Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2016, 14:21   #61
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als iemand 's nachts inbreekt bij mij, zodat ik mijn laptop en nog wat spullen kwijt ben, en zodat mijn heksie perfeksie 's ochtends met schrik naar beneden komt, maanden na de feiten nog,
dan denk ik dat het altijd nuttig is dat die crimineel lang genoeg opgesloten wordt.
Of psychiaters en sociale aksidenten die man nog kunnen op een reïntegratie-pad krijgen, is maar van secundair belang.
Het belangrijkste is dat die man een les krijgt, namelijk : "doe dat niet meer".

.
Inderdaad je zegt het zelf...het belangrijkste is dat die man iets wordt bijgebracht in de vorm van lessen. Echter dacht ik dat het net dat is dat ontbreekt in de gevangenis.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 15:04   #62
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Inderdaad je zegt het zelf...het belangrijkste is dat die man iets wordt bijgebracht in de vorm van lessen. Echter dacht ik dat het net dat is dat ontbreekt in de gevangenis.
Kom, laat ons eerlijk zijn, een jaartje behandeld worden als een beest is voorzeker een garantie om weer volledig aangepast te zijn aan de maatschappij.
Oud 17 mei 2016, 17:54   #63
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben blijkbaar veel soften en veel meer mietjes dan jij.

Ik wou zo al niet naar de gevangenis, dus bleef is zeker en vast een brave burger.
Maar als ik zo hoor (en godbetert mocht het me ooit effectief overkomen) dat ik in de beschreven omstandigheden moet overleven, dan zou mijn besluit bij de vrijlating absoluut en zonder compromissen zijn:
hier wil ik niet meer terugkeren. Het is slimmer dat ik me vanaf nu ga gedragen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 18:11   #64
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben blijkbaar veel soften en veel meer mietjes dan jij.

Ik wou zo al niet naar de gevangenis, dus bleef is zeker en vast een brave burger.
Maar als ik zo hoor (en godbetert mocht het me ooit effectief overkomen) dat ik in de beschreven omstandigheden moet overleven, dan zou mijn besluit bij de vrijlating absoluut en zonder compromissen zijn:
hier wil ik niet meer terugkeren. Het is slimmer dat ik me vanaf nu ga gedragen.

.
Wat U zou besluiten is iets dat jij moeilijk kan voorspellen gezien je naar mijn bescheiden mening nog zelfs nooit een gevangenis van binnenin hebt gezien....dus naar hoe jij zou reageren na een paar jaar bajes heb je enkel het raden.

Dat je enkel met repressie nooit iets oplost is blijkbaar iets dat ze bij uw partij nooit zullen willen horen. Zelfs in landen met de strengste en ergste gevangenisstraffen en de doodstraf blijkt dat heel duidelijk.

Maar populisten weten beter als geen ander dat je altijd moet roepen wat Jan Modaal graag horen wil.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 mei 2016 om 18:14.
Oud 17 mei 2016, 18:35   #65
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee maar je moet wel een hersenloze garnaal zijn wanneer je omwille van een baas jezelf zo in de problemen zet dat jij in de gevangenis terecht komt, dan heb je vaak ook zelf dik verdient aan die zaakjes?

Niemand zegt dat je dan een vak moet leren, maar het merendeel in gevangenissen is laag geschoold en afhankelijk van uitkeringen.
Als ze dan al nog maar eens voor de zoveelste keer iemand plezier te doen alsnog een vak moeten leren ...welk vak mag dat dan zijn voor u?
En vooral...als dat aan het tempo gaat waarmee ze de jongeren vele jaren bezig weten te houden op een normale school...hoe ga je dat invullen als de strafmaat lager ligt?

Je wil dingen doen die niet kunnen; doe het dan ook niet.

Doe iets zinvol.
Oud 17 mei 2016, 18:38   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee maar je moet wel een hersenloze garnaal zijn wanneer je omwille van een baas jezelf zo in de problemen zet dat jij in de gevangenis terecht komt, dan heb je vaak ook zelf dik verdient aan die zaakjes?

Niemand zegt dat je dan een vak moet leren, maar het merendeel in gevangenissen is laag geschoold en afhankelijk van uitkeringen.
Zoals alle hersenloze cipiers nu als garnalen voluit aan het frauderen zijn met ziekte briefjes, vernielingen...mensonterende toestanden provoceren...is het zoiets dat je bedoeld?

