gaat zelfs doorheen de hele aarde zonder te vertragen. Het kan ook anders noemen dan pulsars. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Gouverneur
|
![]() Zoals ik in post #8 heb geschreven op pag.1, stel ik het volledig begrip 'licht' in vraag. ik heb echter eens een documentaire gezien die de gevolgen weergaf als men de tijd-ruimte-weefsel van elkaar zou scheiden, en deze zijn vergaand.
Het zal wel zijn omdat mijn begrip/kennis hieromtrent beperkt is, doch ik stel me fundamentele vragen. Dat c NIET de maximum snelheid is, is voor mezelf een (bewezen) feit. Ik verwijs naar de inflatietheorie waarbij het universum sneller uitdijede dan c. Men begint te rekenen met Plancktijd, en als ik me niet vergis is dit om de uitdijing beneden c te houden. En is er iemand die me kan vertellen hoe een foton aan snelheid wint? Als een foton door water passeert, vertraagt zijn snelheid. Dit kan men zien door bv. een meetlat in een glas water te steken, waarbij deze ogenschijnlijk is gebogen. Maar als de foton eenmaal het water is gepasseerd, versnelt deze terug tot c in vacuüm. Hoe gebeurt deze versnelling, en van waar komt de nodige energie hiervoor? In mijn theorie, heb ik een verklaring, maar wat is de geldende reden? .
- Stop de renovatieplicht ![]() - slava Ukraini - Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig? - rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog? Laatst gewijzigd door fbpolitics : 27 oktober 2016 om 02:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie het probleem niet met refractie. Ik zal niet zeggen dat ik het 100% begrijp, maar de uitleg, zowel de klassieke als quantumelectrodynaische, lijkt me plausibel en consistent. De snelheid van een lichtstraal door een materiaal is kleiner dan de snelheid van licht in vacuum. Dat licht is een electromagnetische golf en zal een effect hebben op de beweging van de electronen in het materiaal. Die electronen beïnvloeden ook elkaar, dus net zoals je op een matras zou springen wordt er een cascade van krachten en bewegingen in gang gezet door dat licht, waardoor die opgeschudde electronen zelf weer electromagnetische golven gaan uitzenden. De optelsom van al dit electromagnetisch geweld propageert zich minder snel dan een onverstoorde golf in vacuum. Hetzelfde geldt trouwens voor reflectie. Een lichtstraal zal in vacuum nooit spontaan omkeren, dat komt ook door de interactie met materie.
Dat is het klassieke model, dat is nog uitrekenbaar voor de gewone mens, bijv. in de Feynman lectures vind je een uitleg met berekening : http://www.feynmanlectures.caltech.edu/I_31.html Het quantum model is intuïtief ook wel te begrijpen, als je het principe aanneemt dat een foton dat van punt A (lichtbron) naar punt B (waarnemer) reist alle mogelijke paden tegelijk neemt, en dat wat wij waarnemen het netto resultaat is van de optelling van al die paden. In vacuum is er maar 1 pad mogelijk : rechtdoor. Als het foton door materiaal moet dan zullen er wel verschillende paden zijn als gevolg van de interactie met electronen. Het foton is immers de drager van de electromagnetische kracht. Al die paden tesamen vormen dan de "gebroken lichtstraal" die trager lijkt te gaan dan een foton. Een fotondeeltje op zich zal nooit trager dan c bewegen, want dan zou het massa moeten krijgen. Die padintegralen in quantumelectrodynamica uitrekenen is onbegonnen werk voor gewone hersenpannen zoals ik, maar het principe van de superpositie van paden in QED verklaart heel wat phenomena en refractie is daar één van. Je kan het nog exotischer maken als je heel dat blok met materiaal als een geheel beschouwt en de verstoring door de lichtstraal als een specifieke kracht. Die kracht moet gedragen worden door een boson. Een pseudo-deeltje dat men een polaron noemt. Dit deeltje heeft massa en beweegt dus trager dan c. Je kan het dus op verschillende manieren bekijken, het komt altijd neer op de onderlinge krachten tussen electromagnetische straling en de electrische ladingen van de atomen in het materiaal, en de golf/deeltjes dualiteit van materie. NIET fotonen die afremmen en terug versnellen. Het resultaat van het model op macroniveau is wel altijd hetzelfde.
I wish nothing but the best for you too. Laatst gewijzigd door Zucht : 28 oktober 2016 om 17:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
en intussen vraag ik me weer af: Hoezo een constante lichtsnelheid? Heeft licht een constante snelheid in water, en in de atmosfeer gaat licht sneller? En in glas heeft het een andere snelheid en zo ook in het heelal? Maar: Als licht van 5 miljard jaar geleden wordt bekeken, dan is een constante toch eerlijk gezegd niet zeker, want het kan zijn dat het door gaswolken heen kwam, waardoor er vertragingen waren? (Dit kan nog interessanter worden, toch? Behalve licht is er ook gamma-straling en infrarood, en: Verschillende vormen van straling gaan evt met verschillende snelheden door zulke gaswolken, waardoor ze elkaar kunnen inhalen?) |
|
![]() |
![]() |