Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2004, 22:32   #61
Boduognat
Vreemdeling

Standaard Diets

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
"Boduognat"?
Ik denk dat de naam niet gestolen is ...
"Diets ipv Nederlands", je zou voor minder als Oude Belg versleten kunnen worden.
-----------------------------------------------------------------------
Van levensbelang is het natuurlijk niet, maar het aanduiden van onze gemeenschapelijke taal met "Nederlands" is vrij recent. (Ik spreek nu als Oude Belg).
Tot het einde van de negentiende eeuw was de term "Nederduits" nog in gebruik. Hij leidde natuurlijk soms tot verwarring, daar ook de Platduitse dialecten Nederduits werden genoemd. De Eerste Wereldoorlog maakte een beetje afstand nemen van de Pruisen ook noodzakelijk...
Onze Franstalige landgenoten zijn wel gewend geraakt aan neerlandais i.p.v. flamand. De Engelstaligen noemen onze taal Dutch (wat enkel met Nederland te maken heeft).
Daarom zouden we van de nood een deugd kunnen maken en opteren voor
Diets (NL), thion (F), Dutch (GB), Dietsch (D).
Kort en goed en internationaal wat eenvormiger.
Maar als jullie echt niet willen hoeft het niet, want wij oude Belgen spreken nog altijd de autochtone taal van de Nederlanden : het Belgisch-Keltisch

Laatst gewijzigd door Boduognat : 28 oktober 2004 om 22:45.
Boduognat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2004, 22:57   #62
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduognat
Tot het einde van de negentiende eeuw was de term "Nederduits" nog in gebruik. Hij leidde natuurlijk soms tot verwarring, daar ook de Platduitse dialecten Nederduits werden genoemd. De Eerste Wereldoorlog maakte een beetje afstand nemen van de Pruisen ook noodzakelijk...
De term Nederduits werd inderdaad gebruikt voor alle talen en dialecten van Duinkerken tot Koningsbergen. Je zou die term tegenwoordig nog steeds kunnen gebruiken. Het is nl. absoluut geen synoniem voor Nederlands, de standaardtaal in Nederland en Vlaanderen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2004, 09:44   #63
Boduognat
Vreemdeling

Standaard Diets, Nederduits, Nederlands

Mocht er ooit een Benelux-federatie komen, dan zouden de termen Nederlanden/Pays-Bas/Niederlande/Low Countries niet enkel in de culturele en geschiedkundige zin, maar ook in de modern-politieke een ruime betekenis krijgen.
Bij het beschrijven en afbakenen van de taalgebieden in deze statenbond krijg je het probleem dat "Nederlands" zal verwijzen naar de taal van het Nederlandse taalgebied, naar "Oud-Nederland", evenals naar de hele Benelux. In die hypothetische Benelux-staat mogen de minderheidstalen Frans, Fries, Luxemburgs en Duits niet in de verdrukking komen.
De term Nederlands voor onze taal is nog maar een goeie 150 jaar algemeen in gebruik. Nederduits in de enge (Nederlandse) betekenis kan op een veel oudere en langere traditie bogen. Het woord Diets is al van lang geleden, maar het klinkt en schrijft kort. Daarenboven sluit het aan bij het Engelse Dutch.
Ook in het moderne (klein-)Nederland wonen Nederlanders met ofwel het Diets (dus Nederlands) of het Fries als moedertaal...
Boduognat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2004, 09:52   #64
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

En waarom de naam van de taal niet veranderen? In Frankrijk, Spanje en Portugal hebben ze het nooit over nederlands, maar over hollands of vlaams. In Engeland over dutch, misschien is dit wel makkelijker....
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2004, 09:54   #65
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Mijn idee: we noemen het de Nederlanden en de taal het Vlaams. De oudste geschreven teksten zijn in het Vlaams (en dan nog van een West-Vlaming), dus waarom niet?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2004, 10:03   #66
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Hou het toch simpel. Welke taal wordt in de nederlanden gesproken? Het nederlands toch zeker. Zo heet het al lang. Moeten wij onze interne keuken gaan aanpassen omdat het 'buitenland' andere woorden gebruikt?

