Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2018, 17:06   #61
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik schrijf nergens dat dat niet mag. Wel dat het voor mij een argument des te meer vormt om niet op de N-VA te stemmen.
Wel ik stem ook niet op de N-VA
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 17:07   #62
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Waar meen je om het recht te halen om mijn geloof belachelijk te maken en te doen alsof dit aan andere normen moet voldoen dan jouw katholicisme ?
De norm is dezelfde. De toetsing aan de norm levert echter andere resultaten op.

En er is niet zoiets als "mijn" katholicisme.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 17:24   #63
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De reactie van Maddens ging dan ook niet - en net zo min als de mijne - over het principe. Wel over de manier waarop het debat wordt gevoerd. Uiteindelijk dient heel die spaghettimonsterkomedie om het geloof zelf in het belachelijke te trekken. De discussie over wel of niet toelaten van levensbeschouwelijke symbolen kan immers perfect zonder die clownerieën worden gevoerd.
Dat klopt wel, maar er is geen enkele reden om te veronderstellen, dat deze parodie het niet bij 'het rechte eind’ zou hebben, zoals andere religies die zekerheid wél claimen en daar 'als instituten van de vrede' zelfs oorlog voor over hebben om hun gelijk te halen.

Eens kijken hoe die spaghetti-adepten hun geloof beleven:

Ons geloof

•In de hemel kun je biervulkanen en een stripperfabriek vinden. In de hel trouwens ook, maar daar is het bier bedorven en hebben alle strippers een geslachtsziekte.
•Piraten spelen een belangrijke rol in de religie. Volgens de Pastafari, de aanhangers van het geloof, zijn het goddelijke wezens. Het opwarmen van de aarde, aardbevingen, orkanen en andere natuurrampen zijn allemaal directe gevolgen van het afnemende aantal piraten sinds 1800.
•In plaats van de 10 geboden hebben de Pastafari 8 ‘liever-nieten’. Het waren er in eerste instantie 10, geschreven op stenen tabletten. Maar de piraat Kapitein Mosey liet er per ongeluk 2 vallen.
•Een voorbeeld van een ‘liever-niet’: ‘Ik heb liever niet dat je mijn bestaan gebruikt als middel om te onderdrukken, onderwerpen, straffen, iemands ingewanden eruit te halen, en/of, je weet wel, gemeen te zijn tegen anderen.’
•De officiële afronding van het gebed is ‘ramen’. Ramen is een soort noodles.
•Het vergiet is voor ons een heilig object. We zetten het op ons hoofd om God, het Vliegend Spaghettimonster te eren. Wil je ook een legitmatie bewijs met een vergiet vanwege je geloof? Lees hier verder.

Liever nietjes

In het Evangelie van het Vliegend Spaghettimonster wordt verhaald dat deze godheid op een berg advies gaf aan Mosey, de eerste piraat, in de vorm van tien stenen tabletten. Op de weg naar beneden liet Mosey twee van de stenen tabletten vallen, zodat er nog maar acht over zijn (de lage morele standaard van pastafari wordt verklaard door de twee ontbrekende tabletten):
1.Ik heb echt liever niet dat je… doet alsof je heiliger bent dan iemand anders wanneer je mijn noedelige goddelijkheid beschrijft. Als sommige mensen niet in me geloven dan is dat oké. Echt. Trouwens, dit gaat niet over hen, dus niet afdwalen.
2.Ik heb echt liever niet dat je… mijn bestaan gebruikt om mensen te onderdrukken, straffen, veroordelen of, je snapt het, je slecht te gedragen tegen anderen. Ik heb geen offers nodig en het begrip “zuiver” is bedoeld voor bronwater, niet mensen.
3.Ik heb echt liever niet dat je… mensen beoordeelt op hoe ze eruit zien, hoe ze zich kleden, hoe ze praten of hoe ze lopen, maar wees gewoon vriendelijk, oké? O, en laat dit eens doordringen: vrouw = mens. man = mens. Precies hetzelfde. De één is niet beter dan de ander, tenzij we het over mode hebben en sorry, dat heb ik aan vrouwen gegeven en een paar mannen die toevallig het verschil weten tussen lila en violet.
4.Ik heb echt liever niet dat je… je gedraagt op een manier die aanstoot kan geven aan jezelf of je willige partner met de wettige leeftijd EN geestelijke volwassenheid. Voor wie daar problemen mee heeft:, ik geloof dat de uitdrukking is: “doe ’t effe lekker met jezelf”, tenzij je daar aanstoot aan neemt; in dat geval moet je maar eens de TV uitzetten en voor de verandering een ommetje maken.
5.Ik heb echt liever niet dat je… discussieert met gehersenspoelde, vooringenomen, akelige mensen op een lege maag. Eet eerst en maak dan gehakt van ze.
6.Ik heb echt liever niet dat je… kerken/moskeeën/tempels bouwt van multimiljoenen euro’s voor mijn noedelige goedheid, wanneer het geld beter besteed kan worden aan bestrijding van armoede en ziekte, aan leven in vrede, liefhebben met passie en het goedkoper maken van breedbandkabel. Ik mag dan een alleswetend complex wezen zijn, maar ik hou van de simpele dingen in het leven. Ik kan het weten, ik ben de Schepper.
7.Ik heb echt liever niet dat je… rondbazuint tegen anderen dat ik met je praat. Zo interessant ben je niet. Word volwassen. Ik vertel je net dat je je naasten lief moet hebben, dat was een hint.
8.Ik heb echt liever niet dat je… bij een ander dingen doet die je met jezelf wil laten geschieden, als je in bent voor dingen die te maken hebben met, eh… veel glijmiddel, leer of vaseline. Als de andere persoon het wil (gelet op punt 4), ga ervoor, maak foto’s en in Mike’s naam, gebruik een condoom! Echt, het is maar rubber. Als ik had gewild dat het niet goed voelde had ik wel stekels toegevoegd, of zoiets. (RAmen).

