Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2020, 13:26   #61
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Toch heel eenvoudig. Een boerka laat niet toe dat iemand herkenbaar is.
Veel meer moet je daar echt niet achter zoeken hoor.
exclusief zei ik dus
Neen, zo eenvoudig is dat niet

De geschiedenis toont net aan dat men dat ding gewoon niet graag zag en dan pas langzamerhand gemeente per gemeente, stad per stad naar de mogelijkheden zocht om het te bannen...die lag besloten in die oplossing en het precedent was er al dat ge dat onder het mom van veiligheid in uw gemeentereglement kon gaan verbieden

Maar de motivatie lag aanvankelijk ook helemaal niet rond die gezichtsherkenning maar rond het feit dat het getuigde van onaangepast gedrag, niet willen integreren, onderdanige rol van de vrouw etc

Citaat:
En bovendien, vind ik niet dat religie een even belangrijke factor is dan gezondheid en/of werkomstandigheden (die veelal ook direct betrekking hebben op gezondheid).
Uitzonderingen aldus, op basis van gezondheid (mondmaskers om het meest gekende voorbeeld te geven) lijken me ergens wel evident. Uitzonderingen op basis van religie, hoegenaamd niet.
Natuurlijk datte
Daar zijn we het volmondig over eens.
Ge kunt de huidige situatie niet vergelijken met een doorsnee situatie
Binnenkort gaan ze het zelf verplichten op bepaalde plaatsen dus dat overschrijft de bestaande wetgeving natuurlijk dat
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 13:36   #62
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
exclusief zei ik dus
Neen, zo eenvoudig is dat niet

De geschiedenis toont net aan dat men dat ding gewoon niet graag zag en dan pas langzamerhand gemeente per gemeente, stad per stad naar de mogelijkheden zocht om het te bannen...die lag besloten in die oplossing en het precedent was er al dat ge dat onder het mom van veiligheid in uw gemeentereglement kon gaan verbieden

Maar de motivatie lag aanvankelijk ook helemaal niet rond die gezichtsherkenning maar rond het feit dat het getuigde van onaangepast gedrag, niet willen integreren, onderdanige rol van de vrouw etc
Is dat zo? Of vermoed jij dat?

Vóór de massale intrede van de boerka en varianten erop, die het gezicht bedekten; kan ik me wel vorstellen dat er geen wet was, die voorzag dat het gezicht altijd herkenbaar was. Gewoon omdat het evident was. Wetten komen er vaak; nadat men in een situaite komt, waarop men niet voorzien was.

Los van deze discussie. Voor de opkomst van de mobiele telefoons, stond nergens dat je niet mocht bellen achter het stuur. Hoe kon het ook? Ik zou het moeten opzoeken; maar ik weet niet zeker of er al expleciet stond dat je je beide handen op het stuur diende te houden. Die nuance is er pas gekomen als gevolg van het bellen achter het stuur.

Met die boerka is dat m.i. net hetzelfde. Ineens is die boerka daar; en wat evident is (dat men altijd herkenbaar is), is plots niet meer zo evident.

De opzet was niet zozeer de boerka bannen, wel vermijden dat mensen niet onherkenbaar zijn. Want stel het je voor. De boerka verbieden; en morgen komt er een andere religie met de naam "wiezewoezewaza"; welke een kledingstuk voorschrijft vergelijkbaar met de boerka. Het noemt alleen niet boerka, maar "aromtimaboka". Juridisch gezien is het dragen van een "aromitimaboka" dus niet verboden. Men kan zo bezig bijven natuurlijk.

— Jeremy Clarkson

Laatst gewijzigd door Travis Bickle : 30 april 2020 om 13:37.
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 15:30   #63
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
het is een complete degradatie van onze Westerse samenleving.
OK maar je doet er goed aan om eens naar een plaats te gaan waar veel Aziatische toeristen komen.
De meeste inwoners vinden dat een beetje raar maar niemand stoort zich daar aan.
Niet meer dan dat.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 15:38   #64
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vóór de massale intrede van de boerka en varianten erop, die het gezicht bedekten; kan ik me wel vorstellen dat er geen wet was, die voorzag dat het gezicht altijd herkenbaar was. Gewoon omdat het evident was. Wetten komen er vaak; nadat men in een situaite komt, waarop men niet voorzien was.

