Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2004, 16:43   #61
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco
In Spanje zijn de borden wél tweetalig. Je leest er Pamplona-Iruña, Vitoria-Gasteiz of (raar maar waar) La Coruña-A Coruña (slechts een klein verschil). Ook de kleinere steden en dorpen op secundaire wegen worden tweetalig aangeduid.

Bewijs dat die taalgevoeligheid niet alleen in ons land speelt...
Ai ai, ai, van zowel Catalanen als castillianen hoore ik dat het lang niet zo peis en vree is als wat u hier suggereert.

Ten gronde lijkt me de uitdaging de volgende: hoe kunnen doen wat Vlamingen bij voorkeur zouden doen, een bréde en meertalige opvang van alle nieuwkomers, toeristen, buitenlandse onderzoekers, ... met dan bv. administratieve formulieren in meerdere talen en twee- of soms zelfs meertalige borden langs de wegen, zonder dat die Franstaligen die wonen, werken of rondtrekken in Vlaanderen en die weigeren Vlamingen en Nederlands te respecteren daarin de rechtvaardiging vinden om verder te doen zoals ze blijkbaar zo graag doen: als Uebermenschen die zo ver verheven zijn boven die 'boertige flamands' dat ze alles uitsluitend in het Frans willen kunnen doen.

Kortom, hoe vermijden we dat die méértaligheid in praktijk uitdraait op éénrichtingsverkeer waarbij -vereenvoudigd- de Vlamingen alle moeite en last moeten dragen én waarbij het er dan systeamtisch op uit draait dat als er zware besprekingen zijn, dat de Franstaligen dan systematisch het 'terreinvoordeel' hebbn van een thuismatch doordat die nationale besprekingen dan in het Frans gebeuren (ter info: het was nog maar enkele jatren geleden dat de Fransatlige nationalisten van de PS, MR en CDh éénsuidend suikerklontjes braken op het hoofd van die éne Vlaamse minister die besprekingen in de nationale regering afwisselend in Frans en, ederlands wou zien gebeuren).
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 16:45   #62
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Is die tweetaligheid er ook in Castilliaans taalgebied? Of alleen in Baskisch en Catalaans taalgebied?
nagel op de kop: de lasten van de tweetaligheid liggen disproportioneel zwaar bij de basken en de atalanen. Prof Philippe Van parijs (UCL), zelf eerder belgo-bruxellofiel van overtuiging, schreef enkele lezenswaardige artikels over deze problematiek.
Oud 28 november 2004, 22:53   #63
Gunter
Partijlid

Standaard

Tja, die talen, ... Noorwegen en België vergelijken gaat niet op. België ligt op een kruispunt tussen germaanse en romaanse talen, in Noorwegen zijn er wel wat taalverschillen maar niks dat je met de situatie en de recente geschiedenis van België kan vergelijken. Zelf raken we er wel uit, voor buitenlanders kan dat wat aanpassen zijn. Maar is het zo erg dat je die man helpt zijn documenten invullen?
Gunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 22:56   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gunter
Maar is het zo erg dat je die man helpt zijn documenten invullen?
Neen, dat is helemaal niet erg. Wel is het erg dat bepaalden menen te moeten eisen dat er nu papieren moeten komen in het Frans... Juist voor die mensen die hier al zo lang wonen en blijkbaar onze taal niet spreken.

Dat men een Deense student helpt wanneer die in Leuven komt studeren vind ik heel normaal. Maar hetzelfde doen voor een Waal die in zijn middelbaar reeds Nederlands heeft geleerd, is een brug te ver.

De eerste heeft waarschijnlijk voor hij naar Vlaanderen kwam nog nooit met Nederlands in aanraking gekomen (en heeft daartoe waarschijnlijk niet de gelegenheid); die Waal echter wel (onderwijs, tv, radio, krant...).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 23:05   #65
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Neen, dat is helemaal niet erg. Wel is het erg dat bepaalden menen te moeten eisen dat er nu papieren moeten komen in het Frans... Juist voor die mensen die hier al zo lang wonen en blijkbaar onze taal niet spreken.

Dat men een Deense student helpt wanneer die in Leuven komt studeren vind ik heel normaal. Maar hetzelfde doen voor een Waal die in zijn middelbaar reeds Nederlands heeft geleerd, is een brug te ver.

