Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2004, 21:03   #61
Jeshua
Schepen

Standaard

Ach, ze zien eertst de zes acht of 4 poten, en verzinnen vervolgens een verklaring. wedden dat ze eenzelfde logica hadden verzonnen als insecten 4 ipv 6 poten hadden? of zoogdieren 6 ipv 4?
wederom wat galilei betreft zeg ik:het gaat om God niet om mensen. Jezus kwam omdat mensen die zichzelf vroom voordeden Gods wet en alles waar hij voor staat verkrachten. diezelfde vrome mensen hebben de levende manifestatie van God, zijn zoon, in het vlees, gekruisigd en vermoord.
Verstand komt van God. Hoe het gebruikt word ligt aan de mens. de menselijke conclusies zijn dwaasheid bij God no doubt.
Jeshua is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2004, 21:31   #62
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeshua
Ach, ze zien eertst de zes acht of 4 poten, en verzinnen vervolgens een verklaring. wedden dat ze eenzelfde logica hadden verzonnen als insecten 4 ipv 6 poten hadden? of zoogdieren 6 ipv 4?
wederom wat galilei betreft zeg ik:het gaat om God niet om mensen. Jezus kwam omdat mensen die zichzelf vroom voordeden Gods wet en alles waar hij voor staat verkrachten. diezelfde vrome mensen hebben de levende manifestatie van God, zijn zoon, in het vlees, gekruisigd en vermoord.
Verstand komt van God. Hoe het gebruikt word ligt aan de mens. de menselijke conclusies zijn dwaasheid bij God no doubt.
Vergis ik me of heeft Jezus Christus zijn "vader" toch verweten hem aan het kruis in de steek gelaten te hebben ?
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2004, 21:34   #63
Jeshua
Schepen

Standaard

Dat was geen verwijt. Meer een vraag.
Oud 2 december 2004, 21:39   #64
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat was geen verwijt. Meer een vraag.
Het leven is vol met vragen waarop we geen antwoord krijgen.....
Oud 3 december 2004, 20:22   #65
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dat is precies de basis van elk wetenschappelijk en (Westers) filosofisch denken, Jeshua: iemand "verwondert" zich over een meestal alledaags verschijnsel, gaat dieper nadenken en poogt met logisch redeneren (filosofie) of ervaringsgericht onderzoek (wetenschap) tot conclusies te komen. Het lijkt wel of je het moeilijk hebt met dergelijke benadering van de werkelijkheid.

Galileï zag de zon in het oosten opgaan en in het westen zakken, maar "verwondert" zich plotseling over een verband tussen die zon en de maanfases, gaat verder onderzoeken (met een primitieve telescoop, maar toch ervaringsgericht) en komt tot de niet te ontkennen conclusie dat het ONMOGELIJK is dat de zon rond de aarde draait, ook al beweerde het Vaticaan stellig dat het wél zo was. (Galileï was overigens niet de eerste, reeds eeuwen voorheen bestond de idee van het heliocentrisme.)

Darwin "verwondert" zich over bepaalde eigenschappen die dieren gemeen hebben met elkaar. Hij gaat op onderzoek uit, o.a. naar de Galapagoseilanden, en komt daar op ervaringsgerichte wijze (want: met zijn eigen ogen) tot bepaalde conclusies.

De wetenschap zou de wetenschap niet zijn als alle conclusies als absoluut vaststaand zouden worden geformuleerd. De wetenschap geeft ruimte voor het bijstellen van conclusies, en zelfs voor het verwerpen ervan. Op voorwaarde dat die tegenconclusies op bijkomend ervaringsgericht onderzoek gebaseerd zijn. De evolutietheorie van Darwin is al verscheidene malen in vraag gesteld en bijgesteld, steeds op basis van bijkomend ervaringsgericht onderzoek. De kerngedachte ervan blijft evenwel tot op vandaag moeiteloos overeind.

Niemand die jou belet om tegenconclusies te formulieren, op één voorwaarde: dat je het op basis van ervaringsgericht onderzoek doet, want anders ben je buiten het terrein van de wetenschap bezig. Wetenschappelijke theorieën en conclusies moeten met wetenschappelijke middelen onderzocht en eventueel weerlegd worden. Dat is niet het domein van bvb. de religie.
Citaat:
Vergeten we niet dat Jezus lijden, dood en verrijzenis de WIL van God was. Laten we het erop houden dat God zijn pappenheimers (de mensen) wel zo goed kende, dat Hij zeker wist dat Zijn Zoon zou gekruisigd worden. Gods bedoeling achter Jezus lijden, dood en verrijzenis hoef ik je wel niet uit te leggen, mag ik hopen.
Citaat:
Verstand komt van God. Hoe het gebruikt word ligt aan de mens. de menselijke conclusies zijn dwaasheid bij God
Ik hoop dus dat je met evenveel moed jouw conclusies als dwaasheid durft te catalogiseren zoals je dat ook met de conclusies doet die op wetenschappelijke wijze worden getrokken.
Citaat:
no doubt.
Twijfel is je vreemd. Geloof en twijfel gaan nochtans hand in hand. Geloof kan geen synoniem zijn van zekerheid, omdat Gods bestaan noch met zekerheid bevestigd, noch met zekerheid ontkend kan worden.