Ik weet niet of je het weet maar ze verzamelen nochtans vele jaren celstraf momenteel.
Uiteraard welke met de mantel der liefde zal geseponeerd worden hé.
Maatjes onder elkander doen dat wel.

Welk vak zou u hun aanraden in de cel?

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 mei 2016 om 18:39.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 19:27   #67
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tegenwoordig komt niemand nog op zulke jonge leeftijd van school dat ze nog geen vak hadden geleerd.
Of dat wel een echt vak is of een schoolse omschrijving om hun al die jaren bezig gehouden te hebben dat is weer wat anders.
Maar de meesten hebben wel een diploma of getuigschrift van iets.

Of wil men van iedere gedetineerde een metser maken? Om dan vervolgens al het metselwerk of ander bouwwerk toch door polen en Bulgaren te laten doen?
Dat zijn dubbele frustraties om den duur.
Weer niet goed genoeg voor de wereld denkt men dan.
Begrijp ik.
Maar wat gaat men dan in de nor wel leren?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 19:35   #68
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Straks moet elke brave gast die geen job kan vinden, 't een en ander gaan uitspoken om in't gevang te geraken, omdat dat de enige manier is om nog kans te maken op 'n job.

Manman, waar zijde dan mee bezig. Zorg eerst dat alle jonge werklozen 'n baan hebben ipv gevangenen gaan vrijlaten en jobs bezorgen.
Dat is nu eens precies het gevoel dat ik daar bij krijg.
Oud 17 mei 2016, 19:37   #69
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Kom, laat ons eerlijk zijn, een jaartje behandeld worden als een beest is voorzeker een garantie om weer volledig aangepast te zijn aan de maatschappij.
Het kan in elk geval ontradend werken.
Oud 17 mei 2016, 19:39   #70
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Begrijp ik.
Maar wat gaat men dan in de nor wel leren?
Zo goed als niks valt er daar te leren.
Niet dat er geen cursussen zijn, er is daar geen tijd voor om het te doen.
Om een cursus te mogen doen, als je toelating krijgt dus...moet de duur van je straf hoger zijn dan de duur van de cursus.

In de praktijk zal je dus nada leren.
Trek er uw voorarrest af waarin nog niks zeker is dus geen aanvraag kan gedaan worden; trek van de overige straf de mogelijke vervroegde vrijlating af (ook als je ze niet krijgt)...en als dat allemaal ook maar 1 dag korter is dan de duur van de cursus kan en mag je geen cursus doen vermits je ze toch niet gaat uitdoen.

Er schiet niks over.

En nogmaals, de meesten kennen een stiel of zijn reeds jaren bezig in iets.
En er zit ook een groot deel met weldegelijk hoge diploma's in de cel. Die gaan zeker ook geen minderwaardige stiel of beroep beginnen doen omdat iemand dat zo denkt dat ze dat maar kunnen doen.

Dat is praat voor de vaak allemaal.
Oud 17 mei 2016, 22:43   #71
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Straks moet elke brave gast die geen job kan vinden, 't een en ander gaan uitspoken om in't gevang te geraken, omdat dat de enige manier is om nog kans te maken op 'n job.

Manman, waar zijde dan mee bezig. Zorg eerst dat alle jonge werklozen 'n baan hebben ipv gevangenen gaan vrijlaten en jobs bezorgen.
Ja,waar moet het heen,diegenen die eerst zelf hun toekomst hebben vergooid door eerst hun broek te vegen op school....
En dan zonder diploma en motivatie op de arbeidsmarkt te komen...
Vervolgens in de criminaliteit verzeilen omdat dit sneller verdiend dan ervoor te gaan werken....

Die zouden dus aan het werk moeten geholpen worden....

En zelfs aan huisvesting....

En waar blijven we dan met de meerderheid die er ook hun broek aan hebben geveegd op school,die misschien ook niet al te gemotiveerd zijn om te werken...

Of die gewoon géén kans krijgen op de arbeidsmarkt....
Maar die desondanks niet in de criminaliteit zijn verzeild....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 17:31   #72
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ja,waar moet het heen,diegenen die eerst zelf hun toekomst hebben vergooid door eerst hun broek te vegen op school....
En dan zonder diploma en motivatie op de arbeidsmarkt te komen...
Vervolgens in de criminaliteit verzeilen omdat dit sneller verdiend dan ervoor te gaan werken....

Die zouden dus aan het werk moeten geholpen worden....

En zelfs aan huisvesting....

En waar blijven we dan met de meerderheid die er ook hun broek aan hebben geveegd op school,die misschien ook niet al te gemotiveerd zijn om te werken...

