![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#62 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Zou het niet beter zijn dan die TV-zenders geen politici meer van de andere gemeenschap uitnodigen? Geen Vlaamse politici meer op RTBF en RTL-TVI, geen Franstalige politici meer op VRT en VTM. Geen nieuws meer in het nieuws over wat boven de taalgrens gebeurt (zowel op de Franstalige kant dan op de Vlaamse kant). Misschien moeten we zover gaan.
|
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De anderen worden uitgenodigd maar 'bedanken'. Zij zijn niet in staat om zelfs maar een eenvoudig gesprekje in't Nederlands te voeren : Onckelinx, Di Rupo, Simonis, etc. etc. etc.etc.etc. |
|
|
|
|
|
|
#64 |
|
Gouverneur
|
Als men zijn talen niet kent, staat men nergens.
Het is onze toegevoegde waarde als Vlaming. Collin, de eerste Directeur van het voormalige Kredietbank heeft ooit als volgt verteld: " Mijn eerste klant was de Métallurgie in Hoboken, het hol van de leeuw van de Société Générale. In het frans. Le petit flamand... Ik heb mijn zaak gewonnen. Een gouden raad: 1. Zorg dat ge uw dossiers kent 2. Zorg dat ge een kol en een plastron aanhebt ( zorg voor een goed voorkomen) 3. Spreek de taal van uw klant ( of tegenstrever) " Ik heb - gelukkig - een uitstekende humaniora gehad in een traditioneel Bischoppelijk College. Ik heb nog altijd een sardonisch genoegen om taalfouten in het Frans uit de teksten van Franstalige universitairen te halen... |
|
|
|
|
|
#65 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#66 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stel, je nodigt een Amerikaan uit die maar nauwelijks Nederlands kent in een debatprogramma op VTM. "Moet" die persoon dan plotselings Nederlands spreken? U mag nog altijd niet vergeten dat men uitgenodigd wordt. |
|
|
|
|
|
|
#68 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#69 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#70 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#71 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#72 |
|
Partijlid
|
Hoe belachelijk.
Ik stem 100 % Vlaams Belang, maar daar effe Nederlands gaan praten is gewoon stom. Dat is net hetzelfe doen als wat de Franstaligen verweten werd. |
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#75 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
Er zijn wat geschillen, die zijn trouwens vergeleken met de geschillen tussen Vlamingen en Walen uit de jaren 60-70 en 80 klein bier. Men kan gerust op de uitgezette lijn verder gaan met gesprekken tussen de twee gemeenschappen. Op tv geeft dat vuurwerk, maar zet die camera's uit en die mensen kunnen wel met elkaar praten. Op dit forum lijkt het alsof een deel van Vlaanderen al klaar staat met de wapens in de hand om de revolutie uit te roepen, dat is niet zo en vele Vlamingen in Brussel zouden dat trouwens ook niet graag zien gebeuren, voor hen is dat een ontwikkeling waar ze waarschijnlijk (zeg maar gegarandeerd) de dupe van zouden worden. In Brussel zal men ook wel eens van mening verschillen, net als in het dagelijkse leven en over de politiek. Dat betekent ook niet dat men hier niet overeen kan komen met mensen die een andere taal spreken. Ik vind het hier zelfs heel aangenaam om te leven en die talen en culturen zijn vooral verrijkend voor deze stad. Komt een Franstalige in een Nederlandstalig cultureel centrum, dan is die van harte welkom en zullen de mensen er meestal Frans mee spreken, komt een Vlaming in een Franstalig cultureel centrum dan zal men er minder snel Nederlands tegen spreken maar hij is niet minder van harte welkom. Daar scheelt dus nog een beetje respect voor de andere taalgemeenschap maar er is wel enorme verbetering tegenover enkele decennia terug. Winkeliers spreken ook steeds vaker een mondje Nederlands. Het is me dan ook zo vreemd, al die praat over onafhankelijkheid en Dietsland en wat nog allemaal. Het gras lijkt allemaal groener aan de andere kant maar is het dat wel? Want er is geen weg terug. |
|
|
|
|
|
|
#76 |
|
Minister
|
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Dorian Ik heb uitstekende Vlaamse vrienden en collega's, en scheld dus niet "op Vlamingen". Ik spuw wel en plas op Flaminganten. Vrije meningsuiting! Dorian, zijde gij soms bij de Belgische para's geweest???
|
|
|
#77 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Hoewel, die spreken tegenwoordig beter en beter Nederlands. |
|
|
|
|
|
|
#78 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Hans1 : 6 december 2004 om 18:31. |
|
|
|
|
|
|
#79 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#80 | |
|
Minister
|
Oorspronkelijk bericht door Luddo
Citaat: Oorspronkelijk bericht door Dorian Ik heb uitstekende Vlaamse vrienden en collega's, en scheld dus niet "op Vlamingen". Ik spuw wel en plas op Flaminganten. Vrije meningsuiting! Citaat:
Misschien was den Dorian daarbij?
|
|