Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2016, 20:12   #61
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Wel in feite al je mij zou opsluiten voor een jaar of drie in een gevang met tv, internet, gsm zou ik dat niet ervaren als een straf;;; want ik zou gewoon kunnen werken;;;
Internet.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 8 mei 2016, 20:20   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Mijn dada nog eens herhalen:

- je wordt een moordenaar op het ogenblik dat je iemand vermoordt; niet op het ogenblik dat je daar - zoveel later - misschien - voor veroordeeld wordt.
- het begrip "je bent onschuldig tot ..." is dus een juridische constructie. Die moet stand houden in een juridische context, want daar zeer nuttig.

- je wordt niet "zo maar" in preventieve hechtenis genomen. Je moet verdorie al erg stout geweest zijn.

- er worden veel schuldigen niet veroordeeld, omdat de bewijskracht onvoldoende is, omdat er onnozele advocatenregeltjes van procedure zijn enz. In al die gevallen is tenminste toch bij het uitzitten van de preventieve hechtenis enige rechtvaardigheid geschied.
In de gevallen dat de betrokkene echt onschuldig is, is het wel degelijk een ernstige fout, een groot drama. Ik pleit dus wel voor streng, maar niet voor onrechtvaardig optreden.

- een straf is een straf. Ze moeten dat dus wel degelijk voelen.

- ik denk zo dat als ge onze gevangenissen vergelijkt met deze in Fr, Sp, It ... dat we er niet zo slecht uitkomen in de praktijk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2016, 20:52   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb zo een kennis die mij in extenso al de juridische verworvenheden van gevangenen toelichtte...

Ze mogen nauwelijks gefouilleerd worden. Dus smokkelen ze vanalles naar binnen. Vroeger deden ze dat naakt, nu kunnen ze er nauwelijks eens aan tasten
Ze hebben allemaal een gsm, terwijl nl gevangenen geen gsm horen te hebben ?
Ze kunnen niet scrambelen, of ze verpesten hun eigen communicatie...

Ze kopen breedshcerm tv, Ze kwamen alsmaar groter, en als ze de cel eens doorzochten, was de tv zogenaamd kapot door de controle
Dan huren ze nu een tv, en slaan ze die kapot als ze zich eens boos maken

Het is prettig gestoord toch die juridische rechten die gevangenen kunnen afdwingen... Het maakt het werk,in de gevangenissen echt wel riskanter en moeilijker...u

Laatst was er een druglevering met een drone... Grappig he dat is precies het gevolg van gsm communicatie. Grappig he ze hebben daarbinnen gewoon alles wat ze willen
Rechters kunnen niet anders dan handelen overeenkomstig de wet. Gevangenissen werken met regels.

Als er problemen zijn, dan is het misschien dat er iets mis is met de wetten en de regels.

Dan moet men zich richten tot de personen die deze wetten en regels opstellen: de politieke wereld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2016, 21:24   #64
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Rechters kunnen niet anders dan handelen overeenkomstig de wet. Gevangenissen werken met regels.

Als er problemen zijn, dan is het misschien dat er iets mis is met de wetten en de regels.

Dan moet men zich richten tot de personen die deze wetten en regels opstellen: de politieke wereld.
er bestaat geen wet die zegt dat een gevangene recht heeft op een TV ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2016, 21:26   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaan wel regels voor de huishouding in de gevangenis. Die worden door de overheid vastgelegd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2016, 21:58   #66
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er bestaat ook geen wet dat de gevangenis TV's moet verhuren en daar zwart geld mee moet verdienen.

Niettemin is dat normale praktijk.
Oud 8 mei 2016, 22:09   #67
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ale een 2meter curved TV met smartphone, computer, stereoinstallatie, en geen geld voor een pispot . Een mens zit liever in de stront voor zijn scherm
Driehonder euro per dag, maar geen geld voor een nieuwe WC uit de brico ?
Ik hoop dat u vandaag eens de werkelijke cellen gezien hebt op het nieuws.
Anders kan je het wel nog terug opvragen.

En vorst is nog 10 keer erger.

Doe dat eens 3 x 365 dagen en nachten.
We zullen dan eens opnieuw klappen.

