Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2004, 17:15   #61
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Ik heb geen voorbereiding door derde nodig ...
[font=Arial][size=3]Hetgeen ik ten zeerste apprecieer en waarvoor ik veel respect heb. Dat verandert echter niets aan het feit dat de Franstalige politici (incl. federale Ministers) die naar behoren Nederlands spreken op een hand te tellen zijn.[/size][/font]
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 17:20   #62
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zou het niet beter zijn dan die TV-zenders geen politici meer van de andere gemeenschap uitnodigen? Geen Vlaamse politici meer op RTBF en RTL-TVI, geen Franstalige politici meer op VRT en VTM. Geen nieuws meer in het nieuws over wat boven de taalgrens gebeurt (zowel op de Franstalige kant dan op de Vlaamse kant). Misschien moeten we zover gaan.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 17:23   #63
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Zou het niet beter zijn dan die TV-zenders geen politici meer van de andere gemeenschap uitnodigen? Geen Vlaamse politici meer op RTBF en RTL-TVI, geen Franstalige politici meer op VRT en VTM. Geen nieuws meer in het nieuws over wat boven de taalgrens gebeurt (zowel op de Franstalige kant dan op de Vlaamse kant). Misschien moeten we zover gaan.
De enige franstalige politici die nog durven komen naar de VRT zijn Demotte, L. Michel en Reynders.
De anderen worden uitgenodigd maar 'bedanken'. Zij zijn niet in staat om zelfs maar een eenvoudig gesprekje in't Nederlands te voeren : Onckelinx, Di Rupo, Simonis, etc. etc. etc.etc.etc.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 17:30   #64
PieterP
Gouverneur

Standaard

Als men zijn talen niet kent, staat men nergens.
Het is onze toegevoegde waarde als Vlaming.

Collin, de eerste Directeur van het voormalige Kredietbank heeft ooit als volgt verteld:

" Mijn eerste klant was de Métallurgie in Hoboken, het hol van de leeuw van de Société Générale. In het frans. Le petit flamand... Ik heb mijn zaak gewonnen.

Een gouden raad:
1. Zorg dat ge uw dossiers kent
2. Zorg dat ge een kol en een plastron aanhebt ( zorg voor een goed voorkomen)
3. Spreek de taal van uw klant ( of tegenstrever) "

Ik heb - gelukkig - een uitstekende humaniora gehad in een traditioneel Bischoppelijk College. Ik heb nog altijd een sardonisch genoegen om taalfouten in het Frans uit de teksten van Franstalige universitairen te halen...
PieterP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 17:35   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En om welke duistere reden zou dat dan wel moeten gebeuren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 17:36   #66
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
De enige franstalige politici die nog durven komen naar de VRT zijn Demotte, L. Michel en Reynders.
De anderen worden uitgenodigd maar 'bedanken'. Zij zijn niet in staat om zelfs maar een eenvoudig gesprekje in't Nederlands te voeren : Onckelinx, Di Rupo, Simonis, etc. etc. etc.etc.etc.
Volgens mij zouden zij moeten weigeren aan VRT-debatten deel te nemen. Hetzelfde met de Vlaamse politici over RTBF-en RTL-debatten. De contact tussen de twee gemeenschappen is toch slecht. Ik beklaag de grote firma's in Brussel waar Franstaligen en Vlamingen samenwerken. Daar moet het niet gemakkelijk zijn met de menging van twee gemeenschappen die elkaar haten.
Oud 6 december 2004, 17:39   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
*zucht* omdat het een franstalig programma was.
Als die Bart frans kent, dan moet hij gewoon Frans spreken. Een Waal zal (desnoods met voorbereiding door derde), wél nederlands praten.
En als De Wever nu eens geen Frans kan praten, maar wel vlot Engelstalig is?

Stel, je nodigt een Amerikaan uit die maar nauwelijks Nederlands kent in een debatprogramma op VTM. "Moet" die persoon dan plotselings Nederlands spreken? U mag nog altijd niet vergeten dat men uitgenodigd wordt.
Oud 6 december 2004, 17:40   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar moet het niet gemakkelijk zijn met de menging van twee gemeenschappen die elkaar haten.
Haat? Waar haalt u dat nu weer vandaan?
Oud 6 december 2004, 17:45   #69
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Haat? Waar haalt u dat nu weer vandaan?
Vlaamsgezinden bekritiseren constant de Walen. Ik concludeer dat ze duidelijk iets tegen de Walen hebben. Omdat ze een andere taal spreken? Omdat ze verschillend van de Vlamingen zijn? Omdat ze een andere mentaliteit hebben? Of misschien andere redenen, wie weet.
Oud 6 december 2004, 18:01   #70
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaamsgezinden bekritiseren constant de Walen. Ik concludeer dat ze duidelijk iets tegen de Walen hebben. Omdat ze een andere taal spreken? Omdat ze verschillend van de Vlamingen zijn? Omdat ze een andere mentaliteit hebben? Of misschien andere redenen, wie weet.
[font=Times New Roman][size=3][font=Verdana][size=2]Misschien omdat ze jarenlang door franstaligen als minderwaardigen in hun eigen land zijn behandeld?[/size][/font] [/size][/font]
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 18:04   #71
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
[font=Times New Roman][size=3]Vlaams gezinde bekritiseren "de Walen" niet! Maar het Waalse politieke systeem van misbruiken en clientelisme. Dit is iets heel anders dan een "bevolking" aanpakken, omdat ze een andere taal spreken.[/size][/font]
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 18:04   #72
Storm
Partijlid

