Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juni 2020, 12:07   #41
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Eind 2018?




Waar jij die 200 uit haalt is me een raadsel, snellaadpalen is volgens jou of jouw bron hoeveel kW?
Zegt de man die hier wel eens links plaatst van 10 jaar geleden als die hem goed uitkomen.

Ik haalde die info van het internet net als jij zeker.

Hier en dat is nog maar via de autoroute tot in Barcelona. Bedankt. Ik ga mijn benzine toch nog maar wat bijhouden. Ik ga voor het rijplezier en doe nog wel graag iets anders dan zitten piekeren of ik wel tot aan het volgende laadpunt geraak waar zich dat bevindt en hoelang ik er ga moeten aanschuiven zie wachten.

https://www.nu.nl/auto/5952375/met-d...goed-plan.html

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 juni 2020 om 12:17.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 12:22   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat een hoop theorie om maar niet te moeten schrijven dat er in het binnenland van Spanje geen of heel weinig laadpalen zijn.
Je begrijpt de cijfers niet echt hé. Met "geen of heel weinig" te zeggen zeg je eigenlijk niets. Als je maar negatief kunt doen zeker?

Bovendien wie een Tesla koopt heeft daar zeker geen kopzorgen over, want eigen laadpunten die daar wslk al niet bijstaan, want niet openbaar voor andere merken.

Spanje heeft 7 openbare laadpalen per 100 km hoofdweg.

En voor elke 10 Spaanse stekkerwagens een openbaar laadpunt. (dus ook de plug-in hybrides)

bron: https://www.eafo.eu/countries/spain/...re/electricity

En wslk laadt 95% altijd thuis of op het werk bij.

De PEVs (17.852 YTD) die in Spanje gekocht werden in 2019, de BEV in het blauw:



7 van de top 10 zijn BEV, toch al een teken dat de Spanjaarden er geen drama van maken. Ze kopen eerder BEV dan PHEV.

Neemt men nu Zweden gaat men andere verkoopcijfers zien, ttz andere verhouding tussen BEV en PHEV, of veel meer PHEV (6 van de top 10):



En met het aantal laadpunten heeft het weinig te maken... want daar staat Zweden er al veel beter voor ondertussen, maar hebben ze ook veel meer PEVs.
https://www.eafo.eu/countries/sweden...re/electricity

69 laadpunten per 100 km hoofdweg (Spanje slechts 7 per 100 km)

Maar wel reeds 18 PEV per laadpunt. (Spanje 10 PEV per laadpunt)

Uiteraard spelen andere parameters ook een rol. Zweden is pakweg 5 maal minder dichtbevolkt dan Spanje.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2020 om 12:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 14:43   #43
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je begrijpt de cijfers niet echt hé. Met "geen of heel weinig" te zeggen zeg je eigenlijk niets. Als je maar negatief kunt doen zeker?



Neen ik bekijk het door een normale bril en geen roze bril.
Jij lijkt me net één van die verkopers van waspoeders......die stelden het ook altijd veel witter voor dan het eigenlijk was.

Ik concludeer dat door het binnenland van Spanje toeren geen sinecure of aanrader is met een EV.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 juni 2020 om 14:43.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 15:46   #44
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Volgens mij is Duitsland stilaan Bokrijk aan het worden. De toekomst ligt in Azië en al zeker in Asean. En daar komen er ganse fabrieken bij waar auto's met plofmotoren worden gebouwd.
Ik was versteld om te zien hoeveel tankstations er worden bijgebouwd in Indonesië....onvoorstelbaar.
Gidsland Indonesië .. ja ja ..
saya tidak mau.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 15:48   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Klopt. En in de meeste delen van de wereld is dat zo.
Het enige punt is dat die meeste delen terrein verliezen aan de elektrificatie.
Hoe snel, hoe ver ... wie weet het? Ik niet en gij zeker niet en de Mic nog minder.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 18 juni 2020 om 15:50.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 15:52   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Neen ik bekijk het door een normale bril en geen roze bril.
Jij lijkt me net één van die verkopers van waspoeders......die stelden het ook altijd veel witter voor dan het eigenlijk was.

Ik concludeer dat door het binnenland van Spanje toeren geen sinecure of aanrader is met een EV.
Oh de Spanjaarden zullen er geen probleem mee hebben.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 16:09   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Volgens mij is Duitsland stilaan Bokrijk aan het worden. De toekomst ligt in Azië en al zeker in Asean. En daar komen er ganse fabrieken bij waar auto's met plofmotoren worden gebouwd.
Ik was versteld om te zien hoeveel tankstations er worden bijgebouwd in Indonesië....onvoorstelbaar.
Grappig onvoorstelbaar en zelfs dom.

