![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Obsessieve craniale provocaties van onder de bimbamtoren van een of ander regionaal citéke.
![]() |
#62 | |
Staatssecretaris
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
|
![]() Citaat:
Bij dezen wordt Leraar Jos verder hartelijk bedankt om zich met zijn "leerrijke" berichten uit deze draad weg te trekken. Moge u de Belasting over de Toegevoegde Waarde tijdens uw rijwieltochten mijden. Vaarwel!
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() .
Zo is 't. Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 29 juli 2020 om 16:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ge bedoelt zeker dat ge weinig respect hebt voor de Nederlandse taal. Ik ben inderdaad een ganse namiddag weggetrokken. Rondritje van een kleine 70km in de buurt van het stadje dat oorspronkelijk Falchenberch heette. Laatst gewijzigd door pajoske : 29 juli 2020 om 19:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
|
![]() Limburg werd ook soms 'Lemborch' geschreven
Laatst gewijzigd door pajoske : 29 juli 2020 om 20:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ja ja, het visje heeft gebeten. Leraar Jos is zo blij als een kind om een ander terug op een domme vervoegingsvergissing te betrappen. Andermans taalvergissingen opsporen behoort tot de bijzondere eigenschappen van Leraar Jos. "Pa!", zegt Joske, zoals jij taalvergissingen kan opsporen, zo kan jij … ja taalvergissingen opsporen. Deze vergissingen dienen dus blijven gemaakt te worden. Anders zou Leraar Jos in een leeg gat vallen. Ik draag mijn steentje bij, jij toch ook? Jij zou het toch dienen te weten een Vlaamsgezinde eerbiedigt weinig tot niets, alleszins de "NederlandSSche spraek" niet. Citaat:
Valkenburg aan de Geul, in het Hoogduits "Falkenburg an der Göhl", heette oorspronkelijk toch "Fauquemont". Deze oorspronkelijke benaming is nog steeds onder de uitspraak "Fåcômô" in de streek van Herf gekend. Later werd "Fauquemont" op bevel van de Limburgse heren vertaald. Zo kan "Fauquemont" bv. ook door onze Slaafse (Slavische) broeders als "Sokola Góra" vertaald worden. Ernstig: De oorspronkelijke benaming is inderdaad Falchenberch en dagtekent uit het jaar 1041. Zoals reeds meermaals aangegeven, verzachtte de stemloze Oudnederlandse begin F- tot een stemhebbende Middelnederlandse V- , ook in de Limburgse ofte Oost-Nedervrankse tongvallen. Dit oorspronkelijk Falchenberg werd later als Valkenberch, Valkenburch en uiteindelijk als Valkenburg gespeld. Deze klankontwikkeling zou ook enkele Westvaalse (Westfaalse) en Rijnlandse tongvallen betroffen hebben. Het oorspronkelijke Falchenberg werd eerst door de Luikse buren als "Falcombere" (1096) of "Falkebor" (1214) ontleend en later als "Falconmont" (1131) vertaald. In het Waals ging de l voor de medeklinker c in de voorgaande klinker a zoals gewoonlijk op. Falconmont werd dus Fauquemont. De Waalse naam wordt in de spreektaal van het Herfse land (Herverland) nog steeds gebezigd.
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Staatssecretaris
|
![]() Fauquemont wordt ook soms met de nabij stromende beeknaam verrijkt: "Fauquemont-sur-Gueule". In het "Lemborchs" zou dit "Vallekeburch in de Mond" luiden.
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zou dit betekenen dat Vallekeburg op 600 bloedworsten ligt van Sint Truiden ?
