Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2019, 11:08   #61
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De juiste verdeling is: totaal: 150 zetels
Vlaanderen: 87 zetels (57% van de zetels, voor 57% van de bevolking)
Brussel: 15 zetels (10% van de zetels voor 10% van de bevolking)
Wallonië: 48 zetels (33% van de zetels voor 33% van de bevolking).

Wat dus overeenkomt met de verdeling van de bevolking over de drie Gewesten, en zich, wat taalgroepen betreft, vertaald in 89 Vlaamse zetels (87 uit Vlaanderen + 2 uit Brussel) en 61 Franstalige zetels (48 uit Wallonië + 13 uit Brussel).

Dat zijn gewoon de feiten.
Vergeten we bovendien niet dat de Nederlandstaligen in Brussel in de gemeenteraad 'd'office' een x-tal schepenzetels krijgen, alhoewel ze nog slechts een weinig significante minderheid vormen (maar het gaat er wel langzaam op vooruit voor de Nederlandstaligen in Brussel -+ 1 % -).

"Op basis van de (Brusselse) belastingaangiftes in 2018 is 91 procent Franstalig en 9% Nederlandstalig."

Deze cijfers weerspiegelen weliswaar niet helemaal de waarheid, maar het geeft ons wel een idee van de taaltoestand in Brussel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 november 2019 om 11:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 11:13   #62
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Vergeten we bovendien niet dat de Nederlandstaligen in Brussel in de gemeenteraad 'd'office' een x-tal schepenzetels krijgen, alhoewel ze nog slechts een weinig significante minderheid vormen (maar het gaat er wel op vooruit).

"Op basis van de (Brusselse) belastingaangiftes in 2018 is 91 procent Franstalig en 9% Nederlandstalig."

Deze cijfers weerspiegelen weliswaar niet helemaal de waarheid, maar het geeft ons een idee.
Dat is iets anders dan vertegenwoordiging in het parlement en is bovendien gewoon wat de Franstaligen ook hebben in de federale regering.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 11:23   #63
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat is iets anders dan vertegenwoordiging in het parlement en is bovendien gewoon wat de Franstaligen ook hebben in de federale regering.
Ja goed, maar als u het ene veroordeelt, dan moet u ook het andere veroordelen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 november 2019 om 11:24.
Oud 22 november 2019, 11:23   #64
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeten we bovendien niet dat de Nederlandstaligen in Brussel in de gemeenteraad 'd'office' een x-tal schepenzetels krijgen, alhoewel ze nog slechts een weinig significante minderheid vormen (maar het gaat er wel langzaam op vooruit voor de Nederlandstaligen in Brussel -+ 1 % -).

Deze cijfers weerspiegelen weliswaar niet helemaal de waarheid, maar het geeft ons wel een idee van de taaltoestand in Brussel.
Dit heeft niks te maken met de discussie... Brussel is immers een aparte kieskring zonder, op vlak van zetelverdeling, taalverschilllen.
Oud 22 november 2019, 11:31   #65
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja goed, maar als u het ene veroordeelt, dan moet u ook het andere veroordelen.
Maar daar ging het niet over in de openingspost. Het ging over (veronderstelde) wanverhoudingen in het parlement.
Oud 22 november 2019, 11:32   #66
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

probeer je t nu als evenwichtig voor te stellen dat Vlamingen een paar schepenen krijgen en Walen een paritaire b-regering?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 11:35   #67
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dit heeft niks te maken met de discussie... Brussel is immers een aparte kieskring zonder, op vlak van zetelverdeling, taalverschilllen.
Het aantal volksvertegenwoordigers per kieskring wordt vastgesteld aan de hand van de bevolkingscijfers in elke kieskring. Deze lijsten worden om de 10 jaar 'geupdated'. En aan de hand daarvan verliest of wint een bepaalde kieskring een volksvertegenwoordiger. Eerlijker kan het nauwelijks.