Indonesië doet me denken aan NL.

Het Nederlandse tankpro was halfweg 2016 al aan het janken dat er toen al 3 maal zoveel openbare EV-laadpunten als tankstations waren. Dat de vuile tankstations verder verminderen was toen al evident.

Citaat:
https://www.tankpro.nl/brandstof/201...d/?gdpr=accept

Driemaal zoveel laadpalen als tankstations in Nederland

Gepubliceerd op 24-08-2016 om 10:06

Ons land telt ruim driemaal zoveel openbare laadpalen als tankstations. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van databureau Petrolview en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Eind juli stonden er in ons land 23.600 publieke en semi-publieke laadpunten. Omdat het hierbij gaat om stekkeraansluitingen en het RVO uitgaat van gemiddeld twee aansluitingen per laadpaal, heeft Nederland dus ongeveer twaalfduizend openbare laadpalen. Daar staan volgens de laatste tellingen van Petrolview 4.148 openbare tankstations tegenover. Als de niet-publieke laadfaciliteiten worden meegeteld, is het verschil zelfs nog enkele malen groter.
Nederland telt vandaag ca. 58.000 semi-publieke laadpunten waarvan 1.308 snellaadpunten (Tesla superchargers en destinationchargers wslk niet meegeteld)

Dat is dan bijna 15 maal meer als tankstations.

Bron, NL-overheid per 31 mei 2020: https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurz...-zaken/cijfers

Het aantal private laadpunten wordt zeker geschat op 200.000:
https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2020 om 16:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 16:15   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het enige punt is dat die meeste delen terrein verliezen aan de elektrificatie.
Hoe snel, hoe ver ... wie weet het? Ik niet en gij zeker niet en de Mic nog minder.
En in welk land en inwoner. Elk land kan nieuwe ICE zomaar weigeren om in te schrijven, geen nummerplaat is...

Tankpro.nl doet al van die rare enquetes om de stemming te keren:
https://www.tankpro.nl/brandstof/201...n-dieselautos/

Soit in 2030 moet het nieuwe wagenpark 37,5% minder CO2 uitstoten, dat compromisakkoord is al gestemd.
https://www.autogids.be/autonieuws/e...in-europa.html

Euh zonder massaal pure EV en degelijke PHEV is dat onmogelijk.

Autogids schatte het aandeel op 30%.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2020 om 16:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 16:33   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard Ondertussen in Indonesië...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik was versteld om te zien hoeveel tankstations er worden bijgebouwd in Indonesië....onvoorstelbaar.
Citaat:
https://www.pv-magazine.com/2019/12/...icle-industry/

Indonesia plans domestic electric vehicle industry

A presidential decree has enacted a range of incentives for e-mobility roll-out with domestic content requirements increasing over time.

DECEMBER 4, 2019

Indonesia could be set to see rapid electric vehicle growth thanks to presidential decree 55/2019, which places stimulation of the EV market alongside energy efficiency and security; and clean air quality.

Under the terms of the new legislation, the nation is expecting EVs to make up 20% of the vehicle market by 2025.

While the decree offers support to EV importers for a limited time, the bulk of the incentives available are targeted at vehicles made from domestic components and at the providers of battery swap services and battery waste recycling, charging station installers and companies which accelerate the roll-out of other EV infrastructure.

In terms of domestic components, two-wheel EVs must have at least 40% Indonesian parts to qualify for subsidy from 2023 onwards and at least 80% from 2026. Four-wheel vehicles must be at least 35% made in Indonesia by 2021 and 80% by 2030.

Lithium resources

Johnny Darmawan, vice-chairman of the Indonesian Chambers of Commerce and Industry, told business intelligence website katadata.com Indonesia’s lithium deposits offered the opportunity for the nation to be the main source of EVs in the Association of Southeast Asian Nations as 60% of the cost of EVs was tied up in the battery. However, Darmawan added, additional measures such as a roadmap for EVs were required.

A plan for charging station roll-out is being drawn up by state-owned bodies including electric utility PLN, industrial electronic equipment company LEN, oil and gas business Pertamina, national toll operator Jasamarga and the Agency for the Assessment and Application of Technology (BPPT).