De eerste heeft waarschijnlijk voor hij naar Vlaanderen kwam nog nooit met Nederlands in aanraking gekomen (en heeft daartoe waarschijnlijk niet de gelegenheid); die Waal echter wel (onderwijs, tv, radio, krant...).
Ik heb heel mijn middelbaar Frans gehad maar zo'n officiële documenten in het Frans zijn toch iets heel anders dan te weten dat haricots bonen zijn. Perfect tweetalig ben ik niet en ik ben een academisch afgestudeerde jongeman. Dus volg ik Frans in avondschool tussen de vriendelijke vreemdelingen die zich goed aanpassen door een landstaal te studeren.

In Brussel heb ik echter recht op Nederlandse documenten, dat is misschien een slecht voorbeeld. Al moet ik zeggen dat het Vlaams Blok (toen toch nog onder die naam) foldertjes verspreidde in het Frans hier... met een heel andere tekst dan die foldertjes die ik bij mij thuis in de stille Kempen kreeg... Maar dat leidt ons te ver af van de discussie waarschijnlijk.
Oud 28 november 2004, 23:07   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb heel mijn middelbaar Frans gehad maar zo'n officiële documenten in het Frans zijn toch iets heel anders dan te weten dat haricots bonen zijn. Perfect tweetalig ben ik niet en ik ben een academisch afgestudeerde jongeman. Dus volg ik Frans in avondschool tussen de vriendelijke vreemdelingen die zich goed aanpassen door een landstaal te studeren.
Dat is natuurlijk wel zo, maar het verschil is dat persoon a (de Deen) hoogstwaarschijnlijk nog nooit een letter Nederlands heeft gezien (en dat hij bij wijze van spreken niet eens weet in welke richting hij dat blad moet draaien...), terwijl die Waal wel verondersteld wordt toch IETS te weten. Een verblijfsvergunning invullen is geen academische studie plegen in die taal.
Oud 28 november 2004, 23:24   #67
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk wel zo, maar het verschil is dat persoon a (de Deen) hoogstwaarschijnlijk nog nooit een letter Nederlands heeft gezien (en dat hij bij wijze van spreken niet eens weet in welke richting hij dat blad moet draaien...), terwijl die Waal wel verondersteld wordt toch IETS te weten. Een verblijfsvergunning invullen is geen academische studie plegen in die taal.
Dat een Vlaming eerder een Franstalige in het Frans helpt, dan omgekeerd geef ik toe. Hoewel het in Brussel sterk aan het verbeteren is.

Wat wel een beetje raar is, is dat de culturele drang er bij deze Franstaligen niet is. Ze leren Nederlands voornamelijk om culturele redenen. Dat was ook de reden waarom vele Vlamingen in Brussel onder lichte sociale drang hun kinderen naar Franstalige scholen is gaan sturen. Zodat ze een toekomst krijgen, iets wat ouders hun kinderen toewensen en er meestal heel veel voor zullen doen om dat te bereiken. De culturele motivering is er wel te vinden bij de politici, toen en nu. Toen de Franstaligen die vonden dat Nederlands een teken van onderontwikkeling en armoede was, nu het VB die vinden dat het leren van het Nederlandsl een plicht is die bestraft kan worden. Wat is het verschil nog met "men spreekt geen Vlaams op de koer!"?

Mijn punt is dat mensen over het algemeen die taal zullen volgen als ze dat nodig hebben/willen. Mijn vader heeft als simpele arbeider op een zinkfabriek geen Frans nodig in zijn dagelijkse leven, ook al heeft hij dat jaren terug nog op de "vakschool" gehad. Zou die iets in het Frans aankrijgen dan zal hij wel hulp vragen aan zijn vrouw en kinderen. Waarom zou een Waal dan wel verplicht de tweede taal moeten leren? Dat lijkt me oordelen met twee maten en twee gewichten.

