Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2016, 10:52   #61
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
die gelaatsuitdrukking was pure show.

Al in augustus 2013 was het duidelijk dat de N-VA niet voor een communautaire ronde ging, gelijk wat de uitslag zou zijn. Die "bocht van Bracke" zal de geschiedenisboeken ingaan als de eerste stap van de N-VA als Vlaams-nationalistische partij naar een conservatief rechtse partij.
Je kunt toch niet ontkennen dat N-VA met een stemmenpercentage van bv. rond 40 % het in deze coalitieregering veel gemakkelijker zou gehad hebben. En nog veel meer indien een hoger stemmenpercentage ten koste van de CD&V zou gerealiseerd zijn.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 10:57   #62
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je kunt toch niet ontkennen dat N-VA met een stemmenpercentage van bv. rond 40 % het in deze coalitieregering veel gemakkelijker zou gehad hebben. En nog veel meer indien een hoger stemmenpercentage ten koste van de CD&V zou gerealiseerd zijn.
ja tuurlijk. Maar moeilijk gaat ook. desnoods niet in een regering stappen was ook een optie.
Oud 16 maart 2016, 11:49   #63
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de haast histerische oprisping van Eyskens moet idd ergens een oorzaak hebben ... het is en blijft een paniekreactie ... één van de dagen wordt wellicht wel duidelijk waar die vandaan kwam ... naar mijn aanvoelen en vermoeden idd een intern CD&V verhaal ...
Intern zullen er stemmen opgaan bij CD&V om mee te stappen in het NVA verhaal om de grondwetsherziening mogelijk te maken in 2019. Het zou voor een Belgicist natuurlijk een ramp zijn om te zien dat NVA mogelijk mee aan die grondwet zou kunnen rommelen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 12:41   #64
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal nooit gebeuren, zelfs als de partij CD&V zou imploderen.

Die kans is bijzonder klein, dan zie ik N-VA sneller imploderen wegens teveel malcontenten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 13:09   #65
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Al 20 jaar wordt met dat feit gezwaaid.

En toch blijven VL nationalisten een kleine minderheid.
Maak u daarover geen zorgen, de groeiende armoede past daar wel een mouw aan.

Of denk je dat die in het voordeel van Belgie speelt?
Oud 16 maart 2016, 13:11   #66
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Maak u daarover geen zorgen, de groeiende armoede past daar wel een mouw aan.

Of denk je dat die in het voordeel van Belgie speelt?
Het is Vlaanderen die in onze zakken zit met de turteltaks en de GSC'en. Het is Vlaanderen die nu belastingen kan heffen en zo BIV fors duurder heeft gemaakt voor tweedehandsautos (diesels voornamelijk).

Ik ben er nog niet zo zeker van dat armen Belgie als de zonebok gaan zien.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 13:14   #67
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat zal nooit gebeuren, zelfs als de partij CD&V zou imploderen.

Die kans is bijzonder klein, dan zie ik N-VA sneller imploderen wegens teveel malcontenten.
Hoop doet leven Henri1.

Ik denk dat je de klassieke Belgicistische fout maakt hier, vroeger dacht men dat ook, we steken het VB achter een cordon en alles is ok.

Maar het is niet zo gelopen, de Vlaamse stem is er alleen maar groter door geworden.

En die stem wordt alleen maar groter, elke verkiezing opnieuw. En als de N-VA uit mekaar springt, dan komt er een nieuwe partij.
Oud 16 maart 2016, 13:16   #68
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is Vlaanderen die in onze zakken zit met de turteltaks en de GSC'en. Het is Vlaanderen die nu belastingen kan heffen en zo BIV fors duurder heeft gemaakt voor tweedehandsautos (diesels voornamelijk).

Ik ben er nog niet zo zeker van dat armen Belgie als de zonebok gaan zien.
Ja, overtuig uzelf daar maar mee, hoop doet leven.

Je vergeet dat het algemeen geweten is nu dat er 16 miljard - en waarschijnlijk veel meer, naar de Walen gaat elk jaar.

De Belgische boodschap, 'span de buikriem aan Vlaming, de vreemdelingen hebben veel geld nodig', valt steeds minder in goede aarde.
Oud 16 maart 2016, 13:35   #69
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Eerder de eerstkomende maanden .

Maar volgend jaar

zie ik de Catalanen en Schotten weer een grote stap in de richting van hun

onafhankelijkheid zetten.
jaja... de kwaliteit van je voorspellingen valt na te lezen voor wie dat wil in het draadje over het referendum in schotland.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 13:40   #70
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al 20 jaar wordt met dat feit gezwaaid.

En toch blijven VL nationalisten een kleine minderheid.
Pardon? Laat ons eens veronderstellen dat de laatste peiling "serieus" moet genomen worden. N-VA 27.3 % en VB 8.1 %. Samen 35.4 %. Dat is volgens mij toch geen "kleine" minderheid.
Oud 16 maart 2016, 13:45   #71
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de taalproblemen lijken wat overgewaaid. Ze zijn uiteraard niet weg, Brussel en de rand errond blijft taalkundig oorlogsgebied. maar goed, op dit moment is de Vlaming te zelfvoldaan, te arrogant om daar de problemen op lange termijn van in te zien.

maar je blijft zitten met een enorme warboel aan staatsstructuren die alle Belgen een pak geld kosten. We zitten met 1 van de hoogste overheidsbeslagen ter wereld maar hebben maar een middelmatige dienstverlening.
De grootste schuldige is de manke staatstructuur, daar is ongeveer iedereen het nu toch over eens?

