![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het punt is dat "ik weet het niet" niet hetzelfde is als "ik heb er geen flauw benul van". Je kan immers "sterk vermoeden". Dat komt als je heel wat waarnemingen en redeneringen hebt die het "sterke vermoeden" staven, zonder totaal alle alternatieven uit te sluiten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voorbeeld: - ik drink 3 pinten en ik ben zat. - ik drink 3 glazen melk en ik ben niet zat. ==> waarnemingen. redenering: er is een statistische correlatie tussen "pinten" en "zat zijn", maar een correlatie is geen strikt bewijs van oorzaak en gevolg. ==> vermoeden: pinten drinken maakt U zat. Maar zeker weten doe ik het niet. Het is echter niet dat ik "totaal geen flauw benul heb" of pinten mij zat maken of niet. Ik heb een sterk vermoeden van wel. Maar zeker weet ik het niet, omdat de redenering niet alle alternatieven kan uitsluiten op basis van wat ik heb waargenomen. Daarentegen: geloof: "een zwarte kat brengt ongeluk". Niks waarneming, niks redenering. Wel dingen zoals "ja, ik herinner mij, mijn grootmoeder had een zwarte kat en nu is mijn grootmoeder dood". Laatst gewijzigd door patrickve : 22 juni 2019 om 07:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat uw eerste deel betreft: de waarnemingen worden geordend door ons verstand en dat laatste zal ook een redenering opzetten om tot een conclusie te komen. Het gaat er nu over marie daenen ervan uitgaat dat ons verstand onvolmaakt is, maar dat ze tegelijkertijd stelt dat we de volheid wel kunnen bereiken door de waarnemingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat waarnemingen ARBITRAIR geïnterpreteerd kunnen worden: ze moeten immers in coherentie blijven met het theoretisch kader. Het is dat ganse geheel dat uit zijn algemene coherentie zijn plausibiliteit haalt. Ergens is het juist dat "zonder kritische massa" aan waarnemingen en theoretisch kader dat ermee klopt, men geen enkele plausibiliteit heeft. Dan lijkt het wel alsof "alle ideeen even juist of fout zijn", en in zo een gelijk maaiveld zijn geopenbaarde geloven "even plausibel" als andere verhaaltjes. Men kan dus ergens de oermens begrijpen die geesten toeschreef aan natuurlijke verschijnselen. Maar ondertussen zijn we dat stadium voorbij, en is er wel degelijk een "plausibel kader met veel waarnemingen" dat als anker kan dienen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er kan dan ook niks over gezegd worden. Dat wil niet zeggen dat het "50% kans heeft om juist te zijn", natuurlijk. Want er zijn geen "2 mogelijkheden" er zijn er oneindig veel. De kans dat "naar de hel gaan" dus een juist statement is, is totaal onwaarschijnlijk. Je komt evengoed terug tot leven als een sprinkhaan, of je wordt een god in een ander universum, of weet ik veel...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() Ach, hemel of hel wat maakt het uit?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien iets gemist?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Okay, I know dat is wereldlijks en wie weet heeft uwen god een oplossing |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) hij beweerde dat (onderlijnde) niet 2) 't ging over weten vs niet weten... niks geloof dus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een agnost 'gelooft' (eerder een filosofische overtuiging) 1 ding Dat ge er niks zinnig kunt over vertellen aan de hand van de middelen die tot onze beschikking staan onafgezien of het nu zou bestaan of niet. ( -> over 'bestaan' kan je dan weer verder leuteren ) In feite laat het dus plaats voor een pilaarbijter die absoluut zeker is en persoonlijk tot die conclusie kwam Het onderstreepte is hier van belang en zet de gelovige op hetzelfde niveau als de alumiiumpapierenhoedjes : veel zeveren en niks aantoonbaar geven Laatst gewijzigd door praha : 25 juni 2019 om 20:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jan Modaal ergens op een Vlaams veld zal dat misschien niet geweten hebben. Velen anderen (oa zeevaarder) was het vrij duidelijk en de kerk hield het ook niet meteen geheim ![]() Laatst gewijzigd door praha : 25 juni 2019 om 20:48. |
|
![]() |
![]() |