Nederlands zouden ze moeten leren op school in België, net als Frans. Sommigen gaan echter volgens mij te ver en willen Engels invoeren omdat ze dan internationaal kunnen zijn.
Oud 29 november 2004, 00:58   #68
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
..... Dat was ook de reden waarom vele Vlamingen in Brussel onder lichte sociale drang hun kinderen naar Franstalige scholen is gaan sturen..
'lichte sociale druk', zo'n goeie om de dag af te sluiten. het ging overeen zware sociale, politieke, administratieve e economische druk!
Oud 29 november 2004, 01:27   #69
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
'lichte sociale druk', zo'n goeie om de dag af te sluiten. het ging overeen zware sociale, politieke, administratieve e economische druk!
Zo zien geëmancipeerde Vlamingen dat, die arme Brusselaars zijn het slachtoffer zijn van een kwaadaardig complot. Dat is maar de halve waarheid. De Vlaamse Brusselaars zagen dat niet als een strijd van Vlamingen tegen de verfransing, het ging om hun leven. Ze zien zich nog altijd niet als Vlaming, Waal of weet ik wat, dat kan de modale Brusselaar niets schelen. Ze spreken Frans met de buurvrouw, Nederlands aan het loket van de gemeente, stemmen op Franstalige partijen en eten graag Brusselse stoemp. De meeste "Vlaamse politici uit Brussel" zijn net als ik, inwijkelingen uit het ééntalige Vlaanderen voor wie Frans een vreemde taal is en die dus een zeer vertekend beeld van de stoemp die Brussel is.

Daarmee zeg ik niet dat er niks aan de hand was, in tegendeel. Het waren de Franstalige elite (verfranst dus want Brussel was oorspronkelijk Nederlandstalig, hoewel de ambtenarij en het politiek bestel er al eeuwen OOK in het Frans verliep) en de talrijke Franstalige immigranten die zich hadden moeten aanpassen. Dat is in Brussel niet gebeurd en heeft tot op vandaag (en morgen) gevolgen. Maar vergeet niet dat de elite en hogere middenklasse in heel Vlaanderen verfranst was tegen het einde van de negentiende eeuw en dat ook nog bleef tot een flink stuk in de twintigste eeuw.

Maar de verfransing van Brussel is nu een feit, of je dat nu graag hebt of niet. Overdag is het echter een grotendeels Vlaamse stad, gezien er honderdduizenden pendelaars van Vlaanderen naar Brussel trekken om er te werken. Die willen echter niet wonen in de grootstad die Brussel toch is. De kleinburgerlijke Vlaming voelt zich daar veel te goed voor. Men voelt zich echter wel goed genoeg om de taalgeschiedenis van Brussel te gebruiken voor de Vlaamse beweging en zout in wonden strooien in plaats van overeen te komen.

Laatst gewijzigd door Gunter : 29 november 2004 om 01:31.
Oud 29 november 2004, 03:31   #70
BELGIAN WARRIOR
Banneling

BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tijl Uilenspiegel
Noorwegen zoekt nog immigranten om de ontvolking op het platteland aan te pakken. Voorkeur voor Vlamingen of Nederlanders ivm geen problemen om zich aan te passen. Gratis bouwgrond inbegrepen als ge wilt verhuizen.
Flaminganten, allen daarheen zou ik zeggen
BELGIAN WARRIOR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2004, 03:32   #71
BELGIAN WARRIOR
Banneling

BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het probleem is dat er Nederlands -jammer genoeg- geen plichtvak is in het Zuiden. Een (coördinerend of concurrerend) federaal ministerie zou daar iets aan kunnen doen.
BELGIAN WARRIOR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2004, 03:47   #72
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Is dat geen discriminatie van het Duits en de Duitstalige gemeenschap in België? Toegeven, die optie wordt ook vooral genomen in Luik en Luxemburg...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2004, 10:12   #73
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Uw danige sterke overtuiging van een zeker eigen groot gelijk belet u blijkbaar om:
1. te beseffen dat het een Brusselse Vlaming is die deze bemeerking neerschreef, één die ondertussen een kleine tien jaar met een Franstalige gehuwd is en die ook zelf vanuit een andereVlaamse stad kwam;
2. er in deze materie wel degelijk objectieve feiten zijn die uw en mijn mening en persoonlijke voorkeuren héél ver overstijgen;
3. één van die objectieve feiten is dat van alle (mij bekende) Brussels-Vlaamse mandatarissen (en u wil ze niet graag een tourne general geven) er géén enkele is die zijn lidmaatschap van de Vlaamse gemeenschap wil opgeven in ruil voor een lidmaatschap, met alle politieke konsekwenties vandien, van een in praktijk inderdaad nog op te richten Brusselse gemeenschap;
4. te erkennen dat het feit dat sommige Brusselse Vlamingen totaal géén bnul, noch interesse hebben van feschiedenis, noch van de precieze aard van deze of gene politieke situatie, géén reden is om ze zomaar allemaal over één kam te scheren (zoals met uw beeld van "Ze zien zich nog altijd niet als Vlaming, Waal of weet ik wat, dat kan de modale Brusselaar niets schelen";
5. te beseffen dat er wel degelijk véle duizenden brusslese Vlamingen zijn die het vandaag héél goed beseffen en die het juist héél veel kan schelen;
6. en voorts, om in te zien dat die inderdaad feitelijke verfransing die u vermeldt geen enkele reden is om ze te vergoelijken (door bv. het voor ste stellen als 'lichte sociale druk'), noch om de huidige, nog resterende diskriminaties te laten voortbestaan.