Mijn (voorlopige) conclusie, Jeshua, is dat je moeite hebt met het scheiden van het werkterrein van de religie en dat van de wetenschap. De wetenschap poogt met zekerheden te werken, de religie poogt het denken in zekerheden te onderscheiden. Ja, ik ben gelovig, maar vraag me niet waarom... want mijn antwoord kan ik noch middels de wetenschap, noch middels de filosofie, noch middels de logica onderbouwen. Wel middels een gevoel dat dit alles overstijgt en dat ik het best omschrijf met... twijfel...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2004, 20:50   #66
Jeshua
Schepen

Standaard

evolutietheorie is dwaasheid, en zelfs geen menselijke wijsheid te noemen. Maar ik vind mijn redenering al genoeg bewijs dat die evolutie bewijzen ook maar onzin zijn, ik kan ook wel redenen verzinnen voor waarom iets die en die eigenschappen heeft.
Geloof betekent voor mij toch echt zekerheid, ik weet zo zeker dat God bestaat als dat jij zeker weet dat die appel in je fruitmand groen of rood is. dus dan noem ik het liever geen geloof meer maar zekerheid als je je daar prettiger bij voelt.
Moeite heb? er is gewoon geen scheiding! er is gewoon 1 waarheid, die ze beide, als het goed is, ofwel pogen te hebben of proberen te ontdekken.
nou ik omschrijf dat gevoel iig niet met Twijfel
GBY
Oud 3 december 2004, 21:20   #67
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
evolutietheorie is dwaasheid, en zelfs geen menselijke wijsheid te noemen.
Dus het ervaringsgerichte onderzoek vind jij onzin? We doen er dus best aan - althans volgens jou - om onze eigen oren en ogen niet meer te geloven. En om het helemaal mooi te maken ons gezond verstand ook al niet meer?

Tja, ik heb zeker niets tegen dieren. Maar ik dacht dat de mens toch op een iets hoger plan stond. En uiteraard is hij tot dwaasheden in staat, maar niet alleen tot dwaasheden.

Je lijkt ervan uit te gaan dat de evolutietheorie een doel op zich is, en dat het een concurrent is voor religie. Desgevallend meen ik dat je je vergist. De evolutietheorie is niet meer dan een MIDDEL om aan ervaringsgericht onderzoek te doen. En dat delen van die evolutietheorie bij voortduring in vraag worden gesteld en worden bijgesteld bewijst alleen maar de deugdelijkheid van de werkwijze MIDDELS die evolutietheorie wel niet is.

Nergens, maar dan ook nergens komt die theorie in conflict met Gods openbaring in de bijbel. Het verhaal van de schepping van de mens is een van de meest symbolisch geladen verhalen die er bestaan. En al wie dit naast de wetenschap zet begaat de fout aan die bijzonder krachtige en diepe symboliek voorbij te gaan.

