![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Schepen
|
![]() Ach, ze zien eertst de zes acht of 4 poten, en verzinnen vervolgens een verklaring. wedden dat ze eenzelfde logica hadden verzonnen als insecten 4 ipv 6 poten hadden? of zoogdieren 6 ipv 4?
wederom wat galilei betreft zeg ik:het gaat om God niet om mensen. Jezus kwam omdat mensen die zichzelf vroom voordeden Gods wet en alles waar hij voor staat verkrachten. diezelfde vrome mensen hebben de levende manifestatie van God, zijn zoon, in het vlees, gekruisigd en vermoord. Verstand komt van God. Hoe het gebruikt word ligt aan de mens. de menselijke conclusies zijn dwaasheid bij God no doubt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Schepen
|
![]() Dat was geen verwijt. Meer een vraag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Galileï zag de zon in het oosten opgaan en in het westen zakken, maar "verwondert" zich plotseling over een verband tussen die zon en de maanfases, gaat verder onderzoeken (met een primitieve telescoop, maar toch ervaringsgericht) en komt tot de niet te ontkennen conclusie dat het ONMOGELIJK is dat de zon rond de aarde draait, ook al beweerde het Vaticaan stellig dat het wél zo was. (Galileï was overigens niet de eerste, reeds eeuwen voorheen bestond de idee van het heliocentrisme.) Darwin "verwondert" zich over bepaalde eigenschappen die dieren gemeen hebben met elkaar. Hij gaat op onderzoek uit, o.a. naar de Galapagoseilanden, en komt daar op ervaringsgerichte wijze (want: met zijn eigen ogen) tot bepaalde conclusies. De wetenschap zou de wetenschap niet zijn als alle conclusies als absoluut vaststaand zouden worden geformuleerd. De wetenschap geeft ruimte voor het bijstellen van conclusies, en zelfs voor het verwerpen ervan. Op voorwaarde dat die tegenconclusies op bijkomend ervaringsgericht onderzoek gebaseerd zijn. De evolutietheorie van Darwin is al verscheidene malen in vraag gesteld en bijgesteld, steeds op basis van bijkomend ervaringsgericht onderzoek. De kerngedachte ervan blijft evenwel tot op vandaag moeiteloos overeind. Niemand die jou belet om tegenconclusies te formulieren, op één voorwaarde: dat je het op basis van ervaringsgericht onderzoek doet, want anders ben je buiten het terrein van de wetenschap bezig. Wetenschappelijke theorieën en conclusies moeten met wetenschappelijke middelen onderzocht en eventueel weerlegd worden. Dat is niet het domein van bvb. de religie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn (voorlopige) conclusie, Jeshua, is dat je moeite hebt met het scheiden van het werkterrein van de religie en dat van de wetenschap. De wetenschap poogt met zekerheden te werken, de religie poogt het denken in zekerheden te onderscheiden. Ja, ik ben gelovig, maar vraag me niet waarom... want mijn antwoord kan ik noch middels de wetenschap, noch middels de filosofie, noch middels de logica onderbouwen. Wel middels een gevoel dat dit alles overstijgt en dat ik het best omschrijf met... twijfel... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Schepen
|
![]() evolutietheorie is dwaasheid, en zelfs geen menselijke wijsheid te noemen. Maar ik vind mijn redenering al genoeg bewijs dat die evolutie bewijzen ook maar onzin zijn, ik kan ook wel redenen verzinnen voor waarom iets die en die eigenschappen heeft.
