Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2015, 10:23   #61
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Daar gaat het over en dan is het gelul van " experten" iets wat we niet meer moeten slikken, hoe zien andere forumleden dit?
‘Helder rollenpatroon’
Citaat:
De sociaaleconomische analyse blijft populair, zeker bij commentatoren. Er bestaat dan ook veel wetenschappelijk onderzoek over economische relaties, onderwijskansen en werkgelegenheid. De nadruk op het sociaaleconomische geeft commentatoren het gevoel dat ze vanuit de bestaande wetenschappelijke modellen de hedendaagse problemen kunnen begrijpen. De insteek biedt de geruststellende gedachte dat democratische instellingen de spanningen zelfs kunnen oplossen. Ze heeft ook het voordeel verantwoordelijken aan te duiden: het is namelijk aan de regering om beter te herverdelen en aan de niet-gelovigen om moslims niet meer te discrimineren. Tot slot kan wie deze visie aanhangt, zeker niet verdacht worden van racisme of islamofobie, en riskeert die persoon evenmin bedreigingen van fanatici.
Oud 18 november 2015, 12:47   #62
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Tja, dit klopt wel maar je kunt een sociaal economische positie ook op andere manieren verklaren.
1. Iedere gezinsvorming of hereniging is weer eerste generatie die invloed hebben op tweede en derde generatie hier, vaak " te verwesterd" volgens hen. Dat houdt integratie tegen.

2. Traditionele rolpatronen mannen en vrouwen doet armoede onder vooral vrouwen toenemen.

3.De opvoeding vanuit eer en schaamte staat dialoog en betrokkenheid tussen oudere en kinderen en gezinsleden onderling in de weg. Liegen loont eerlijk zijn leidt tot gezichtsverlies nochtans zijn ontwikkeling schuld en geweten uitgangspunt in niet islamitische opvoeding.

4. Vaders zijn te weinig betrokken op eigen gezin, te veel gericht op moskee en vzw en te vaak en te lang afwezig in het gezin. Hierdoor worden vooral zonen opgevoed door de straat.

5. Er is veel haat, afkeer voor Westerse waarden, waardoor school afmaken, werk zoeken, doorbijten vaak gewoon niet gebeurd, alles is al van te voren racisme en discriminatie.

Er wordt dus teveel gefocust op de samenleving terwijl de betrokkenheid van het individu en groepen ondermaats belicht wordt.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2015, 12:51   #63
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ha ja, de lul-perfesser. Hij heeft, naar het schijnt, over de lul een "baanbrekend" werk geschreven: Het Penseel der Liefde. Ik vermoed dat Gratis Stiefke Stevaert dat wat al te aandachtig heeft gelezen. Met alle gevolgen van dien.
gewoon hoogleraar ... de man is licenciaat Germaanse Filologie, geen doctor.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2015, 12:58   #64
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Gisteren heb ik naar Canvas gekeken waar meneer Rik Coolsaet, bijgestaan door o.a een terrosisme-expert wiens naam me ontging, het licht liet gaan over de recente gebeurtenissen in Parijs.
Ik ben verontwaardigd over de standpunten van meneer Coolsaet en de expert.
Meneer Coolsaet haalde aan dat hij met jongeren gesproken had die zich geen volwaardig lid voelden van de Belgische samenleving.
Hij benadrukte dat dit Belgen zijn, ookal zijn ze kleinzonen van Marokkaanse migranten. Wij, de samenleving dus moesten hen dan ook als dusdanig aanspreken en behandelen anders komt het nooit goed. Met andere woorden, we zijn medeschuldig aan de basis van terreur, uitsluiting en discriminatie.

Ik vind dit gewoon niet meer kunnen ,dat soort standpunten. Omdat het de Marrokkaanse gemeenschappen zelf zijn die dat Belg zijn helemaal niet voorop zetten, niet in de opvoeding, niet in de subculturen, niet in de moskee, niet in hun verenigingleven.
Dat werd onlangs nog geillusteert door beelden van koranscholen waar kinderen de koran van buiten leerden dreunen, niet in de landstaal daar uitleg over kregen maar in het Turks en bij Marokkanen Berbers of Arabisch.

