Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2017, 09:05   #61
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat een voorbeelden zeg ! Zulke mensen zullen wel lange gevangenisstraffen krijgen en veel zelfmoorden plegen in de gevangenissen.
Zulke mensen zijn waarschijnlijk nog geen hardleerse gedetineerden die reeds veel gewoon zijn...
Oud 10 juli 2017, 09:07   #62
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het was weer te denken dat een paar van die linkse koorknaapjes en wereldverbeteraars onze gevangenissen zouden bestempelen als onmenselijk. Wel laat ze eens gaan kijken hoe ze het in landen als Marokko aanpakken en laat ze dan nog eens een oordeel vellen.

Ten eerste moet je al heel wat mispeuteren om in de gevangenis terecht te komen. Tegenwoordig hebben ze namelijk al een nieuwe “onmenselijke “ straf met de enkelband. Dan kan je lekker thuis zitten voor de TV met de beentjes op de zetel en een fris pintje in de hand. Of wat barbecue feestjes geven; altijd leuk.

Tot voor kort kon je bij levenslange gevangenisstraf na 10 jaar al kan kans maken op vervroegd vrijkomen. Dat is ondertussen wel aangepast, maar het toont gewoon aan hoe belachelijk licht de straffen in ons land zijn. Gevangenisstraffen tot x aantal maanden worden niet uitgevoerd.

In Amerika worden mensen veroordeeld tot verschillende malen levenslang.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...ter-Roof.dhtml

Bij ons mogen ze trouwen, kinderen maken, fitnessen, op verlof gaan, enz.
Kortom, in het licht van die realiteit, zijn ons strafsysteem en onze gevangenissen bijzonder mild voor criminelen. Vandaar dat wellicht ook mensen weinig afgeschrikt worden om misdaden te plegen.

Natuurlijk zullen ze altijd klagen. Ze willen graag alle rechten hebben, maar verzaken wel aan hun plichten. Als ze het niet naar hun zin hebben in de gevangenis, wel dan hadden ze maar 2 keer moeten nadenken vooraleer ze de daad gesteld hebben die hen daar heeft doen belanden. Punt.

Probleem zijn de linkse koorknaapjes en criminologen die hun wijsheid uit boekjes puren en ijveren om steeds maar meer en meer eieren onder criminelen te leggen. Hierdoor worden ook criminelen uit andere landen aangetrokken om hun misdaden in ons land te plegen.
Het is dan ook een wereld van verschil in gangsterisme zeg maar.
Landen die doodstraffen en honderden jaren uitspreken kweken als het ware gangsters die hun rivalen of getuigen of slachtoffers liever dood achterlaten omdat dit hun de grootste kans op geen veroordeling geeft.

Bij ons was het tot nu toe eerder gentlemen gangsterisme.
Ik doe mijn slachtoffer geen kwaad, u doet mij niet al teveel straf.

Echter ik vrees dat als de straffen stijgen de vriendelijkheid ook zal verdwijnen en meer nutteloos geweld zal ontstaan.

Want draai of keer het. Misdaad zit in iedere mens. Het komt meer of minder boven al naargelang de goede of slechte economie en het aantal mensen die uit de boot vallen.

Richt dus eerder uw energie naar degelijke economie voor iedereen met een betaalbare huisvesting en middenstand.
En koppel straffen aan de al dan niet nutteloos geweld en vooral speel korter op de bal.

Wie vandaag gepakt word voor iets zou zijn straf vlug moeten kunnen krijgen en ook afwerken.
2 jaar cel met 7 jaar verstreken periode van processen zijn 9 jaar samen weggesmeten tijd en geld voor alleman.

Na de straf moet er ook degelijke rehabilatie zijn.
Werk in de eerste plaats. Richt een speciale dienst op dat werk voor hun kan bekomen die de moeite is.

En na een aantal jaar zou iedere ex mits geen herhaling een nieuw bewijs van rehabilatie moeten krijgen dat hem toelaat terug te reizen of terug het normale proces van maatschappelijke omgeving te participeren.
Oud 10 juli 2017, 09:08   #63
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb dat al zeker 20 keer op dit forum gezegd en herhaald:
wettelijk en juridisch bekijken we iedereen als onschuldig tot hij veroordeeld is.
Maar sociologisch is dat nonsens.

