![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bovenstaande is een goed voorbeeld van wat een onwetend wicht als ik aan het zoeken zet in mijn taalboekjes, en op het internet. Ik meen wel te begrijpen wat men in Vlaanderen bedoelt met “de dop”, maar ik had ergens genoteerd dat de uitdrukking is “aan de dop zijn” of “aan de dop staan”. Hier spreekt mijnheer Bad Attila evenwel over “op de dop staan”. Is dat in Vlaanderen taalkundig even juist lokaal Nederlands dan “aan de dop staan” ? Laatst gewijzigd door Gwylan : 28 april 2016 om 22:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Boduo : 28 april 2016 om 22:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Minister-President
|
![]() I see.
Dan neem ik aan dat de Vlaams-Nederlandse uitdrukking die ik eerder noteerde, met name "aan de dop staan", de juiste is. Laatst gewijzigd door Gwylan : 28 april 2016 om 22:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Doppen is doppen. Hij dopt. Hij is aan de dop. Hij staat aan de dop. Op de dop staan is ongewoon. Laatst gewijzigd door eno2 : 28 april 2016 om 23:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() Vlamingen zijn noeste werkers uitgezonderd de doppers.
Laatst gewijzigd door eno2 : 28 april 2016 om 23:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En om op uw post 65 te reageren : mij werd hier al dikwijls (overigens terecht) verweten dat mijn Nederlands taalgebruik oubollig, te weinig levendig, en in ieder geval veel te weinig “Vlaams” is. Ik poog daar iets aan te doen, ook al weet ik best dat ik mij aldus wellicht een klein beetje in het mijnenveld der lokale streektaal waag. Overigens heb ik totaal niets tegen dialect, wel integendeel : ik heb het altijd jammer gevonden dat ikzelf geen enkel dialect beheers, ook niet voor wat mijn eigen taal of talen betreft. Ik kan enkel her en der een lokale tongval nadoen, zowel in het Frans als in mijn tweede taal, het Engels. En ik beken dat ik, voor wat het lokaal Vlaams betreft, vroeger als ik een dag in België was wel eens een zinnetje heimelijk fonetisch noteerde om het nadien te proberen uitspreken. Ik ken er nog enkele, wellicht uit de omgeving van de kust vermits ik daar meestal verbleef op de terugweg naar mijn land : “t’es ollomollo vaisse groessels, maddamstsje” of “tottenoastjejoare, dadd�*�*”. Ik verzeker u dat ik het bijzonder leuk vond om zelf te zien in welke onmogelijke plooien ik mijn smoeltje moest wringen als ik zoiets nadien in het hotel voor de badkamerspiegel probeerde na te doen..... Laatst gewijzigd door Gwylan : 29 april 2016 om 00:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ...en andere hangmatters...
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bad Atilla is geen Vlaming.
![]() |
#71 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 29 april 2016 om 00:25. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je bedoelt dat niet Chris Peeters maar een N-VA-er minister van werk is?
Mag ik er even aan herinneren dat dit schandaal al j�*ren aan de gang is, alsook welke partij(en) sinds 1999 de minister van werk leveren? Citaat:
Volgens Peeters hebben gedetineerden geen recht op een uitkering. Toch zullen moslimterroristen nog tot het eerste kwartaal van 2017 op beide oren kunnen slapen. Citaat:
Ook de schuld van de N-VA, zeker?
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
'Wij zullen aanvullend RVA-inspecteurs naar de gevangenis sturen om gerichte informatie in te winnen over het globale bestand van de gedetineerden', stelt hij." Laatst gewijzigd door Gwylan : 29 april 2016 om 00:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() Het is eigenlijk buitenwerelds dat zo'n mistoestanden als die dop voor terroristen in de bak niet onmiddellijk zouden kunnen stopgezet worden.
Brave autochtone burgers hun identiteitskaart in beslag nemen en voor hun neus versnipperen, omdat ze geen bewezen vast adres meer hebben, dat kunnen ze dan weer wél... Laatst gewijzigd door eno2 : 29 april 2016 om 01:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#80 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 29 april 2016 om 01:02. |
||
![]() |
![]() |