Wat de pariteit der ministers betreft, is men dat nu eenmaal overeengekomen al vele decennia geleden. Wil men af van die pariteit, ja dan moet men daar maar een meerderheid voor vinden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 november 2019 om 11:36.
Oud 22 november 2019, 11:44   #68
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar daar ging het niet over in de openingspost. Het ging over (veronderstelde) wanverhoudingen in het parlement.
Welke wanverhouding? Het altijd zo geweest dat men in bepaalde kieskringen meer stemmen nodig heeft om verkozen te worden.
Oud 22 november 2019, 11:45   #69
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke wanverhouding? Het IS altijd zo geweest dat men in bepaalde kieskringen meer stemmen nodig heeft om verkozen te worden.
daarom is het nog niet correct

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 22 november 2019 om 11:46.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 11:49   #70
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Neen, maar in dit geval wel.
Oud 22 november 2019, 11:54   #71
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik zie niet in wat er niet correct aan is.

U denkt toch niet dat men in Limburg om verkozen te worden hetzelfde aantal stemmen nodig heeft als in Antwerpen? Tenminste indien men de verdeling doet op basis van de bevolking in de kieskringen.
Oud 22 november 2019, 12:26   #72
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik denk dat het niet rechttrekken juist meer nazi-trekjes heeft...
Dat is wat de Franstaligen stellen. Mijn zin was ietwat misleidend.
Oud 22 november 2019, 12:31   #73
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke wanverhouding? Het altijd zo geweest dat men in bepaalde kieskringen meer stemmen nodig heeft om verkozen te worden.
U moet mijn post correct lezen. Ik heb het duidelijk over een veronderstelde wanverhouding.

De zetelverdeling is - wat mij betreft - geen probleem. Die sluit min of meer aan bij de populaties van de kieskringen.

Dat men voor sommige zetels (veel) minder stemmen nodig heeft, is grotendeels te wijten aan niet-stemmers, blanco stemmers, stemmen die verloren gaan door te stemmen voor partijen die de kiesdrempel niet halen...

Het aantal zetels wordt nu eenmaal bepaald door het aantal inwoners, wat tot grote verschillen kan leiden indien er op totaal verschillende manieren wordt gestemd.

Iets wat veel van mijn medestanders (Vlaams-nationalisten) blijkbaar niet goed begrijpen.

Ik geef dan altijd het volgende voorbeeld:

Stel een kieskring met 10 zetels (10 zetels proportioneel afgestemd op het bevolkingsaantal):
Als er dan 1 partij is met 6% van de stemmen en tientallen minipartijtjes die elk minder dan 5% van de stemmen halen, zal die ene partij met zijn 6% alle tien de zetels binnenrijven (want kiesdrempel van 5%).

Als men dan gaat kijken wat het aantal stemmen is per zetel, komt men natuurlijk op een zeer extreem resultaat.
Oud 22 november 2019, 12:32   #74
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
U moet mijn post correct lezen. Ik heb het duidelijk over een veronderstelde wanverhouding.

De zetelverdeling is - wat mij betreft - geen probleem. Die sluit min of meer aan bij de populaties van de kieskringen.

Dat men voor sommige zetels (veel) minder stemmen nodig heeft, is grotendeels te wijten aan niet-stemmers, blanco stemmers, stemmen die verloren gaan door te stemmen voor partijen die de kiesdrempel niet halen...

Het aantal zetels wordt nu eenmaal bepaald door het aantal inwoners, wat tot grote verschillen kan leiden indien er op totaal verschillende manieren wordt gestemd.

Iets wat veel van mijn medestanders (Vlaams-nationalisten) blijkbaar niet goed begrijpen.

Stel een kieskring met 10 zetels (10 zetels proportioneel afgestemd op het bevolkingsaantal):
Als er dan 1 partij is met 6% van de stemmen en tientallen minipartijtjes die elk minder dan 5% van de stemmen halen, zal die ene partij met zijn 6% alle tien de zetels binnenrijven (want kiesdrempel van 5%).