Echt, je gaat geen aanhang vinden onder de brede bevolking om de naam van onze taal te veranderen in 'het diets' of zoiets. De meerderheid heeft zelfs nog nooit van 'diets' gehoord denk ik.
Oud 29 oktober 2004, 11:41   #67
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduognat
Mocht er ooit een Benelux-federatie komen, dan zouden de termen Nederlanden/Pays-Bas/Niederlande/Low Countries niet enkel in de culturele en geschiedkundige zin, maar ook in de modern-politieke een ruime betekenis krijgen.
Bij het beschrijven en afbakenen van de taalgebieden in deze statenbond krijg je het probleem dat "Nederlands" zal verwijzen naar de taal van het Nederlandse taalgebied, naar "Oud-Nederland", evenals naar de hele Benelux. In die hypothetische Benelux-staat mogen de minderheidstalen Frans, Fries, Luxemburgs en Duits niet in de verdrukking komen.
De term Nederlands voor onze taal is nog maar een goeie 150 jaar algemeen in gebruik. Nederduits in de enge (Nederlandse) betekenis kan op een veel oudere en langere traditie bogen. Het woord Diets is al van lang geleden, maar het klinkt en schrijft kort. Daarenboven sluit het aan bij het Engelse Dutch.
Ook in het moderne (klein-)Nederland wonen Nederlanders met ofwel het Diets (dus Nederlands) of het Fries als moedertaal...
De naam van een taal wijzigen terwijl niemand daarom vraagt en dan nog denken dat de wijziging van een naam ook maar iets zou uitmaken voor de genoemde minderheidstalen. Het idee slaat nergens op. Daarbij kent de gemiddelde Nederlander het woord Diets niet of alleen in negatieve zin, in combinatie met NSB en WOII. Veel succes bij het vinden van medestanders.
Oud 29 oktober 2004, 11:43   #68
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Mijn idee: we noemen het de Nederlanden en de taal het Vlaams. De oudste geschreven teksten zijn in het Vlaams (en dan nog van een West-Vlaming), dus waarom niet?
Er zijn inmiddels al veel oudere teksten bekend, zoals een Utrechtse doopbelofte uit de achtste eeuw, driehonderd jaar ouder dan het zinnetje van de West-Vlaamse monnik.
Oud 29 oktober 2004, 11:50   #69
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Hou het toch simpel. Welke taal wordt in de nederlanden gesproken? Het nederlands toch zeker. Zo heet het al lang. Moeten wij onze interne keuken gaan aanpassen omdat het 'buitenland' andere woorden gebruikt?
En dan nog alleen in het Engels. Niederländisch (D), néerlandais (F), neerlandés (E), enz.
Oud 29 oktober 2004, 12:20   #70
Wilhelmus
Burger

Wilhelmus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri

Waarom denk je dat? (Waarmee ik niet wil zeggen dat het wel zo is, hoor)
Zin voor realiteit? Het politieke (en economische) hart van Nederland is al 400 jaar lang de Hollandse randstad. En dit zonder enige concurrentie. De regio Antwerpen - Gent - Brussel zal die situatie zwaar veranderen.

Alleen al het psychologische feit dat Holland (en alle Hollandse elementen waar Nederland zijn – zogezegd onbestaande - identiteit aan ontleent) niet meer het synoniem zal zijn van Nederland, zal voor dat hart een serieuze teleurstelling betekenen, denk ik.

Laatst gewijzigd door Wilhelmus : 29 oktober 2004 om 12:29.
Wilhelmus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2004, 12:25   #71
Wilhelmus
Burger

Standaard

Citaat:
Mijn idee: we noemen het de Nederlanden en de taal het Vlaams.... dus waarom niet?
De grote meerderheid van de Nederlanders en intelligente Vlamingen gaat daar niet voor te vinden zijn. Zou jij je moedertaal bv Hollands gaan noemen, om de situatie maar eens om te draaien?

Citaat:
De oudste geschreven teksten zijn in het Vlaams
De " Olla vogala..." tekst kan evengoed Engels zijn: Zie "De standaard" van donderdag(?).
Oud 29 oktober 2004, 12:25   #72
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wilhelmus
Zin voor realiteit? Het politieke (en economische) hart van Nederland is al 400 jaar lang de Hollandse randstad. En dit zonder enige concurrentie. De regio Antwerpen - Gent - Brussel zal die situatie zwaar veranderen.
Alleen al het psychologische feit dat Nederland niet meer het synoniem zal zijn van Holland (en alle Hollandse elementen waar Nederland zijn – zogezegd onbestaande - identiteit aan ontleent) zal voor dat hart een serieuze dobber zijn, denk ik.
Het 'Powerhouse Holland' bestaat in zijn originele vorm allang niet meer en is vervangen door de combinatie Randstad + Brabanste Stedenring (die net zo makkelijk grenst aan Antwerpen). Je kan dus beter spreken over Randstad Benelux of misschien beter 'Powerhouse Benelux'.
Oud 29 oktober 2004, 12:28   #73
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De grote meerderheid van de Nederlanders en intelligente Vlamingen gaat daar niet voor te vinden zijn. Zou jij je moedertaal bv Hollands gaan noemen, om de situatie maar eens om te draaien?

De " Olla vogala..." tekst kan evengoed Engels zijn: Zie "De standaard" van donderdag(?).
Mijn dialect/uitspraak is Hollands, mijn taal is en blijft Nederlands...

