Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2019, 21:23   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En de overheid betaalt ook slechts 17.82 % patronale bijdragen voor u.

Kortom, op alle gebieden dragen jullie minder bij aan de sociale zekerheid voor jullie pensioen en andere zaken (gezondheidszorg !) dan wij, werknemers.
Patronale bijdragen... De overheid betaalt de overheid...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 21:24   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ambtenaren denken al vlug dat ze tot het kader behoren en dat het in het privé allemaal zo gemakkelijk gaat...
Allemaal geen probleem. Zeg me dan eens met welke functie uit de private sector u een onderwijzer wil vergelijken.
Oud 30 november 2019, 21:28   #63
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Allemaal geen probleem. Zeg me dan eens met welke functie uit de private sector u een onderwijzer wil vergelijken.
Dat moet je niet aan mij vragen...
Weet dat ik tijdelijk gewerkt heb op het ministerie van economische zaken en ook bij openbare werken... Dus ik kan je ervan verzekeren dat ze zich niet overwerkten...
Daarbij mijn vader was provincieambtenaar en hij is ook niet gestorven van overwerk... Een oom zat bij justitie en die kon in de namiddag rustig gaan tennissen tijdens zijn uren...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 21:31   #64
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen probleem, beste man, vergelijk het dan eens met een volgens u gelijkwaardige functie.
De madammekes op de boekhouding, en de secretaresses verdienen tussen de 2500 en 3500 euro bruto, afhankelijk van hun ancienniteit en takenpakket. De directie assistente zal tegen die 3500 brut aanzitten, de facturenmiep tegen de 2500....

Daar zijn er toevallig wel enkelen van naar het (weliswaar middelbaar) onderwijs getrokken....

Jullie hebben een louter uitvoerende rol hé, geen financiele responsabiliteit, geen organisatorische bevoegheden zoals leidinggeven, geen strategische verantwoordelijkheid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 21:32   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat moet je niet aan mij vragen...
Weet dat ik tijdelijk gewerkt heb op het ministerie van economische zaken en ook bij openbare werken... Dus ik kan je ervan verzekeren dat ze zich niet overwerkten...
Daarbij mijn vader was provincieambtenaar en hij is ook niet gestorven van overwerk... Een oom zat bij justitie en die kon in de namiddag rustig gaan tennissen tijdens zijn uren...
Merkwaardig, u fulmineert over de vergelijking met het kader, maar als ik u vraag om dan wel een gelijkaardige functie te geven, haalt u de schouders op...

Als onderwijs volgens u een sector is waar er "overwerk" niet voorkomt, we tijdens onze uren rustig kunnen ontspannen... dan vraag ik mij toch af waarom er zovele functies in het onderwijs maar niet opgevuld raken. Waarom is ondewijzer een knelpuntberoep? Waarom eigenlijk?
Oud 30 november 2019, 21:32   #66
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Patronale bijdragen... De overheid betaalt de overheid...
Uiteraard, dus totaal te verwaarlozen.

In feite betaalt u 11% voor uw pensioen en gezondheidszorg en wij 38 %.
Oud 30 november 2019, 21:33   #67
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Merkwaardig, u fulmineert over de vergelijking met het kader, maar als ik u vraag om dan wel een gelijkaardige functie te geven, haalt u de schouders op...

Als onderwijs volgens u een sector is waar er "overwerk" niet voorkomt, we tijdens onze uren rustig kunnen ontspannen... dan vraag ik mij toch af waarom er zovele functies in het onderwijs maar niet opgevuld raken. Waarom is ondewijzer een knelpuntberoep? Waarom eigenlijk?
Omdat het een beroep is met een zeer lage sociale status. En dat hebben de leerkrachten voor een deel aan zichzelf te danken.

Laatst gewijzigd door Tavek : 30 november 2019 om 21:33.
Oud 30 november 2019, 21:35   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De madammekes op de boekhouding, en de secretaresses verdienen tussen de 2500 en 3500 euro bruto, afhankelijk van hun ancienniteit en takenpakket. De directie assistente zal tegen die 3500 brut aanzitten, de facturenmiep tegen de 2500....

Daar zijn er toevallig wel enkelen van naar het (weliswaar middelbaar) onderwijs getrokken....

