Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2016, 22:49   #61
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De procureur is de gevangenis niet...
Bovendien, indien hij jouw werk heeft gecontacteerd, dan stond jij toch niet op den dop?
Zeer terloops, als u het mij allen toestaat.

Bovenstaande is een goed voorbeeld van wat een onwetend wicht als ik aan het zoeken zet in mijn taalboekjes, en op het internet. Ik meen wel te begrijpen wat men in Vlaanderen bedoelt met “de dop”, maar ik had ergens genoteerd dat de uitdrukking is “aan de dop zijn” of “aan de dop staan”. Hier spreekt mijnheer Bad Attila evenwel over “op de dop staan”. Is dat in Vlaanderen taalkundig even juist lokaal Nederlands dan “aan de dop staan” ?

Laatst gewijzigd door Gwylan : 28 april 2016 om 22:50.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2016, 22:52   #62
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht

Bovenstaande is een goed voorbeeld van wat een onwetend wicht als ik aan het zoeken zet in mijn taalboekjes, en op het internet. Ik meen wel te begrijpen wat men in Vlaanderen bedoelt met “de dop”, maar ik had ergens genoteerd dat de uitdrukking is “aan de dop zijn” of “aan de dop staan”. Hier spreekt mijnheer Bad Attila evenwel over “op de dop staan”. Is dat in Vlaanderen taalkundig even juist lokaal Nederlands dan “aan de dop staan” ?
Atilla heeft z'n eigen privé taalgebruik.

Laatst gewijzigd door Boduo : 28 april 2016 om 22:53.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2016, 22:57   #63
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Atilla heeft z'n eigen privé taalgebruik.
I see.
Dan neem ik aan dat de Vlaams-Nederlandse uitdrukking die ik eerder noteerde, met name "aan de dop staan", de juiste is.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 28 april 2016 om 22:57.
Oud 28 april 2016, 23:00   #64
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Wist je dat niet, dat Vlamingen heel achteloos, nonchalant en onbekommerd omgaan met hun taaldingetjes? Het luistert allemaal zo nauw niet. Op of aan, who cares?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2016, 23:01   #65
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
I see.
Dan neem ik aan dat de Vlaams-Nederlandse uitdrukking die ik eerder noteerde, met name "aan de dop staan", de juiste is.
Pffff En welke instantie gaat over Vlaams (dialectisch) taalgebruik denk je?

Doppen is doppen. Hij dopt. Hij is aan de dop. Hij staat aan de dop. Op de dop staan is ongewoon.

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 april 2016 om 23:08.
Oud 28 april 2016, 23:02   #66
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
De Belgische regering pleegt zelf terroristische daden als zij gaan bombarderen in Syrië en Libby, tenminste als er ooit overeenstemming zal bereikt worden over de term "terrorisme" !

Een commissie van de Verenigde Naties definieerde terrorisme als: "Het onrechtmatig en intentioneel veroorzaken van dood of lichamelijke verwondingen of ernstige schade aan eigendom wanneer het doel van het gedrag, door zijn aard of context, het intimideren van een bevolking is, of het dwingen van een overheid of een internationale organisatie om bepaalde handelingen te stellen of ervan af te zien." Problemen zijn evenwel gerezen over de toepasselijkheid van deze definitie op de militaire troepen van een Staat en op bevrijdingsbewegingen. Daarom is deze definitie niet door alle landen geaccepteerd en de onenigheid hierover draagt in hoge mate bij aan het feit dat er tot op heden geen antiterrorisme-verdrag is gesloten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Terrorisme
Je dwaalt af.
Oud 28 april 2016, 23:05   #67
eno2
Banneling

Standaard

Vlamingen zijn noeste werkers uitgezonderd de doppers.

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 april 2016 om 23:06.
Oud 29 april 2016, 00:00   #68
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wist je dat niet, dat Vlamingen heel achteloos, nonchalant en onbekommerd omgaan met hun taaldingetjes? Het luistert allemaal zo nauw niet. Op of aan, who cares?
I care, sir. Als ik dan toch “mijn” beetje (al dan niet Vlaams-)Nederlands wil onderhouden, doe ik het graag zo goed mogelijk.

En om op uw post 65 te reageren : mij werd hier al dikwijls (overigens terecht) verweten dat mijn Nederlands taalgebruik oubollig, te weinig levendig, en in ieder geval veel te weinig “Vlaams” is. Ik poog daar iets aan te doen, ook al weet ik best dat ik mij aldus wellicht een klein beetje in het mijnenveld der lokale streektaal waag.

Overigens heb ik totaal niets tegen dialect, wel integendeel : ik heb het altijd jammer gevonden dat ikzelf geen enkel dialect beheers, ook niet voor wat mijn eigen taal of talen betreft. Ik kan enkel her en der een lokale tongval nadoen, zowel in het Frans als in mijn tweede taal, het Engels.