Als ik jouw schoonmoeder vermoord, maar op een wijze van 'de perfecte misdaad', namelijk het gerecht heeft geen clou van wie de moord begaan heeft ...
ben ik dan ja of neen een moordenaar.
Als alles erop wijst dat je de schuldige bent, maar het blijkt dat je dan toch onschuldig zijt, ben je dan ja of neen een moordenaar?
Oud 10 juli 2017, 09:13   #64
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je schijnt niet op de hoogte te zijn dat lange straffen en straffen uitzitten in Belgie niet mogelijk is. Zelfs op een bandje staat soms zes en zeven jaar wachttijd voor je het krijgt.

Als mensen lange straffen krijgen en ze moeten uitzitten dan heb je binnen een jaar een gevangenispopulatie die de eerste twintig jaar niet meer vrijkomt, je kan dus elke generatie dan een aantal mensen opsluiten terwijl de meerderheid geen enkele dag zal kloppen wegen plaatsgebrek.
Je bent een beetje veel in overdrive, dat gaat in 'trololo' eindigen, me dunkt...
Oud 10 juli 2017, 09:16   #65
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Je bent een beetje veel in overdrive, dat gaat in 'trololo' eindigen, me dunkt...
nee ... AJ is toch nog geband, niet?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 09:24   #66
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nee ... AJ is toch nog geband, niet?
In principe wel, maar Xeno heeft zoveel stommiteiten vertelt in deze thread dat, indien ik ze allemaal aanwijs, hij de kluts zal kwijtraken en met 'trololo' of een of ander prentje zal beginnen antwoorden.

Op zijn AJ's dus. Maar de prentjes van AJ zijn toch vaak leuker en meer to the point dan die van Xeno.
Oud 10 juli 2017, 09:27   #67
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
In principe wel, maar Xeno heeft zoveel stommiteiten vertelt in deze thread dat, indien ik ze allemaal aanwijs, hij de kluts zal kwijtraken en met 'trololo' of een of ander prentje zal beginnen antwoorden.

Op zijn AJ's dus. Maar de prentjes van AJ zijn toch vaak leuker en meer to the point dan die van Xeno.
tuurlijk, want jij kan Xeno wel aan in een inhoudelijke discussie.

dit is wel makkelijker en sneller natuurlijk.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 09:39   #68
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als alles erop wijst dat je de schuldige bent, maar het blijkt dat je dan toch onschuldig zijt, ben je dan ja of neen een moordenaar?
Als alles er op wijst ... ja ja, alles ...

Noch gij noch ik en niemand niet gaat ooit uitsluiten dat er geen vergissingen gebeuren.

Je kan in jouw redenering verder gaan zelfs: ik ben onschuldig, maar ben toch voor moord veroordeeld.
Juridisch ben ik een moordenaar.
Is dat democratisch verdedigbaar ?

Ken je dat sprookjesverhaal uit Indië ?
De koning had bepaald dat eenderwie die de kroonprinses zou aanraken, ter dood veroordeeld zou worden.
En dat werd letterlijk opgevat en uitgevoerd. Voor de simpelste aanraking.

Maar toen ze in het water viel, durfde niemand haar redden ... en ze verdronk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 09:40   #69
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was weer te denken dat een paar van die linkse koorknaapjes en wereldverbeteraars onze gevangenissen zouden bestempelen als onmenselijk. Wel laat ze eens gaan kijken hoe ze het in landen als Marokko aanpakken en laat ze dan nog eens een oordeel vellen.
Een Iraakse gevangenisdirecteur heeft mij ooit gezegd: "De gevangenis van Vorst bij jullie? Dat is tenminste een gevangenis!". Zodus, zo fier moeten we niet zijn, hé?

Citaat:
Ten eerste moet je al heel wat mispeuteren om in de gevangenis terecht te komen.
Ah bon? Spreek je uit ervaring?

Citaat:
Tegenwoordig hebben ze namelijk al een nieuwe “onmenselijke “ straf met de enkelband. Dan kan je lekker thuis zitten voor de TV met de beentjes op de zetel en een fris pintje in de hand. Of wat barbecue feestjes geven; altijd leuk.
Ooit geprobeerd? Een week of twee thuis blijven, zonder de mogelijkheid om naar buiten te gaan, ik ben benieuwd... O, btw, de technologie laat toe om de tuin uit te sluiten van de 'toegelaten plaatsen', het zal dus zonder BBQ zijn.
Het is menselijker dan een verblijf in de gevangenis, maar het is wel degelijk een straf.

Citaat:
Tot voor kort kon je bij levenslange gevangenisstraf na 10 jaar al kan kans maken op vervroegd vrijkomen. Dat is ondertussen wel aangepast, maar het toont gewoon aan hoe belachelijk licht de straffen in ons land zijn. Gevangenisstraffen tot x aantal maanden worden niet uitgevoerd.
Die 10 jaar werden ingevoerd in 1880... Ga je eens kijken wat de situatie toen was? Denk je echt dat het toen linkse wereldverbeteraars waren?