Of die gewoon géén kans krijgen op de arbeidsmarkt....
Maar die desondanks niet in de criminaliteit zijn verzeild....
Je gaat er nogal licht over vind ik. Je schijnt niet te begrijpen dat de uren in de misdaad heel slecht zijn, menig zelfstandige zelfs zou daar voor bedanken.

Dan is gewoon gaan werken heel wat gemakkelijker.
Oud 18 mei 2016, 17:55   #73
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dat er verschil is tussen wat een gevangene 'uitgespookt' heeft dat is algemeen geweten.

Dat er een enorm groot verschil bestaat tussen een lustmoordenaar en iemand die een appel uit een kraam gepikt heeft dat weet iedereen ook al wel dacht ik, wat niet belet dat ze beiden een fout gemaakt hebben, de éne fout al enorm véél zwaarder en niet meer goed te praten dan de andere.

Maar ze allemaal zomaar spontaan terug gaan uitnodigen om het straatbeeld te 'verfraaien' dat lijkt mij ver gezocht.

Er zijn er bij die het echt verdienen om hun héle leven opgesloten te zitten in de zin van 'een blijvend gevaar voor de maatschappij'.

En ik blijf erbij, in de gevangenis geraken, dat heb je uiteindelijk zelf gezocht en moet je daarna niet gaan zagen en zeveren dat er niet genoeg mayo op uw fritjes is om maar een bepaald geval even aan te halen.

Maar die brave belastingbetaler doet met enige graagte een duit in het zakje om verse mayo te kunnen laten aanrukken.
Haal Drugs uit de illegaliteit decriminaliseer ze en maak er ipv een zaak voor juistitie een zaak van de volksgezondheid van. Daar hebben ze altijd gezeten en thuisgehoord. Het is pas sinds justitie deze problematiek naar zich toe heeft getrokken dat het beginnen mislopen is en dit in het grote voordeel van criminele organisaties.

De helft van de gevangenissen staat morgen leeg.

Al een geluk dat tabak zowat overal legaal is of de helft van de wereldbevolking zat in de bajes als gebruiker of dealer.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 mei 2016 om 18:01.
Oud 21 mei 2016, 01:32   #74
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je gaat er nogal licht over vind ik. Je schijnt niet te begrijpen dat de uren in de misdaad heel slecht zijn, menig zelfstandige zelfs zou daar voor bedanken.

Dan is gewoon gaan werken heel wat gemakkelijker.
Kom ,kom ,niet overdrijven,ze hoeven niet alle dagen te "werken"...

Ze kunnen zelfs hun uren kiezen,en het is allemaal in het zwart....

Als het niet zo aantrekkelijk zou zijn volgens u,waarom is er dan zoveel criminaliteit...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2016, 11:01   #75
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze dan al nog maar eens voor de zoveelste keer iemand plezier te doen alsnog een vak moeten leren ...welk vak mag dat dan zijn voor u?
En vooral...als dat aan het tempo gaat waarmee ze de jongeren vele jaren bezig weten te houden op een normale school...hoe ga je dat invullen als de strafmaat lager ligt?

Je wil dingen doen die niet kunnen; doe het dan ook niet.

Doe iets zinvol.
De meeste mensen in gevangenissen zijn laag opgeleid, hebben vaak hun school niet afgemaakt, en weinig structuur in hun leven.
Voeg daarbij persoonlijkheidsstiirnissen, psychische en verslavingsproblemen, en zelfs met de intelligentie van een lege asbak kun je dan bedenken dat enkel opsluiten tot herval leidt.
Die mensen moet je dus wel degelijk een vak leren, structuur bijbrengen, en werken aan de problematiek die achterliggend hen steeds in de problemen brengt.
Verbind de kans op vrijlating aan resultaten die ze behalen op die vlakken.
Dat bespaart de samenleving veel geld.
Nu vallen die mensen bij vrijlating terug op een netwerk wat onderdeel is van het probleem,of komen in " opvang" terecht, die nergens op slaat.
Wanneer jij dat onzin vindt, mij best.
Maar onderbouw je mening, anders heeft de discussie weinig zin.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2016, 11:03   #76
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals alle hersenloze cipiers nu als garnalen voluit aan het frauderen zijn met ziekte briefjes, vernielingen...mensonterende toestanden provoceren...is het zoiets dat je bedoeld?

Ik weet niet of je het weet maar ze verzamelen nochtans vele jaren celstraf momenteel.
Uiteraard welke met de mantel der liefde zal geseponeerd worden hé.
Maatjes onder elkander doen dat wel.

