Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2020, 08:52   #61
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat dat laatste geen griep is maar een verkoudheid. Ik zou denken dat het gros van die 500 000 echte griep-zieken (ttz, waar een griep virus kan vastgesteld worden) inderdaad "zware griep" hebben. Maar ik vind daar geen cijfers over.
Ongeveer 67% van de mensen die naar de huisarts/hospitaal gaan hebben echt 'de griep' las ik nog ergens in een rapport.
Oud 23 oktober 2020, 08:52   #62
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het punt is wel dat we nu weten dat we toen slechts ongeveer 1 besmetting op 20 waarnamen (65000 "cases" en 1 miljoen besmetten of meer zoals we achteraf wisten).

Tegenwoordig test men wat meer, en zal die factor geen 20 meer zijn, misschien 3 of 4 of zo.

Ik denk dat je de huidige cijfers door 5 of 8 kan delen om te vergelijken met toen, qua cases.
Op 17.10.2020 testte men gemiddeld 60.000 keer, hiervan waren er 10.000 positief (16,7% van de testen), daarvan belandden 230 in het ziekenhuis (2,3 % van de positieven of 0,4 % van de testen).
Op dezelfde datum verlieten er gemiddeld 120 herstelden het ziekenhuis. Er was toen een aangroei van netto 110 patiënten in de ziekenhuizen.
Er waren toen gemiddeld 34 doden per dag.
De gemiddelden zijn 7-daagsgemiddelden.
Oud 23 oktober 2020, 08:53   #63
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

https://www.hln.be/kruisem/zeven-pat...rona~a237b2ce/

Een aantal besmettingen in de gemeente Kruisem kunnen afgelopen week in verband gebracht worden met een huisarts die ook positief testte. De patiënten van de arts die recent nog contact met hem hadden, werden allemaal gecontacteerd. Ze moesten afgelopen weekend een test afleggen in een tijdelijk centrum dat de gemeente Kruisem had ingericht. Zo goed al alle testresultaten zijn intussen bekend en verzameld. Van de 95 mensen die zich lieten testen, waren er 7 positief.

De huisarts die toegaf dat hij niet altijd een mondmasker droeg bij zijn consultaties heeft naar statistische waarschijnlijkheid geen besmetting doorgegeven. Er zijn spijtig genoeg nog geen populatietesten. Wel wordt er geschat dat meer dan 10% van de bevolking positief zou testen. De arts heeft dus coronagewijs gezondere patiënten gehad dan gemiddeld.

Wat mij betreft heeft hij deze nationale heisa nooit verdient.

Als men systematisch bij alle huisartspraktijken al de patiënten zou testen ( iets wat enkel in China mogelijk is omdat wij hier geen testcapaciteit hebben) vrees ik deze meer corona besmettingen scoren.

Het is niet omdat een arts, verpleger, zorgwerker of andere eventjes zonder mondmasker een behandeling of consultatie deed dat deze niet bewust omgaan met besmettingsgevaar.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 23 oktober 2020 om 08:54.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 09:16   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Op 17.10.2020 testte men gemiddeld 60.000 keer, hiervan waren er 10.000 positief (16,7% van de testen), daarvan belandden 230 in het ziekenhuis (2,3 % van de positieven of 0,4 % van de testen).
Op dezelfde datum verlieten er gemiddeld 120 herstelden het ziekenhuis. Er was toen een aangroei van netto 110 patiënten in de ziekenhuizen.
Er waren toen gemiddeld 34 doden per dag.
De gemiddelden zijn 7-daagsgemiddelden.
Het punt is natuurlijk dat je niet op dezelfde dag kan kijken naar wie toen besmet is, in het ziekenhuis komt, en dood gaat.

Doden da's meestal met 3 weken vertraging. Je moet dus kijken naar hoeveel besmettingen er waren 3 weken geleden, om met de doden nu te vergelijken.

Op zo een stijgende curve is dat echter glad ijs.

Maar goed: er zijn nu ongeveer 35 doden per dag laatste week gemiddelde.

3 weken geleden waren er ongeveer 3000 cases per dag.

Dat brengt ons op een CFR van 1%, wat redelijk is, als we aannemen dat het aantal cases onderschat is met een factor 2 - 5. (IFR dan tussen 0.5% of 0.2%).

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 oktober 2020 om 09:16.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 09:31   #65
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het punt is natuurlijk dat je niet op dezelfde dag kan kijken naar wie toen besmet is, in het ziekenhuis komt, en dood gaat.

Doden da's meestal met 3 weken vertraging. Je moet dus kijken naar hoeveel besmettingen er waren 3 weken geleden, om met de doden nu te vergelijken.

Op zo een stijgende curve is dat echter glad ijs.

Maar goed: er zijn nu ongeveer 35 doden per dag laatste week gemiddelde.

3 weken geleden waren er ongeveer 3000 cases per dag.

Dat brengt ons op een CFR van 1%, wat redelijk is, als we aannemen dat het aantal cases onderschat is met een factor 2 - 5. (IFR dan tussen 0.5% of 0.2%).
Inderdaad, die fase-verschuiving heb ik bewust genegeerd om het min of meer overzichtelijk te houden.
Op 27.09.2020 ( 3 weken vroeger) waren er gemiddeld 36.150 testen waarvan 2.100 positief. Die 34 overledenen (gemiddelde van 17.10.2020) zijn dan 1,6 % van die positieven.
Oud 23 oktober 2020, 09:36   #66
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Inderdaad, die fase-verschuiving heb ik bewust genegeerd om het min of meer overzichtelijk te houden.
Op 27.09.2020 ( 3 weken vroeger) waren er gemiddeld 36.150 testen waarvan 2.100 positief. Die 34 overledenen (gemiddelde van 17.10.2020) zijn dan 1,6 % van die positieven.
Het is altijd moeilijk om zo een schattingen te doen op een stijgende curve, maar inderdaad, ik denk dat de CFR nu rond de 1% ligt (terwijl dat in maart april rond de 10-15% lag). Dat komt gewoon omdat we nu een grotere fractie van de geinfecteerden ook positief testen.

Waarschijnlijk zijn er nog 2 - 5 keer meer geinfecteerden dan positieven.

Dat is eigenlijk goed nieuws: als we nu aan een WAARGENOMEN infectiegraad zitten van rond de 1000 op 100 000 (dus 1%), dan is die in werkelijkheid 2 - 5%.

Dus op dit ogenblik is 2-5% van de bevolking ziek. Als we dat tempo volhouden, en nog wat aanzwengelen, dan kunnen we misschien 5 - 10% zieken hebben, en als we dat een maand of 2 volhouden, hebben we 50% of zo van de bevolking die ziek geweest is.

Dan is het voorbij, wat het normale epidemische verloop zou zijn, omdat meer dan de helft van het volk het dan recent gehad heeft, wat meer is dan groepsimmuniteit naar alle waarschijnlijkheid.

We moeten dus naar nog 2 - 3 keer meer cases per dag, en dat 2 maanden volhouden, en we zijn er.
Oud 23 oktober 2020, 11:39   #67
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, het kan inderdaad zijn dat jij een bijzonder goeie immuniteit hebt. Maar statistisch gezien heb je maar 3 of 4 keer griep in uw leven (kan varieren naargelang uw beroep en zo natuurlijk).
Dat lijkt toch niet te kloppen.

https://www.nhs.uk/news/heart-and-lu...ry-five-years/
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 13:46   #68
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Nu je het zegt. Ik denk dat ik nog maar voor de tweede keer griep heb opgedaan in mijn leven, en ik had dat gewoon herhaald wat Luc Bonneux had geschreven in zijn blog.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be