“At the end of 2018, we launched two fast-charging stations in Jakarta and Serpong, [in] South Tangerang,” said Eniya Listyani, head of the information technology, energy and materials division of the BPPT. “The one in Serpong is based on [a] 100 kWp rooftop photovoltaic [system] … We also conducted studies in [the] Nusa Penida, Sumbawa and Sumba areas, with optimal sunlight. We identified the location in Sumba, took time to set up [a 700 kWp capacity system] and to stabilize the voltage. Japan also supports us by supplying battery capacity. Currently, Mitsubishi [is establishing] a charging station there.”

Charging ahead

Listyani added the PLN aims to install 180 charging stations nationwide by working with Pertamina and the BPPT and LEN. The Jakarta Post newspaper reported each fast charging station costs IDR800 million ($56,900) and ultra-fast versions cost IDR1.5 billion. Fast charging facilities can reportedly charge an electric car in less than 30 minutes and ultra-fast chargers can do it in 10 minutes.

Indonesian news agency Kumparan has reported 36 companies took the Sertifikat Uji Tipe certification test this decade to operate new models on public roads. The 25 models which gained certification reportedly included Mercedes Indonesia’s Smart fortwo, Ludin Industry’s Zbee tuk-tuk, Great Asia Link’s ELVI, VIAR’s Triangle Motorindo and at least one Tesla model.

However, the Global Economic Risks and Implications for Indonesia report produced by the World Bank in September cast doubt on the nation’s plans to develop an EV industry, citing a lack of engineers, restrictions on foreign capital and non-tariff trade measures as obstacles to the ambition.
De moeilijke weg naar electrificatie?

Citaat:
https://jakartaglobe.id/business/the...icle-ecosystem

The Long and Winding Road for Indonesia's Electric Vehicle Ecosystem

BY : DIANA MARISKA
MARCH 01, 2020


Jakarta. A national program to fill Indonesia's streets with more electric vehicles, or EVs, is still in its infancy, government officials have admitted, as regulations governing it continue to be chopped and changed.

Since a 2019 presidential decree on "the acceleration of battery-powered EV program for road transportation" was issued, derivative regulations on its operational aspects are even now still being deliberated on by related ministries and state agencies.

One of the most crucial parts to realize the government's plan to push more EVs out on to the streets is tariff determination for the electricity to be dished out by EV charging stations.

Currently, the government still has not made a decision on a national-standard electricity tariff that can be implemented by privately-owned charging stations.

Dody Suhendra, the assistant manager of meter and control system at the State Power Company (PLN), said the rate is "still being determined."

"We're still discussing the [electricity] tariff for the charging stations. Until the decision is made, PLN has a special tariff called the 'L-rate' of Rp 1,644 ($0.12) per kilowatt-hour [kWh]," Dody told the Jakarta Globe.

He said the Energy and Mineral Resources Ministry has full authority over the determination of the national rate.

Companies interested in opening up charging stations in Indonesia are also wondering if the government would allow some flexibility on the rule to charge higher rates to customers.

Even though PLN is the only state agency with the authority to sell electricity to the public, Doddy said it does not have a say in the above matter.

"According to the current system, the electricity rate in Indonesia is regulated by the government, who subsidizes some of the cost. PLN supports the idea [to let private companies determine their own rates] to turn this [charging station business] into a good business opportunity. Our view is that the rate from PLN to the charging stations should be regulated, but the rate from charging stations to the customers could be regulated a little more leniently. But then again, PLN is only an operator, the decision is with the regulator," Doddy said.

The government has also promised incentives for EV owners in Indonesia but have not decided what those incentives would be, something that has also hindered the growth of the EV ecosystem in Indonesia.

Meanwhile, the government expects 400,000 units of EV will have been rolled out on the streets in 2025.
(...)

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2020 om 16:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 17:32   #50
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je kent dus een stopcontact. Awel daar kan men al aan opladen. Amen.


Je sprak over de meeste gebieden, awel die hebben stopcontacten en een stroomnet.


Geen probleem met een EV


Geen probleem met een EV


Je wijkt uit.

Onzin. De actieradius van een EV is meestal voldoende om bepaalde gebieden gemakkelijk te overbruggen.


Geef eens een bron met enkele voorbeelden? Ik ben geduldig.

Bron van die 65%? Wat of waar is "de bevolking"?

Hoeft ook niet, dan laden ze ergens anders. Het zijn geen ICEs hé. Elke AC-stroomvoorziening is goed, elke EV heeft een interne lader-omvormer.

In Noorwegen laden maar 6% nooit thuis. Onderzoek 2016, zal nu wel nog minder zijn. Wat begrijp je daar niet aan?