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | |
Staatssecretaris
|
![]() Geachte heren
Naar aanleiding van bovenstaande weerwoorden zou het als goed Vlaming beter zijn om zich niet te lang met rokertjes, dieren en wijven bezig te houden. Dit gezegd zijnde, stuur ik deze draad naar zijn ware bedoeling terug. Nu de heugelijke Vlaamse optocht reeds het noorden van Lettenburg bereikt heeft, wordt het hoogtijd om verder zuidwaarts door te stoten in het bijzonder naar de geliefde Vlaamse verlofbestemmingen. 1. La Roche-en-Ardenne = Fels im Ösling, Welschenfels, vernederlandst: Vels in de Oesling, Walsvels 2. Houffalize = Hohenfels of Hochfels, vernederlandst: Hoogvels 3. Bastogne = Bastenaken, Hoogduits: Bastnach, gewestelijk uitgesproken als: Baaschtnech Citaat:
Achouffe = Eschhofen, vernederlandst: Eshoven Tavigny = Tewenich, oudste vermelding: 893 Teuenihc, gewestelijk uitgesproken als "Stiewerech", vernederlandst: Tevenik Wibrin = Wijgbrand (1181 Wibrant) Tweetalige dorpsnamen in de gemeente Bastenaken: Benonchamps = Bindelt, Bëndelt Bourcy = Borzich, vernederlandst: Borzeke Bras = Briecht, vgl. Brecht Livarchamps = Lies(ch)pelt Longvilly = Lingsweiler, Lengswëller, vernederlandst: Langswilder Losange = Losingen, Losig Lutrebois = Lauterba(a)ch, vernederlandst: Luiterbeek Lutremange = Lautermännchen, Läitren, vernederlandst: Luitermingen Marvie = Morbich, vernederlandst: Moorbeek Moinet = Welschbochholz, Welsch-Boukels, vernederlandst: Walsboekhout of Walsboechout Noville = Nuf (< Neudorf), vernederlandst: Nieuwdorp Oubourcy = Obortsich, vernederlandst: Overborzeke of Hoog-Borzeke Vaux = Welkenhausen, vernederlandst: Welkenhuizen Villers-la-Bonne-Eau = Weilerbach, Wëllerbaach, vernederlandst: Wilderbeek Wardin = Wardicht, Waardéng, vernederlandst: Wardingen Met Vlaams verspreidende groeten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je, jij en jou(w) zijn indringers in onze Vlaamse taal. Ik had er als kind nooit van gehoord. Wij leerden zonder probleem de supergemakkelijke taalregels : Ik drink nooit t Gij drinkt altijd t Hij drinkt t als hij tegenwoordig is. Niemand die zich vergiste. De eerste jij-vormen kwam ik tegen in boeken van Nederlandse auteurs. Langzaam aan begonnen deze vormen onze taal besmetten. Ze drongen binnen als kwaadaardige bacillen (of virussen ![]() Dit heeft geleid tot een vervelende vervoeging van werkwoorden waarbij Vlamingen zich dikwijls ongemakkelijk voelen. Nu nog gebruiken de meesten de gij-vorm als ze gewoon praten maar de jij-vorm als ze schrijven of "deftig" moeten praten. Het is een zware achteruitgang van onze taal. Het lijkt erop dat ze ons een Nederlands (lees Hollands) accent willen aansmeren terwijl het Vlaams zoveel mooier is dan het Hollands!
![]() |
![]() |
#72 |
|
![]() Als je de posts van Koenaard naleest kan je niks anders besluiten dan dat Vlaanderen hem totaal niks kan schelen. Het lijtk er voroal op dat hij een (klein-)kind is van een oorlogs-collaborateur die de natte droom van die zwarten wil waarmaken.
Zijn bijdragen heeft weinig tot niks met taalliefde te maken. Zoals ik al eerder schreef een façade om mensen te misleiden. Mijn idee? Iemand die hier met klikken en klakken buitengegooid werd is teruggekomen onder een andere naam om haat te verspreiden. Geschiedenis en taal interesseert hem geen reet. Ik ga er ook niet veel praat meer aan vuilmaken. vandaag weer een ganse namiddag gaan fietsen. En als de overheid het toelaat binnen enkel dagen een tochtje maken naar wat ooit het meest Noordelijke gebied van het hertogdom Limburg was. Ik wed dat hij zonder lang googlen geen idee heeft waar dat zou kunnen zijn. Tip: ge passeert eerst het aards paradijs. Laatst gewijzigd door pajoske : 30 juli 2020 om 18:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik drink nooit T(hee) Jij drinkt altijd T(hee) Hij/ zij drinkt T(hee) in de tegenwoordige tijd. Ik leer het mijn oudste kleinkinderen met de Smurfentaal. Bv het werkwoord "worden". Ik smurf- hoor je een T? Nee, dan schrijf je geen T achter ik word. Jij smurft- hoor je een T? Ja; schrijf dan die T achter "word"= jij wordt. Smurf jij- hoor je een T? Nee. Dus: word jij zonder T. Hij/ zij smurft: hoor je een T? ja! Dus hij/zij wordt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het lijkt alsof Leraar Jos vandaag zwaar aan de drank heeft gezeten. Zijn bericht is doorspekt met vergissingen en taalvervuiling. Zoals u weet, onthoudt een goede Vlaming zich van geestrijke dranken. Deze houding dient door de hele mannelijke bevolking aangenomen te worden. Geestrijke dranken zijn schadelijk voor de mannelijkheid. Verder slaat Leraar Jos door zijn beschonken toestand de bal tweemaal mis. Ik ben geen nazaat van de zwarthemden. Ik ben nog niet van dit overlegoord verbannen. Wij verwachten van hem in het vervolg diepgaande taalkundige of geschiedkundige berichten die tot het onderwerp van deze draad bijdragen. Hij wordt bovendien ook verzocht om zijn geklaag over ten eerste de begrippen Nederlands of Vlaams en ten tweede andermans taalvergissingen op te bergen. Nogmaals: In de Limburgse gemeenten, die aan de Maas gelegen zijn, zegt men toch "du" in stede van "gij". Tot slot: Maaskantje is een dorp in Brabant...Ge weet wel bij Den Dungen tussen Skijndel (= Schijndel) en Den Bos[ch] (= 's-Hertogenbos[ch]). Met nuchtere groeten Leve de landbrug over Driebruggen richting Aarlen ofte Arel!
