Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2017, 23:23   #61
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
uh?

Waarom denk je dat een Porsche 911 al meer gekocht wordt met de gerobotiseerde automaat (PDK) dan met handversnellingen?

https://de.wikipedia.org/wiki/Porsch...chnische_Daten
omdat de meeste auto's uit de duurdere klassen meer met automaat geleverd worden dan handgeschakeld. Het is nu eenmaal steeds zo geweest dat het cliënteel uit de goedkope en middenklasse wagens hoofdzakelijk tegen automaten waren en zijn, naar hun zeggen omdat ze handgeschakeld sportief rijden vinden.

Het is niet zo zeer dat zij tegen automaten zijn maar veeleer dat hun portemonnee tegen automaten is.

Sportief rijden is iets wat je met een fiets of rolschaatsen doet, met een auto kun je snel, roekeloos en agressief rijden, sportief niet echt tenzij ergens op een circuit misschien.

Laatst gewijzigd door Garry : 27 december 2017 om 23:26.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 02:57   #62
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vandaar dat het een erg saaie krachtbron is.
Vandaar dat hij zuiniger is dan een benzine motor.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 11:23   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Vandaar dat hij zuiniger is dan een benzine motor.
Niet meer persé. En al zeker niet well to wheel (andere studie)

Prentje nodig?

En die CO2: 114 vs 114 is op basis van de normtest NEDC (opgegeven door constructeur)

En in de praktijk blijkt dat de diesels gemiddeld duidelijk meer van de normtest afweken dan de (moderne) benzines.

Citaat:
Mobiliteitsclub VAB heeft van 10 modellen de benzine- en dieseluitvoering met elkaar vergeleken op basis van de kostprijs per kilometer. Per model werd een diesel – en benzinemotor met een gelijkwaardig vermogen vergeleken. De werkelijke kost van de wagen inclusief aankoop en onderhoud werd berekend op basis van eigen gemeten verbruikscijfers. De resultaten zijn verrassend in het voordeel van benzinewagens en verklaren ook de groeiende interesse voor kleinere benzinewagens.

Dieselwagen wijkt sterkst af van normverbruik

Technologisch verschilt de dieselmotor sterk van de benzinevariant. Dit heeft ook zijn effect op het brandstofverbruik in de praktijk. De cijfers liegen er niet om. Dieselwagens wijken het sterkst af van het normverbruik dat de constructeur aangeeft. Gemiddeld verbruikt een dieselwagen 32% meer in de praktijk, een benzinewagen wijkt slechts 15% van de norm af.
Juist 1+1 = 2 of game set en matchke gewonnen.

Dus daiwa, ga maar ergens anders je achterhaalde praatjes verkopen.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 december 2017 om 11:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 11:42   #64
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
omdat de meeste auto's uit de duurdere klassen meer met automaat geleverd worden dan handgeschakeld. Het is nu eenmaal steeds zo geweest dat het cliënteel uit de goedkope en middenklasse wagens hoofdzakelijk tegen automaten waren en zijn, naar hun zeggen omdat ze handgeschakeld sportief rijden vinden.

Het is niet zo zeer dat zij tegen automaten zijn maar veeleer dat hun portemonnee tegen automaten is.

Sportief rijden is iets wat je met een fiets of rolschaatsen doet, met een auto kun je snel, roekeloos en agressief rijden, sportief niet echt tenzij ergens op een circuit misschien.
Niet volledig correct, want een Porsche 911 bestond in het langere verleden nooit met een automaat. Pas met de gerobotiseerde automaat met dubbele koppeling heeft de automaat zich overal doorgezet. Zelfs bij de 1000 cctjes, waarom wil je dat niet snappen?
De prijzen van zo een moderne DSG of PDK of CTC is het waard omdat het gebruiksgemak, het comfort, en zelfs het minderverbruik, soms ook betere prestaties zeker lonend is.
Enkel onwetenden weten het nog niet echt.
Natuurlijk zijn er altijd welke die liefst zelf willen schakelen en koppelen, iets uit de oude tijd... in de file zitten ze eindeloos te koppelen en te roeren in hun soepkastrol (als ze dat liever doen...)

Laatst gewijzigd door Micele : 28 december 2017 om 11:48.
Oud 28 december 2017, 11:47   #65
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, want een Porsche 911 bestond in het langere verleden nooit met een automaat. Pas met de gerobotiseerde automaat met dubbele koppeling heeft de automaat zich overal doorgezet. Zelfs bij de 1000 cctjes, waarom wil je dat niet snappen?
De duurdere luxewagens waren vroeger de enigen die praktisch standaard een automatische versnellingsbak hadden. Die motoren waren krachtig genoeg om te kompenseren voor het vermogenverlies en voor de slechte schakelpunten.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 11:49   #66
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De duurdere luxewagens waren vroeger de enigen die praktisch standaard een automatische versnellingsbak hadden. Die motoren waren krachtig genoeg om te kompenseren voor het vermogenverlies en voor de slechte schakelpunten.
Klopt, maar het gaat niet over die oeroude automaten.