En ik beken dat ik, voor wat het lokaal Vlaams betreft, vroeger als ik een dag in België was wel eens een zinnetje heimelijk fonetisch noteerde om het nadien te proberen uitspreken. Ik ken er nog enkele, wellicht uit de omgeving van de kust vermits ik daar meestal verbleef op de terugweg naar mijn land : “t’es ollomollo vaisse groessels, maddamstsje” of “tottenoastjejoare, dadd�*�*”. Ik verzeker u dat ik het bijzonder leuk vond om zelf te zien in welke onmogelijke plooien ik mijn smoeltje moest wringen als ik zoiets nadien in het hotel voor de badkamerspiegel probeerde na te doen.....

Laatst gewijzigd door Gwylan : 29 april 2016 om 00:09.
Oud 29 april 2016, 00:11   #69
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...en andere hangmatters...
Oud 29 april 2016, 00:13   #70
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bad Atilla is geen Vlaming.
Oud 29 april 2016, 00:16   #71
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
I care, sir. Als ik dan toch “mijn” beetje (al dan niet Vlaams-)Nederlands wil onderhouden, doe ik het graag zo goed mogelijk.

En om op uw post 75 te reageren : mij werd hier al dikwijls (overigens terecht) verweten dat mijn Nederlands taalgebruik oubollig, te weinig levendig, en in ieder geval veel te weinig “Vlaams” is. Ik poog daar iets aan te doen, ook al weet ik best dat ik mij aldus wellicht een klein beetje in het mijnenveld der lokale streektaal waag.

Overigens heb ik totaal niets tegen dialect, wel integendeel : ik heb het altijd jammer gevonden dat ikzelf geen enkel dialect beheers, ook niet voor wat mijn eigen taal of talen betreft. Ik kan enkel her en der een lokale tongval nadoen, zowel in het Frans als in mijn tweede taal, het Engels.

En ik beken dat ik, voor wat het lokaal Vlaams betreft, vroeger als ik een dag in België was wel eens een zinnetje heimelijk fonetisch noteerde om het nadien te proberen uitspreken. Ik ken er nog enkele, wellicht uit de omgeving van de kust vermits ik daar meestal verbleef op de terugweg naar mijn land : “t’es ollomollo vaisse groessels, maddamstsje” of “tottenoastjejoare, dadd�*�*”. Ik verzeker u dat ik het bijzonder leuk vond om zelf te zien in welke onmogelijke plooien ik mijn smoeltje moest wringen als ik zoiets nadien in het hotel voor de badkamerspiegel probeerde na te doen.....
Knap. Dat moet Oostends geweest zijn. Ik heb het opgegeven, de strijd voor mijn zuiver Nederlands. Maintenant je m'en fous, ik praat het toch nooit meer. Ik had me moeten een "inslapend Nederlands woordenboek" aanschaffen indertijd, toen ik jong was, in plaats van een Antwerps.

Citaat:
I care, sir.
Amaai, innige deelneming, Om de tien kilometer gaat ge andere fonetische tekens voor dezelfde woorden mogen neerpennen.

Citaat:
oubollig, te weinig levendig,
Euh... nee. Te geconvolueerd. Ge hebt de Franse gewoonte van lange voldragen volzinnen te brouwen. Dat zijn de Vlaminkskens zo niet gewoon.

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 april 2016 om 00:25.
Oud 29 april 2016, 00:27   #72
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
edit. ...en de lijntrekkers natuurlijk.
Oud 29 april 2016, 00:37   #73
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De kracht van verandering.
Je bedoelt dat niet Chris Peeters maar een N-VA-er minister van werk is?

Mag ik er even aan herinneren dat dit schandaal al j�*ren aan de gang is, alsook welke partij(en) sinds 1999 de minister van werk leveren?

Citaat:
1999 - 2003 Laurette Onkelinx PS minister van werkgelegenheid
2003 - 2004 Frank Vandenbroucke sp.a minister van werk en pensioenen
*2003 Anissa Temsamani sp.a staatssecretaris voor arbeidsorganisatie en welzijn op het werk
*2003 - 2004 Kathleen Van Brempt sp.a staatssecretaris voor arbeidsorganisatie en welzijn op het werk
2004 - 2005 Freya Van den Bossche sp.a minister van werk
2005 - 2007 Peter Vanvelthoven sp.a minister van werk
2007 - 2008 Josly Piette cdH minister van werk
2008 - 2011 Joëlle Milquet cdH minister van werk en gelijke kansen
2011 - 2014 Monica De Coninck sp.a minister van werk
2014 - heden Kris Peeters CD&V minister van werk, economie en consumentenzaken
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_...ciale_Voorzorg

Volgens Peeters hebben gedetineerden geen recht op een uitkering. Toch zullen moslimterroristen nog tot het eerste kwartaal van 2017 op beide oren kunnen slapen.