Zolang dit proces niet eens benoemd wordt, van opvoeding, subculturen die zelf de levensovertuiging of origine ( Turkije en Marokko zijn daar mede schuldig aan) steeds centraal zetten en bijdragen aan een vijandsbeeld over waar het Belg zijn voor staat( Westerse waarden versus levensovertuiging, culturele achtergrond) helpt het geen zier hoe wij mensen noemen, het is aan hen om na drie generaties eindelijk eens ruimte te maken voor een Westerse, Belgische identiteit. Dit bij anderen leggen is gewoon meehollen in het schuld en boeteverhaal voor Belgen zonder het eigen aandeel van die groepen zelfs maar te benoemen. Dat pik ik als burger echt niet meer.

De " expert" deed ook nog een mooie duite in het zakje, IS is geen " echte islam" en het doel wat ze willen bereiken gebeurt met verkeerde middelen.

Daar werd niet op ingegaan, welk doel is er dan en welke middelen zouden dan wel toegestaan zijn?
En hoezo is IS geen " echte islam" want wat die groep doet is wel de letterlijke teksten van de koran volgen, dat is juist hun basis.

Nu, ik geloof wel dat veel Belgische moslims daar helemaal niet mee akkoord zijn, maar iedere moslim die ik sprak zette nooit het Belg zijn voorop, wel het moslim zijn met verwijzing naar origine.
Ik wil met deze discussie geen hetze tegenover Belgische moslims starten.
Maar wel eens horen of anderen die verontwaardiging delen, niet wij maar moslims zelf dragen grote verantwoordelijkheid voor de identiteit van hun kinderen en kleinkinderen, wanneer dit Belg is, moeten zij ruimte maken voor waar dit voor staat, Westere waarden.
Daar gaat het over en dan is het gelul van " experten" iets wat we niet meer moeten slikken, hoe zien andere forumleden dit?
ik deel je mening voor 110%
kunnen we geen petitie opstarten of zo?
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2015, 13:03   #65
Mindset
Minister-President

Standaard

kent iemand van het mailadres van coolsaet? Ik zou hem graag de link naar deze draad en andere draden over hem doorsturen...
Oud 18 november 2015, 13:06   #66
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
kent iemand van het mailadres van coolsaet? Ik zou hem graag de link naar deze draad en andere draden over hem doorsturen...
[email protected]
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2015, 13:33   #67
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Gisteren heb ik naar Canvas gekeken waar meneer Rik Coolsaet, bijgestaan door o.a een terrosisme-expert wiens naam me ontging, het licht liet gaan over de recente gebeurtenissen in Parijs.
Ik ben verontwaardigd over de standpunten van meneer Coolsaet en de expert.
Meneer Coolsaet haalde aan dat hij met jongeren gesproken had die zich geen volwaardig lid voelden van de Belgische samenleving.
Hij benadrukte dat dit Belgen zijn, ookal zijn ze kleinzonen van Marokkaanse migranten. Wij, de samenleving dus moesten hen dan ook als dusdanig aanspreken en behandelen anders komt het nooit goed. Met andere woorden, we zijn medeschuldig aan de basis van terreur, uitsluiting en discriminatie.

Ik vind dit gewoon niet meer kunnen ,dat soort standpunten. Omdat het de Marrokkaanse gemeenschappen zelf zijn die dat Belg zijn helemaal niet voorop zetten, niet in de opvoeding, niet in de subculturen, niet in de moskee, niet in hun verenigingleven.
Dat werd onlangs nog geillusteert door beelden van koranscholen waar kinderen de koran van buiten leerden dreunen, niet in de landstaal daar uitleg over kregen maar in het Turks en bij Marokkanen Berbers of Arabisch.

Zolang dit proces niet eens benoemd wordt, van opvoeding, subculturen die zelf de levensovertuiging of origine ( Turkije en Marokko zijn daar mede schuldig aan) steeds centraal zetten en bijdragen aan een vijandsbeeld over waar het Belg zijn voor staat( Westerse waarden versus levensovertuiging, culturele achtergrond) helpt het geen zier hoe wij mensen noemen, het is aan hen om na drie generaties eindelijk eens ruimte te maken voor een Westerse, Belgische identiteit. Dit bij anderen leggen is gewoon meehollen in het schuld en boeteverhaal voor Belgen zonder het eigen aandeel van die groepen zelfs maar te benoemen. Dat pik ik als burger echt niet meer.