Jullie hebben een louter uitvoerende rol hé, geen financiele responsabiliteit, geen organisatorische bevoegheden zoals leidinggeven, geen strategische verantwoordelijkheid.
Wat u schetst, komt in het onderwijs overeen met het ondersteunend en administratief personeel. Daar ligt het bruto bij 20 jaar op 2900.
Oud 30 november 2019, 21:36   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat het een beroep is met een zeer lage sociale status. En dat hebben de leerkrachten voor een deel aan zichzelf te danken.
Raar toch dat ouders dan toch bij allerlei problemen bij de leraar aankloppen. Nogal merkwaardig en in volledige tegenspraak met wat u beweert.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 30 november 2019 om 21:36.
Oud 30 november 2019, 21:36   #70
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik fulmineer tegen het feit dat u doet alsof alle ambtenaren onderwijzers zijn??? Ik heb u hier voorbeelden gegeven van ambtenaren die geen onderwijzers zijn en die zich zeker niet doodwerken, punt...
Oud 30 november 2019, 21:37   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik fulmineer tegen het feit dat u doet alsof alle ambtenaren onderwijzers zijn??? Ik heb u hier voorbeelden gegeven van ambtenaren die geen onderwijzers zijn en die zich zeker niet doodwerken, punt...
Het ging over het onderwijs en u sleurt er van alles bij uit een... ver verleden. Ik wil wel eens die ambtenaar bij de Vlaamse overheid zien die vandaag de dag tijdens zijn uren wat gaat golfen of tennissen.
Oud 30 november 2019, 21:39   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Wij hebben een heel grote verantwoordelijkheid waar we op aangesproken worden: de vorming van de leerlingen, het menselijke kapitaal waarop de industrie zal moeten teren.

Welke diploma's moet men trouwens kunnen voorleggen om in een bedrijf wat facturen in de boekhouding te verwerken?
Oud 30 november 2019, 21:40   #73
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Het ging over het onderwijs en u sleurt er van alles bij uit een... ver verleden. Ik wil wel eens die ambtenaar bij de Vlaamse overheid zien die vandaag de dag tijdens zijn uren wat gaat golfen of tennissen.
U spreekt over onderwijs; ik spreek over de ambtenaren in het algemeen...
Oud 30 november 2019, 21:41   #74
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Raar toch dat ouders dan toch bij allerlei problemen bij de leraar aankloppen. Nogal merkwaardig en in volledige tegenspraak met wat u beweert.
De leerkracht van vandaag is al lang niet meer die van vroeger Jan.

Om 3h kuisen die hier hun schup af en oudercontacten gebeuren gewoon tijdens de lesuren. Surveillance gebeurt door vrijwilligers uit de ouderraad.

Het beeld dat jullie geen klop uitvoeren hebben jullie zelf opgebouwd. En kunnen jullie zelf ook veranderen.
Oud 30 november 2019, 21:42   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U spreekt over onderwijs; ik spreek over de ambtenaren in het algemeen...
Dat kan, maar de algemeenheid gaat niet op. En wantoestanden uit een ver verleden kunt u niet aanhalen om met een beschuldigende vinger naar de huidige ambtenaren te wijzen.
Oud 30 november 2019, 21:42   #76
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Wij hebben een heel grote verantwoordelijkheid waar we op aangesproken worden: de vorming van de leerlingen, het menselijke kapitaal waarop de industrie zal moeten teren.

Welke diploma's moet men trouwens kunnen voorleggen om in een bedrijf wat facturen in de boekhouding te verwerken?
Bachelor Accountancy-Fiscaliteit.
Oud 30 november 2019, 21:43   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bachelor Accountancy-Fiscaliteit.
Die opleiding zal niet voor

Citaat:
de facturenmiep tegen de 2500....
gaan. Met zo'n diploma gaat die persoon wel iets anders zoeken en iets anders verdienen.
Oud 30 november 2019, 21:45   #78
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Die opleiding zal niet voor

gaan. Met zo'n diploma gaat die persoon wel iets anders zoeken en iets anders verdienen.
Daarom dat ze naar het onderwijs gaan hé.
Oud 30 november 2019, 21:48   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De leerkracht van vandaag is al lang niet meer die van vroeger Jan.

Om 3h kuisen die hier hun schup af en oudercontacten gebeuren gewoon tijdens de lesuren. Surveillance gebeurt door vrijwilligers uit de ouderraad.

Het beeld dat jullie geen klop uitvoeren hebben jullie zelf opgebouwd. En kunnen jullie zelf ook veranderen.
Och, die verhaaltjes kennen we. Alleen komen ze nergens overeen met de werkelijkheid. Niemand in het onderwijs stopt om drie uur. Niemand.

Buiten woensdag en vrijdag duurt de lesdag tot vijf na vier. Op vrijdag tot halfvier. Daarnaast doen we allemaal eens per week naschoolse opvang en verzorgen ook de studie. Ook per beurtrol. Ochtendtoezicht komt eveneens voor onze rekening. Middagtoezichten niet, want daar hebben we vrijwilligers voor. Geen mensen uit de ouderraad. Wel mensen die een vrijwilligersvergoeding krijgen. Meestal gaat het om gepensioneerde... collega's.

Oudercontacten gebeuren op onze school op woensdagnamiddag en -avond. Alle vergaderingen (MDO eens per week) steeds na vier uur.

En het zorgpakket wordt de laatste tijd steeds groter.

Daarom dat er een steeds groter wordend tekort komt van leraren. Was uw beeld waar, dan stroomden de mensen naar het onderwijs: weinig doen en veel verdienen.
Oud 30 november 2019, 21:49   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom dat ze naar het onderwijs gaan hé.
Neen, ze gaan niet naar het onderwijs. In onze school (een grote school met kleuter, lager en middelbaar in het Waregemse) komt er niemand uit de private sector.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be