Citaat:
Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) wil zo snel mogelijk een eind maken aan de onterechte uitbetaling van werkloosheidsuitkeringen aan gedetineerden. 'De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid zal de informatie automatisch krijgen en doorgeven aan RVA', stelt Peeters voor ter oplossing. Die maatregel zou in het eerste trimester van 2017 in werking treden.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160428_02262659

Ook de schuld van de N-VA, zeker?
Oud 29 april 2016, 00:39   #74
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Knap. Dat moet Oostends geweest zijn. Ik heb het opgegeven, de strijd voor mijn zuiver Nederlands. Maintenant je m'en fous, ik praat het toch nooit meer. Ik had me moeten een "inslapend Nederlands woordenboek" aanschaffen indertijd, toen ik jong was, in plaats van een Antwerps.

Amaai, innige deelneming, Om de tien kilometer gaat ge andere fonetische tekens voor dezelfde woorden mogen neerpennen.

Euh... nee. Te geconvolueerd. Ge hebt de Franse gewoonte van lange voldragen volzinnen te brouwen. Dat zijn de Vlaminkskens zo niet gewoon.
De "stadhuiswoorden" waar jij volgaarne gebruik van maakt zijn zelfs de Belgen niet gewend.
Oud 29 april 2016, 00:46   #75
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
.....Volgens Peeters hebben gedetineerden geen recht op een uitkering. Toch zullen moslimterroristen nog tot het eerste kwartaal van 2017 op beide oren kunnen slapen.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160428_02262659

.......
Dat lees ik in het artikel van uw link anders. Ik citeer : "Hij benadrukt dat men ondertussen niet bij de pakken zal blijven zitten. 'We gaan ook een aantal bijkomende acties ondernemen. De RVA krijgt na toelating van de procureur-generaal een lijst van terreurverdachten en op basis van die lijst wordt gecontroleerd over wie werkloosheid ontvangt en wie in de gevangenis zit of gezeten heeft. Ten onrechte ontvangen uitkeringen worden teruggevorderd en uitbetalingen van werkloosheidsuitkeringen worden stopgezet.'

'Wij zullen aanvullend RVA-inspecteurs naar de gevangenis sturen om gerichte informatie in te winnen over het globale bestand van de gedetineerden', stelt hij."

Laatst gewijzigd door Gwylan : 29 april 2016 om 00:47.
Oud 29 april 2016, 00:47   #76
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Citaat:
oubollig, te weinig levendig,
Edit. Ge moet daar trouwens niet mee inzitten. Ik sla ze graag met stadhuiswoorden om de oren waar ze op de Belgische stadhuizen nog nooit van gehoord hebben.
Oud 29 april 2016, 00:53   #77
eno2
Banneling

Standaard

Het is eigenlijk buitenwerelds dat zo'n mistoestanden als die dop voor terroristen in de bak niet onmiddellijk zouden kunnen stopgezet worden.

Brave autochtone burgers hun identiteitskaart in beslag nemen en voor hun neus versnipperen, omdat ze geen bewezen vast adres meer hebben, dat kunnen ze dan weer wél...

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 april 2016 om 01:01.
Oud 29 april 2016, 00:56   #78
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat lees ik in het artikel van uw link anders. Ik citeer : "Hij benadrukt dat men ondertussen niet bij de pakken zal blijven zitten. 'We gaan ook een aantal bijkomende acties ondernemen. De RVA krijgt na toelating van de procureur-generaal een lijst van terreurverdachten en op basis van die lijst wordt gecontroleerd over wie werkloosheid ontvangt en wie in de gevangenis zit of gezeten heeft. Ten onrechte ontvangen uitkeringen worden teruggevorderd en uitbetalingen van werkloosheidsuitkeringen worden stopgezet.'

'Wij zullen aanvullend RVA-inspecteurs naar de gevangenis sturen om gerichte informatie in te winnen over het globale bestand van de gedetineerden', stelt hij."
Oei, een geval van selectieve leesblindheid. Verre van mij, daarover verwonderd te zijn.
Oud 29 april 2016, 00:59   #79
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En om op uw post 65 te reageren : mij werd hier al dikwijls (overigens terecht) verweten dat mijn Nederlands taalgebruik oubollig, te weinig levendig, en in ieder geval veel te weinig “Vlaams” is. Ik poog daar iets aan te doen, ook al weet ik best dat ik mij aldus wellicht een klein beetje in het mijnenveld der lokale streektaal waag.

Probeer het Limburgs eens dat aan de Nederlandse grens gesproken wordt. "Sjuun sjoenk Sjang" lijkt me niet zo moeilijk te zijn.
Oud 29 april 2016, 01:02   #80
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De titel laat anders weinig aan de verbeelding over.

Citaat:
Minister van Werk wil zo snel mogelijk eind maken aan stempelgeld voor opgesloten terroristen
Peeters: 'Structurele oplossing komt er begin 2017'

Laatst gewijzigd door Knuppel : 29 april 2016 om 01:02.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be