Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2020, 11:34   #61
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Als we een wagentje willen klaarstomen voor wat clubraces dan staat vermogen bij ons vrij laag op de lijst van gewenste aanpassingen.

Gewicht is vandaag de spelbreker.
Gewicht Volkswagen Golf 1 (1974) - 750kg
Gewicht Golf VII (2018) - 1445 kg

Een zware wagen sleept zijn nadelen overal mee. Remweg / bochtsnelheid / acceleratie.
Een motor met veel vermogen verbeterd enkel de acceleratie.
Een vaak onderschat gedeelte van tuning is dat.

Je leest het wel vaker: Wil je een snellere motor? Ga op dieet en val 10kg af!!!
Oud 7 maart 2020, 11:34   #62
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Als we een wagentje willen klaarstomen voor wat clubraces dan staat vermogen bij ons vrij laag op de lijst van gewenste aanpassingen.

Gewicht is vandaag de spelbreker.
Gewicht Volkswagen Golf 1 (1974) - 750kg
Gewicht Golf VII (2018) - 1445 kg

Een zware wagen sleept zijn nadelen overal mee. Remweg / bochtsnelheid / acceleratie.
Een motor met veel vermogen verbeterd enkel de acceleratie.
Correct, er is een reden waarom er nog steeds 2CV races tot op het bot gevoerd worden.

Het is iets dat ik nog steeds niet kan volgen, waarom zijn moderne wagens minstens een derde zwaarder in vergelijking met wagens van 30 jaar geleden met dezelfde interne ruimte? (ik spreek dan wel over de personenwagens die voor de gewone burger toegankelijk zijn, geen high end luxebakken of sportwagens.)
We hebben beter materiaal, beter inzicht, betere hulpmiddelen en toch zijn de gewone wagens gewoon obees te noemen.
Waar men vroeger een A-segment als een Austin Metro met 39pk "ok" vond met een Woha machine als de 94pk turbo , is het huidige equivalent daarvan, een Fiat Panda voorzien van een "basis" 60PK motor met een topper van 170pk. da's een verdubbeling... En dat in een verkeerssituatie die stapvoets rijden als norm begint te krijgen.
Oud 7 maart 2020, 11:39   #63
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Correct, er is een reden waarom er nog steeds 2CV races tot op het bot gevoerd worden.

Het is iets dat ik nog steeds niet kan volgen, waarom zijn moderne wagens minstens een derde zwaarder in vergelijking met wagens van 30 jaar geleden met dezelfde interne ruimte? (ik spreek dan wel over de personenwagens die voor de gewone burger toegankelijk zijn, geen high end luxebakken of sportwagens.)
We hebben beter materiaal, beter inzicht, betere hulpmiddelen en toch zijn de gewone wagens gewoon obees te noemen.
Waar men vroeger een A-segment als een Austin Metro met 39pk "ok" vond met een Woha machine als de 94pk turbo , is het huidige equivalent daarvan, een Fiat Panda voorzien van een "basis" 60PK motor met een topper van 170pk. da's een verdubbeling... En dat in een verkeerssituatie die stapvoets rijden als norm begint te krijgen.
NCAP en al het extra om de wagen veiliger te maken.
Men wil geen motor meer horen, dus kilo´s isolatie erin en veel betere uitlaten + katalysator.
Kwaliteit van de zetels, vroeger kon je een autozetel met één hand opheffen, nu heb je een manipulator nodig.

Enz en al dat gewicht moet je meeslepen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 11:45   #64
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
NCAP en al het extra om de wagen veiliger te maken.
Men wil geen motor meer horen, dus kilo´s isolatie erin en veel betere uitlaten + katalysator.
Kwaliteit van de zetels, vroeger kon je een autozetel met één hand opheffen, nu heb je een manipulator nodig.

Enz en al dat gewicht moet je meeslepen.
Politieke beslissingen dus?

En men wil geen motor meer horen? Daarom dat er een hele hoop aftermarketing "loudeners" verkocht worden onder de noemer "performance".

Mensen die niet willen horen dat ze rijden, moeten maar elektrisch rijden. Of te voet gaan.

Veiligheid van wagens. Meh, ook zo iets overroepen, wat is goedkoper, een zwaar gewonde die voor de rest van zijn leven de samenleving veel geld kost , of een dode die men in zijn blikken doos kan samenpersen en hersmelten?

Laatst gewijzigd door maddox : 7 maart 2020 om 11:45.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 12:15   #65
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Acceleratie wordt meer bepaald door het koppel dan door het vermogen van een motor.
Mijn motor heeft 80pk maar accelereert sneller dan sommigen die 100pk hebben.
Eenmaal op snelheid halen ze me wel in en gaan ze me ook voorbij maar voor een sprintje aan het stoplicht durf ik met mijn 2-cylinder vele 4-cylinders met meer pk's aan.