Los van deze discussie. Voor de opkomst van de mobiele telefoons, stond nergens dat je niet mocht bellen achter het stuur. Hoe kon het ook? Ik zou het moeten opzoeken; maar ik weet niet zeker of er al expleciet stond dat je je beide handen op het stuur diende te houden. Die nuance is er pas gekomen als gevolg van het bellen achter het stuur.

Met die boerka is dat m.i. net hetzelfde. Ineens is die boerka daar; en wat evident is (dat men altijd herkenbaar is), is plots niet meer zo evident.

De opzet was niet zozeer de boerka bannen, wel vermijden dat mensen niet onherkenbaar zijn. Want stel het je voor. De boerka verbieden; en morgen komt er een andere religie met de naam "wiezewoezewaza"; welke een kledingstuk voorschrijft vergelijkbaar met de boerka. Het noemt alleen niet boerka, maar "aromtimaboka". Juridisch gezien is het dragen van een "aromitimaboka" dus niet verboden. Men kan zo bezig bijven natuurlijk.
Geen wet ?
Vraag het eens in Aalst in de carnavalperiode.
Als ik het goed voor heb moet iederéén die wil een masker dragen, een aanvraagformulier invullen.
Beide handen op het stuur: zélfs op je fiets moet je BEIDE handen op het stuur houden. Dus ...?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 15:54   #65
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Geen wet ?
Vraag het eens in Aalst in de carnavalperiode.
Als ik het goed voor heb moet iederéén die wil een masker dragen, een aanvraagformulier invullen.
ja nu ( je zou gelijk kunnen hebben hoor )
Vóór 2011 was dat blijkbaar beperkt tot enkele steden en gemeentes :
Antwerpen, Maaseik, Gent, Sint-Truiden, Sint-Jans-Molenbeek en Lebbeke.

Citaat:
Beide handen op het stuur: zélfs op je fiets moet je BEIDE handen op het stuur houden. Dus ...?
Geen idee of het ooit anders was.
Wat ik wel bv weet is dat het verbod op zoveel promille ooit niet bestaande was.
Dronkenschap aan het stuur werd pas strafbaar in 1939
Het was pas als er iets gebeurde en daar een zaak van kwam dat men de aansprakelijke ook verantwoordelijk kon stellen
En pas in 1963 waren er rijbewijzen...dus ik kan me voorstellen dat voor die rijbewijzen er ook geen haan kraaide over twee handen aan het stuur
Oud 30 april 2020, 16:37   #66
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
ja nu ( je zou gelijk kunnen hebben hoor )
Vóór 2011 was dat blijkbaar beperkt tot enkele steden en gemeentes :
Antwerpen, Maaseik, Gent, Sint-Truiden, Sint-Jans-Molenbeek en Lebbeke.

Geen idee of het ooit anders was.
Wat ik wel bv weet is dat het verbod op zoveel promille ooit niet bestaande was.
Dronkenschap aan het stuur werd pas strafbaar in 1939
Het was pas als er iets gebeurde en daar een zaak van kwam dat men de aansprakelijke ook verantwoordelijk kon stellen
En pas in 1963 waren er rijbewijzen...dus ik kan me voorstellen dat voor die rijbewijzen er ook geen haan kraaide over twee handen aan het stuur
Ik weet het ook niet zeker; maar jouw voorbeeld is ook wel goed. Het is inderdaad zo, dat met betrekking op alcohol achter het stuur, er pas een wet kwam nádat er al te vaak situaties bleken, waarbij overvloed aan de basis lag van accidenten.

Daarom haalde ik dit soort toestanden aan, in relatie met discussie over het al dan niet (mogen) dragen van een boerka.
Ik daarom het vergelijk in actie (iets doet zich voor waar men geen rekening mee hield) en reactie (men reageert door nieuwe wetten te stemmen; of bestaande te verfijnen) wel op zijn plaats.