We verwijten (delen van) de moslimgemeenschap omdat zij de koran (nog) letterlijk interpreteren en geen plaats (zouden) voorzien voor wetenschappelijk denken omdat dat in strijd zou zijn met Gods openbaring (in illo casu de koran). Blijkbaar hebben moslims niet het monopolie op letterlijke interpretatie. En eigenlijk vind ik al wie bijbel (of koran) letterlijk interpreteert, enorm pretentieus. Wie durft er van zichzelf te beweren dat hij Gods boodschap, Gods openbaring tenvolle begrepen heeft? Durf jij het, Jeshua??? Ik niet, ik ben nog steeds zoekende en twijfelende...
Citaat:
Maar ik vind mijn redenering al genoeg bewijs dat die evolutie bewijzen ook maar onzin zijn, ik kan ook wel redenen verzinnen voor waarom iets die en die eigenschappen heeft.
Welaan dan, verzin eens een aantal redenen, en probeer ze anderen maar eens wijs te maken. Wedden dat het je niet lukt wanneer je niet met ervaringsgericht onderzoek werkt. En kom niet af met argumenten in de trant van "Ik zie wat jullie niet zien", want dan pretendeer je wel heel wat, zoals ik hierboven al betoogde.
Citaat:
Geloof betekent voor mij toch echt zekerheid, ik weet zo zeker dat God bestaat als dat jij zeker weet dat die appel in je fruitmand groen of rood is. dus dan noem ik het liever geen geloof meer maar zekerheid als je je daar prettiger bij voelt.
Als jij het zekerheid noemt, dan doe je dat. Niemand, ook ik niet, die je dan tegenhoudt. Maar dan noem ik je ook met alle recht geen gelovige.
Citaat:
Moeite heb? er is gewoon geen scheiding! er is gewoon 1 waarheid, die ze beide, als het goed is, ofwel pogen te hebben of proberen te ontdekken.
GBY
Er is inderdaad één waarheid, Jeshua, ik heb het tegendeel niet beweerd. Wel stel ik met velen dat het werkterrein van de wetenschap overstegen wordt door het werkterrein van de religie. Gelovigen hebben dus geen enkele reden zich ongerust te voelen omdat de wetenschap erop vooruitgaat. "Gelovigen", zei ik, want hoe het zit met de "zekeren" zoals jij, daar heb ik het raden naar.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2004, 22:06   #68
Jeshua
Schepen

Standaard

ehm waarom ben ik geen gelovige als ik zo zeker ben van mijn geloof dat ik het geen geloof meer noem.
nee ik beweer niet dat ik Gods gehele plan begrijp...
De enige onomstotelijke waarheid is dat God bestaat. En tja ik neem het scheppingsverhaal letterlijk. ik ben blij dat jij gelooft.
Oud 3 december 2004, 22:12   #69
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
evolutietheorie is dwaasheid, en zelfs geen menselijke wijsheid te noemen. Maar ik vind mijn redenering al genoeg bewijs dat die evolutie bewijzen ook maar onzin zijn, ik kan ook wel redenen verzinnen voor waarom iets die en die eigenschappen heeft.
GBY
Ge beseft toch dat het scheppingsverhaal niet meer is dan een primitieve poging om de evolutietheorie te verklaren ?
De zeven dagen van de schepping zijn alleen nog niet voorbij, we zitten nog middenin de zesde dag. God is dus nog zeker niet aan zijn rustdag toe.
Vanwaar komt het verhaal over de zondvloed ?
Hoe moesten de onderzoekers uit die tijd anders verklaren dat afdrukken van vissen in de bergen te vinden waren.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2004, 22:13   #70
Jeshua
Schepen

Standaard

zondvloed is toch echt bewijs voor gevonden jongen.
Oud 3 december 2004, 22:28   #71
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
GBY
Als dit je een prettig gevoel kan geven waarom niet...... maar niet iedereen moet je mening delen Jeshua of hiervoor eeuwig verdoemd worden. Er zijn heel brave ongelovigen en heel stoute gelovigen.....
Oud 3 december 2004, 22:32   #72
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ge beseft toch dat het scheppingsverhaal niet meer is dan een primitieve poging om de evolutietheorie te verklaren ?
De zeven dagen van de schepping zijn alleen nog niet voorbij, we zitten nog middenin de zesde dag. God is dus nog zeker niet aan zijn rustdag toe.
Vanwaar komt het verhaal over de zondvloed ?
Hoe moesten de onderzoekers uit die tijd anders verklaren dat afdrukken van vissen in de bergen te vinden waren.
Vliegende vissen plegen massaal zelfmoord uit schuldbesef door tegen de bergen te vliegen......

Laatst gewijzigd door labyrinth : 3 december 2004 om 22:33.
Oud 4 december 2004, 00:26   #73
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zondvloed is toch echt bewijs voor gevonden jongen.
Bijvoorbeeld ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2004, 00:57   #74
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid

Ik wist dat de VS het enige nog diepgelovige westerse land was, maar zo erg stelde ik het me nu ook weer niet voor. Hoe zo een ontwikkeld en "beschaafd" land zo fanatiek kan zijn....
Géén kwaliteitskrant, maar Metro van heden:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metro
Seksuele voorlichting �* l'américaine:
condooms zouden het HIV-virus doorlaten
-je kan zwanger worden van masturbatie
-10% van de vrouwen kan niet meer zwanger worden na een legale abortus
Zo staat het in US handboeken voor seksuele voorlichting...volgens een parlementair rapport...
Voorlichtingsprogrammas die onthouding voorstellen als enige manier tegen SAs en zwngerschap kregen onder de neocon regering Bush een enorme budgetverhoging...
Metro 3/12/2004
Er lijken idd klachten over de behaalde resultaten te zijn en nog meer klachten van pro-abstinence fans, als men enkele zoekwoorden ingeeft in Yahoo of in Google

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 december 2004 om 01:21.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2004, 01:07   #75
filosoof
Banneling

Standaard

You ain't seen nothing yet:

nog wat gevonden:
BELIEF IN AMERICA
En wij ondertussen maar spotten met en verontwaardigd doen over die achterlijke moslims hier en elders....