Als men dan gaat kijken wat het aantal stemmen is per zetel, komt men natuurlijk op een zeer extreem resultaat.
als de reden in uw uitleg klopt, zou het dan soms ook niet omgekeerd moeten zijn ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2019, 12:39   #75
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als u dat maar weet. Antwerpen heeft recht op 33 parlementairen. Limburg krijgt er slechts 16.

Moet ik nu kwaad zijn op Antwerpen? Als ik de houding zou aannemen van sommige Vlaams-nationalisten, zou ik inderdaad kwaad moeten zijn Antwerpen.

Maar heb het niet zo begrepen op een zekere mentaliteit van Vlaams-nationalisten, en daarom ben ik niet kwaad op Antwerpen.
Oud 22 november 2019, 12:42   #76
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het aantal volksvertegenwoordigers per kieskring wordt vastgesteld aan de hand van de bevolkingscijfers in elke kieskring. Deze lijsten worden om de 10 jaar 'geupdated'. En aan de hand daarvan verliest of wint een bepaalde kieskring een volksvertegenwoordiger. Eerlijker kan het nauwelijks. ...
Dat was correct toen in de 19de eeuw, de bevolking homogeen was. Alle inwoners (99 %) waren Belgische burgers. Nu is de bevolking veel gemengder en het aantal niet-burgers beïnvloedt sterk het aantal zetels. En alleen Belgische burgers hebben stemrecht en alleen zij bepalen wie in het parlement komt. Daarom zou hun aantal het aantal zetels dienen te bepalen. Nog eerlijker zou een zetelverdeling zijn volgens het aantal uitgebrachte stemmen in een nationale kieskring.
Oud 22 november 2019, 13:02   #77
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als de reden in uw uitleg klopt, zou het dan soms ook niet omgekeerd moeten zijn ?
Hoe verklaar je anders dat hoewel de zetelverdeling wél klopt qua inwoneraantal (ongeveer toch), maar men na de verkiezingen toch enorme verschillen heeft in aantal stemmen per zetel?

Het zou dan in theorie soms omgekeerd moeten zijn, tenzij er natuurlijk structurele redenen zijn. In Wallonië is de opkomt bijvoorbeeld heel wat minder hoog dan in Vlaanderen.

Als men dan zetels gaat verdelen per inwoneraantal, gaat men weinig stemmen per zetel hebben als een groot deel van de inwoners beslist niet te stemmen.
Oud 22 november 2019, 13:04   #78
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u dat maar weet. Antwerpen heeft recht op 33 parlementairen. Limburg krijgt er slechts 16.

Moet ik nu kwaad zijn op Antwerpen? Als ik de houding zou aannemen van sommige Vlaams-nationalisten, zou ik inderdaad kwaad moeten zijn Antwerpen.

Maar heb het niet zo begrepen op een zekere mentaliteit van Vlaams-nationalisten, en daarom ben ik niet kwaad op Antwerpen.
Antwerpen heeft er 24, Limburg 12.

Limburg moet op dat vlak zeker niet klagen, want Limburg heeft per inwoner meer zetels dan Antwerpen.
Oud 22 november 2019, 13:21   #79
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Antwerpen heeft er 24, Limburg 12.

Limburg moet op dat vlak zeker niet klagen, want Limburg heeft per inwoner meer zetels dan Antwerpen.
Ik klaag niet. Bovendien had ik het nu wel over het Vlaams parlement.

Maar goed, het principe blijft hetzelfde. Antwerpen heeft meer parlementairen dan Limburg. Moet ik kwaad zijn op de Antwerpenaren? Soms. Maar zeker niet om die reden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 november 2019 om 13:27.
Oud 22 november 2019, 13:28   #80
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik klaag niet. Bovendien had ik het nu wel over het Vlaams parlement.

Maar goed, het principe blijft hetzelfde. Antwerpen heeft meer parlementairen dan Limburg. Moet ik kwaad zijn op de Antwerpenaren? Soms. Maar zeker niet om die reden.
Integendeel, de Antwerpenaren zouden kwaad moeten zijn op de oververtegenwoordiging van Limburgers.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be