![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Op basis van de (Brusselse) belastingaangiftes in 2018 is 91 procent Franstalig en 9% Nederlandstalig." Deze cijfers weerspiegelen weliswaar niet helemaal de waarheid, maar het geeft ons wel een idee van de taaltoestand in Brussel. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 november 2019 om 11:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja goed, maar als u het ene veroordeelt, dan moet u ook het andere veroordelen.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 november 2019 om 11:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat de pariteit der ministers betreft, is men dat nu eenmaal overeengekomen al vele decennia geleden. Wil men af van die pariteit, ja dan moet men daar maar een meerderheid voor vinden. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 november 2019 om 11:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() daarom is het nog niet correct
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() Laatst gewijzigd door Zipper : 22 november 2019 om 11:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, maar in dit geval wel.
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie niet in wat er niet correct aan is.
U denkt toch niet dat men in Limburg om verkozen te worden hetzelfde aantal stemmen nodig heeft als in Antwerpen? Tenminste indien men de verdeling doet op basis van de bevolking in de kieskringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is wat de Franstaligen stellen. Mijn zin was ietwat misleidend.
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De zetelverdeling is - wat mij betreft - geen probleem. Die sluit min of meer aan bij de populaties van de kieskringen. Dat men voor sommige zetels (veel) minder stemmen nodig heeft, is grotendeels te wijten aan niet-stemmers, blanco stemmers, stemmen die verloren gaan door te stemmen voor partijen die de kiesdrempel niet halen... Het aantal zetels wordt nu eenmaal bepaald door het aantal inwoners, wat tot grote verschillen kan leiden indien er op totaal verschillende manieren wordt gestemd. Iets wat veel van mijn medestanders (Vlaams-nationalisten) blijkbaar niet goed begrijpen. Ik geef dan altijd het volgende voorbeeld: Stel een kieskring met 10 zetels (10 zetels proportioneel afgestemd op het bevolkingsaantal): Als er dan 1 partij is met 6% van de stemmen en tientallen minipartijtjes die elk minder dan 5% van de stemmen halen, zal die ene partij met zijn 6% alle tien de zetels binnenrijven (want kiesdrempel van 5%). Als men dan gaat kijken wat het aantal stemmen is per zetel, komt men natuurlijk op een zeer extreem resultaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moet ik nu kwaad zijn op Antwerpen? Als ik de houding zou aannemen van sommige Vlaams-nationalisten, zou ik inderdaad kwaad moeten zijn Antwerpen. Maar heb het niet zo begrepen op een zekere mentaliteit van Vlaams-nationalisten, en daarom ben ik niet kwaad op Antwerpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zou dan in theorie soms omgekeerd moeten zijn, tenzij er natuurlijk structurele redenen zijn. In Wallonië is de opkomt bijvoorbeeld heel wat minder hoog dan in Vlaanderen. Als men dan zetels gaat verdelen per inwoneraantal, gaat men weinig stemmen per zetel hebben als een groot deel van de inwoners beslist niet te stemmen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Limburg moet op dat vlak zeker niet klagen, want Limburg heeft per inwoner meer zetels dan Antwerpen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar goed, het principe blijft hetzelfde. Antwerpen heeft meer parlementairen dan Limburg. Moet ik kwaad zijn op de Antwerpenaren? Soms. Maar zeker niet om die reden. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 november 2019 om 13:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |