Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2020, 06:42   #61
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat kan allemaal wel zijn, maar er is niets, maar dan helemaal niets sexy aan een elektrische wagen.

Zelfs niet aan een Porsche Taycan.
Geen probleem hoor......dat koop je toch een brulboei om je libido te bevredigen.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 06:51   #62
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We ZIJN in een situatie met een groeiende mix in aandrijfsystemen voor personenwagens,niet meer het "duopoly" dat er een decennium geleden was....

Bemerken we ook dat "benzine E10" ondertussen tot 10% ethanol kan bevatten en diesel een lange lange weg van "ontzwaveling" heeft afgelegd.

Mijn wagen (gekocht begin 2018) zou gegarandeerd zwaar in de problemen gekomen zijn moest ik daar benzine uit mijn "beginjaren autorijden",jaren 80,in poefen....."benzine" is niet meer "benzine" van indertijd....het gaat snel...

Los van de discussies over hoe ver de EV uiteindelijk de markt zal overnemen ben ik niet meer zo zeker dat we nog wel weten wat "de markt" eigenlijk wel zal zijn.Het is helemaal niet zeker dat het "persoonlijk bezit" van een wagen ,zeker in Europa,nog wel zo gewoon zal zijn als nu.....Mijn indruk is dat autofabrikanten dat ook niet meer zo zeker zijn.In een systeem van "deelwagens" of "semi-openbaar-wagens" is de EV zelfs een no-brainer....(het huidige virus-probleempje is natuurlijk weer een forse domper op dergelijke plannen...)

Laatst gewijzigd door kelt : 19 juni 2020 om 06:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 07:02   #63
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
We ZIJN in een situatie met een groeiende mix in aandrijfsystemen voor personenwagens,niet meer het "duopoly" dat er een decennium geleden was....
Klopt, maar dat krijg je bij sommige er zelfs niet in geklopt.

Citaat:
Bemerken we ook dat "benzine E10" ondertussen tot 10% ethanol kan bevatten en diesel een lange lange weg van "ontzwaveling" heeft afgelegd.

Zelfs dat is geen vast gegeven meer...Mijn wagen (gekocht begin 2018) zou gegarandeerd zwaar in de problemen gekomen zijn moest ik daar benzine uit mijn "beginjaren",jaren 80,in poefen.....
Je motor zou snel vastlopen op het lood dat toen in benzine zat.
En ethanolbenzine is vluchtiger dan loodbenzine. Je injectie zou dus ook snel in de fout gaan.
Citaat:

Los van de discussies over hoe ver de EV uiteindelijk de markt zal overnemen ben ik niet meer zo zeker dat we nog wel weten wat "de markt" eigenlijk wel zal zijn.Het is helemaal niet zeker dat het "persoonlijk bezit" van een wagen ,zeker in Europa,nog wel zo gewoon zal zijn als nu.....Mijn indruk is dat autofabrikanten dat ook niet meer zo zeker zijn.
Nu niet direct de autofrabrikanten, die hebben niets liever dan persoonlijk autobezit, liefst zelfs 10 auto's per chauffeur.
Maar de IT-wereld wil juist van de chauffeur af en zelfrijdende taxi's verplicht voor iedereen.

Sommige zogezegde groene dachten dat de deelauto een oplossing zou bieden en een succes zou worden, grote investeringen, maar het succes bleef uit.
Veel deelnemers grepen na enkele slechte ervaringen terug naar een eigen wagen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 07:26   #64
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Oei, gaan we zo beginnen?

Een ICE heeft geen stroom nodig om te starten, een benzine kan daarna zijn eigen benodigede stroom opwekken en een diesel zelfs niet om te blijven draaien.

En je kan de branstof van een ICE zelf maken zonder daarvoor stroom te moeten gebruiken.

Een Benzine motor kan ook om alcohol draaien, je moet dan gewoon enkel aanpassingen doen.

Maar waar blijft ons antwoord?

Je mag zelfs de speelgoed drone van je kinderen en kleinkinderen inbrengen als ervaring.

Maar ge zijt een Greta en een Anuna, de mensen vanalles verwijten, de mensen allerlij normen opdringen, maar zelf naar de normen leven, dat is te veel gevraagd.
Reed onze vriend niet met een zware old timer BMW las ik eens ?

Beetje zoals de meeste mensen denk ik. Zelf heb ik ook niks tegen EV maar laat het plezier om er mee te rijden ( tot nu toe) toch liever over aan anderen.

Iedereen wil wel een mooi milieu maar de initiatieven of opofferingen ervoor laten we maar al te graag over aan anderen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 juni 2020 om 07:28.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 08:13   #65
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Reed onze vriend niet met een zware old timer BMW las ik eens ?

Beetje zoals de meeste mensen denk ik. Zelf heb ik ook niks tegen EV maar laat het plezier om er mee te rijden ( tot nu toe) toch liever over aan anderen.

Iedereen wil wel een mooi milieu maar de initiatieven of opofferingen ervoor laten we maar al te graag over aan anderen.
Ik weet het niet, en kan het niet direct terugvinden. Moet een posting van begin of midden 2019 zijn geweest.
Maar dacht dat een benzine was , type dacia.