Standaard

Hoe belachelijk.
Ik stem 100 % Vlaams Belang, maar daar effe Nederlands gaan praten is gewoon stom.
Dat is net hetzelfe doen als wat de Franstaligen verweten werd.
Storm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 18:07   #73
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Ik heb uitstekende Vlaamse vrienden en collega's, en scheld dus niet "op Vlamingen".

Ik spuw wel en plas op Flaminganten. Vrije meningsuiting!
Wat hebben de flaminganten jou misdaan dat je ze zo haat?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 18:26   #74
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Wat hebben de flaminganten jou misdaan dat je ze zo haat?
het is zelf een flamingant die Belgie komt belachelijk maken, heb je dit nog niet door? mischien zelfs Jan Hyoen, of Truder. Hoewel, die eerste daar niet snugger genoeg voor is.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 18:27   #75
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik beklaag de grote firma's in Brussel waar Franstaligen en Vlamingen samenwerken. Daar moet het niet gemakkelijk zijn met de menging van twee gemeenschappen die elkaar haten.
In firma's en administraties met personeel uit de twee gemeenschappen (en misschien ook nog onklasseerbare Brusselaars uit gemengde gezinnen bijvoorbeeld) zit men niet te vechten. Men kan van mening verschillen over de politiek. Maar de meerderheid van de bevolking neemt geen extreme positie in over de splitsing en samenwerking van dit landje.
Er zijn wat geschillen, die zijn trouwens vergeleken met de geschillen tussen Vlamingen en Walen uit de jaren 60-70 en 80 klein bier. Men kan gerust op de uitgezette lijn verder gaan met gesprekken tussen de twee gemeenschappen. Op tv geeft dat vuurwerk, maar zet die camera's uit en die mensen kunnen wel met elkaar praten. Op dit forum lijkt het alsof een deel van Vlaanderen al klaar staat met de wapens in de hand om de revolutie uit te roepen, dat is niet zo en vele Vlamingen in Brussel zouden dat trouwens ook niet graag zien gebeuren, voor hen is dat een ontwikkeling waar ze waarschijnlijk (zeg maar gegarandeerd) de dupe van zouden worden.
In Brussel zal men ook wel eens van mening verschillen, net als in het dagelijkse leven en over de politiek. Dat betekent ook niet dat men hier niet overeen kan komen met mensen die een andere taal spreken. Ik vind het hier zelfs heel aangenaam om te leven en die talen en culturen zijn vooral verrijkend voor deze stad. Komt een Franstalige in een Nederlandstalig cultureel centrum, dan is die van harte welkom en zullen de mensen er meestal Frans mee spreken, komt een Vlaming in een Franstalig cultureel centrum dan zal men er minder snel Nederlands tegen spreken maar hij is niet minder van harte welkom. Daar scheelt dus nog een beetje respect voor de andere taalgemeenschap maar er is wel enorme verbetering tegenover enkele decennia terug. Winkeliers spreken ook steeds vaker een mondje Nederlands. Het is me dan ook zo vreemd, al die praat over onafhankelijkheid en Dietsland en wat nog allemaal. Het gras lijkt allemaal groener aan de andere kant maar is het dat wel? Want er is geen weg terug.
Gunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 18:27   #76
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Dorian
Ik heb uitstekende Vlaamse vrienden en collega's, en scheld dus niet "op Vlamingen".

Dorian, zijde gij soms bij de Belgische para's geweest???
Oud 6 december 2004, 18:29   #77
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
Een wel verdiend applaus voor Bart De Wever
Omdat hij de andere landstaal niet kent? Het lijkt wel een Vlaemsche FDF'er.

Hoewel, die spreken tegenwoordig beter en beter Nederlands.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 18:31   #78
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy
[font=Times New Roman][size=3][font=Verdana][size=2]Misschien omdat ze jarenlang door franstaligen als minderwaardigen in hun eigen land zijn behandeld?[/size][/font] [/size][/font]
Dat behoort al lang tot het verleden. Stel uw klok eens bij, man. Nu is het andersom. Of niet soms?

Laatst gewijzigd door Hans1 : 6 december 2004 om 18:31.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 18:31   #79
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Citaat:

Dorian, zijde gij soms bij de Belgische para's geweest???
Wat hebben de para's daar mee te maken!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 18:37   #80
Luddo
Minister

Standaard

Oorspronkelijk bericht door Luddo
Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Wat hebben de para's daar mee te maken!
Awel, hedde gij die fottokes niet gezien van para's die plassen op zwarten?
Misschien was den Dorian daarbij?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be