Citaat:
In Amerika worden mensen veroordeeld tot verschillende malen levenslang.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...ter-Roof.dhtml
En desgevolg zitten ze zonder beschikbare cellen, en wordt de stank ondraaglijk... Helaas heeft niemand nog kunnen bepalen hoe je een tweede keer kunt sterven.

Citaat:
Bij ons mogen ze trouwen, kinderen maken, fitnessen, op verlof gaan, enz.
Kortom, in het licht van die realiteit, zijn ons strafsysteem en onze gevangenissen bijzonder mild voor criminelen. Vandaar dat wellicht ook mensen weinig afgeschrikt worden om misdaden te plegen.
Trouwen, dat is min of meer één keer, kinderen maken, dat is een keer per maand, fitness, één uur per week, op verlof gaan, enkel voor veroordeelden dicht bij vrijlating en drie dagen per drie maanden.

Daarmee vul jij zeker en vast uw dagen mee, nietwaar?

Btw, de recidive-cijfers in Europa zijn de laagste daar waar de bestraffing het minst zware is, nl in Scandinavie. Hoe verklaar jij dat?

Citaat:
Natuurlijk zullen ze altijd klagen. Ze willen graag alle rechten hebben, maar verzaken wel aan hun plichten. Als ze het niet naar hun zin hebben in de gevangenis, wel dan hadden ze maar 2 keer moeten nadenken vooraleer ze de daad gesteld hebben die hen daar heeft doen belanden. Punt.
En wat doe je met de verdachten, waarvan zeker en vast een deel niet tot een gevangenisstraf veroordeeld zal worden?

Citaat:
Probleem zijn de linkse koorknaapjes en criminologen die hun wijsheid uit boekjes puren en ijveren om steeds maar meer en meer eieren onder criminelen te leggen. Hierdoor worden ook criminelen uit andere landen aangetrokken om hun misdaden in ons land te plegen.
De meeste gevangenisdirecteurs en mensen van de centrale administratie zijn criminologen, hoor. Denk jij echt dat zij geen weet hebben van de realiteit?

Athans, zij zullen het veel beter weten dan jij.
Oud 10 juli 2017, 09:42   #70
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Blijkbaar zijn er dus een aantal mensen die betrapt worden op criminaliteit, en die ten gevolge daarvan zelfmoord plegen.

Stevaert de gratis stunter maakte iets gelijkaardigs mee. Behalve dat hij niet in de gevangenis zat.
Toch was het zijn keuze.

Ik pleit zeker niet voor volledige gevoelloosheid, maar ... is het een "groot" probleem ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 10 juli 2017, 09:44   #71
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als alles er op wijst ... ja ja, alles ...

Noch gij noch ik en niemand niet gaat ooit uitsluiten dat er geen vergissingen gebeuren.

Je kan in jouw redenering verder gaan zelfs: ik ben onschuldig, maar ben toch voor moord veroordeeld.
Juridisch ben ik een moordenaar.
Is dat democratisch verdedigbaar ?
Neen, en dat klopt, zo is Clottemans juridisch schuldig want definitief veroordeeld.
Maar omdat niks nooit helemaal zeker is, heeft men het vermoeden van onschuld, en de mogelijkheid om te vragen het proces te herdoen in een aantal omstandigheden.

Citaat:
Ken je dat sprookjesverhaal uit Indië ?
De koning had bepaald dat eenderwie die de kroonprinses zou aanraken, ter dood veroordeeld zou worden.
En dat werd letterlijk opgevat en uitgevoerd. Voor de simpelste aanraking.

Maar toen ze in het water viel, durfde niemand haar redden ... en ze verdronk.
Ja.
Oud 10 juli 2017, 09:45   #72
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar zijn er dus een aantal mensen die betrapt worden op criminaliteit, en die ten gevolge daarvan zelfmoord plegen.

Stevaert de gratis stunter maakte iets gelijkaardigs mee. Behalve dat hij niet in de gevangenis zat.
Toch was het zijn keuze.

Ik pleit zeker niet voor volledige gevoelloosheid, maar ... is het een "groot" probleem ?
op zich niet, het gaat maar om een paar mensen per jaar.
Voor de cipier die de cel opent, kan het wel nogal traumatiserend zijn... Dus liefst vermijden.