https://www.kerkvanhetvliegendspaghe...nl/ons-geloof/

Voila, zowat de vredelievendste geboden/verboden van allemaal, vermoed ik.
En trouwens, wie zegt dat de piraat-profeet Mosey niet bestaan heeft ?
Hebben Mozes, Jezus en de Mo wel bestaan ?

Aldus dient heel die spaghettimonsterkomedie om het belachelijke (lees: het onbewijsbare) van een geloof zelf aan te tonen.
Tijd dus om alle religies het statuut en de vrijheid te geven, waarvan sportverenigingen, hobbyclubs en andere vrijetijdsbestedingen wettelijk mogen genieten, niet minder maar ook niet meer.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 4 maart 2018 om 17:25.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 17:56   #64
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De norm is dezelfde. De toetsing aan de norm levert echter andere resultaten op.

En er is niet zoiets als "mijn" katholicisme.
Want je bent nu plots geen kaloot meer ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 18:00   #65
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij is toegetreden tot mijn kerk
Te dragen kledij: een korte broek , zwemvliezen en een sombrero.
Oud 4 maart 2018, 18:08   #66
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik schrijf nergens dat dat niet mag. Wel dat het voor mij een argument des te meer vormt om niet op de N-VA te stemmen.
Maar Bart de Wever meent dat niet hoor, hij is één van de grootste pilaarbijters van België. Hij verzet zich enkel tegen alles wat progressief in in het KO.

En van Mieke Van Hecke heeft hij een viscerale afkeer
Oud 4 maart 2018, 18:19   #67
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Hij is toegetreden tot mijn kerk
Te dragen kledij: een korte broek , zwemvliezen en een sombrero.
OK, maar ook met zijn korte broek, zwemvliezen en sombrero moet hij respect kunnen opbrengen voor mijn vergiet.

Er moeten alleen wat praktische afspraken komen dat jij je sombrero, ik mijn vergiet, duikboot zijn kazuifel en tante Fatima haar hoofdoek kunnen opbergen in een locker aan de ingang van een schoolgebouw.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 18:26   #68
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK, maar ook met zijn korte broek, zwemvliezen en sombrero moet hij respect kunnen opbrengen voor mijn vergiet.

Er moeten alleen wat praktische afspraken komen dat jij je sombrero, ik mijn vergiet, duikboot zijn kazuifel en tante Fatima haar hoofdoek kunnen opbergen in een locker aan de ingang van een schoolgebouw.
Dat kan naar het schijnt niet in het GO.
We gaan daar allemaal naast elkaar kunnen zitten in de klas, ik met mijn zwemvliezen; gij met uw vergiet en de duikboot met zijn kazuifel.
Elke dag carnaval dus.
Het gaat tof worden.
Oud 4 maart 2018, 18:30   #69
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan naar het schijnt niet in het GO.
We gaan daar allemaal naast elkaar kunnen zitten in de klas, ik met mijn zwemvliezen; gij met uw vergiet en de duikboot met zijn kazuifel.
Elke dag carnaval dus.
Het gaat tof worden.

eigenlijk wel benieuwd of iemand dat zou aandurven indien het hoofddoekverbod zou vervallen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 18:32   #70
geertvdb

Standaard

Citaat:
De reactie van Maddens ging dan ook niet - en net zo min als de mijne - over het principe. Wel over de manier waarop het debat wordt gevoerd. Uiteindelijk dient heel die spaghettimonsterkomedie om het geloof zelf in het belachelijke te trekken.
nee
hoor, dat is uw foute opvatting daarover.
Maar stel u voor dat het waar is: het pastafarianisme is er om andere godsdiensten in het belachelijke te trekken, is dat dan ... erg?
Citaat:
De discussie over wel of niet toelaten van levensbeschouwelijke symbolen kan immers perfect zonder die clownerieën worden gevoerd.
Maar het kan ook perfect MET. Het is zelfs leuker MET!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 18:33   #71
geertvdb

Standaard

Citaat:
Kortom, een nepreligie. En hypocrieter dan eender welke bestaande religie op de koop toe.
Nog hypocrieter?