Zelf gebruik ik elektrische buitenboordmotors, juist omdat die stil, zuinig, licht en goedkoop zijn.
En je mag ze op veel meer plaatsen gebruiken dan de ICE buitenboordmotors.
Mijn schoondochter rijd met een EV, maar die rijd enkel rond de kerktoren.
Een vriendin van mij rijd sinds een paar weken met een E-brommer, ze rijd toch amper en dan nog geen 20km ver. Denk dat ik ondertussen al meer km met haar brommer heb gedaan dan zijzelf.

Maar we moeten en gaan ook naar een gecombineerde samenstelling van ons voertuigenpark.
En we schijnen het sommige niet aan hun verstand te krijgen dat een voertuig moet voldoen aan het bedoelde gebruik.

Ik zie de krijgsmachten als bezig met EV.
Midden in een gevecht gaan die dan even zeggen tegen de vijand dat de gevechten moeten stoppen, want dat ze eerst hun voertuig moeten gaan opladen.
Of ik zie een transportbedrijf al bellen naar zijn klant, 't Ja, uw goederen zullen een paar uur later komen, want de vrachtwagen kon niet opladen tijdens de nacht, want de oplaadpunten waren allemaal bezet.

Citaat:
Naast de personenwagens telt België ook 16.125 autobussen en autocars, 856.096 voertuigen voor goederenvervoer, 50.230 trekkers, 192.187 landbouwtrekkers, 74.257 speciale voertuigen en 490.495 motorrijwielen. Hiermee telt het totale wagenpark 7.042.677 eenheden.
7 042 677 voertuigen, naast de vele E-Bikes, die snachts gaan opladen.

Zelfs als die opladen aan 1kWh is dan 7 042 677 kWh dat word afgenomen.
Meer dan 7 MWh
Komt op 56 341 416kWh per nacht ( 8 uur) of op 20 564 616 840kWh dat er 's nachts afgenomen word om voertuigen op te laden. +20,5GWh
Wel extra bij te tellen bij het huidige elektriciteitsverbruik.

En dat terwijl we in Belgie amper 16,1% van onze huidige 90TWh opwekken met milieuvriendelijk en hernieuwbare energiebronnen.

Laatst gewijzigd door Jantje : 19 juni 2020 om 08:14.
Oud 19 juni 2020, 10:55   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lydia Peeters (Open Vld) mikt op 30.000 extra laadpalen in 2025

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil de komende vijf jaar jaarlijks 6.000 extra laadpalen voor elektrische voertuigen realiseren, goed voor in totaal 30.000 bijkomende laadpalen in 2025. Dat heeft de Open Vld-minister geantwoord op vragen van Robrecht Bothuyne (CD&V) en Wim Verheyden (Vlaams Belang).

De vorige Vlaamse regering had de ambitie het wagenpark te vergroenen. Daarvoor werd het actieplan ‘clean power for transport’ (2015-2020) in het leven geroepen. In dat plan stond onder meer de ambitie om het aandeel elektrische voertuigen op te krikken tot 7,5 procent van het wagenpark en om tegen eind 2020 7.400 laadpunten of 3.700 laadpalen te voorzien. Maar voorlopig blijft het aandeel elektrische voertuigen onder de 2 procent en is de kaap van de 4.000 publieke laadpunten nog maar net overschreden.

Toch wil minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) de lat meteen hoger leggen voor de komende jaren. “We mogen als Vlaamse overheid heel wat ambitieuzer zijn als het aankomt op de verdere uitrol van publieke laadpalen voor personenwagens op het publiek domein”, klinkt het.

Concreet mikt Peeters op 6.000 extra laadpalen per jaar in de komende vijf jaar. “In totaal spreken we over 30.000 extra laadpalen deze legislatuur”, aldus Peeters. Peeters wil in gesprek gaan met alle betrokken stakeholders om die ambitie waar te maken.

Wagenpark De Lijn vergroenen

Peeters wil al op korte termijn werk maken van snellaadinfrastructuur op de snelwegparkings.

Tegelijk wil de Open Vld-minister het wagenpark van De Lijn verder vergroenen. Ze plant daarvoor investeringen in aangepaste laadinfrastructuur. Peeters suggereert om ook andere busvervoerders gebruik te laten maken van die laadinfrastructuur. “De investeringen in laadinfrastructuur voor De Lijn zijn groot, dus waarom deze infrastructuur niet ter beschikking stellen van anderen? Het lijkt mij nuttig dat andere grote voertuigen de mogelijkheid krijgen om op te laden bij de laadinfrastructuur van De Lijn. Op die manier moedigen we andere busvervoerders ook meteen aan om de omschakeling te maken naar elektrisch rijden. Hetzelfde geldt voor transporteurs in lichte vracht en/of korte afstand.”