En uiteraard indien het om iemand gaat die écht onschuldig is.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 10 juli 2017 om 09:45.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 09:48   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Ooit geprobeerd? Een week of twee thuis blijven, zonder de mogelijkheid om naar buiten te gaan, ik ben benieuwd...
...
Ooit al eens langer dan de luizige twee weken in een hospitaalbed gelegen ?
(dat kan van ziekte of ongeval zijn, maar ook als slachtoffer van een misdadiger)
Ooit al eens iemand gezien die levenslang in een rolstoel zit ? Die kan er ook niet uit.

Ooit al eens gehoord van een moeder of vader die psychologisch levenslang niet meer buiten kunnen, omdat hun zoon/dochter vermoord werd ?
Of nog erger: zoon/dochter zwaar gehandicapt en met de vraag zitten als ouder: wie gaat voor haar zorgen als wij er niet meer zijn ? Wie zal haar eens gaan bezoeken ... ?

Oud 10 juli 2017, 09:53   #74
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ooit al eens langer dan de luizige twee weken in een hospitaalbed gelegen ?
Ja. Liever jij dan ik.

Citaat:
(dat kan van ziekte of ongeval zijn, maar ook als slachtoffer van een misdadiger)
Ooit al eens iemand gezien die levenslang in een rolstoel zit ? Die kan er ook niet uit.

Ooit al eens gehoord van een moeder of vader die psychologisch levenslang niet meer buiten kunnen, omdat hun zoon/dochter vermoord werd ?
Of nog erger: zoon/dochter zwaar gehandicapt en met de vraag zitten als ouder: wie gaat voor haar zorgen als wij er niet meer zijn ? Wie zal haar eens gaan bezoeken ... ?
Enkelband is er vooral voor mensen met korte straffen, uw poging tot verwekken van emotionele schuld is dan ook op een sisser afgelopen.
Oud 10 juli 2017, 10:13   #75
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Een gevangene die een zwaar misdrijf gepleegd heeft en andere mensen daarmee in de problemen gebracht heeft ware het geestelijk/lichamelijk, gaat daar iemand van wakker liggen dat die hij/zij zich van het leven beroofd?

Misschien is tijdens het in de gevangenis zitten de wroeging zo groot geworden dat ze het zelf niet meer aankunnen en ze overgaan tot de slag aan zichzelve toe te brengen.

Problem solved, case closed voor hen, niet voor diegenen die er slachtoffer van geweest zijn maar wie trekt zich daar iets van aan van de slachtoffers van een misdrijf?
Oud 10 juli 2017, 10:21   #76
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Niet helemaal, mijn opinie is dat iemand die niet berecht en veroordeeld is onschuldig is.

In rechtstaten is dat de normale basishouding van het rechtswezen.
Dat klopt maar dat wil niet zeggen dat je ze dan naar de Sinksenfoor moet laten gaan. Als ze een mogelijk gevaar betekenen mogen die gerust efkes in een celleke zitten i.p.v. in mijn huiskamer;Het is altijd plezanter om ze hier te houden dan dat je ze naar ikweetnietwaaristan moet gaan zoeken.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 10:33   #77
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Voor de cipier die de cel opent, kan het wel nogal traumatiserend zijn... Dus liefst vermijden.

Wat jij allemaal bij sleurt. Zo kan je alles en iedereen wel onderuit halen door de "de uitzonderingen bevestigen de regel".

Ik denk dat u een duidelijk probleem hebt met het juist wikken en wegen van factoren en de juiste prioriteiten te stellen.
Oud 10 juli 2017, 16:41   #78
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Is er hier geen specialist in kansberekening om eens te berekenen hoeveel % kans een Belgische cipier heeft om, juist in zijn shift , als hij de deur opent een gezelfmoord lijk van een onschuldige aan te treffen.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 16:55   #79
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat jij allemaal bij sleurt. Zo kan je alles en iedereen wel onderuit halen door de "de uitzonderingen bevestigen de regel".

Ik denk dat u een duidelijk probleem hebt met het juist wikken en wegen van factoren en de juiste prioriteiten te stellen.
Wat begrijp je niet aan de woorden 'op zich niet'?

En er zijn geen regels en uitzonderingen, het aantal zelfmoorden is zo laag, dat alle dossiers een individueel karakter krijgen.
Oud 10 juli 2017, 17:01   #80
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Is er hier geen specialist in kansberekening om eens te berekenen hoeveel % kans een Belgische cipier heeft om, juist in zijn shift , als hij de deur opent een gezelfmoord lijk van een onschuldige aan te treffen.
Een meer relevante vraag is, hoeveel zelfmoordpogingen vinden er plaats in de gevangenis.

Er worden veel meer zelfmoordpogingen gestopt dan dat er lukken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be