Da's straf!

NOG hypocrieter?
Oud 4 maart 2018, 18:35   #72
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Dat klopt wel, maar er is geen enkele reden om te veronderstellen, dat deze parodie het niet bij 'het rechte eind’ zou hebben, zoals andere religies die zekerheid wél claimen en daar 'als instituten van de vrede' zelfs oorlog voor over hebben om hun gelijk te halen.
Daar gaat de discussie ook niet over. Als atheïst geloof ik dat geen enkele religie "het" bij het juiste eind heeft.

Citaat:
Aldus dient heel die spaghettimonsterkomedie om het belachelijke (lees: het onbewijsbare) van een geloof zelf aan te tonen.
Dat is inderdaad de intentie. Wat onbewijsbaar is, is echter daarom nog niet belachelijk. En geloof claimt niet wetenschappelijk te bewijzen.
Oud 4 maart 2018, 18:36   #73
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Wanneer was ik dan juist katholiek?
Oud 4 maart 2018, 18:46   #74
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar Bart de Wever meent dat niet hoor, hij is één van de grootste pilaarbijters van België. Hij verzet zich enkel tegen alles wat progressief in in het KO.

En van Mieke Van Hecke heeft hij een viscerale afkeer
Voor De Wever is het katholicisme iets zuiver cultureels. Het behoort tot de Vlaamse identiteit en moet via het onderwijs gecultiveerd worden, uiteraard ten behoeve van een Vlaams-nationalistische agenda. Vrij vertaald: om politiek te oogsten, moet cultureel gezaaid worden. Over de religieuze dimensie maakt hij zich bij mijn weten weinig zorgen. Is die man eigenlijk wel gelovig?

Mieke van Hecke gaat trouwens voor mij vaak ook te ver in haar stellingen. Zij gelooft bijvoorbeeld niet in zoiets als 'neutraliteit'.
Oud 4 maart 2018, 18:49   #75
geertvdb

Standaard

Citaat:
Daar gaat de discussie ook niet over. Als atheïst geloof ik dat geen enkele religie "het" bij het juiste eind heeft.
.
Kuch kuch kuch ...

Ik lees dat en ik moet zo verschrikkelijk hoesten!

Gij? Nen atheist??
Oud 4 maart 2018, 18:49   #76
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is inderdaad de intentie. Wat onbewijsbaar is, is echter daarom nog niet belachelijk. En geloof claimt niet wetenschappelijk te bewijzen.
Ge reageert niet op de laatste zin van Diego Raga en dat was de belangrijkste.
Oud 4 maart 2018, 18:51   #77
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
nee
hoor, dat is uw foute opvatting daarover.
Maar stel u voor dat het waar is: het pastafarianisme is er om andere godsdiensten in het belachelijke te trekken, is dat dan ... erg?
Ik stoor mij daar gewoon aan. Is dat erg?

Citaat:
Maar het kan ook perfect MET. Het is zelfs leuker MET!
Ongetwijfeld. Althans voor één partij in het debat. Maar het maakt een debat ook per definitie moeilijker. Waarom zou iemand immers aan tafel gaan zitten met iemand die hem belachelijk maakt?

Nu ja, daar is het De Wever natuurlijk ook niet om te doen. Andermaal.
Oud 4 maart 2018, 18:58   #78
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Naast het spagetti monster zijn er natuurlijk de echte religies, zoals die van Serapis en Isis. Ik wil dan ook dat kinderen een modius mogen dragen tijdens de lessen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Modius_(headdress)

Laatst gewijzigd door Zucht : 4 maart 2018 om 18:59.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 19:03   #79
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Ge reageert niet op de laatste zin van Diego Raga en dat was de belangrijkste.
Ik schat een geloofsovertuiging hoger in dan een hobby. Een hobby is iets wat je per definitie buiten de werkuren doet. Het kan in tijd en ruimte afgebakend worden. Een religie is omvattender. Je stopt niet plots met geloven als je op je werk bent. Ik neig dan ook eerder naar een pragmatische opstelling: hoofddoeken toestaan waar het kan, verbieden mits een goede motivering - hoe verleidelijk het ook is om met een eens-en-voor-al-oplossing te komen.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 4 maart 2018 om 19:03.
Oud 4 maart 2018, 19:17   #80
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Kuch kuch kuch ...

Ik lees dat en ik moet zo verschrikkelijk hoesten!

Gij? Nen atheist??
Vraag mij gerust uit over mijn atheïsme als je daaraan twijfelt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be