Ik ben bij de ombouw van de ontsteking ook niet op zoek naar meer vermogen of meer koppel. Enkel naar een (op lage toeren) vlotter draaiende motor. Het vermogen interesseert mij niet. Dat heb je vooral nodig voor topsnelheid en die rijd ik toch nooit.
In dit geval moet je eens navragen of er geen geprepareerde ontsteking module beschikbaar voor is.
In bepaalde gevallen zijn die er nu.
Afkomstig of gebaseerd op crosmotoren.
Kant en klaar set.

In het slechtste geval (of het beste)...hang je er een crossmotor in.

Laatst gewijzigd door Mambo : 7 maart 2020 om 12:16.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 12:15   #66
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:

En men wil geen motor meer horen? Daarom dat er een hele hoop aftermarketing "loudeners" verkocht worden onder de noemer "performance".

Mensen die niet willen horen dat ze rijden, moeten maar elektrisch rijden. Of te voet gaan.

Veiligheid van wagens. Meh, ook zo iets overroepen, wat is goedkoper, een zwaar gewonde die voor de rest van zijn leven de samenleving veel geld kost , of een dode die men in zijn blikken doos kan samenpersen en hersmelten?
Voor die enkelingen die dat willen gaat men geen komplete serie bouwen.

Net zoals men niet op iedere auto´s high perfomance remmen gaat zetten en andere fantaziektes waar die tuners zich mee bezighouden, dat is de bestaansreden van de aftermarket shops.
Oud 7 maart 2020, 12:16   #67
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:

Economische, gezien NCAP een marketing argument is geworden.
Oud 7 maart 2020, 12:22   #68
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Economische, gezien NCAP een marketing argument is geworden.
Vraag aan het doorsnee kiesvee welke NCAP waarde hun wagen heeft, en de hoofdmoot hoort het in Keulen donderen. Of vraag voor wat NCAP staat. De antwoorden zullen u verbazen.
Oud 7 maart 2020, 13:05   #69
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Over het algemeen ben ik wel tevreden met de vooruitgang van auto's.
Veel meer comfort en beter gemaakt dan vroeger.
Als je die oude nu eens ziet en beseft dat je soms met 5 man in zo een conserven blik zat ?

En motos zijn ook veel beter nu.
Veel beter bestuurbaar.
Die oude waren kamikaze bikes.
Oud 7 maart 2020, 18:48   #70
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
...

En motos zijn ook veel beter nu.
Veel beter bestuurbaar.
Die oude waren kamikaze bikes.
Daar kan desgewenstn nog wel een boompje over opgezet worden.
Het is maar wat je 'beter' noemt natuurlijk.

Om dat even aan te geven:

Ik ben al jaren een grote Ducati fan.
Voornamelijk omdat zij altijd al een grote voortrekker zijn geweest inzake technische vernieuwingen en altijd kwamen met oogverblindend design.

Zo ook weer met hun nieuwste creatie; de Paniagale V4.
Om kort te gaan: als je enig hart hebt voor technische innovaties kan je niet anders dan dat een schitterende motorfiets te vinden.
1100cc, V4, amper breder dan een simpele 250cc, 215pk voor een drooggewicht van 175kg, een design waar elke designer bij gaat zwijmelen,...
Uitgerust met Traction Control, ABS, wheelie control, slide control, electronisch aangestuurde vering, engine brake control,...

Kortom; zet eender wie die ooit op een handgeschakelde bromfiets heeft gereden op dit ding en hij komt er probleemloos mee rond op een circuit.
Te veel gas; geen probleem, de traction control, wheelie control en vering houden alles wel op de weg.
Te veel rem; geen probleem, de ABS en engine brake control houden alles in de gaten.
Je moet al moeite doen om zo'n ding (ondanks monsterlijke pk/kg-verhouding) omver te krijgen.

Dus ja; elke techneut krijgt hier een stijve van. Hoe Ducati dat allemaal in zo'n smalle, lichte, licht sturende, vlot stuurbare motorfiets krijgt gepropt is een wonder.

Maar als motorrijder pur sang: nee, dank u.
En jawel hoor; ik heb ook graag massa's pk's onder mijn kont. Maar dan wel omdat ik de sensatie wil voelen als ik die pk's onder bedwang wil houden.
Het geeft immers een kick net genoeg gas te geven in een bocht, net genoeg gas te geven zonder achterover te slaan, net genoeg te remmen zonder de achterkant te voelen uitbreken...
Dat is de kick van motorrijden; wetende dat je een raket tussen je benen hebt maar vertrouwen op je ervaring om die raket onder dwang te houden.
Zelf zorgen dat je net genoeg gas geeft, zelf zorgen dat je niet te hard remt, zelf zorgen dat je je voorwiel op de grond houdt,...