Leg dat naast de eeuwige transfers, het steeds meer op zichzelf plooien van de mens, het rechtse discours dat steeds meer verantwoordelijkheden legt bij het individu, de vervreemding tussen de culturen die steeds groter wordt en je houdt maar 2 scenario's meer over:

ofwel gaan we verder aanmodderen en gaan we naar steeds grotere problemen om een regering te vormen. Over die 500 dagen gaan we op een gegeven moment nog lachen "dat waren nog eens tijden hé, tijden waarin er wel nog een regering kon gevormd worden". Dat kan nog enkele regeringen, we leven in een welvarend land. Op 1 voorwaarde natuurlijk: dat de EU blijft bestaan. Wel nog een opmerking: we gaan in Europa wsl naar een decennialange stagnatie, dat zal ook niet helpen.

ofwel gaan we naar een duurzamere oplossing: ofwel een echte federatie ofwel een echte confederatie. Heldere staatsstructuren, duidelijke financieringsstromen, samenwerking over alle grenzen heen. Je blijft uiteraard zitten met de globale problemen, die stagnatie, de vergrijzing, migratie,... maar je hebt tenminste een structuur die dat kan aanpakken.

Die tweede oplossing zou de betere zijn. Maar die gaat er nooit komen, zelfs de partij die sleutels in handen had, de N-VA, wil liever aanmodderen en zal nooit een echte oplossing op tafel leggen.
Ik denk dat het een variante gaat worden op jouw eerste scenario. Het moet namelijk geen 500+ dagen worden tijdens regeringsonderhandelingen. Dat is enkel zo als er iets communautair op tafel ligt. Dan blokkeert de boel. Zo lang men dat kan vermijden ben ik helemaal geen pessimist daarover.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 13:46   #72
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de lastpost Bekijk bericht
Je zit er naast, Vlijmscherp. De N-VA had zonder meer gerekend onmisbaar te zijn. Nu kon ze enkel kiezen tussen langs de zijlijn gaan staan en trachten mee het beleid te helpen bepalen.
En in tijden dat het land economisch volledig aan de grond zat (toen voor velen nog niet te merken) o.a. wegens totaal wantrouwen van het bedrijfsleven) zou het pas onverantwoord geweest zijn van BDW om niet deel te nemen. Langs de zijlijn gaan staan te krijsen als zwarte raven heeft toch geen zin (of men moet genoodzaakt zijn in de oppositie te gaan zitten).
Vlaanderen - en op de eerste plaats de economie - moest gered worden en ze waren goed op weg maar men hield geen rekening mee dat het zo vlug economisch bergaf zou gaan (jij trouwens ook niet en dit nog niet zolang geleden; ik heb je er toen diverse malen attent opgemaakt). De terreurdreiging is erbij bekomen, de ineenstorting van de Chinese beurzen, de vluchtelingencrisis...

Men verwijt dat de N-VA nog niet veel verwezenlijkt heeft maar men vergist zich. Niet alleen is het vertrouwen van de meeste ondernemingen terug gekomen (niet omwille van de economische omstandigheden maar omwille van het 'respect'), zijn er diverse hervormingen (te traag en te weinig, maar ze zijn er.. ondanks de CD&V) maar de belangrijkste verwezenlijking is 'de ontsossing' van de administraties en staatsbedrijven. Wellicht besef je niet wat dat in de toekomst zal betekenen.
je kan niet ontkennen dat de N-VA in de eerste plaats een rechts conservatieve partij is geworden die vooral een kleine overheid wil met zo weinig mogelijk solidariteit. Als De Wever zijn mond opendoet is om besparingen te eisen in de gezondheidszorg, dat zegt al genoeg.

Ze gaan er vanuit dat iedereen maar sterk genoeg moet zijn om voor zich zelf op te komen en voor zich zelf alles te kunnen betalen.

Wel, dat is niet mijn visie op een goed werkende maatschappij.

De hervormingen zijn er vooral op gericht op de maatschappij op te delen in 2 groepen, diegenen die veel hebben en diegenen die niets hebben. Een middenklasse is vervelend en moet weg, ofwel moeten ze maar wat harder hun best doen, niet ziek worden, niet ontslagen worden en dan kunnen ze naar de rijkere klasse ofwel zijn het luieriken, profiteurs, potverteerders en mogen ze creperen.

Ook dat is niet mijn visie op een goed werkende maatschappij.