De " expert" deed ook nog een mooie duite in het zakje, IS is geen " echte islam" en het doel wat ze willen bereiken gebeurt met verkeerde middelen.

Daar werd niet op ingegaan, welk doel is er dan en welke middelen zouden dan wel toegestaan zijn?
En hoezo is IS geen " echte islam" want wat die groep doet is wel de letterlijke teksten van de koran volgen, dat is juist hun basis.

Nu, ik geloof wel dat veel Belgische moslims daar helemaal niet mee akkoord zijn, maar iedere moslim die ik sprak zette nooit het Belg zijn voorop, wel het moslim zijn met verwijzing naar origine.
Ik wil met deze discussie geen hetze tegenover Belgische moslims starten.
Maar wel eens horen of anderen die verontwaardiging delen, niet wij maar moslims zelf dragen grote verantwoordelijkheid voor de identiteit van hun kinderen en kleinkinderen, wanneer dit Belg is, moeten zij ruimte maken voor waar dit voor staat, Westere waarden.
een echte terrorisme-expert, of gewoon een andere Germanist die de VRT ergens opduikelde ?

en even over dat woordgebruik 'derde generatie' en 'kleinkinderen' ... is dat langs vaders of moeders zijde ... want gezien velen nog steeds de bruid of bruidegom in Marokko gaat uitkiezen, vind ik eigenlijk niet dat je al van tweede generatie kan spreken, wij importeren telkens vers uit de woestijn !
Oud 18 november 2015, 13:34   #68
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Coolsaet is duidelijk een man met een missie...alsof hij zich van commentaar van zijn doel gaat laten afbrengen...
Oud 18 november 2015, 17:32   #69
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Belgi is alles behalve een identiteitsloos begrip. Wel maakt het in ruimere zin deel uit van de Europse cultuur en Westerse waarden, Tolerantie, democratie, scheiding kerk en staat, gelijkheid man en vrouw, holebirechten maken daar deel van uit. Ook in Belgie en wanneer u daarop spuwt, snap ik niet wat u hier nog doet.
De klucht is feitelijk dat niemand dat wil verdedigen ... ook de fundamentele Belgen niet , we wijken af van ons eigen bestaanswaarden ,we willen alleen nog bezig zijn met de immigrantenproblematiek .... we zijn de werkelijkheid aan het verliezen ...onze waarden en eigen problemen tellen niet meer mee...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2015, 02:01   #70
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
De klucht is feitelijk dat niemand dat wil verdedigen ... ook de fundamentele Belgen niet , we wijken af van ons eigen bestaanswaarden ,we willen alleen nog bezig zijn met de immigrantenproblematiek .... we zijn de werkelijkheid aan het verliezen ...onze waarden en eigen problemen tellen niet meer mee...
Wie dit hoort te verdedigen zijn politici, welzijnswerk, dienstverlening, openbare besturen, en onderwijs.
Er is te lang gedacht dat dit proces van integratie " toch wel vanzelf" zou gaan, niet dus.
Oud 21 november 2015, 02:12   #71
Gamla
Europees Commissaris

Gamla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie dit hoort te verdedigen zijn politici, welzijnswerk, dienstverlening, openbare besturen, en onderwijs.
Er is te lang gedacht dat dit proces van integratie " toch wel vanzelf" zou gaan, niet dus.
Het mag ook niet vanzelf gaan. Het mag gewoon niet.
Ze moeten hier weg.
Oud 21 november 2015, 02:44   #72
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Iedereen is bang, wat is dit eigenlijk voor drek. Ik ben nog niet veel mensen tegengekomen die niet bang zijn van de dood.
Iedereen is bang, maar Crevits bedoelde allicht, dat we door wat er gebeurd was niet nog banger moeten worden. Want, anders krijgen die gestoorde terroristen nog hun zin ook. Kortom niet bagatelliseren nog dramatiseren.
Oud 21 november 2015, 11:41   #73
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Iedereen is bang, maar Crevits bedoelde allicht, dat we door wat er gebeurd was niet nog banger moeten worden. Want, anders krijgen die gestoorde terroristen nog hun zin ook. Kortom niet bagatelliseren nog dramatiseren.
Dat is inderdaad zo, velen zijn bang en terecht. Het idee dat je zelf of iemand die veel voor je betekent op die manier kan worden weg gemaaid, op eender welke plek, of moment geeft angst en dat is dan ook de bedoeling.