Onzin, aangezien "gans Scandinavië" tegen pakweg 2030 geen nieuwe ICEs meer gaat dulden. Al in Scandinavië geweest? EVs rijden wel eens regelmatig naar Noordkaap al is het maar voor de fun. Ook van Gibraltar tot Noordkaap voor de fun.
Wacht het zal me wat tijd kosten, maar ik zal het wel terugvinden waar jij hier hebt gepost met welke auto je rijd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 17:49   #51
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Electrisch.


En Jantje zag eens pruimen hangen en heeft 2 natte duimen. En heeft nog geen bal kunnen bewijzen van zijn rare beweringen. Niets.



Scandinavië of specifiek ##Zweden zal voldoende laadpunten uitrollen tegen dan.

Als Tesla dat deels wereldwijd al gedaan heeft kunnen landen dat heel zeker.

Moeilijk te begrijpen voor Jantje die maar blijft zeggen dat het niet of nooit kan, er is volgens orakel Jantje geen voldoende electriciteit in "de meeste gebieden", of geen electriciteitsnet. Dat zal wel in bepaalde oerwouden zo zijn waar ook geen verharde wegen liggen.

Kan zich aansluiten bij de minderheid kanniezeggers zoals deze site opmerkt.
Hoe veel uren heb je al gedaan met een EV ?
Mag elke type voertuig zijn behalve een E-Bike.
Ben dus vriendelijk, mag auto zijn, mag boot zijn, mag moto zijn, mag vrachtwagen zijn, mag zelfs een elektrische brommer zijn.

En ja, je hebt gelijk dat ik spreek over gebieden waar geen of weinig verharde wegen zijn.
In de stad heb ik geen voertuig nodig, noch aan de kust, daar gebruik ik het openbaar vervoer.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 18:21   #52
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Met een diesel kan je electriek opwekken , met een elektrische kan je geen diesel opwekken.

Beste keus; diesel.
Een dieselmotor start niet zonder electriciteit. lol

Je kunt zelfs geen diesel of benzine raffineren zonder electriciteit.

Vuilste keus: duidelijk diesel.

En diesel heb je niet nodig als je electriciteit hebt.

Diesel is sowieso overbodig in personenwagens. De uitvinder wou het zelfs niet gebruiken in zijn zelfontbrander.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2020 om 18:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 18:38   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een stukje meer weten over batterijtechniek en hun nabije toekomst?

Een expert van het Belgische Energyville legt het even uit. (Thor Park Genk)

c/p ~2 blz van de 6-7 blz.
Allez de dieseltrollen zijn er weer.

Hier nog eens de draadstarter.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 20:33   #54
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Grappig onvoorstelbaar en zelfs dom.

Indonesië doet me denken aan NL.

Het Nederlandse tankpro was halfweg 2016 al aan het janken dat er toen al 3 maal zoveel openbare EV-laadpunten als tankstations waren. Dat de vuile tankstations verder verminderen was toen al evident.



Nederland telt vandaag ca. 58.000 semi-publieke laadpunten waarvan 1.308 snellaadpunten (Tesla superchargers en destinationchargers wslk niet meegeteld)

Dat is dan bijna 15 maal meer als tankstations.

Bron, NL-overheid per 31 mei 2020: https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurz...-zaken/cijfers

Het aantal private laadpunten wordt zeker geschat op 200.000:
https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers
Ik heb vandaag een halve dag rondgereden in België mijn beste en heb er speciaal op gelet.
Ik ben een paar tienduizenden auto's vracht en bestelwagens gespot maar met de beste wil van de wereld .....ik heb geen enkele EV kunnen spotten .....geen enkel.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 06:05   #55
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een stukje meer weten over batterijtechniek en hun nabije toekomst?

Een expert van het Belgische Energyville legt het even uit. (Thor Park Genk)

c/p ~2 blz van de 6-7 blz.


(*in afwachting van battery-day van Tesla, ik vermoed dat die dan kort bij 800 Wh/liter zitten, zie figuur Wet LiB-cel )

btw Panasonic-Tesla samenwerking wordt voortgezet met minstens 3 jaar. (voor Gigafabriek Nevada):
https://electrek.co/2020/06/17/tesla...attery-supply/
Dat kan allemaal wel zijn, maar er is niets, maar dan helemaal niets sexy aan een elektrische wagen.