Dit stond lang in de cache van Google (George Magazine lijkt ter ziele gegaan...) Nu heeft iemand anders het op zijn server gezet:
http://css.peak.org/newsletter/1997/apr97/belief.html
A few interesting (and depressing) statistics, according to the December 1996 issue of George magazine (a political magazine that proclaims itself "not just politics as usual"):
[Note: the numbers don't always add up to exactly 100%, due to rounding.]
Citaat:
48% of Americans attend religious services once a week.
37% attend less than once a week.
13% attend on religious holidays only.
60% of Americans believe the world was created in 7 days.
27% don't believe the world was created in 7 days.
13% don't know or refused to answer.
78% of Americans believe in angels.
15% don't believe in angels.
7% don't know or refused to answer.
49% of Americans are pro-life.
42% are pro-choice.
10% don't know or refused to answer.
56% of Americans don't support the Christian Coalition.
29% do support the Christian Coalition.
16% don't know or refused to answer.
67% of Americans believe that other religions are as legitimate as theirs.
20% believe their religion is more legitimate.
14% don't know or refused to answer.
41% of Americans follow the laws of religion over the laws of the land.
37% choose the law of the land over the laws of religion.
23% don't know or refused to answer.
55% of Americans believe that there is life on other planets.
Of those, 53% believe that aliens have visited us in the last century.
And of those, 70% believe the government is covering it up.
Citaat:

Broken down by partisan beliefs:
Liberals..........Conservatives ..........Belief
45%............. 70%......................7-day Creation
58%............. 30% .....................Evolution
67%............. 79%..................... Life after death
76%............. 92% .....................Heaven
69%............. 83% .....................Hell
72%............. 82%......................Angels
76%............. 87%..................... Miracles
40%............. 30% .....................Reincarnation
44%............. 41%......................Ghosts
29%............. 27%..................... Astrology
Return to CSS 1997 Newsletter Archive
Dit is recenter: http://agpgroupdotnet.crosswinds.net.../news/0057.htm
agp ][ NEWS.NL
You are > home > news.agpgroup.net > Nederlands Nieuwscentrum >
ook:

Citaat:
Veel inwoners VS nemen Bijbel letterlijk
WASHINGTON - De scheppingsgeschiedenis Genesis is de letterlijke waarheid, zo zoals beschreven in het bijbelboek gelooft 61 procent van de Amerikanen. ABC News publiceerde deze week de uitkomsten van een onderzoek.
Van de ondervraagden gelooft 66 procent ook dat de zondvloed en de doortocht door de Rode Zee werkelijk hebben plaatsgehad, en dat het niet zomaar om "symbolische, stichtelijke verhalen uit de Bijbel" gaat.
De uitkomsten van het onderzoek berusten op vraaggesprekken met 1011 volwassen
Amerikanen. Deze werden tussen 6 en 10 februari gehouden. Charles Nalls, pastoor van de katholiek-anglicaanse kerk "Christ the King" in Washington, noemt de resultaten "verrassend en geruststellend." Volgens hem "toont het onderzoek aan dat Amerikanen meer in de Bijbel lezen dan we dachten. De meesten van hen zien de Bijbel als Gods onfeilbaar Woord."
Uit het onderzoek blijkt verder dat christenen onderling verschillen in de mate waarin ze geloven. Van de leden van de grote protestantse kerkverbanden gelooft 75 procent in het letterlijke scheppingsverhaal, 79 procent in de
doortocht door de Rode Zee en 73 procent in de zondvloed. Bij de evangelische kerken is dat respectievelijk 87, 91 en 87 procent; bij de rooms-katholieken 51, 50 procent en 44 procent. Zelfs van de ondervraagden die opgaven dat ze geen godsdienst aanhingen, zei 25 procent in de schepping te geloven. Bijna eenderde van hen gelooft in de doortocht door de Rode Zee en 29 procent in de zondvloed.
Met het oog op de aanstaande première van de film van regisseur Mel Gibson over het lijden van Christus stelden de onderzoekers de vraag of het Joodse volk zoals dat nu leeft, schuldig is aan de dood van Christus. Van de ondervraagden antwoordde 80 procent ontkennend, 8 procent meent van wel. Gibson heeft in verschillende interviews gezegd dat "wij allemaal, de hele mensheid, de verantwoordelijkheid dragen."
Vorig jaar hadden er eveneens verschillende onderzoeken plaats naar de geloofsovertuiging van Amerikanen. Een Harris-onderzoek onder 2201 volwassenen wees toen uit dat 93 procent van de christelijke Amerikanen in
wonderen gelooft, 95 procent in de hemel, 93 procent in de maagdelijke geboorte en 96 procent in de opstanding van Christus.