Uw suggestie dat ik me wel goed genoeg zou voelen "om de taalgeschiedenis van Brussel te gebruiken voor de Vlaamse beweging en zout in wonden strooien in plaats van overeen te komen" is overigens, alleen al maar gezien het zéér grote aantal Franstalige vrienden, bekenden, klanten e.d nogal lachwekkend én misplaatst. Mijn kijk op de zaak is echter vooral zéér sterk gebaseerd op objectieve feiten (die bv. ook door een Hervé Hasquin, prof.em. geschiedenis, oud-ULB-rector en ex-PRL minister in zijn wetenschappelije werken erkend worden; in zijn politieke teksten ontwijkt hij dat thema eerder). En zo kan ik u nog een héle hoop vooraanstaande Franstalige waarnemers van de brusselse en belgische politiek en geschiedenis geven.

Kortom, de hedendaagse geschiedschrijving staat misschien iets verder dan sommigen menen. U hebt us gelijk dat er wel degelijk iets aan de hand was, maar onderschat hoeveel en hoe erg dat zo was én is.

Citaat:
Zo zien geëmancipeerde Vlamingen dat, die arme Brusselaars zijn het slachtoffer zijn van een kwaadaardig complot. Dat is maar de halve waarheid. De Vlaamse Brusselaars zagen dat niet als een strijd van Vlamingen tegen de verfransing, het ging om hun leven. Ze zien zich nog altijd niet als Vlaming, Waal of weet ik wat, dat kan de modale Brusselaar niets schelen. Ze spreken Frans met de buurvrouw, Nederlands aan het loket van de gemeente, stemmen op Franstalige partijen en eten graag Brusselse stoemp. De meeste "Vlaamse politici uit Brussel" zijn net als ik, inwijkelingen uit het ééntalige Vlaanderen voor wie Frans een vreemde taal is en die dus een zeer vertekend beeld van de stoemp die Brussel is.

Daarmee zeg ik niet dat er niks aan de hand was, in tegendeel. Het waren de Franstalige elite (verfranst dus want Brussel was oorspronkelijk Nederlandstalig, hoewel de ambtenarij en het politiek bestel er al eeuwen OOK in het Frans verliep) en de talrijke Franstalige immigranten die zich hadden moeten aanpassen. Dat is in Brussel niet gebeurd en heeft tot op vandaag (en morgen) gevolgen. Maar vergeet niet dat de elite en hogere middenklasse in heel Vlaanderen verfranst was tegen het einde van de negentiende eeuw en dat ook nog bleef tot een flink stuk in de twintigste eeuw.

Maar de verfransing van Brussel is nu een feit, of je dat nu graag hebt of niet. Overdag is het echter een grotendeels Vlaamse stad, gezien er honderdduizenden pendelaars van Vlaanderen naar Brussel trekken om er te werken. Die willen echter niet wonen in de grootstad die Brussel toch is. De kleinburgerlijke Vlaming voelt zich daar veel te goed voor. Men voelt zich echter wel goed genoeg om de taalgeschiedenis van Brussel te gebruiken voor de Vlaamse beweging en zout in wonden strooien in plaats van overeen te komen.
Oud 29 november 2004, 10:15   #74
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
Het probleem is dat er Nederlands -jammer genoeg- geen plichtvak is in het Zuiden. Een (coördinerend of concurrerend) federaal ministerie zou daar iets aan kunnen doen.
Ach, u hoeft daar géén excuus voor verdoken her-unitarisering in te zoeken. Een goede nabuurschap, elementair respect én bv. een kleine tegenprestatie voor de enorme jaarlijkse ontvangen transfers vormen elk op zich al meer dan voldoende reden om mekaars taal te leren.