Dat ze het Vlaams-nationalisme laten vallen hebben voor zo'n visie, dat stoort me ja.
Oud 16 maart 2016, 13:53   #73
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik denk dat het een variante gaat worden op jouw eerste scenario. Het moet namelijk geen 500+ dagen worden tijdens regeringsonderhandelingen. Dat is enkel zo als er iets communautair op tafel ligt. Dan blokkeert de boel. Zo lang men dat kan vermijden ben ik helemaal geen pessimist daarover.
om de 10 jaar ligt er wel iets communautairs op tafel, dat is nu eenmaal zo in dit land.

het zal niet meer over taal gaan, dat is zo. maar eerder over geld. Ook daar zijn nog wat symbolen en heilige huisjes te vinden tussen de taalgemeenschappen.
Oud 16 maart 2016, 13:58   #74
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pardon? Laat ons eens veronderstellen dat de laatste peiling "serieus" moet genomen worden. N-VA 27.3 % en VB 8.1 %. Samen 35.4 %. Dat is volgens mij toch geen "kleine" minderheid.
Niet alle NVA en VB stemmers zijn Vlaams Nationalisten. De cijfers in een referendum zouden wel eens tegen kunnen steken. Hoewel er dan ook van andere partijen wel wat ja-stemmen zouden komen... In ieder geval denk ik niet dat er een draagvlak voor splitsing is.
Oud 16 maart 2016, 14:02   #75
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Niet alle NVA en VB stemmers zijn Vlaams Nationalisten. De cijfers in een referendum zouden wel eens tegen kunnen steken. Hoewel er dan ook van andere partijen wel wat ja-stemmen zouden komen... In ieder geval denk ik niet dat er een draagvlak voor splitsing is.
wat voor kul is dat nu ?! gaan we dat vanaf nu bij elk voorstel van sjeven, blauwen en sossen ook zeggen ?

maar ni elke sos is ne sos, niet elke tjeef is een mossel, niet elke tax is een turtel ... dat voorstel zou nog kunnen verrassen!

Laatst gewijzigd door Anna List : 16 maart 2016 om 14:03.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 14:02   #76
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het draagvlak voor een doorgedreven confederalisme groeit echter wél !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 14:05   #77
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je kan niet ontkennen dat de N-VA in de eerste plaats een rechts conservatieve partij is geworden die vooral een kleine overheid wil met zo weinig mogelijk solidariteit. Als De Wever zijn mond opendoet is om besparingen te eisen in de gezondheidszorg, dat zegt al genoeg.

Ze gaan er vanuit dat iedereen maar sterk genoeg moet zijn om voor zich zelf op te komen en voor zich zelf alles te kunnen betalen.

Wel, dat is niet mijn visie op een goed werkende maatschappij.

De hervormingen zijn er vooral op gericht op de maatschappij op te delen in 2 groepen, diegenen die veel hebben en diegenen die niets hebben. Een middenklasse is vervelend en moet weg, ofwel moeten ze maar wat harder hun best doen, niet ziek worden, niet ontslagen worden en dan kunnen ze naar de rijkere klasse ofwel zijn het luieriken, profiteurs, potverteerders en mogen ze creperen.

Ook dat is niet mijn visie op een goed werkende maatschappij.

Dat ze het Vlaams-nationalisme laten vallen hebben voor zo'n visie, dat stoort me ja.
Dat vind ik nogal een vreemde visie. Wat ik zie is dat in de vorige regeringen de rekening steevast naar het middenveld ging. Deze regering durft maatregelen nemen die voor iedereen gelden, zoals de turteltaks. Dus de rekening (en we wisten allemaal dat die ging komen na 30 jaar PS) is voor 1 keer niet volledig voor de middenklasse en de kleine zelfstandigen, maar voor iedereen.
Oud 16 maart 2016, 14:07   #78
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat vind ik nogal een vreemde visie. Wat ik zie is dat in de vorige regeringen de rekening steevast naar het middenveld ging. Deze regering durft maatregelen nemen die voor iedereen gelden, zoals de turteltaks. Dus de rekening (en we wisten allemaal dat die ging komen na 30 jaar PS) is voor 1 keer niet volledig voor de middenklasse en de kleine zelfstandigen, maar voor iedereen.
aja? en op welke manier gaan de rijkeren betalen?
Oud 16 maart 2016, 14:07   #79
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zijn voornamelijk economisch conservatieven (NVA) en racisten (VB).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 14:09   #80
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, een meerderheid van voorstanders wellicht niet. Maar ja, voorstanders van wat eigenlijk? Want het verwijt van "separatisten" dat gemakshalve steeds maar opnieuw richting Vlaamsgezinden wordt geslingerd dekt eigenlijk vele ladingen. Voor mij is een "separatist" iemand die volstrekt onafhankelijke Vlaamse staat nastreeft. Op dit ogenblik zal er in Vlaanderen daarvoor waarschijnlijk geen meerderheid zijn. Nochtans, overtuigde Belgicisten bestempelen Vlamingen die bereid zijn o.v.v. een confederatie binnen een Belgische context te blijven evenzeer als "separatisten". Meer nog, zelfs "zwak" Vlaamsgezinden die gewoonweg in een volgende staatshervorming meer homogene Vlaamse bevoegdheden eisen krijgen de term "separatist" opgesteld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be