En pispotten kan je er niet kopen en naar de brico gaan vinden ze nogal link.

Laatst gewijzigd door Mambo : 8 mei 2016 om 22:11.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2016, 08:56   #68
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel in feite al je mij zou opsluiten voor een jaar of drie in een gevang met tv, internet, gsm zou ik dat niet ervaren als een straf;;; want ik zou gewoon kunnen werken;;;
Ah ja, maar je bent nooit opgesloten geweest, nietwaar? Dan is het niet moeilijk om stoer te beweren dat je dat niet als een straf zou ervaren.

De vrijwilligers die drie dagen in de gevangenis van Beveren hebben gezeten piepen wel ietwat anders...

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 9 mei 2016 om 08:58.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2016, 10:42   #69
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mijn dada nog eens herhalen:

- je wordt een moordenaar op het ogenblik dat je iemand vermoordt; niet op het ogenblik dat je daar - zoveel later - misschien - voor veroordeeld wordt.
- het begrip "je bent onschuldig tot ..." is dus een juridische constructie. Die moet stand houden in een juridische context, want daar zeer nuttig.

- je wordt niet "zo maar" in preventieve hechtenis genomen. Je moet verdorie al erg stout geweest zijn.

- er worden veel schuldigen niet veroordeeld, omdat de bewijskracht onvoldoende is, omdat er onnozele advocatenregeltjes van procedure zijn enz. In al die gevallen is tenminste toch bij het uitzitten van de preventieve hechtenis enige rechtvaardigheid geschied.
In de gevallen dat de betrokkene echt onschuldig is, is het wel degelijk een ernstige fout, een groot drama. Ik pleit dus wel voor streng, maar niet voor onrechtvaardig optreden.

- een straf is een straf. Ze moeten dat dus wel degelijk voelen.

- ik denk zo dat als ge onze gevangenissen vergelijkt met deze in Fr, Sp, It ... dat we er niet zo slecht uitkomen in de praktijk.
Uw dada getuigt van weinig kennis terzake.

Iemand die verdacht wordt van moord is een moordenaar op het ogenblik dat hij wordt veroordeeld en zijn schuld komt vast te staan. Al de tijd daarvoor wordt hij vermoed onschuldig te zijn, wat niet meer dan normaal is anders zou je volledig willekeurig iedereen van straat kunnen plukken en in de gevangenis steken. Ik neem aan dat U daar niet voor pleit.

Er zijn mensen die in de voorlopige hechtenis terecht komen omwille van een eenvoudige winkeldiefstal. Dus ook voor relatief lichte misdrijven. Daarbij komt dat België in verhouding de meer mensen in voorhechtenis zitten dan de rest van Europa en dat deze voorhechtenis trouwens ook langer duurt.

Schuldige ben je op het ogenblik dat je veroordeeld wordt. Het feit dat je niet veroordeeld wordt zou ook kunnen impliceren dat je onschuldig bent. U vertrekt blijkbaar van het uitgangspunt dat iedereen schuldig is tot het tegendeel is bewezen, wat de wereld op zijn kop is natuurlijk.

Een straf is een straf. Heeft U ooit al 1 dag een vrijheidsberoving ondergaan. Ik denk het niet want dan zou U zo niet van de toren blazen.

Als je onze gevangenissen vergelijkt met bv. de Nederlandse dan val je omver. De toestanden zijn middeleeuws en mensonwaardig. Misschien moet U maar is een weekje gaan zitten in Merksplas of de Begijnenstraat. Belgie is al verschillende malen veroordeeld voor de manier waarop zij omgaat met haar gedetineerden (waarvan het grootste deel voorlopige hechtenissen zijn) Meer dan eender welk ander land uit Europa.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2016, 11:43   #70
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Uw dada getuigt van weinig kennis terzake.

Iemand die verdacht wordt van moord is een moordenaar op het ogenblik dat hij wordt veroordeeld en zijn schuld komt vast te staan. Al de tijd daarvoor wordt hij vermoed onschuldig te zijn, wat niet meer dan normaal is anders zou je volledig willekeurig iedereen van straat kunnen plukken en in de gevangenis steken. Ik neem aan dat U daar niet voor pleit.