Lees het boek van Amin Maalouf, 'Les Identités meurtrières' over deze problematiek maar eens. Prachtig.
Oud 29 november 2004, 11:25   #75
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Uw danige sterke overtuiging van een zeker eigen groot gelijk belet u blijkbaar om:
1. te beseffen dat het een Brusselse Vlaming is die deze bemeerking neerschreef, één die ondertussen een kleine tien jaar met een Franstalige gehuwd is en die ook zelf vanuit een andereVlaamse stad kwam;
2. er in deze materie wel degelijk objectieve feiten zijn die uw en mijn mening en persoonlijke voorkeuren héél ver overstijgen;
3. één van die objectieve feiten is dat van alle (mij bekende) Brussels-Vlaamse mandatarissen (en u wil ze niet graag een tourne general geven) er géén enkele is die zijn lidmaatschap van de Vlaamse gemeenschap wil opgeven in ruil voor een lidmaatschap, met alle politieke konsekwenties vandien, van een in praktijk inderdaad nog op te richten Brusselse gemeenschap;
4. te erkennen dat het feit dat sommige Brusselse Vlamingen totaal géén bnul, noch interesse hebben van feschiedenis, noch van de precieze aard van deze of gene politieke situatie, géén reden is om ze zomaar allemaal over één kam te scheren (zoals met uw beeld van "Ze zien zich nog altijd niet als Vlaming, Waal of weet ik wat, dat kan de modale Brusselaar niets schelen";
5. te beseffen dat er wel degelijk véle duizenden brusslese Vlamingen zijn die het vandaag héél goed beseffen en die het juist héél veel kan schelen;
6. en voorts, om in te zien dat die inderdaad feitelijke verfransing die u vermeldt geen enkele reden is om ze te vergoelijken (door bv. het voor ste stellen als 'lichte sociale druk'), noch om de huidige, nog resterende diskriminaties te laten voortbestaan.

Uw suggestie dat ik me wel goed genoeg zou voelen "om de taalgeschiedenis van Brussel te gebruiken voor de Vlaamse beweging en zout in wonden strooien in plaats van overeen te komen" is overigens, alleen al maar gezien het zéér grote aantal Franstalige vrienden, bekenden, klanten e.d nogal lachwekkend én misplaatst. Mijn kijk op de zaak is echter vooral zéér sterk gebaseerd op objectieve feiten (die bv. ook door een Hervé Hasquin, prof.em. geschiedenis, oud-ULB-rector en ex-PRL minister in zijn wetenschappelije werken erkend worden; in zijn politieke teksten ontwijkt hij dat thema eerder). En zo kan ik u nog een héle hoop vooraanstaande Franstalige waarnemers van de brusselse en belgische politiek en geschiedenis geven.

Kortom, de hedendaagse geschiedschrijving staat misschien iets verder dan sommigen menen. U hebt us gelijk dat er wel degelijk iets aan de hand was, maar onderschat hoeveel en hoe erg dat zo was én is.
Ik ontken niet dat de verfransing duizenden Vlamingen heeft getroffen. Maar dan moet men het ook juist benoemen. Recent onderzoek toont aan dat verfransing iets is dat op grote schaal pas voor de Eerste Wereldoorlog begon met de invoering van de leerplicht. Voordien was het voornamelijk een kwestie van een verfranste clerus, adel, hoge burgerij en hoge middenklasse, net als in de andere Vlaamse steden. Voor Brussel kwam daar nog eens bij dat er een ambtenarij bestond die ook verfranst was. Vele Franstaligen erkennen dit ook, net als die ULB professor en PRL politicus. De verfransing is in verschillende documenten inderdaad terug te vinden: nota's van ministers van onderwijs die aantonen dat verfransing noodzakelijk was om onderontwikkeling van de Vlamingen (die toen ook de armsten waren in Brussel) tegen te gaan.