— Jeremy Clarkson
Oud 30 april 2020, 16:55   #67
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat begrijp je niet aan het feit dat dit soort wetten (vrijheden) net ten behoeve staan van de mensen ?
Algemeen gesproken
Dus waar dat gij het over hebt is : "in mijn visie is het de wet die ten dienste moet staan van de mensen met mijn overtuiging"

Vertel me dan concreet wat er dan niet volledig aan is ?
...of beter wat ge veranderd zou willen zien...want tenslotte gaat het bij jou daar steeds om bij interpretatie van huidige wetten
Je moet het niet zo concreet op mijn persoonlijke overtuiging schuiven.
Vraag je liever af wat de gemiddelde Vlaming wenst; niet wat die paar Vlamingen in hun villa's aan zee of op hun luxe-lofts in de steden zitten te theoriseren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 16:59   #68
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ge houdt het dus bij : omdat we het niet graag zien in het straatbeeld
In een fatsoenlijke democratie mag je een mening hebben over hoe je graag hebt dat je straatbeeld er uitziet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 30 april 2020, 17:02   #69
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als er morgen ergens in wijk van een Vlaamse stad een concentratie ontstaat van geïmmigreerde Indiërs, en die laten daar een paar koeien los rondlopen wegens heilig, dan moet dat maar kunnen.

Oud 30 april 2020, 17:08   #70
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als er morgen ergens in wijk van een Vlaamse stad een concentratie ontstaat van geïmmigreerde Indiërs, en die laten daar een paar koeien los rondlopen wegens heilig, dan moet dat maar kunnen.
Op zich een karikatuur, maar soms is die nodig om het punt te maken.
Bestaat er vandaag een wet/regelgeving die stelt, dat het niet is toegestaan om koeien zomaar in het wild te laten loslopen?
Ik zou stellen van niet, want het is (voor ons) evident dat we dat niet doen.

Om bij jouw voorbeeld te blijven. Stel dat ...

Ik zou het niet weten. M.i. (ik ben dan ook geen jurist) kan er hooguit verwezen worden naar verstoring van de openbare orde, maar dan nog ...

— Jeremy Clarkson
Oud 30 april 2020, 17:57   #71
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op zich een karikatuur, maar soms is die nodig om het punt te maken.
Bestaat er vandaag een wet/regelgeving die stelt, dat het niet is toegestaan om koeien zomaar in het wild te laten loslopen?
Ik zou stellen van niet, want het is (voor ons) evident dat we dat niet doen.

Om bij jouw voorbeeld te blijven. Stel dat ...

Ik zou het niet weten. M.i. (ik ben dan ook geen jurist) kan er hooguit verwezen worden naar verstoring van de openbare orde, maar dan nog ...
Aangezien alle runderen een oormerk dragen kan er nagegaan worden van wie ze zijn. Die is dan verantwoordelijk voor de overlast van deze "ontsnapte" dieren.
Oud 30 april 2020, 18:10   #72
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja dat is zo
Ik heb dat redelijk nauwlettend opgevolgd
Nu ga je natuurlijk willen dat ik dat effe op 1 2 3 kan duiden...dat zal er niet inzitten zonder de nodige opzoekingen
Maar begin alvast even op wiki te zien ...dan ga je merken dat dat nationaal verbod er pas in 2011 gekomen is.
Je zal er ook in terugvinden dat landen mekaar na elkaar hollen en dat Anke Vermeersch (VB) al van haar tak aan 't maken was in 2004 toen ze een wetsvoorstel indiende dat duidelijk de bedoeling had met dat verschijnsel komaf te maken
klik

btw Zelfde verhaaltje met dien fuzz rond de hoofdoek.
Na veel gespartel heeft men dat kunnen verbieden onder het mom neutraliteit

Citaat:
Ergens heb je een punt dat wetten worden herzien, strikter uitgewerkt, gemaakt naargelang ze relevant zijn.
( en ja dat heeft bij deze gespeeld omdat ook de vrees opkwam/gecultiveerd werd dat terroristen of misdadigers gemakkelijk misbruik zouden kunnen maken van zulke kleding )
Maar kom....we moeten daar niet kinderachtig over doen men heeft nooit echt gemaald over volledige gezichtsbedekking.
En dat voorstel van Anke windt er geen doekjes om hé

Citaat:
Gesteld dat er nog niet in stond van dei beide handen
Dan is dat nogal moeilijk vergelijkbaar
Er is steeds meer aandacht gekomen voor het verkeer naarmate de verkeerssituatie complexer werd en collateral damage minder en minder aanvaard werd

