Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2005, 12:04   #61
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Bij die 7.000.000 zijn er mensen die 'werkbaar' zijn doch door wetgeving op non-actief gezet worden [size=3]en daarvoor betaald worden[/size]. Dat zijn ongeveer een miljoen Belgen.

Quid pro Quo.
Bij die 7.000.000 zijn er mensen die 'werkbaar' zijn doch door wetgeving op non-actief gezet worden[size=3] en daarvoor een ontoereikende schadevergoeding ontvangen ![/size] Dat zijn ongeveer een miljoen Belgen.

Quid pro Quo.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2005, 08:05   #62
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Bij die 7.000.000 zijn er mensen die 'werkbaar' zijn doch door wetgeving op non-actief gezet worden[size=3] en daarvoor een ontoereikende schadevergoeding ontvangen ![/size] Dat zijn ongeveer een miljoen Belgen.

Quid pro Quo.
We zijn het eens. Schaf het verbod op werken af en, quid pro quo, de schadevergoedingen.
Oud 16 april 2005, 21:52   #63
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vraag me toch af hoe je aan 7 milj komt?
Dacht dat we zoiets rond de 3 milj actieve beroepsbevolking hadden, een stuk of 500'000 die er van thuis zitten en voor de rest ongeveer 2/3 in een overheid job en 1/3 ongeveer in de privé.
Het is die 1/3 die ongeveer gans het systeem financieert en daar zit het knelpunt natuurlijk. Tenslotte een overheid kan moeilijk zichzelf financieren. (alhoewel die boete's wel serieus opbrengen tegenwoordig)
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 00:40   #64
ago
Burgemeester

Standaard

Citaat:

Quid pro Quo.
[font=Times New Roman][size=3]Voor jou zou het toch nooit genoeg zijn wat ze krijgen![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]*knip*[/size][/font]

Laatst gewijzigd door tronca : 17 april 2005 om 02:55.
ago is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 05:45   #65
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Ik vraag me toch af hoe je aan 7 milj komt?
Dacht dat we zoiets rond de 3 milj actieve beroepsbevolking hadden, een stuk of 500'000 die er van thuis zitten en voor de rest ongeveer 2/3 in een overheid job en 1/3 ongeveer in de privé.
Het is die 1/3 die ongeveer gans het systeem financieert en daar zit het knelpunt natuurlijk. Tenslotte een overheid kan moeilijk zichzelf financieren. (alhoewel die boete's wel serieus opbrengen tegenwoordig)
Op de site http://www.WorkForAll.org kan je diverse documenten in PDF downloaden. Ik haal het volgende er uit:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door www.WorkForAll.org
Grosso modo betekent dit anno 2004 (sterk afgeronde cijfers)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door www.WorkForAll.org

§ beroepsbevolking : 6 miljoen

§ actieve bevolking: 3.8 miljoen

§ werkend in de privesector: 2.7 miljoen

§ werkend voor de overheid: 1.1 miljoen

§ werkloos: 470 000

§ brugpensioen: 250 000

§ andere stelsels van vervangsinkomen: 250 000

§ niet-actieven: 1 000 000
Welk besluit kunnen we nemen?
A/ 2,7 miljoen mensen moeten zorgen voor de gehele bevolking van 10 miljoen Belgen.
B/ Van de actieve bevolking werkt er 2,7 miljoen en trekt er 2,1 miljoen een inkomen zonder economisch productief te zijn.

Welke nood heeft België aan jobs?
A/ De overheid (1,1 miljoen) is te groot. Als we de klok 25 jaar terug zetten dan komen we met 0,5 miljoen mensen toe. Extra jobs nodig = 0,6 miljoen.
B/ 1 miljoen mensen zitten zonder job. dus 1 miljoen nodig.
In totaal dus 1,6 miljoen nieuwe jobs tov de 2,7 miljoen jobs die er nu zijn is dat een stijging van 60% meer economie bovenop de loonstijgingen.

Hoe krijgen we een groei van 60%?
Door de kostprijs om in België economie te bedrijven sterk te verlagen. Onze winkel moet goedkoper.
A/ Aangezien ongeveer 2/3 van de toegevoegde waarden naar loonkost gaat dient men die loonkost te verlagen. Dit kan niet door de netto lonen te verlagen maar wel door de belastingen op werken te verlagen.
B/ Ook toelagen aan bedrijven kan men best afschaffen en met eenzelfde bedrag de vennootschapsbelastingen verlagen. Concreet wil dit zeggen een halvering (!) van de vennootschapsbelastingen.
C/ Die staatsschuld moet zo snel als mogelijk zo laag mogelijk. Bij voorkeur naar 0% BBP zodat daar geen kosten meer zijn, nooit meer.