Er zijn mensen die in de voorlopige hechtenis terecht komen omwille van een eenvoudige winkeldiefstal. Dus ook voor relatief lichte misdrijven. Daarbij komt dat België in verhouding de meer mensen in voorhechtenis zitten dan de rest van Europa en dat deze voorhechtenis trouwens ook langer duurt.

Schuldige ben je op het ogenblik dat je veroordeeld wordt. Het feit dat je niet veroordeeld wordt zou ook kunnen impliceren dat je onschuldig bent. U vertrekt blijkbaar van het uitgangspunt dat iedereen schuldig is tot het tegendeel is bewezen, wat de wereld op zijn kop is natuurlijk.

Een straf is een straf. Heeft U ooit al 1 dag een vrijheidsberoving ondergaan. Ik denk het niet want dan zou U zo niet van de toren blazen.

Als je onze gevangenissen vergelijkt met bv. de Nederlandse dan val je omver. De toestanden zijn middeleeuws en mensonwaardig. Misschien moet U maar is een weekje gaan zitten in Merksplas of de Begijnenstraat. Belgie is al verschillende malen veroordeeld voor de manier waarop zij omgaat met haar gedetineerden (waarvan het grootste deel voorlopige hechtenissen zijn) Meer dan eender welk ander land uit Europa.
Ja maar, ze moeten afzien, ze zullen het wel gedaan hebben! Ahja, anders steken ze ze toch niet in de gevangenis... [/schoof]
Oud 9 mei 2016, 11:44   #71
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ah ja, maar je bent nooit opgesloten geweest, nietwaar? Dan is het niet moeilijk om stoer te beweren dat je dat niet als een straf zou ervaren.

De vrijwilligers die drie dagen in de gevangenis van Beveren hebben gezeten piepen wel ietwat anders...
En die hadden dan nog matrassen zonder bloed kots pis en strontvlekken.
Oud 9 mei 2016, 11:47   #72
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik hoop dat u vandaag eens de werkelijke cellen gezien hebt op het nieuws.
Anders kan je het wel nog terug opvragen.

En vorst is nog 10 keer erger.

Doe dat eens 3 x 365 dagen en nachten.
We zullen dan eens opnieuw klappen.

En pispotten kan je er niet kopen en naar de brico gaan vinden ze nogal link.
Blijk er dan buiten !
Dat heb je ook geen probleem.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2016, 11:56   #73
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Blijk er dan buiten !
Dat heb je ook geen probleem.
PM me uw gegevens, dan stuur ik een anonieme tip naar het parket.

Als ze dan uw deur naar binnen stampen en ze pakken u op moet je vooral roepen, ik ben onschuldig.

Er zitten meer dan 5000 mensen in de gevangenis die niet veroordeeld zijn, begrijp je dat echt niet?
Oud 9 mei 2016, 14:11   #74
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KoekjeVanEigenDeeg Bekijk bericht
Anders zaten ze misschien niet in voorhechtenis? Of begrijp ik dat niet?
De VN stelt dat in Belgie het voorarrest door het parket structureel misbruikt wordt om mensen te straffen zonder dat ze veroordeeld zijn.

Begrijp je dat niet?
Oud 9 mei 2016, 14:22   #75
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KoekjeVanEigenDeeg Bekijk bericht
Anders zaten ze misschien niet in voorhechtenis? Of begrijp ik dat niet?
En volgens hun advocaten allemaal onschuldig, dat weet toch iedereen !
Al die sukkelaars moet men onmiddellijk vrijlaten !
Trouwens dat vinden de gevangenisverantwoordelijken ook !

Citaat:
"Geef gevangenen vier maanden 'korting' als compensatie voor stakingen"

http://www.hln.be/hln/nl/4833/Gevang...takingen.dhtml

Volgend voorstel : niemand nog naar de gevangenis !
Dat zou alle frustraties bij die onschuldigen wegnemen en een bijkomende besparing betekenen.