Geloof betekent voor mij toch echt zekerheid, ik weet zo zeker dat God bestaat als dat jij zeker weet dat die appel in je fruitmand groen of rood is. dus dan noem ik het liever geen geloof meer maar zekerheid als je je daar prettiger bij voelt. Moeite heb? er is gewoon geen scheiding! er is gewoon 1 waarheid, die ze beide, als het goed is, ofwel pogen te hebben of proberen te ontdekken. nou ik omschrijf dat gevoel iig niet met Twijfel ![]() GBY |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Tja, ik heb zeker niets tegen dieren. Maar ik dacht dat de mens toch op een iets hoger plan stond. En uiteraard is hij tot dwaasheden in staat, maar niet alleen tot dwaasheden. Je lijkt ervan uit te gaan dat de evolutietheorie een doel op zich is, en dat het een concurrent is voor religie. Desgevallend meen ik dat je je vergist. De evolutietheorie is niet meer dan een MIDDEL om aan ervaringsgericht onderzoek te doen. En dat delen van die evolutietheorie bij voortduring in vraag worden gesteld en worden bijgesteld bewijst alleen maar de deugdelijkheid van de werkwijze MIDDELS die evolutietheorie wel niet is. Nergens, maar dan ook nergens komt die theorie in conflict met Gods openbaring in de bijbel. Het verhaal van de schepping van de mens is een van de meest symbolisch geladen verhalen die er bestaan. En al wie dit naast de wetenschap zet begaat de fout aan die bijzonder krachtige en diepe symboliek voorbij te gaan. We verwijten (delen van) de moslimgemeenschap omdat zij de koran (nog) letterlijk interpreteren en geen plaats (zouden) voorzien voor wetenschappelijk denken omdat dat in strijd zou zijn met Gods openbaring (in illo casu de koran). Blijkbaar hebben moslims niet het monopolie op letterlijke interpretatie. En eigenlijk vind ik al wie bijbel (of koran) letterlijk interpreteert, enorm pretentieus. Wie durft er van zichzelf te beweren dat hij Gods boodschap, Gods openbaring tenvolle begrepen heeft? Durf jij het, Jeshua??? Ik niet, ik ben nog steeds zoekende en twijfelende... Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Schepen
|
![]() ehm waarom ben ik geen gelovige als ik zo zeker ben van mijn geloof dat ik het geen geloof meer noem.
nee ik beweer niet dat ik Gods gehele plan begrijp... De enige onomstotelijke waarheid is dat God bestaat. En tja ik neem het scheppingsverhaal letterlijk. ik ben blij dat jij gelooft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De zeven dagen van de schepping zijn alleen nog niet voorbij, we zitten nog middenin de zesde dag. God is dus nog zeker niet aan zijn rustdag toe. Vanwaar komt het verhaal over de zondvloed ? Hoe moesten de onderzoekers uit die tijd anders verklaren dat afdrukken van vissen in de bergen te vinden waren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Schepen
|
![]() zondvloed is toch echt bewijs voor gevonden jongen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 3 december 2004 om 22:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 4 december 2004 om 01:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||
Banneling
|
![]() You ain't seen nothing yet:
nog wat gevonden: BELIEF IN AMERICA En wij ondertussen maar spotten met en verontwaardigd doen over die achterlijke moslims hier en elders.... Dit stond lang in de cache van Google (George Magazine lijkt ter ziele gegaan...) Nu heeft iemand anders het op zijn server gezet: http://css.peak.org/newsletter/1997/apr97/belief.html A few interesting (and depressing) statistics, according to the December 1996 issue of George magazine (a political magazine that proclaims itself "not just politics as usual"): [Note: the numbers don't always add up to exactly 100%, due to rounding.] Citaat:
Citaat:
Dit is recenter: http://agpgroupdotnet.crosswinds.net.../news/0057.htm agp ][ NEWS.NL You are > home > news.agpgroup.net > Nederlands Nieuwscentrum > ook: Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 4 december 2004 om 01:29. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 4 december 2004 om 01:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
moet? tja, ik kan niet dwingen. ik hoop dat je keuzes maakt in je leven die je de hemel in brengen. zeg niet dat je een goed mens bent. de slechte mensen zijn degenen die zeggen:im a nice guy. hmm jah, er zijn idd heel stoute gelovigen, in westerse ogen. zeer stout. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Schepen
|
![]() http://www.theosofie.net/sunrise/sun...zondvloed.html
och 1 van de vele ssites over de zondvloed. je hebt bewijsmateriaal uit geologie en verschillende godsdiensten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
____________________ Wie 'heiligschennis' roept, kan niet gelovig zijn. De Openbaringen van Flippend Rund, 211 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Schepen
|
![]() . [16] Wat liefde is, hebben wij geleerd van Jezus: Hij heeft zijn leven voor ons gegeven
Hoezo sadist? [13] Broeders en zusters, u werd geroepen tot vrijheid. Alleen, misbruik de vrijheid niet als een voorwendsel voor een zondig leven, maar dien elkaar door de liefde. [14] Want* de hele wet is vervat in dit ene woord: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. [15] Maar als u elkaar blijft bijten en verscheuren, vrees ik dat u elkaar nog eens zult ombrengen. [21] want ook de schepping zal verlost worden uit de slavernij van de vergankelijkheid, en delen in de glorierijke vrijheid van Gods kinderen. Christus maakt vrij! |
![]() |
![]() |