Maar misschien moeten we vooral bang zijn van het beleid, wat mensen die jaren geleden op deze ontwikkelingen wezen demoniseerden, de mond snoerden, omdat het proces van radicalisering gewoon om politieke redenen taboe was.

" Minderheden" waren immers per definitie slachtoffers en hun sociaal economische positie louter het gevolg van een discriminerende samenleving die te weinig " ruimte bood" voor de " eigenheid" van anderen.

Dat binnen die groepen mechanismen zijn die de achterstelling in stand houden en bodem vormden voor een vijandsbeeld tegenover de samenleving mocht zelfs niet gezegd worden.

Ik vind dat je wel de balans moet bewaren " iedere moslim buiten" is geen gedachtengoed waar ik het mee eens ben, wel met moslims die Westerse waarden geen plaats willen / kunnen bieden binnen eigen levensovertuiging moeten een veel duidelijker boodschap krijgen, die ruimte geven we niet meer, punt uit.
Mensen zoals meneer Coolsaet houden gewoon mee de problemen in stand, waarmee ik niet ontken dat individueel moslims ook slachtoffers kunnen zijn van discriminatie, niet als gevolg van racisme, maar als gevolg van de reputatie van een groep waartoe ze behoren.

Nu enkel met machtsvertoon op zoek gaan naar terroristen is natuurlijk nodig maar niet het enige wat je moet doen.
Misschien is dit wel de meest belangrijke vraagstelling" hoe zorgen we ervoor dat voor iedereen duidelijk is welke spelregels er hier zijn, wat vaste waarden en normen zijn, die niet in vraag mogen worden gesteld, ongeacht je levensovertuiging?
Oud 26 november 2015, 17:37   #74
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Rik Coolsaet vakkundig gefileerd:

http://www.express.be/articles/nl/co...aan/217158.htm
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 22:44   #75
andrew555
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Drek ? gij ook al ergens tegengelopen en blijven hangen ? ik ben helemaal niet bang ? ben het wel beu om beledigd te zijn van zogezegde profeten op Tv die mij willen in een richting denken te duwen , ik kan best voor mijn zelven denken hoor, ok k 'zal het op mij persoonlijk nemen in de plaats van het woordje " wij" te gebruiken.
er zal hier eerst iets gelijkaardigs als in Parijs
moeten gebeuren voor er een volksopstsnd komt
en dan nog. de vlaamse leeuw is zijn klauwen en
tanden kwijt, de dappere Belgen ten tijde van Julius ceasar
zijn niet meer. het verdriet van Belgie .
zolang iedereen hier zijn natje en droogje heeft blijft
iedereen vooral klagen, maar daar stopt het dan ook weer.
andrew555 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2015, 20:38   #76
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Mooi stuk dat nagels met koppen slaat.
Oud 27 november 2015, 21:00   #77
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
gewoon hoogleraar ... de man is licenciaat Germaanse Filologie, geen doctor.
Bo Coolsaet??
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2015, 21:12   #78
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Mooi stuk dat nagels met koppen slaat.
daar is niets tegen in te brengen.
Benieuwd naar reacties van de everytimes, pandareuzen, AJs, Gipsies en consoorten, maar ik kan het al raden. We zijn racisten en haten vreemdelingen
Oud 28 november 2015, 11:18   #79
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Een goed en raak artikel wat de vinger op de wonden legt. Waarom zien we deze meneer niet in debat?
Oud 28 november 2015, 12:24   #80
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een goed en raak artikel wat de vinger op de wonden legt. Waarom zien we deze meneer niet in debat?
hij heeft zijn riant salaris opgestreken en dat is voor hem voldoende
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be