Het kan altijd nog gekker in dit land en dit vooral onder impuls van het zuidelijk gedeelte.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2016, 14:37   #76
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...

...
Bij veroordelingen tot drie jaar is dat nu al het geval, thuis met een bandje.

Waar je dan soms zeven jaar moet op wachten.

- En dan komen nu de slimmeriken zeggen dat dit niet kan omdat de straf in uitvoering moet gaan binnen de vijf jaar na de uitspraak.

Maar ook daar omzeild de Belgische staat haar eigen wetten, want net voor die vijf jaar aflopen laten ze je komen naar de gevangenis en ze zetten je gelijk op strafonderbreking, zodat je nog een paar jaar kan wachten op je bandje.
Oud 9 mei 2016, 17:10   #77
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En volgens hun advocaten allemaal onschuldig, dat weet toch iedereen !
Al die sukkelaars moet men onmiddellijk vrijlaten !
Trouwens dat vinden de gevangenisverantwoordelijken ook !

http://www.hln.be/hln/nl/4833/Gevang...takingen.dhtml

Dat zou alle frustraties bij die onschuldigen wegnemen en een bijkomende besparing betekenen.

Het kan altijd nog gekker in dit land en dit vooral onder impuls van het zuidelijk gedeelte.
De afschaffing van de gevangenis an sich is al lang een centraal gegeven bij bepaalde criminologische en penologische strekkingen, hoor. Zeker niet alleen in België...
Oud 9 mei 2016, 18:14   #78
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er bestaan wel regels voor de huishouding in de gevangenis. Die worden door de overheid vastgelegd.
nee hoor, die worden juridisch verlegd
heeft de staat ooit gezegd dat ze gevangenen 300 euro per dag moeten betalen omdat ze zich niet kunnen douchen ? In feite niet, en bovendien in zo'n omgeving waar je geen enkele manier ook maar behoefte hebt aan geld, en waar netto 300 euro per dag overeenkomt met een maandwedde van een steuntrekker van 1200 euro per dag bruto.... Lijkt de functie die deze gevangen nu bekleden de waarde van een CEO ???

Ik denk dat de rechtbank gewoon alle sporen kwijt is ,en dat daar een pak rechters zitten die gewoon ons rechtssysteem willen kapot krijgen...

Laatst gewijzigd door brother paul : 9 mei 2016 om 18:17.
Oud 9 mei 2016, 18:19   #79
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De afschaffing van de gevangenis an sich is al lang een centraal gegeven bij bepaalde criminologische en penologische strekkingen, hoor. Zeker niet alleen in België...
je kunt u inderdaad afvragen of dat middeleeuws systeem ergens goed voor is ?

Laten we zeggen als je een gevangenis maakt voor een dutroux type, die mens is niet geschikt om te functioneren in de maatschappij,

Dan kan het ook dienen als voorhechtenis om te voorkomen dat iemand zijn straf wil ontvluchten, daar is het ook een prima instrument voor

Maar ik vind het bvb van de pot geruk tdat je uw straf ontloopt en uw boete ontloopt door een straf uit te zitten. Je steelt 300.000 euro en je zit een jaartje in het gevang, ttz uw voorhechtenis is genoeg om uw straf uit te zitten Case closed et voila waar verdien je zorap geld hé
Oud 9 mei 2016, 19:22   #80
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je kunt u inderdaad afvragen of dat middeleeuws systeem ergens goed voor is ?

Laten we zeggen als je een gevangenis maakt voor een dutroux type, die mens is niet geschikt om te functioneren in de maatschappij,

Dan kan het ook dienen als voorhechtenis om te voorkomen dat iemand zijn straf wil ontvluchten, daar is het ook een prima instrument voor

Maar ik vind het bvb van de pot geruk tdat je uw straf ontloopt en uw boete ontloopt door een straf uit te zitten. Je steelt 300.000 euro en je zit een jaartje in het gevang, ttz uw voorhechtenis is genoeg om uw straf uit te zitten Case closed et voila waar verdien je zorap geld hé
Waarom doe je het dan niet als het zo eenvoudig is?

Laatst gewijzigd door Xenophon : 9 mei 2016 om 19:22.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be