Zelfs niet aan een Porsche Taycan.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 06:17   #56
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik heb vandaag een halve dag rondgereden in België mijn beste en heb er speciaal op gelet.
Ik ben een paar tienduizenden auto's vracht en bestelwagens gespot maar met de beste wil van de wereld .....ik heb geen enkele EV kunnen spotten .....geen enkel.
Er rijden wel elektrictrische bestelwagen. De post doet daar hier de pakjesbedeling mee.
En ik denk, ben niet zeker dat Coca-Cola E-vrachtwagens gebruikt voor sommige toeren.
De vuilkarren in sommige steden zijn ook E-vrachtwagens.
Dus allemaal voertuigen die na hun taak gewoon terug naar hun stelplaats rijden en een beperkte afstand afleggen.

Maar in de rest van het baantransport worden geweerd.
Ze zouden na hun dagrit gewoon niet kunnen opladen ergens op een parking, in de eerste plaats omdat de parkings te klein zijn voor het huidige baantransport.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 06:18   #57
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat kan allemaal wel zijn, maar er is niets, maar dan helemaal niets sexy aan een elektrische wagen.

Zelfs niet aan een Porsche Taycan.
Een auto moet nuttig en toereiken zijn, niet sexy.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 06:20   #58
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Grappig onvoorstelbaar en zelfs dom.

Indonesië doet me denken aan NL.

Het Nederlandse tankpro was halfweg 2016 al aan het janken dat er toen al 3 maal zoveel openbare EV-laadpunten als tankstations waren. Dat de vuile tankstations verder verminderen was toen al evident.



Nederland telt vandaag ca. 58.000 semi-publieke laadpunten waarvan 1.308 snellaadpunten (Tesla superchargers en destinationchargers wslk niet meegeteld)

Dat is dan bijna 15 maal meer als tankstations.

Bron, NL-overheid per 31 mei 2020: https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurz...-zaken/cijfers

Het aantal private laadpunten wordt zeker geschat op 200.000:
https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers
Het aantal maakt geen kloten uit.
De capaciteit van het laden wel.

Zet eens in een tabel hoeveel wagens er geladen kunnen worden (in optimale omstandigheden) / dag en hoeveel wagens er getankt kunnen worden / dag.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 06:28   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een dieselmotor start niet zonder electriciteit. lol

Je kunt zelfs geen diesel of benzine raffineren zonder electriciteit.

Vuilste keus: duidelijk diesel.

En diesel heb je niet nodig als je electriciteit hebt.

Diesel is sowieso overbodig in personenwagens. De uitvinder wou het zelfs niet gebruiken in zijn zelfontbrander.
Oei, gaan we zo beginnen?

Een ICE heeft geen stroom nodig om te starten, een benzine kan daarna zijn eigen benodigede stroom opwekken en een diesel zelfs niet om te blijven draaien.

En je kan de branstof van een ICE zelf maken zonder daarvoor stroom te moeten gebruiken.

Een Benzine motor kan ook om alcohol draaien, je moet dan gewoon enkel aanpassingen doen.



Citaat:
Hoe veel uren heb je al gedaan met een EV ?
Mag elke type voertuig zijn behalve een E-Bike.
Ben dus vriendelijk, mag auto zijn, mag boot zijn, mag moto zijn, mag vrachtwagen zijn, mag zelfs een elektrische brommer zijn.
Maar waar blijft ons antwoord?

Je mag zelfs de speelgoed drone van je kinderen en kleinkinderen inbrengen als ervaring.

Maar ge zijt een Greta en een Anuna, de mensen vanalles verwijten, de mensen allerlij normen opdringen, maar zelf naar de normen leven, dat is te veel gevraagd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 06:41   #60
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het aantal maakt geen kloten uit.
De capaciteit van het laden wel.

Zet eens in een tabel hoeveel wagens er geladen kunnen worden (in optimale omstandigheden) / dag en hoeveel wagens er getankt kunnen worden / dag.
Oei, tanken neem soms toch wel 15 minuten in beslag.
Ja, kan door mijn leeftijd dan ook niet meer zo snel met zware jerrycans.
Laat ze dan ook in hun houders hangen en moet wat meer lopen tijdens het tanken aan een pomp.
Maar ik geraak dan wel 8 tot 10 uur verder zonder terug naar een tankstation of oplaadpunt te moeten.

Maar Micele heeft nog steeds niet door de een EV enkel geschikt is voor mensen die rond hun kerktoren rijden en thuis de ruimte hebben om zelf een laadstation te plaatsen.
Liefst op zonnepanelen en met een batterijpack.

Alles samen kost dat vandaag voor een kleine stads EV +/- 25 000€, voertuig inbegrepen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be