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen. Laatst gewijzigd door Koenaard Depuydt : 30 juli 2020 om 23:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Staatssecretaris
|
![]() Nogmaals geachte heren
Er bestaat ook een dergelijke verhouding inzake dit voornaamwoord (onderwerpswijze) binnen het West-Vlaams taalgebied: je-ge, gij. Dit laatste wordt met een halflange i klank uitgesproken [hie]. In het uiterste oosten met de gemeenten Anzegem, Avelgem, Deerlijk, Waregem en verder ook Ruislede wordt "gij" daarentegen als [hij] (jonger) [haai] (ouder) uitgesproken. In deze vijf gemeenten is de volkstaal eerder Oost-Vlaams. In de streek van Kortrijk, Menen, Roeselare, Tielt wordt "ge" gebruikt In de streek van Diksmuide, Iper*, Oostende, Poperinge en Veurne wordt "je" gebruikt. In het Brugse ommeland worden beiden gebruikt. De tegenstelling inzake het voorwerpswijze "jou", "joe(n)" <=> "ui", wordt ook hieronder op het beeld met een volle lijn aangeduid. U hoeft niet te goochelen om de ligging van deze West-Vlaamse gemeenten terug te kunnen vinden. Ik zal hieronder de ligging verduidelijken: B = Brugge (= Bruges, Brügge, Hoogduits: Brück in Flandern) D = Diksmuide (= Dixmude, Waals: Dicquemue, ter plekke: 's Mude) I = Iper* (= Ypres, Ypern) K = Kortrijk (= Courtrai, Hoogduits: Kortrich) M = Menen (= Menin, ter plekke: Mêende) P = Poperinge (= Poperingue, tijdens WO1 soms "verduitst": Poperingen) R = Roeselare (= Roulers vgl. Roesbeke = Roubaix (Robais), vervlaamst: Robaais) T (noordwesten) = Torhout (= Thourout, Hoogduits: Torholz) T (zuidoosten) = Tielt (= Thielt) V = Veurne (= Furnes, Hoogduits: Furnen) * De huidige spelling "Ieper" is woordwortelkundig verkeerd, de i klinkt in gewestelijke en klankwettige uitspraak immers kort, en niet als een lange klinker of tweeklank. De goede weergave zou Iper zijn, zoals in Izenberge en Izegem, of met de Nederlandse tweeklank IJper, zoals in IJzer, Slijpe en Wijtschate." Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
Wat heeft de kaart over het gebruik van Du en Gij aan de Duitse-Nederlandse grens, in de omgeving van Venlo te maken met hoe wij dat hier aan de Maaskant gebruiken? bron: https://www.lotpublications.nl/Docum...5_fulltext.pdf Wij zeggen "diech". Maar als wij dat tegen onze ouders of andere meerdere zeiden dan kregen we ene lap tegen ons oren. De beeefdheid eiste dat de meerdere aansprak met 'geeèr'. Ik heb, als handelaar, nooit een klant durven aanspreken met 'diech'. Dat was altijd 'geèèr' (NDL=gij) of 'Uuch' (Ndl=uw). Informeer u eerst degelijk voordat ge hier komt lullen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij drinkt alleen maar t(hee) als jij voor het werkwoord staat. Kom- je erachter, dan krijg- je geen t(hee). Gij vergist zich echter niet! ![]() Maar die smurfenregel is inderdaad ook handig.
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gelieve uw posts wat minder langdradig te maken. Als er zo een drietal op een scherm staan, val ik halverwege in slaap!
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In dit versje komen beiden voor (verbeter mij gerust, ik kan geen Limburgs schrijven ![]() Iech en diech en doe Maken alle mèèènsen schoe.
Zo is 't. Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 31 juli 2020 om 09:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Hoogstwaarschijnlijk niets, de naam van dit "wereldbekend" dorp is opvallend gelijkluidend met uw woonstopgave. Een beetje kennis van buiten uw Limburgs (Oost-Nedervranks) land kan alleszins geen kwaad.
Citaat:
Citaat:
Beter Nederlands is bv. afnemer en inlichten. Er werd mij (mich) in het verleden op gewezen om hier het Algemeen Nederlands te gebruiken. De voornaamwoorden "Gij" of "Ge" zijn geen Algemeen Nederlands. Algemeen Nederlands is wel "Jij" en "Je". Het gebruik van "gij" en "ge" dient daarom afgeraden te worden. De beleefdheid eist trouwens het gebruik van het voornaamwoord "U". Ik kreeg vroeger verschillende lappen om de oren toen ik in het bijzijn van mijn ouders schunnige woorden (bv. gelul) durfde uit te spreken.
||
![]() |
![]() |