Citaat:
ja klopt ..in zeker zin is dat wel
Maar ge vergeet er dan wel even bij te zeggen dat dat geen echt wettelijk issue was ..ge moest u alleen kunnen identificeren indien nodig
Dat is eerder een maatschappelijk issue dat dat angst en argwaan opwekt als je geen gezichten meer ziet

Citaat:
Zo kan men inderdaad bezig blijven.
Ik ben dan ook ergens blij dat men het zo 'opgelost' heeft.
Dat is ergens éénduidig, scheert iedereen over dezelfde kam ...en eerlijk gezegd ben ik stiekem blij ervan verlost te zijn
Oud 30 april 2020, 18:59   #73
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ge houdt het dus bij : omdat we het niet graag zien in het straatbeeld
Ik ben altijd voorstander geweest van dat vrij te laten, maar van ook de vrijheid te hebben die neer te mogen lappen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 00:29   #74
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Aangezien alle runderen een oormerk dragen kan er nagegaan worden van wie ze zijn. Die is dan verantwoordelijk voor de overlast van deze "ontsnapte" dieren.
Ik heb de tijd nog geweten dat boeren dagelijks hun koeien van de weide gingen halen om ze te melken op de hoeve, niemand die daar een probleem mee had.

Niemand klopt wel niet want als kleine patotters werden ik en mijn kameraden door ons moeders regelmatig naar de boer gestuurd om verse melk te gaan halen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 06:01   #75
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Ja maar ja ... we hadden het hier over de karikatuur van een gemeenschap die deze dieren als 'heilig' beschouwd. De gaan die dieren niet van een 'nummer' voorzien; en deze al helemaal niet in hun oor boren natuurlijk ...

— Jeremy Clarkson
Oud 1 mei 2020, 06:03   #76
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Normale mensen zien duidelijk het verschil tussen een boerka, nutteloos onderdeel van de fascistische ideologie islam, en een levensnoodzakelijk mondmasker dat bescherming moet bieden tegen de Covid-19 epidemie.
2.

Draad mag gesloten worden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 06:08   #77
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
2.
Draad mag gesloten worden.
Zou je dat niet eerst vragen aan de meest belanghebbenden van dit topic, zijnde de moslimas?
Kwestie van te double-checken, zie je.
Oud 1 mei 2020, 07:05   #78
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ik heb de tijd nog geweten dat boeren dagelijks hun koeien van de weide gingen halen om ze te melken op de hoeve, niemand die daar een probleem mee had.

Niemand klopt wel niet want als kleine patotters werden ik en mijn kameraden door ons moeders regelmatig naar de boer gestuurd om verse melk te gaan halen.
Integendeel toen werden ze nog op de weide gemolken.
Tegenwoordig moeten ze van de weide gehaald worden om machinaal te melken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 07:18   #79
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, inderdaad ja. Excuus.
Wel vind ik het wat kort door de bocht om de boerka hier in te betrekken.
Het is los daarvan, evenzeer een vraag of het dragen van een mondmasker al dan niet in strijd is met de wet.
In feite grijpt Doomy het mogelijk probleem i.v.m.mondmaskers en gezicht-bedekking aan om lucht te kunnen geven aan zijn ergernis over het boerkaverbod.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 07:21   #80
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In feite grijpt Doomy het mogelijk probleem i.v.m.mondmaskers en gezicht-bedekking aan om lucht te kunnen geven aan zijn ergernis over het boerkaverbod.
Ja, maar hij wijst wel op de hypocrisie die wij aan de dag leggen door excuses gaan te bedenken om dat boerka verbod niet om de ECHTE reden te verbieden, namelijk het feit dat het staat voor een geloof dat wij hier niet teveel tot uiting willen zien komen omdat het vol gevaarlijke zever zit, en we ons gaan verbergen achter excuses zoals "we moeten uw gezicht kunnen zien".

Mochten we openlijk kunnen zeggen dat we niet van die islam zever willen horen, want dat dat enkel maar ambras brengt bij ons, en daarom dus boerka's verbieden, dan zou dat veel eerlijker zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be