Hoeveel kan men de overheid inkrimpen zonder dat dit nadelige effecten heeft voor haar bevolking?
In 1996 was het overheidsbeslag 53% BBP. Optimaal volgens de Army curve is 42% voor België. Met andere woorden, met een belastingsdruk van 42% BBP heeft de bevolking een optimaal profijt. De 11% BBP te veel aan belastingen schept dus geen extra zekerheden maar ontneemt er! Dus door 11% te zakken krijgen we minder belastingen én een hogere welvaart. 11% BBP minder belasting geeft een extra groei van ongeveer 6,5% jaar op jaar op jaar! Binnen de tien jaar kunnen we dus van België een hypergezond land maken met behoud van de welvaart voor elkeen.

Mooie theorie of haalbare werkelijkheid?
Oordeel zelf: Ierland & Nieuw-Zeeland
Twee landen die massaal de belastingen verlaagden. Ze staan nu aan de top met zeer lage werkloosheid en een booming economie.

Is het haalbaar in België?
Niet als we de sossen laten doen.
Oud 17 april 2005, 08:24   #66
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Marco
Citaat:
Werkend in de provecector 2.7 miljoen.

Waarvan 1 500 000 met 3 /4 van de loonkosten gaan lopen zonder er iets produktiefs voor te doen.
Overtollige bazen, overtollig leidinggevend personeel, interimbureaus, horeca, overtollig administratief personeel, dokters, apothekers,enz., enz.8)
Oud 17 april 2005, 08:25   #67
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit lijkt me een zuivere beoordeling.
Het is zo, niet anders.
De sossen, ik herinner me de tijden dat de turken in lange rijen stonden bij het abbv om zich een stempelkaart aan te schaffen. Sossen doen het om de budgetten te krijgen, want daar zit veel geld achter en België is ondergeschikt aan dat belang. De eenarmige bandiet dus.
Beetje te vergelijken op kleinere schaal met MG ROVER waar de directeurs de kas hebben gepikt en nu meer dan 10'000 mensen op straat staan in totaal.
Als dat zo is dan moeten de budgetten ingehouden worden en de stempel rechtstreeks betaald worden zonder de syndics nog te passeren.

Want als ik me niet vergis krijgen ze bij het begin van het jaar een envelop met het geld zogenaamd van alle stempelaars in hun bestand, en waarschijnlijk nog een pak reserve bovenop.
Begrijpelijk dat je de stempelaars dan niet kwijt wil!
Wel verkeerd uitgewerkt toch.

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 april 2005 om 08:29.
Oud 17 april 2005, 08:29   #68
DeoSolis
Schepen

DeoSolis's schermafbeelding

Standaard

oeps!!! een categorie vergeten.
De consumenten, want zonder die geen economie.
DeoSolis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 08:39   #69
ago
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dit lijkt me een zuivere beoordeling.
Het is zo, niet anders.
De sossen, ik herinner me de tijden dat de turken in lange rijen stonden bij het abbv om zich een stempelkaart aan te schaffen. Sossen doen het om de budgetten te krijgen, want daar zit veel geld achter en België is ondergeschikt aan dat belang. De eenarmige bandiet dus.
Beetje te vergelijken op kleinere schaal met MG ROVER waar de directeurs de kas hebben gepikt en nu meer dan 10'000 mensen op straat staan in totaal.
Als dat zo is dan moeten de budgetten ingehouden worden en de stempel rechtstreeks betaald worden zonder de syndics nog te passeren.

Want als ik me niet vergis krijgen ze bij het begin van het jaar een envelop met het geld zogenaamd van alle stempelaars in hun bestand, en waarschijnlijk nog een pak reserve bovenop.
Begrijpelijk dat je de stempelaars dan niet kwijt wil!
Wel verkeerd uitgewerkt toch.
[font=Times New Roman][size=3]Daar heb je wel een punt![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Het is ook alleen in belgie mogelijk om de vakbonden de werklozen te laten betalen![/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Eigenlijk pervers want hoe meer er zijn hoemeer geld ze krijgen(waarmee ze doen wat ze willen als men weet van hun zogezegde oorlogskas in het buitenland)[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]En hun bonussen in het zwart![/size][/font]
ago is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 19:05   #70
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op zich een goed idee - ik zou het best graag doen - alleen niet onder dwang en alleen voor het controleren van fiscale fraude niet om toe te zien op het rookverbod bvb. Nog een vraagje hoe gaat u controleren of werklozen wel echt controleren ? En bvb niet worden omgekocht ?