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...2025~a0c32909/

Wacht tot ze hoort hoeveel dit gaat kosten en de Vlaamse begroting moet opgemaakt worden.
De Lijn moet nu al besparen om niet te diep in het rood te gaan.
Oud 19 juni 2020, 18:26   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Mijn wagen (gekocht begin 2018) zou gegarandeerd zwaar in de problemen gekomen zijn moest ik daar benzine uit mijn "beginjaren autorijden",jaren 80,in poefen....."benzine" is niet meer "benzine" van indertijd....het gaat snel...

Los van de discussies over hoe ver de EV uiteindelijk de markt zal overnemen ben ik niet meer zo zeker dat we nog wel weten wat "de markt" eigenlijk wel zal zijn.Het is helemaal niet zeker dat het "persoonlijk bezit" van een wagen ,zeker in Europa,nog wel zo gewoon zal zijn als nu.....Mijn indruk is dat autofabrikanten dat ook niet meer zo zeker zijn.In een systeem van "deelwagens" of "semi-openbaar-wagens" is de EV zelfs een no-brainer....(het huidige virus-probleempje is natuurlijk weer een forse domper op dergelijke plannen...)
Betreft levenscyclus is de productie van B7 diesel (*2,6 ton, 5% bio) al veel vervuilender (CO2-equivalent) dan E95 benzine (*0,8 ton, 5% ethanol), E10 benzine zal het verschil nog wat groter maken, bron: http://hetnieuwerijden.nl/autotechni...male%20benzine.

*

Zelfs de naakte NEDC-cijfers geven al een CO2-evenwicht op basis van het gelijk vermogen (150 PK) van dezelfde wagen (Golf 7, beide 150 PK, dus ~ prestaties)

https://www.transportenvironment.org...rol-cars-study

En het is algemeen geweten dat het praktijkverbruik van de dieselversie meestal meer afwijkt van de NEDC dan bij een benzineversie. De WLTP zal al wat correcter zijn.

Soit korter verhaal nu, nemen we toch voor de verandering de T-Roc van VW een compacte SUV (4,23 m), diesel versus benzine beide 150 PK max, beide identieke prestaties, de CO2-uitstoot zal in de regel hoger zijn bij de diesel dan bij de benzine. En well to wheel nog wat slechter voor de dieselversie.

ADAC zal wel een testverbruik hebben van beide brandstoftypes, wie weet ook de volledige test-pdf ervan. Yup.

Citaat:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...e/vw/vw-t-roc/

Daten, Messwerte & Testnoten
Technische Daten VW T-Roc 2.0 TDI Style 4Motion DSG VW T-Roc 1.5 TSI ACT Sport

Motor
Vierzylinder-Turbodiesel, 1968 cm³, 110 kW/150 PS, 340 Nm bei 1750 U/min
Vierzylinder-Ottomotor, 1498 cm³, 110 kW/150 PS, 250 Nm bei 1500 U/min

Fahrleistungen
8,4 s von 0 auf 100 km/h, Spitze 200 km/h
8,4 s von 0 auf 100 km/h, Spitze 205 km/h

Citaat:
Verbrauch (ADAC EcoTest)

6,0 Liter Diesel/100 km, CO2 158 g/km (WTW* 189 g/km)

6,5 l Super/100 km, CO2 152 g/km (WTW* 180 g/km)
Maße
L 4,23 /B 1,82 /H 1,57 m
L 4,23 /B 1,82 /H 1,57 m

Kofferraumvolumen
445–1237 l
445–1237 l

Preis
31.825 Euro, Diesel-Baureihe ab 23.700 Euro
25.275 Euro, Benzin-Baureihe ab 21.120 Euro

*WTW: (Well-to-Wheel): Dieser CO2-Wert beinhaltet neben den gemessenen CO2-Emissionen auch diejenigen, die für die Bereitstellung des Kraftstoffs entstehen. Dadurch ist eine bessere Vergleichbarkeit mit alternativen Antriebskonzepten (z.B. Elektroauto) möglich.

ADAC Testergebnis 2.0 TDI Style 4Motion DSG | 1.5 TSI ACT Sport
Gesamtnote
2,5
2,3
(...)
Umwelt/EcoTest
3,3 (3 Sterne von 5) diesel
2,5 (4 von 5 Sternen) benzine

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a..._ACT_Sport.pdf
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a...DSG_7_Gang.pdf
Dat de diesel die leuke 7-DSG heeft zal weinig uitmaken qua CO2-uitstoot tov de manuele-6 van de benzine. Ik zoek nog even naar een 7-DSG benzineversie, die kan wel voorbehouden zijn voor de 2.0 TSI. Of naar de manuele 6 voor de TDI. Zoals ik al dacht is de manuele 6-bak 1g/km CO2 slechter dan de 7-DSG, bron via autogids: https://www.autogids.be/model-type-j...-gegevens.html

De benzine krijgt terecht wat betere punten en 1 ster beter dan de diesel
(hoe lager het cijfer hoe beter)

QED van compactSUV VW T-Roc, 150 PK:

Diesel 150 PK: CO2 158 g/km (WTW* 189 g/km)

Benzine 150 PK: CO2 152 g/km (WTW* 180 g/km)

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juni 2020 om 18:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be