Uit een eerder gehouden Harris-onderzoek onder 2306 volwassenen, dat in oktober werd gepubliceerd, bleek dat 42 procent van de christelijke Amerikanen God als mannelijk ziet. Slechts 1 procent ziet Hem als vrouwelijk. Bijna 40 procent is van mening dat God noch mannelijk noch vrouwelijk is, 11 procent vindt dat God
zowel mannelijk als vrouwelijk is.
Volgens dit onderzoek meent 48 procent dat God een Geest is Die een menselijke vorm kan aannemen, maar niet menselijk is. Volgens 9 procent is God als een mens. Iets meer dan een kwart meent dat God nooit een menselijke vorm aanneemt.
In december vorig jaar toonde de uitkomst van een Gallup-onderzoek aan dat 61 procent van de Amerikanen gelooft dat godsdienst alle of bijna alle problemen van deze tijd zou kunnen oplossen. Een iets grotere groep, 64 procent, meent tegelijk dat de invloed van godsdienst in de VS hoe langer hoe meer tanende is.
Eenzelfde onderzoek wees in november uit dat godsdienst een belangrijke rol speelt in het leven van zes op de tien Amerikanen. Bij Canadezen is dat maar 28 procent en bij Britten maar 17 procent.
Bron: Reformatorisch Dagblad d.d. 18-02-04

Ga daar mee naar den oorlog...

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 december 2004 om 01:29.
Oud 4 december 2004, 01:34   #76
filosoof
Banneling

Standaard

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 december 2004 om 01:35.
Oud 4 december 2004, 11:30   #77
Jeshua
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Als dit je een prettig gevoel kan geven waarom niet...... maar niet iedereen moet je mening delen Jeshua of hiervoor eeuwig verdoemd worden. Er zijn heel brave ongelovigen en heel stoute gelovigen.....
Indien iemand verdoemt word, dan heeft hij dat aan zichzelf te danken, Gods rechtvaardigheid is rechtvaardiger dan de mensen en wij hoeven dat niet altijd te begrijpen.
moet? tja, ik kan niet dwingen. ik hoop dat je keuzes maakt in je leven die je de hemel in brengen. zeg niet dat je een goed mens bent. de slechte mensen zijn degenen die zeggen:im a nice guy. hmm jah, er zijn idd heel stoute gelovigen, in westerse ogen. zeer stout.
Oud 4 december 2004, 11:34   #78
Jeshua
Schepen

Standaard

http://www.theosofie.net/sunrise/sun...zondvloed.html

och 1 van de vele ssites over de zondvloed. je hebt bewijsmateriaal uit geologie en verschillende godsdiensten.
Oud 4 december 2004, 11:40   #79
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Indien iemand verdoemt word, dan heeft hij dat aan zichzelf te danken, Gods rechtvaardigheid is rechtvaardiger dan de mensen en wij hoeven dat niet altijd te begrijpen.
moet? tja, ik kan niet dwingen. ik hoop dat je keuzes maakt in je leven die je de hemel in brengen. zeg niet dat je een goed mens bent. de slechte mensen zijn degenen die zeggen:im a nice guy. hmm jah, er zijn idd heel stoute gelovigen, in westerse ogen. zeer stout.
In uw geloofssysteem bestaat er dus geen enkele vrijheid. Uw God is een sadist.

Oud 4 december 2004, 11:52   #80
Jeshua
Schepen

Standaard

. [16] Wat liefde is, hebben wij geleerd van Jezus: Hij heeft zijn leven voor ons gegeven

Hoezo sadist?

[13] Broeders en zusters, u werd geroepen tot vrijheid. Alleen, misbruik de vrijheid niet als een voorwendsel voor een zondig leven, maar dien elkaar door de liefde. [14] Want* de hele wet is vervat in dit ene woord: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. [15] Maar als u elkaar blijft bijten en verscheuren, vrees ik dat u elkaar nog eens zult ombrengen.

[21] want ook de schepping zal verlost worden uit de slavernij van de vergankelijkheid, en delen in de glorierijke vrijheid van Gods kinderen.

Christus maakt vrij!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be