Het belangrijkste wat ik wilde duidelijk maken is dat veel van die inwijkelingen uit Vlaanderen in Brussel achter een vlag zijn beginnen lopen sinds de jaren 60. De situatie van het Nederlands in Brussel was toen zeer ernstig en het is goed dat ze nu door verschillende instellingen en wetten gegarandeerd wordt. Verder gaan en zeggen dat Brussel wel Nederlands zal leren en zich braaf zal integreren in een onafhankelijk Vlaanderen waarin één partij overtuigd is, dat is voor mij even angstaanjagend als de verfransing van weleer.

Mijn spreken van "lichte dwang" die u zo nerveus maakte is dan misschien ook ironisch bedoeld, was om wat discussie op gang te brengen, wat hier ook mee gelukt is.
Oud 29 november 2004, 11:40   #76
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Afgaande op mijn persoonlijke kontakten (o.a. beheerder in een lokaal gemeenschapscentrum) moeten noch de inwijkelingen, noch de Brusselaars-van-geboorte de andere groep onderschatten. De wisselwerking tussen deze twee groepen versterkte zeker de initiatieven uit beide.

Het simplisme van sommige zwart-wit-denkers mag dit debat echter niet bemoeilijken. Er bestaat een zéér grote en actieve groep die én hun Vlaamse identiteit, én hun bijdrage tot die grootstedelijke maatschappij beangrijk vinden. Dat is iets hélemaal anders dan én de geBlokte dromen, én de belgo-bruxellfiele intriges en manipulaties van een kleine minderheid (vooral extreem-links, halve Franstaligen die nog niet in het reine zijn met hun persoonlijke afkomst (genre Luc deschouwer), enkele rabiate atheisten die vrezen in de Vlaamse gemeenschap merkelijk minder zwaarder te wegen met hun dogmatisme dan in een grootstad evenals enkele opportunisten).

Citaat:
Het belangrijkste wat ik wilde duidelijk maken is dat veel van die inwijkelingen uit Vlaanderen in Brussel achter een vlag zijn beginnen lopen sinds de jaren 60. De situatie van het Nederlands in Brussel was toen zeer ernstig en het is goed dat ze nu door verschillende instellingen en wetten gegarandeerd wordt.
Verder gaan en zeggen dat Brussel wel Nederlands zal leren en zich braaf zal integreren in een onafhankelijk Vlaanderen waarin één partij overtuigd is, dat is voor mij even angstaanjagend als de verfransing van weleer.
Oud 29 november 2004, 11:49   #77
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Afgaande op mijn persoonlijke kontakten (o.a. beheerder in een lokaal gemeenschapscentrum) moeten noch de inwijkelingen, noch de Brusselaars-van-geboorte de andere groep onderschatten. De wisselwerking tussen deze twee groepen versterkte zeker de initiatieven uit beide.

Het simplisme van sommige zwart-wit-denkers mag dit debat echter niet bemoeilijken. Er bestaat een zéér grote en actieve groep die én hun Vlaamse identiteit, én hun bijdrage tot die grootstedelijke maatschappij beangrijk vinden. Dat is iets hélemaal anders dan én de geBlokte dromen, én de belgo-bruxellfiele intriges en manipulaties van een kleine minderheid (vooral extreem-links, halve Franstaligen die nog niet in het reine zijn met hun persoonlijke afkomst (genre Luc deschouwer), enkele rabiate atheisten die vrezen in de Vlaamse gemeenschap merkelijk minder zwaarder te wegen met hun dogmatisme dan in een grootstad evenals enkele opportunisten).
Met niet- extremisten kan ik mee leven. En ze hoeven mij daarvoor geen tourné génerale te geven.
Oud 29 november 2004, 16:19   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
U houdt er wel merkwaardige denkbeelden op na voor iemand die beweert lid te zijn van het Vlaams Belang (maar goed, dat is u zeker niet - dit is gewoon het zoveelste nepprofiel van een of andere Bubbel...).

Vroeger was het Nederlands wel een verplicht vak, iets wat evenwel niet leidde tot enige goede verbreiding van onze taal onder de Franstaligen. Daar ligt het probleem dus niet, wel eerder bij de houding die Franstaligen aannemen tegenover het Nederlands.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be