Dat die tekst ook gelijkenissen heeft met bijvoorbeeld het vroege Engels is niet zo vreemd. Het Angelsaksisch is mede gevormd door volken die de oversteek maakten vanuit onze regio's en hebben dus West-Germaanse woorden meegenomen.

Laatst gewijzigd door De Vliegende Hollander : 29 oktober 2004 om 12:28.
De Vliegende Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2004, 12:32   #74
Wilhelmus
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Het 'Powerhouse Holland' bestaat in zijn originele vorm allang niet meer en is vervangen door de combinatie Randstad + Brabanste Stedenring (die net zo makkelijk grenst aan Antwerpen). Je kan dus beter spreken over Randstad Benelux of misschien beter 'Powerhouse Benelux'.
OK, de Randstad + een klein beetje westelijk Noord-Brabant ( dat een sterke inwijking kent uit de Randstad. Wat verandert dit aan de situatie: niets!

edit: spelling

Laatst gewijzigd door Wilhelmus : 29 oktober 2004 om 12:35.
Oud 29 oktober 2004, 12:42   #75
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
OK, de Randstad + een klein beetje westelijk Noord-Brabant ( dat een sterke inwijking kent uit de Randstad. Wat verandert dit aan de situatie: niets!

edit: spelling
Klein beetje Westelijk Noord-Brabant? De Stedenring Brabant is toch iets groter (wat dacht je bijv. van Technopolis Eindhoven met o.a. Philips).
Oud 29 oktober 2004, 12:46   #76
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

[quote= Wat verandert dit aan de situatie: niets!

edit: spelling[/QUOTE]
Jij begint erover
Oud 29 oktober 2004, 13:16   #77
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn inmiddels al veel oudere teksten bekend, zoals een Utrechtse doopbelofte uit de achtste eeuw, driehonderd jaar ouder dan het zinnetje van de West-Vlaamse monnik.
Niet dat ik het de Nederlanders niet gun, echt waar, maar ... kan je daar ergens een link voor geven?
Oud 29 oktober 2004, 13:20   #78
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan nog alleen in het Engels. Niederländisch (D), néerlandais (F), neerlandés (E), enz.
Ik geloof dat onder linguisten de term 'Netherlandic' ook bestaat.
Oud 29 oktober 2004, 13:24   #79
Wilhelmus
Burger

Standaard

Citaat:
Wat verandert dit aan de situatie: niets!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Jij begint erover
Nee, dit verandert niets aan mijn stelling dat westelijk deel van Nederland het politieke centrum van dat land is,

-en dat het westelijk deel van het Nederland identeitsbepalend is voor het hele land,
-en dat wanneer Vlaanderen en Nederland op en of andere wijze samengevoegd worden, dat de naam van dat westelijk deel (grofweg de Hollandse regio) niet meer als begrip voor het hele land ( huidige NL + Vl + ...) gebruikt kan worden ( Vlaanderen zal dit niet toestaan. Het is politiek en economisch sterk genoeg om dit af te dwingen in tegenstelling tot de oostelijke en noordelijke provincies van Nederland)
-en dat dit door dat westelijk deel psychologisch als een verlies aan identiteit zal ervaren worden.

Aldus één van de redenen waarom de Benelux ( of Vlanelux) niet unitair georganiseerd kan worden als antwoord op een vraag van Dimitri.
Oud 29 oktober 2004, 15:19   #80
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dit verandert niets aan mijn stelling dat westelijk deel van Nederland het politieke centrum van dat land is,

-en dat het westelijk deel van het Nederland identeitsbepalend is voor het hele land,
-en dat wanneer Vlaanderen en Nederland op en of andere wijze samengevoegd worden, dat de naam van dat westelijk deel (grofweg de Hollandse regio) niet meer als begrip voor het hele land ( huidige NL + Vl + ...) gebruikt kan worden ( Vlaanderen zal dit niet toestaan. Het is politiek en economisch sterk genoeg om dit af te dwingen in tegenstelling tot de oostelijke en noordelijke provincies van Nederland)
-en dat dit door dat westelijk deel psychologisch als een verlies aan identiteit zal ervaren worden.

Aldus één van de redenen waarom de Benelux ( of Vlanelux) niet unitair georganiseerd kan worden als antwoord op een vraag van Dimitri.
Mijn beste, wat voor gezever is dit allemaal? Ik zelf ben nen ouden vlaams-brabander en als zodanig heb ik evenveel problemen met 'Ollanders' als met 'West-Vlamingen'. Als ik mag kiezen, hoef ik geen Hollanders en ook geen ...
West-Vlamingen. Maar tenzij iemand van dezen mij tegenspreekt, zijn we WEL allemaal 'Nederlanders'.
Hopelijk...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be