Het gaat bvb over deze: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbel...ersnellingsbak

In wagens zoals deze: http://www.rijtesten.be/test/1056/vo...-comfortline/1

Laatst gewijzigd door Micele : 28 december 2017 om 11:55.
Oud 28 december 2017, 11:54   #67
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar het is in Europa altijd al een kwestie geweest van perceptie die nu nog altijd hardnekkig is, namelijk dat een automatische bak niet sportief genoeg is.

Ik heb al meer dan 20 jaar geleden gereden met een automatische 4 bak. Daar was niets 'onsportief' aan. Paar keer een sprintje gedaan aan een rood licht, no problemo
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 12:01   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar het is in Europa altijd al een kwestie geweest van perceptie die nu nog altijd hardnekkig is, namelijk dat een automatische bak niet sportief genoeg is.
Die perceptie is voor mensen die hun tijd verslapen

Citaat:
Ik heb al meer dan 20 jaar geleden gereden met een automatische 4 bak. Daar was niets 'onsportief' aan. Paar keer een sprintje gedaan aan een rood licht, no problemo
Die bakken waren niet veel waard. Ik heb toen eens gereden met de eerste tiptronic-4 van Porsche, bij de 911 om te testen. Ook die half-automaat kwam niet aan, en was een flop. Maar nu met de PDK die al vele jaren bestaat, worden er zelfs enkele Porsche-types uitsluitend geleverd met PDK.
Of een Bugatti enkel met PDK kunt krijgen.

In een dikke slurpende Benz was een automaat toen bijna vanzelfsprekend, bij BMW-7 heeft het al veel langer geduurd. Kwestie van imago.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 december 2017 om 12:02.
Oud 28 december 2017, 12:15   #69
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Voor veel mannen is de versnellingspook het verlengstuk van hun penis.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 12:18   #70
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat geen perceptie is maar realiteit is het hogere verbruik en dus ook hogere uitstoot.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 18:18   #71
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht

in het geval van porsche, ben ik van overtuigd dat het ego van een porscherijder niet toelaat om met automaat te rijden. Het is maar omdat de F1 dat ook doet, dat er bovendien een 'tiptronic' labeltje aan hangt en tegelijkertijd dat niemand zo snel kan schakelen noch zo optimaal kan overbrengen dat de porscherijder meegaat in dat verhaal
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 18:20   #72
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Wat geen perceptie is maar realiteit is het hogere verbruik en dus ook hogere uitstoot.
wel kijk wij hebben zo de ongelofelijke toeval dat wij allebij met dezelfde motor, dezelfde chassis ,en dezelde gewichtklasse rijden, met dat verschil dat mijn vrouw handgeschakeld rijdt en ik met automaat... Dus ik kan nu echt eens vergelijke, op dezelfde wegen en op dezelfde afstanden etc...
Mijn vrouws auto verbruikt 5.2liter en de mijnen 5.3liter.. Het scheelt dus ongeloofelijk veel in feite.

Maar ik kan ook meegeven dat om dezelfde manier iemand te volgen met een automaat, dat je handgeschakeld serieus gaat afwijken van het optimum... Dus ik durf zeggen dat het de meeste mensen niet zou lukken om minder te verbruiken met handgeschakeld versus automaat. En ik ben nogal zeker dat het verkeer in Belgie significant vlotter zou verlopen, en ook nog eens minder ongevallen zou opleveren..

Ik vraag mij zelfs af of we dit niet ooit eens aangekaart hebben. Invloed op verkeersveiligheid van de automaat. Invloed op snelheidsovertredingen van automaat

Laatst gewijzigd door brother paul : 28 december 2017 om 18:23.
Oud 28 december 2017, 18:24   #73
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het gaat bvb over deze: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbel...ersnellingsbak

In wagens zoals deze: http://www.rijtesten.be/test/1056/vo...-comfortline/1
euh mijn landroverke van 18jaar oud heeft ongeloofelijk maar waar een tiptronic.
Oud 28 december 2017, 18:26   #74
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet meer persé. En al zeker niet well to wheel (andere studie)

Prentje nodig?

En die CO2: 114 vs 114 is op basis van de normtest NEDC (opgegeven door constructeur)

En in de praktijk blijkt dat de diesels gemiddeld duidelijk meer van de normtest afweken dan de (moderne) benzines.