je hebt eigenlijk best goede ideeen maar vergeet het woordje dwang anders krijg je het nooit verkocht - presenteer je ideeen als mogelijkheden en iedereen zal dolenthousiast zijn. Zoniet ben je even dom als de groenen die ook goede ideeen hebben maar ze niet verkocht krijgen omwille van de verkeerde verkoopsstrategie.
Een aantal werklozen de kans geven hun gemeenschapsdienst te verrichten als hulpcontroleur, is de andere zijde van het werkloosheidsontmoedigingsbeleid dat ik voor ogen heb. Werkloosheid moet voor de bedrijven als iets lastigs worden ervaren. Hoe meer werklozen er zijn, des te meer kans zij zouden lopen dat ze hulpcontroleurs over de vloer zouden krijgen. Om die pakkans dan te verkleinen zouden de bedrijven er alle belang bij hebben meer mensen in dienst te nemen, zodat de werkloosheid daalt. Uiteraard moet er ook voldoende controle worden uitgeoefend op de door die hulpcontroleurs uitgevoerde hulpcontrolegemeenschapsdienst. Wie zijn hulpcontrolegemeenschapsdienst niet naar behoren uitvoert, moet uiteraard gesanctioneerd worden. Controle op de controle, is nu eenmaal de normaalste zaak ter wereld. Ook op poging tot omkoping van hulpcontroleurs moeten zware straffen staan.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 19:42   #71
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Groot gelijk ago.
Laat ieder die zonder werk valt terug gaan werken in gemeenschapdienst voor enkele centiemen en dan vraag ik me nog af waar al de rest naartoe moet, die nog werk hebben tenminste. Ook gaan doppen en terug keren voor enkele centiemen?
Onzin.Er is werk genoeg in gemeenschapsdiensten zonder dat daarvoor de vaste mensen moeten gaan stempelen.

Op de Ford in Genk is er een zeer hoge werkdruk,waarom daar de werklozen niet een handje laten helpen?Al was het maar 4 uur per dag!

Novalis

Laatst gewijzigd door Grellig : 17 april 2005 om 19:43.
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 21:25   #72
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Onzin.Er is werk genoeg in gemeenschapsdiensten zonder dat daarvoor de vaste mensen moeten gaan stempelen.

Op de Ford in Genk is er een zeer hoge werkdruk,waarom daar de werklozen niet een handje laten helpen?Al was het maar 4 uur per dag!
De ford zal lachen.
Had in net het woord onzin nergens niet gelezen?
Oud 17 april 2005, 22:44   #73
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig

Ik denk dat het niet tot je doordringt.
Werken = arbeidsovereenkomst en overeenkomstige CAO.
Ge kunt gij zo maar geen mannekes daar voor niets gaan tussen zetten hoor!

allee stel u nu toch eens voor, alle zelfstandigen of openbare diensten mogen gelijk wie van de straat pakken voor een paar €! Het zou nogal rap gedaan zijn zeker met al de rest?

Of hebt ge ambities om hier te beginnen leven gelijk in afghanistan?
Oud 17 april 2005, 22:47   #74
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Een aantal werklozen de kans geven hun gemeenschapsdienst te verrichten als hulpcontroleur, is de andere zijde van het werkloosheidsontmoedigingsbeleid dat ik voor ogen heb. Werkloosheid moet voor de bedrijven als iets lastigs worden ervaren. Hoe meer werklozen er zijn, des te meer kans zij zouden lopen dat ze hulpcontroleurs over de vloer zouden krijgen. Om die pakkans dan te verkleinen zouden de bedrijven er alle belang bij hebben meer mensen in dienst te nemen, zodat de werkloosheid daalt. Uiteraard moet er ook voldoende controle worden uitgeoefend op de door die hulpcontroleurs uitgevoerde hulpcontrolegemeenschapsdienst. Wie zijn hulpcontrolegemeenschapsdienst niet naar behoren uitvoert, moet uiteraard gesanctioneerd worden. Controle op de controle, is nu eenmaal de normaalste zaak ter wereld. Ook op poging tot omkoping van hulpcontroleurs moeten zware straffen staan.
Kind doe de freubelklas nog eens opnieuw hé. Maar zwijg hierover of ze gaan u in de hoek stellen met uw handen op uw hoofd voor de rest van de tijd.
Oud 23 april 2005, 19:44   #75
Cynicus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Zerg, Cynicus, mijn winkel is nog altijd mijn terrein, hè. Never nooit niet dat ik daarin iemand zal toelaten die zonodig op mijn vingertjes wil komen kijken, anders dan de mensen die ik daartoe heb uitgekozen!
Indien u die hulpcontroleurs (die gewoon systhematisch komen noteren hoeveel er in uw winkel verkocht wordt) zou beletten hun gemeenschapsdienst te doen, dan zou u om te beginnen een administratieve boete krijgen. Verder zou u een verhoogd risico lopen dat echte controleurs eens alles komen uitvlooien, en tot slot zou u daarbovenop ook nog eens strafrechterlijke sancties riskeren.
Oud 19 maart 2006, 09:27   #76
Cynicus
Banneling

Standaard

Graag wou ik dit topic nog eens onder de aandacht brengen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be