Welk vak zou u hun aanraden in de cel?
Waar slaat dat nu op? Ik ga me niet uitspreken over die staking, maar we hebben het nu over het gevangeniswezen en hoe met gedetineerden wordt omgegaan, blijf bij het onderwerp zeg...
Oud 21 mei 2016, 11:06   #77
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Haal Drugs uit de illegaliteit decriminaliseer ze en maak er ipv een zaak voor juistitie een zaak van de volksgezondheid van. Daar hebben ze altijd gezeten en thuisgehoord. Het is pas sinds justitie deze problematiek naar zich toe heeft getrokken dat het beginnen mislopen is en dit in het grote voordeel van criminele organisaties.

De helft van de gevangenissen staat morgen leeg.

Al een geluk dat tabak zowat overal legaal is of de helft van de wereldbevolking zat in de bajes als gebruiker of dealer.
Daar heb je een sterk punt Fred!
Maar ik wil ook niet dat heroine, crack, en andere vormen van drugs die tot gedragsproblemen kunnen leiden bij velen, legaal wordt.
Weed en hasj zolang de productie gecontroleerd wordt mag van mij uit het strafrecht, en de rest enkel te verkrijgen voor wie al een verslavingsproblematiek heeft zonder kans op verbetering.
Dus gecontroleerde procuctie, maar niet vrij te verkrijgen voor iedereen.
Oud 21 mei 2016, 11:50   #78
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Kom ,kom ,niet overdrijven,ze hoeven niet alle dagen te "werken"...

Ze kunnen zelfs hun uren kiezen,en het is allemaal in het zwart....

Als het niet zo aantrekkelijk zou zijn volgens u,waarom is er dan zoveel criminaliteit...
Uren zelf kiezen? Geloof dat maar niet.

Als je bijvoorbeeld een lading wiet naar Nederland bracht, dan moest dat al naar gelang welke grens op andere dagen en tijdstippen.

Om half acht op een dinsdagmorgen in de spits, dan is de kans op controle onbestaande. Dat is al net zoals gaan werken.

Bergen op zoom was wel het gemakkelijkste, dat kon je zelfs op zaterdagmiddag. Op de autostrade aan de grens zag je dan de rijkswacht staan die iedereen controleerden als ze Nederland verlieten, terwijl wij een koffer vol dope Nederland binnen brachten.

Dat kon de rijkswacht van toen zich zelfs niet voorstellen.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 21 mei 2016 om 11:54.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2016, 11:56   #79
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb je een sterk punt Fred!
Maar ik wil ook niet dat heroine, crack, en andere vormen van drugs die tot gedragsproblemen kunnen leiden bij velen, legaal wordt.
Weed en hasj zolang de productie gecontroleerd wordt mag van mij uit het strafrecht, en de rest enkel te verkrijgen voor wie al een verslavingsproblematiek heeft zonder kans op verbetering.
Dus gecontroleerde procuctie, maar niet vrij te verkrijgen voor iedereen.
In Portugal is het nochtans zo gelopen, alles uit het strafrecht en daar zijn nu minder dopegebruikers.
Oud 21 mei 2016, 16:45   #80
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meeste mensen in gevangenissen zijn laag opgeleid, hebben vaak hun school niet afgemaakt, en weinig structuur in hun leven.
Voeg daarbij persoonlijkheidsstiirnissen, psychische en verslavingsproblemen, en zelfs met de intelligentie van een lege asbak kun je dan bedenken dat enkel opsluiten tot herval leidt.
Die mensen moet je dus wel degelijk een vak leren, structuur bijbrengen, en werken aan de problematiek die achterliggend hen steeds in de problemen brengt.
Verbind de kans op vrijlating aan resultaten die ze behalen op die vlakken.
Dat bespaart de samenleving veel geld.
Nu vallen die mensen bij vrijlating terug op een netwerk wat onderdeel is van het probleem,of komen in " opvang" terecht, die nergens op slaat.
Wanneer jij dat onzin vindt, mij best.
Maar onderbouw je mening, anders heeft de discussie weinig zin.
Ik kan alleen maar bevestigen uit ondervinding dat u er vierkant naast zit en dat u wat goedkope toogpraat aan het herhalen bent.

Het doet me zelfs sterk vermoeden dat het toogpraat is van hersenloze lege asbakken met een flink stuk in hun kraag zonder enige structuur in hun leven.

Maar ga bij universalia en sticht een club.
Gelijkgezinden onder elkaar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be