En dat is wat stilaan verdwijnt bij die nieuwe technologische meesterwerkjes. Doe je iets fout, dan corrigeert de Bosch-software dat wel.

En dan blijft er, hoe schitterend de technologie of het design erachter ook wel is, weinig motorrijden over.

Dus ja; motoren worden elk jaar beter en beter en dat kan ik, als fan van uitgekiende techniek en schitterend design, alleen maar toejuichen en met opengevallen mond aanschouwen.

Maar als ik wil genieten van het motorrijden op zich; geef me dan maar een machine met wat minder pk's en koppel, met wat minder oogverblindend design, met wat minder technologische rijhulpmiddelen maar geef me de controle.

Vandaar dat ik nog steeds schitterende creaties als de Panigale V4S met opengevallen mond aanschouw maar dat ik nog steeds blijf rondtoeren met mijn bijna 25 jaar oude 900cc Supersport. Geen ABS, geen tractie- of wheeliecontrole, geen slipperclutch, geen slide control,... maar enkel twee cilinders, twee carburateurs, twee wielen, een stuur en 80pk.

En als ik die pk's wil voelen en onder controle wil houden vertrouw ik wel op mezelf.

Dus het feit dat nieuwe motoren 'beter' zijn dan de oude is wel degelijk van meerdere kanten te bekijken volgens mij.

Laatst gewijzigd door BigF : 7 maart 2020 om 18:50.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 18:58   #71
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In dit geval moet je eens navragen of er geen geprepareerde ontsteking module beschikbaar voor is.
In bepaalde gevallen zijn die er nu.
Afkomstig of gebaseerd op crosmotoren.
Kant en klaar set.

In het slechtste geval (of het beste)...hang je er een crossmotor in.
Zo'n ontsteking is er. En die heb ik net geplaatst. Kant en klaar set.
Maar nog steeds aanpastbaar naargelang je carburateurs, je luchtfilter, je uitlaten, je al dan niet hoge compressie pistons,...

En ik weet ook wel; wil ik dat systeem 100% perfect afstellen boek ik beter een testbank voor een dag of drie.
Maar 100% perfectie boeit me niet. Ik wil enkel een vlot door de toeren trekkende motorfiets. En dat krijg ik zonder testbank ook wel geregeld.
Testritje, bijstellen, testritje, bijstellen, testritje, bijstellen, testritje, bijstellen,...
En zo tot het motorgedrag me aanstaat.

Duurt dat lang? Ja, waarschijnlijk wel.
Is dat erg? Nee, helemaal niet. Wat moet ik anders heelder dagen doen? Hoeveel meer voldoening kan je krijgen dan wanneer je een verbrandingsmotor net naar je eigen specifieke eisen krijgt afgesteld?
Al duurt dan dan 14 dagen, de grijs op mijn gezicht gaat er alleen maar groter op worden.

Laatst gewijzigd door BigF : 7 maart 2020 om 18:58.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 19:52   #72
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo'n ontsteking is er. En die heb ik net geplaatst. Kant en klaar set.
Maar nog steeds aanpastbaar naargelang je carburateurs, je luchtfilter, je uitlaten, je al dan niet hoge compressie pistons,...

En ik weet ook wel; wil ik dat systeem 100% perfect afstellen boek ik beter een testbank voor een dag of drie.
Maar 100% perfectie boeit me niet. Ik wil enkel een vlot door de toeren trekkende motorfiets. En dat krijg ik zonder testbank ook wel geregeld.
Testritje, bijstellen, testritje, bijstellen, testritje, bijstellen, testritje, bijstellen,...