Juist 1+1 = 2 of game set en matchke gewonnen.

Dus daiwa, ga maar ergens anders je achterhaalde praatjes verkopen.
krijg je geen grotere korting op die diesel ? en heb je geen heimwee naar een brullende motor ? Ik vind het veel plezanter als mijn auto zo de straat in rook zet, en als ik snachts kan zorgen dat iedereen hem vloekend eens draait in zijn bed

nu feit is: er zijn sjoemeltests, en die sjoemeltest bij een benzine toont sowieso nog een grotere afwijking dan de sjoemeltest bij de diesel

Laatst gewijzigd door brother paul : 28 december 2017 om 18:27.
Oud 28 december 2017, 18:41   #75
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ik meen dat ze die 1.0 ecoboost reeds vanaf 2012-13 gebruiken bij Ford. Daar zijn bij mijn weten nog geen noemenswaardige problemen mee geweest.

Kleinere motoren worden inderdaad gebruikt om lagere uitstoot te verkrijgen maar in de praktijk blijken deze kleinere motoren nauwelijks minder en soms zelfs meer te verbruiken dan hun oude grote broer. Veel hangt natuurlijk af van hoe ermee gereden wordt, als ik sommige chauffeurs bezig zie dan kan ik soms enkel en alleen maar hoofdschudden.
Dit is natuurlijk het hoofd-probleem......de bestuurder.
Oud 28 december 2017, 18:50   #76
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
nu feit is: er zijn sjoemeltests, en die sjoemeltest bij een benzine toont sowieso nog een grotere afwijking dan de sjoemeltest bij de diesel
Wat een feit hier is, is dat je gewoon alweer liegt Paul.

Het Duitse Umweltbundesamt heeft geen enkele benzine op sjoemelen kunnen betrappen bij hun NOx metingen, bij de diesels waren het quasi 90 % sjoemelaars en dit bij Euro 6 diesels. Wil je de lijst van de UBA eens inzien?

En wat het verbruik of CO2 betreft liegepaultje is het evenzo dat de diesels dubbel zoveel van hun norm-CO2 afwijken dan benzines. Wil je ook die lijst eens inzien?

Is deze tekst voldoende?

Dieselwagen wijkt sterkst af van normverbruik

Technologisch verschilt de dieselmotor sterk van de benzinevariant. Dit heeft ook zijn effect op het brandstofverbruik in de praktijk. De cijfers liegen er niet om. Dieselwagens wijken het sterkst af van het normverbruik dat de constructeur aangeeft. Gemiddeld verbruikt een dieselwagen 32% meer in de praktijk, een benzinewagen wijkt slechts 15% van de norm af.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 december 2017 om 18:56.
Oud 28 december 2017, 19:09   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
euh mijn landroverke van 18jaar oud heeft ongeloofelijk maar waar een tiptronic.
Hangt er vanaf wat die tiptronic aan techniek heeft, alvast geen dubbele koppeling neem ik aan.

De naam tiptronic heeft Porsche sinds 1989 ingevoerd op halfautomatische automaten:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tiptronic

Die zijn enorm geevolueerd en nu noemt men bepaalde gerobotiseerde automaten ook nog "tiptronic", maar verschillen enorm met de eerste techniek, quasi zoals een zwart-wit TV met een LCD-TV verschilt...

Laatst gewijzigd door Micele : 28 december 2017 om 19:10.
Oud 28 december 2017, 19:10   #78
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Liegen ?
Er staat zelfs een hybride in de top 10
https://www.autoblog.nl/nieuws/top-1...verbruik-59864
Oud 28 december 2017, 19:11   #79
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Thumbs down

Citaat:
Hangt er vanaf wat die tiptronic aan techniek heeft, alvast geen dubbele koppeling neem ik aan.

De naam tiptronic heeft Porsche sinds 1989 ingevoerd op halfautomatische automaten:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tiptronic

Die zijn enorm geevolueerd en nu noemt men bepaalde gerobotiseerde automaten ook nog "tiptronic", maar verschillen enorm met de eerste techniek, quasi zoals een zwart-wit TV met een LCD-TV verschilt...
Kweet het niet hoor, tis een Japanse automaat
Oud 28 december 2017, 19:12   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Liegen ?
Er staat zelfs een hybride in de top 10
https://www.autoblog.nl/nieuws/top-1...verbruik-59864
Een hybride? Dat is toch poeplogisch.
Een hybride is GEEN (pure) benzine kronkelaartje.

Wat wel heel straf is dat die hybride pas op plaats 10 staat achter een hele resem dieselwagens. Dat is pas sjoemelen.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 december 2017 om 19:22.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be