Duurt dat lang? Ja, waarschijnlijk wel.
Is dat erg? Nee, helemaal niet. Wat moet ik anders heelder dagen doen? Hoeveel meer voldoening kan je krijgen dan wanneer je een verbrandingsmotor net naar je eigen specifieke eisen krijgt afgesteld?
Al duurt dan dan 14 dagen, de grijs op mijn gezicht gaat er alleen maar groter op worden.
Zo is dat.
Oud 7 maart 2020, 22:10   #73
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Acceleratie wordt meer bepaald door het koppel dan door het vermogen van een motor.
Niet waar. Twee voertuigen met identiek gewicht en hetzelfde vermogen accelereren identiek. Best mogelijk dat de ene motor zijn vermogen op 4000 tr/min zit en bij de andere motor op 6000 tr/min. Het is evident dat je het toerental gebruikt waar het vermogen zit anders ben je appelen met peren aan het vergelijken.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2020, 22:14   #74
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Mijn motor heeft 80pk maar accelereert sneller dan sommigen die 100pk hebben.
Eenmaal op snelheid halen ze me wel in en gaan ze me ook voorbij maar voor een sprintje aan het stoplicht durf ik met mijn 2-cylinder vele 4-cylinders met meer pk's aan.
Als uw motor een boxer is dan kan hij de eerste tientallen meters sneller zijn dan de 4 cilinder in lijn motor. De reden waarom zit niet in het koppel maar ergens anders.
Oud 7 maart 2020, 22:35   #75
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Het is iets dat ik nog steeds niet kan volgen, waarom zijn moderne wagens minstens een derde zwaarder in vergelijking met wagens van 30 jaar geleden met dezelfde interne ruimte?
Luxe en veiligheidsnormen. En zeg maar gerust 80% zwaarder.

Het meeste extra gewicht zit in het frame. In vergelijking met wagens van 30 jaar oud is de veiligheidskooi ( bestuurder en passagiers) ongeveer 3 maal sterker/zwaarder uitgevoerd.
Ondertussen is de koper ook gewoon geraakt aan alle snufjes die ook hun extra gewicht vertegenwoordigen.

Verder toch ook meegeven dat de constructeur kiest voor zuinige motoren EN een zuinige bediening van het gaspedaal. Vandaag 'denkt' een chauffeur dat hij het gaspedaal tot tegen de vloer trapt. In realiteit leest een sensor die beweging en vervolgens stuurt het motor management een zachte acceleratie naar de motor toe.

De 200 pk uit het verkoopfoldertje doen het niet beter dan de 100pk van 30 jaar geleden.
Oud 7 maart 2020, 22:46   #76
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Men heeft het veel eenvoudiger opgelost. Er zijn nu keuzemogelijkheden die je softwarematig kan instellen. Van het ogenblik dat je uit de confort modus stapt gaat men via uw geluidsinstallatie een sportief ronkende motor uit je boxen toveren. Iedereen gelukkig, een racewagen voor de inzittenden en voor de rest van de wereld een gewone stille wagen.
Citaat:
De veiligheid van de wagens is wel degelijk flink verbeterd. Een wagen is vandaag zonder veigheidskooi even sterk dan een oudje van 30 jaar met veiligheidskooi.
De reden waarom dit niet het gewenste effect heeft gehad heb je zelf al aangehaald.
Zelfs prullen halen 160km/uur. Onze Chevrolet Aveo 1200cc op LPG …. 160 km/uur…
Oud 7 maart 2020, 22:48   #77
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Vraag aan het doorsnee kiesvee welke NCAP waarde hun wagen heeft, en de hoofdmoot hoort het in Keulen donderen. Of vraag voor wat NCAP staat. De antwoorden zullen u verbazen.
2
Oud 7 maart 2020, 22:56   #78
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ik ben al jaren een grote Ducati fan.
Hier ook één. Desmodromische klepbediening, supervierkant, het geluid ...
Oud 7 maart 2020, 23:16   #79
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ik wil hier geen spelbreker zijn maar hoe ga je weten wanneer je vonk netjes op tijd komt?
Is het een systeem dat ook rekening houd met de druk in het inlaatspruitstuk?

Doorgaans starten wij met een veilige marge (laat ontsteken) en nemen een grafiek van het geleverde vermogen. We vervroegen met kleine stappen de ontsteking en kijken of er een duidelijke vermogen winst wordt opgetekend. Zolang het vermogen merkbaar toeneemt zit je nog steeds veilig qua zelf detonatie. Van zodra de vervroeging geen vermogen winst meer oplevert zetten we het ontstekingstijdstip terug naar de waarde van de vorige run.

Nu, zonder vermogen bank ...hm... misschien kan je een chronometer naast je kilometerteller bevestigen en dat filmen met een smartphone. Een testrun in hoogste versnelling vanaf 50km/uur tot ... (zelf invullen). Als je dan beeld per beeld nakijkt en de gegevens in een tabel gooit dan heb je in wezen een vermogen grafiek.
Zal wat tijd kosten maar dan weet je toch wanneer er geen winst meer wordt opgetekend en aan welk toerental. Zodoende kan je terug naar het ontstekingstijdstip van de vorige run. Nu, ik heb dit nog nooit geprobeerd, maar ik denk dat het kan lukken.
Oud 7 maart 2020, 23:20   #80
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben niet zo'n fan van de desmo kleppenbediening, maar ze heeft haar voordeel in de hoge toeren, ten koste van fragiliteit en moeilijk afstellen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be